500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het probleem met A is dat de HF spanning daar zo hoog is. De kans is dus groot dat je meter alleen al door die kilovolts meer aanwijst dan door de (milli-)amperes die je eigenlijk wilt meten.

Fred, met 'B één tandje lager' bedoel ik gewoon een stukje in het schema laten zakken, tot aan de andere kant van de rode draad.
Dan meet je weer de antennestroom - tenminste, als dat circuit gescheiden is van de primaire; door die trafo, bijvoorbeeld.

Met èn een trafo èn een tuner wordt het wel ingewikkelder dan nodig is. Als het alleen om die stroommeting gaat, dan zeg ik: neem een los, klein metertje en doe dat dan tòch maar bij A. Als de capaciteit naar de omgeving maar klein is.
IJken kun je hem gewoon door de stroom in een draad naar een dummy te meten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JoWi

Special Member

Op het zendfront is het nog rustig, maar ik heb als ontvanger een SDR kitje van $15 opgebouwd voor gebruik op 500kHz (SoftRock lite II, 160 meter versie met andere componenten in de Local Oscillator).
Nu ontgaat mij dus geen signaal meer want ik kan het stuk van 501 tot 524 kHz continue in de gaten houden :)

http://www.khds.nl/images/500kHzSDR.jpg

Vanavond waren in ieder geval een tweetal CW stations aktief (geen idee wie, had ik maar morse moeten leren) en de "bekende" WSPR bakens zoals G4JNT.

Slimmeriken die zien dat er geen bandfilter in zit: ik gebruik een ontvangloop met een Q > 100.

Ignorance is bliss

Jowi, het is niet te laat om nog morse te leren. Met de G4FON Koch morse trainer leer je snel morse nemen op een goede snelheid.
Als je een beetje goed bent kan je een teken leren op 15wpm in een half uurtje. Er zijn 40 tekens (letters, cijfers, leestekens).
In 20 tot 100 uur moet je het hele alfabet wel kunnen leren. Iedere dag 'n half uurtje oefenen en je schiet al goed op.
Zelf ben ik bezig met het 26e teken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Ja en ik ben al twee jaar bezig en er nog geen held in ;-) maar er is nog steeds vooruitgang. Ik heb het op gehoor geleerd en daardoor heb ik nu moeite met meeschrijven. Dat ben nu iedere dag met G4FON aan het oefenen. Op snelheid zodat ik niet kan nadenken en net zolang tot het een reflex wordt. Iedere dag er een of twee letters bij. (zit nu op 6 letters die ik met 15/13wpm redelijk foutloos meeschrijf)

Jowi: ze zijn binnen. Bedankt, daar ga ik eens een leuk eindtrapje mee bouwen. Nooit gedacht dat dat voor CW zo makkelijk ging.

Ik heb even niet zoveel conditie gehad om te solderen of in de shack te zitten dus er is nog geen andere VFO voor 500KHz. Ik heb al wel een oud cabinet leeg getrokken waar de zender afgeschermd in kan.

Niet helemaal OT, maar wel een beetje: Er staat ook al een kast klaar met de onderdelen erbij gezocht om 100 tot 1200V voeding voor de T1154 (en ander werk) te maken. Mijn 500V voeding uit elkaar getrokken voor de onderdelen. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dat ga doen, ik heb een mooie 5,6H smoorspoel die ik wil gebruiken want met alleen elco's zoals bij lineairs krijg je volgens mij te veel brom. Helaas schrijnt het kreng 8A 12V nodig te hebben. Dat heb ik, maar dat schijnt DC te moeten zijn (ik dacht dat dat niks uitmaakte bij buizen) en dat is weer zo'n onmogelijke waarde want ik heb geen 9VAC trafo). Waarom toch een beetje on Topic: Die T1154 doet namelijk 80W in CW op 500KHz en daar heb ik ook de bijbehorende ontvanger voor :-) dus dat is ideaal (maar voor dat project klaar is ben ik wel een half jaar verder) Voor de gene die hem niet kennen: een luchtmacht zender uit WW2 welke de inspiratie voor LEGO moet zijn geweest. http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=598&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben ook al 1,5 jaar bezig. In het begin (eind 2008) ging het perfect, de eerste 10 letters moeiteloos gehaald in 2 maanden op 15wpm.
Daarna begon het me steeds meer te vervelen en deed ik een paar maanden bijna niks - 1 letter per maand...
Afgelopen kerstvakantie het serieus oefenen weer opgepikt. Met 18 letters begonnen en nu zit ik dus op 26.
Naar mijn idee gaat oefenen 's winters beter dan 's zomers... Ik had alle tijd maar ik had er gewoon echt geen zin in.

Als ik het nou zo volhoud ben ik van de zomervakantie zéker klaar met 't morse nemen en dan kan ik eindelijk eens QSO's helemaal volgen.
Dan eens gaan kloppen op de bakelieten seinsleutel... Examentje doen, 20m qrp piepdoos bouwen en loopantenne op het dak...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Waar wil je het CW examen dan doen?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Schimanski

Golden Member

Ik denk dat Laurens voorschriften/techniek examen bedoelt zodat hij met z'n 20mtr. piepdoos mag werken. Dat iemand eerst CW wil leren (ondanks de afschaffing van de eis en examens) vind ik wel prijzenswaardig.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Schimanski heeft het goed :)
Eerst het N examen eens, dat haal ik vrij gemakkelijk denk ik. Als ik genoeg tijd heb, eens gaan studeren voor F, maar ik moet ook nog aan mijn eindexamens, rijbewijs en weet ik wat denken...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Je moet natuurlijk wel prioriteiten stellen....

Volgorde: Amateurexamen (F), Rijbewijs, Eindexamen :) ;)

nu maar weer on-topic

[Bericht gewijzigd door Schimanski op woensdag 10 februari 2010 12:44:40 (10%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Sla gewoon N over, in minder dan 2 weken kun je voor F leren én het examen halen.

Op 9 februari 2010 21:58:15 schreef JoWi:

Slimmeriken die zien dat er geen bandfilter in zit: ik gebruik een ontvangloop met een Q > 100.

Kan natuurlijk goed op die frequentie, zo'n loop is smal genoeg.
Geen last van middengolfstations?

JoWi

Special Member

Nee, met de miniwhip heb ik daar meer last van (IMD produkten), maar daar zit nog niet de juiste transistor in.
Op 6km afstand gaat er trouwens 120 kiloWatt de lucht in op 675kHz.

Ignorance is bliss

Oef! Dat is een zware jongen, of eigenlijk dame... Fred heeft, geloof ik, ook wat ervaring met Radio Maria.
Maar dat je daar op 6km vandaan zit, zonder last, zegt in ieder geval iets over de mixer van de Softrock.

fred101

Golden Member

Wil jij het M-woord nooit meer noemen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
JoWi

Special Member

Kom zeg, het is maar 1 signaaltje. 25 jaar geleden ging er hier een MegaWatt de lucht: 3X de middengolf en de wereldomroep zat ook nog in Lopik. Wel gratis energie: met een langdraad (150m) kon je een TL laten branden. Draad + Wattmeter naar aarde gaf 7 Watt aan :) Zelfs de jongens met een Heatkit buizenbak durfden dit niet op hun set aan te sluiten. Maak je eens een mooie antenne voor de Jota :'(

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kon leuk wraak nemen door er een radiootje mee te voeden dat op Veronica (of RNI) afgestemd stond.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vandaag mijn ontvangantenne nog wat gemodificeerd, dit moet ehm worden.
het is een raamantenne van ongeveer een meter in het vierkant.
er binnen een koppellus waar ik een BF256b aan heb hangen.
Niet zozeer van wege de versterking maar meer om de antenne te isoleren van de belasting (lees kabel naar de ontvanger)
Daarvoor heb ik gewoon tweelingsnoer gebruikt en dat werkt zonder problemen en ook zonder storing (en dat laatste is er bij mij volop)
Ontvanger is momenteel nog steeds de antieke BC453B waarmee ik toch al diverse DX stations heb gehoord.

Paul PE1BBC heeft vandaag zijn eerste verbinding met mij gemaakt.
Hij heeft afgelopen week een transvertertje gemaakt met een 50MHz koopdoosje als achterzet.
Output ongeveer 100mW Ant LongWire voor 80M nog niets aangepast (we zijn beiden nog bezig met knutselen)

Ik kon hem 529 geven (wat ons beiden verbaasde) de afstand zal ongeveer 25kM zijn.

Zelf kan ik met een commercieel apparaat zo'n 30W maken maar zonder antenne heb je daar niets aan dus dat loont de moeite niet.

Volgende stap is denk ik een SDR converter gewoon via de soundkaart (al overweeg ik nog om een USRP te gebruiken, moet ik me nog es bekijken)

Als ik mijn fotocamera weer aan de gang krijg zal ik es kijken of ik wat foto's kan fabrieken.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Na nog wat nieuwe wijzigingen aan de antenne heb ik me op het SDR vlak begeven.
Lui als ik ben heb ik nog geen RX gebouwd maar eerst eens geprobeerd te kijken hoever ik kom met een USRP.
Even vlug wat software in elkaaer geflanst en dat lijkt icm de antenne met voorversterker goed te werken ('t is wat stil momenteel en veel qrm)
Lijkt dus te lukken, nu eens wat beters maken, en een uiteraard ook een QQRS decoder erbij fantaseren.
Eens kijken of het zin heeft om de hele 500kHz band in stapjes van 5 of 10 Hz van een QRS decoder te voorzien... aleen tja hoe ga je dat dan weer op het scherm toveren ?

Nu ja... ik denk dat HDDP haar doel iig bereikt heeft, er wordt (toegegeven tot mijn eigen grote verbazing) wel degelijk driftig geknutseld en geexperimenteerd, en het is geen weggegooide freq-ruimte waneer deze aan de radio-amateurs wordt toegewezen.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Op 13 februari 2010 20:41:37 schreef Capt501:
Vandaag mijn ontvangantenne nog wat gemodificeerd, [...]

Kan je wat meer details geven over je antenne? Afgestemd of aperiodisch?

Vandaag een grote kunststof voorraadbus benoemd tot antenne spoel/variometer.
Ook pech aan deze kant, mijn 12m lange fiberhengel is kapot gevroren, om de schade op te nemen en te herstellen zal het toch minstens een paar graden boven nul moeten zijn ... ;-( Misschien kan ik de EDZ voor 6m "opofferen" als T-antenne. Tijd om te bezinnen.

ik heb mijn loopantenne en de lowe hf-150 maar weer eens opgeduikeld. Met deze opzet kon ik moeiteloos navtex op 518Khz ontvangen van heel ver weg. Er was net niks te horen, maar als er wat is willen jullie dat dan melden?

Pienter, luister eens op 502.2 en 525.0 hoor je daar wat?

ik ga nu luisteren...

edit:
ik hoorde wel wat stemmen, maar het was te slecht om te verstaan. Ik ga vanavond mn longwire maar eens proberen.

[Bericht gewijzigd door pientertje op zondag 14 februari 2010 18:13:56 (75%)

Op 525 zit een raar (AM gemoduleerd?) baken dat WRU uitzend en waar ik niets over kan vinden. Op 502+ is al een hele tijd CW verkeer.

Henry S.

Moderator

Offshore? Die kan je op een dergelijke frequentie tegenkomen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

CW waren PA amateurs, mijn bijzondere interesse gaat uit naar dat baken op 525kHz.
http://www.uploadarchief.net/files/download/wru.zip
Wie weet wat dit is?
(Is trouwens prima te ontvangen met de web-sdr in Twente)