fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De 500kHz TX zit dan eindelijk in een kastje te wachten op mooi weer en een antennestroommeter.
Werkt standalone [zonder PC
] in de modes WSPR, QRSS en CW. Sleutelen kan ook nog
.
Voor HELL en spectrumplaatjes (handig zo'n DDS + mcu) is nog wat extra PicBasic code nodig.
Zeer fraai! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Zelf ben ik bezig met een nieuwe antenne spoel, met de huidige spoelen kreeg ik de antenne niet aangepast. Ik ben er nu een het maken met een grote potkern, waar ik de afstand tot de schalen variabel heb gemaakt middels een beugel, een m4 moer + bout en wat PVC afvoerpijp +kappen. Mechanisch ben ik helaas niet zo sterk ...
SM0FLY
A writer is somebody for whom writing is more difficult than it is for other people.
SM0FLY
A writer is somebody for whom writing is more difficult than it is for other people.
Op 1 april 2010 19:06:41 schreef Rd12tf:
Zeer fraai! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Zelf ben ik bezig met een nieuwe antenne spoel, met de huidige spoelen kreeg ik de antenne niet aangepast. Ik ben er nu een het maken met een grote potkern, waar ik de afstand tot de schalen variabel heb gemaakt middels een beugel, een m4 moer + bout en wat PVC afvoerpijp +kappen. Mechanisch ben ik helaas niet zo sterk ...
500KHz
Ben bezig mij in sterk verkorte antennes te verdiepen via NEC2. Eznec +5 vertelt mij het volgende aangaande voedingsimpedanties bij een ca 10mter lange spriet met base-coil.
Klopt dit zover?
http://www.medonic.se/bram/Vertical%20for%20500KHz.pdf
73/Bram
Even off-topic: Experimenten met een golflengte van 33km: http://www.qrz.com/db/DK7FC
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@SM0FLY: De stralingsweerstand van je draad zou ongeveer 0,1 ohm moeten zijn.
Voor 5W EIRP moet je in de vertical 1,66W stoken (de vertical heeft immers een gain van 3x). Dat is hier dus een stroom van ongeveer 4A.
EZNEC werkt met de NEC2 kernel. Die heeft vaak van aardweerstand niet zo veel kaas gegeten. Maar je merkt het vanzelf bij het aanpassen; het zal ergens tussen de 10 en 100 ohm liggen als je er niets speciaals aan doet.
De weerstand van de spoel is uiteraard ook niet nul.. omdat zijn reactantie ruim 4000 ohm is, zal je met een Q van 200 nog steeds met 20 ohm te maken hebben.
Als je een grote topload zou kunnen maken, zou je Rs wel 0,3 ohm kunnen worden. Alle verliezen zijn dan veel minder door de kleinere antennestroom voor hetzelfde vermogen, en de spoel die kleiner kan zijn.
SM0FLY
Bedankt voor de guide-lines FET! De limits van NEC2 aangaande aard impedanties waren mij bekend.
Ik zat inderdaad aan de toploading te denken om de inductie te verminderen. Ik kan 2 x 5 meter draad kwijt aan de top en dat verlaagt de L load naar ca. 850uH en daarmee de verliezen.
'k zat wat verder te rekenen en mij blijkt dat de verliezen niet direct veroorzaakt worden door het skin effect maar hoofdzakelijk reele ohmse verliezen in de L aan de basis. Alle redenen dus om een grote top loading aan te brengen.
Verder is het mij duidelijk dat de grondgesteldheid de belangrijkste parameter is, helaas is daar weinig aan te doen in dit zanderige/rotsachtige SM-land.
73/Bram
Je zou kunnen denken aan een stuk of wat radialen boven de grond. Een meter hoog, als dat veilig kan (geen mensen die er tegenaan lopen), of anders gewoon nog wat hoger. Misschien kun je ze zelfs wel spannen, dan heb je alleen eindpaaltjes nodig.
Onderweg en aan het eind zo goed mogelijk geïsoleerd houden.
Met vier radialen van tien meter zou je al voor een deel onafhankelijk zijn van de eigenschappen van de grond zelf - hoe slechter de grond, hoe meer het helpt, dwz.: de moeite is.
Ik wil zelf graag dit jaar een 'portable' (dat is wat anders dan mobiel!) antenne maken langs deze lijnen.
e: voor de duidelijkheid; met radialen hoef je geen 'echte' aardaansluiting meer te maken. Dat is een duidelijk voordeel.
Maar de prestaties blijven voor een deel afhankelijk van de echte aarde, hoewel die nu 'los' onder je tegengewicht, of counterpoise, ligt.
Voor de antenne:
Ik heb gekeken voor tentstokken, maar die zijn dik aan de prijs!
Koperbuis is sinds een zekere oorlog zeer aan de prijs ...
Een redelijk alternatief zou verwarmingsbuis kunnen zijn, verkrijgbaar in diverse diktes en lengten.
Voor ca. 8 euro heb je al 6m buis ... Ok het is wel van staal met een laagje zink. Tuien verplicht.
Op 25 januari 2010 23:14:31 schreef Frederick E. Terman:
Om het uitgezonden vermogen te beoordelen, kun je het gemakkelijkst naar de antennestroom kijken (in het echt, dus).Voor een verticale antenne geldt: EIRP = (69 heff Ia /λ )2 = (0,115 heff Ia)2 voor f= 502,5 kHz)
Ik heb een probleem met deze regel: Mijn eindtrap levert 100 mA aan 50 ohm, 500 mWatt.
Voor een Heff van 10 meter geeft dat een EIRP van (0.115*0.1*10)^2 = 13mWatt.
Maar voor een Heff van 70 meter geeft dat een EIRP van (0.115*0.1*60)^2 = 648 mWatt.
En dat laatste kan natuurlijk niet. Wanneer mag je die regel toepassen?
De benaderingsformule is tamelijk nauwkeurig tot ongeveer 1/8 golflengte masthoogte.
Maar je moet aan een paar dingen denken:
- De EIRP van een korte verticale antenne is driemaal het uitgezonden vermogen (de 'gain' is drie).
- De effectieve hoogte van de antenne is (als hij geen topload heeft) ongeveer de helft van de mechanische hoogte.
- In de berekening moet je de antennestroom invullen, niet de stroom die je zender aan 50 ohm kan afgeven.
Bij 70m kom je voor 502,5kHz op een stralingsweerstand van ongeveer 5,6 ohm. Als je hierin 0,1A laat lopen, zendt de antenne dus 56mW uit. De EIRP zou dan dus 168mW zijn.
De benaderingsformule geeft hier 162mW.
Als je de antenne hoger en hoger maakt, dan kom je toch aan een waarde voor de stralingsweerstand waarbij het (werkelijk) uitgestraalde vermogen bij 0,1A meer is dan 500mW (en de EIRP dus meer dan 1,5W).
Maar dat is helemaal geen wonder, want de stralingsweerstand ligt dan boven de 50 ohm. Jouw zender zou dan die 0,1A waarschijnlijk gewoon niet kunnen leveren aan die hoge weerstand.
Dit oude topic krijgt een schop, want gisteren heb ik mijn eerste milliWatten in de ether gezet. De gebruikte antenne was een 47 meter lange eindgevoede draad onder een hoek van 60 graden omhoog met onderaan een loading coil.
De antennestroom was minimaal 40mA. Maar: Dat was met de zender UIT!!!! (free energy???). En dat is een AC component (gemeten met de antennestroommeter).
Wat gaat er gebeuren als ik de draad verleng naar 75 meter en meer? En hoe krijg ik dat verholpen, een notch filter gebruiken voor 675 kHz, een banddoorlaatfilter?
Hé, dat is grappig om eens wat aan te rekenen.
Had je de antenne al met de verlengspoel in resonantie op 500 kHz?
Wat is de diameter van de antennedraad?
Je kunt inderdaad een parallelkring op 675kHz gebruiken in serie met de antennedraad. Zo doen co-sited zenders dat ook onderling.
Natuurlijk heeft die kring op 500 kHz een zekere zelfinductie, maar dat is niet erg; je moet toch nog tunen. Je verlengspoel moet dan iets kleiner worden.
Mooie plaatjes trouwens.
Mooi (eerste) resultaat JoWi. Helaas is het aantal WSPR luisteraars wat aan de lage kant, als ik van je experiment geweten had, had ik zeker meegedaan!
Hier heb ik last van Radio 5 (747kHz), ik heb een sperkring gemaakt van een spoel uit een oude, defecte monitor, een grote halterkern met dik litzedraad (Q~=200) en een varco van 500p.
Hier schiet het maar niet op, veel te doen en weinig tijd ...
Op 13 juni 2010 15:56:42 schreef Rd12tf:
Mooi (eerste) resultaat JoWi. Helaas is het aantal WSPR luisteraars wat aan de lage kant, als ik van je experiment geweten had, had ik zeker meegedaan!
Afhankelijk van de wind en hoe snel ik het opgezet krijg: Vanavond komt er een poging vanaf half negen/ negen uur. CW baken zit op 503.500, WSPR op 503.900 (meestal staat ie op WSPR).
Kom, dacht ik; even WSPR opnieuw downloaden. Zo gezegd zo gedaan.
Op FRG7700 (waarvan display a) grof en b) ernaast ) even toontje van eigen set op 503.9 beluisterd. Check.
WSPR aangezet, 23 seconden gewacht tot even minuut begon.
En HOPPA, daar is GRL al! Mooi man!
Je kunt zien dat de FRG nog aan het verlopen is.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (19%)]
-21dB? Ik heb een beter rapport uit Engeland.
Configuratie: antenne 102 meter lang, +/- 50 graden omhoog. Antennestroom +/- 120 mA. Iets van 750 mWatt (of kan FET het nauwkeuriger uitrekenen?)
Jij hebt geen idee in wat voor RF omgeving ik zit. Het is al een wonder dàt ik je signaal zie.
Voor zo'n schuine draad wordt de berekening iets anders. Het handigst is, er gelijk Mmana voor te gebruiken. Die komt met 8,2 ohm stralingsweerstand. (De natte vinger + calculator geeft 7 ohm.)
Je uitgestraald vermogen zou dus I2R = 0,122×8,2 = 102 mW zijn.
De gain van de antenne is iets meer dan 3 (hij is niet echt kort meer). Je EIRP wordt al met al ongeveer 310 mW.
Voorwaar geen gek resultaat.
Weet je hoeveel vermogen je in het geheel steekt? Dan kunnen we de totale verliesweerstand uitrekenen.
Om JoWi te ondersteunen bij de vliegerexperimenten had ik me al een tijdje beziggehouden met een eintrapje. Mijn pogingen met Class-E liepen niet zo goed. Het klopte allemaal niet met de simulatie in SPICE. Terwijl dit zulke lage frequenties zijn dat dit meestal goed klopt. Toen maar eens wat omgooien naar Class-D. Dat ging al beter, maar nog niet goed. Uiteindelijk bleken mijn ferrietkernen absoluut niet geschikt voor het low-pass filter te zijn. Met luchtspoelen werkte het ineens prima. Echt een wereld van verschil.
Wellicht had ik weer terug kunnen gaan naar Class-E maar het moest toch maar eens af komen.
Hoewel het signaal er op de scoop aardig uit zag was het toch wel spannend om het spectrum te bekijken op de SA. Tot mijn vreugde is dat verassend goed gelukt. Echt geen reden om hiervoor naar Class-E terug te gaan.
Hier het spectrum via een 30dB verzwakker. +43dBm, dus 20 Watt op 13.8V. In het veld zal het op een accu wel wat minder zijn.
Dit is de opbouw. Een paar IRF510 in balans. Daarom is HD2 waarschijnlijk mooi laag. HD2 is 62dB down, HD3 59dB. En hogere zelfs zo'n 80 dB of meer. De balanstrafo heb ik overnieuw gewikkeld. Deze was de enige component die wat te warm werd naar mijn zin. Het zijn nu twee kleine kerntjes op elkaar (niet zichtbaar op foto). Ook heb ik er een jumpertje op gezet met 3 aftakkingen. Dan kan ik wat veiliger beginnen met experimenteren mocht de load veel lager dan 50 Ohm worden in het veld. 
De eindtrap hierboven afgebeeld is nu te horen op 503.9 kHz en straks in CW op 503.6. Best DX tot nu: OH1LSQ (Finland).
Voor FET: 800 mA in een sloper 102M, 60 graden omhoog. Wat is onze ERP?
De stralingsweerstand op 504 kHz is volgensd Mmana voor zo'n draad 10,4 ohm. Het uitgestraalde vermogen is dus 6,7W. De antennegain t.o.v. isotroop is 3,05.
Daarmee komt de EIRP op 20,4 Watt.
Het toegestane maximum is 5 Watt. Dat zou hier Ia(eff)=400mA zijn.