Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Op 15 april 2010 20:28:15 schreef hans1990:
Als je een ontwerp begint is het een van m'n eerste stappen (na componenten plaatsen), de pad sizes op te hogen.

Waarom zijn de shapes van de componenten niet al hoe je het wil hebben dan? Gewoon je library aanpassen lijkt me handiger.

Op 15 april 2010 23:31:29 schreef thevel:
Persoonlijk zal ik de pads van de connectors vergroten, je hebt immers ruimte zat.

Inderdaad, dat is juist te plek waar je mechanische stress op moet vangen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 april 2010 08:03:41 schreef VWG3JB:
[...]

juist het is een SA900 kast waarin 2 boze versterkers in lagen.

De kast is niet gespoten maar gewoon gezandstraalt.

Dat was dus een SA versterker in opdracht van bose geproduceert,enkel de name was Bose,de rest SA,eeuwig zonde om zoeits te slopen.

Verder veel suc6 met je project

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

tja ik heb de koelplaten met printplaten schema er nog bij. Je mag ze hebben van mij. Ze zijn alleen wel stuk.

Maareh, waarom nou zonde. Dat malle ding produceert 2x 450 watt en zit in een 4U hoge kast. Toen was dat misschien wel heel degelijk en leuk, maar nu zit men daar echt niet meer op te wachten.

TI heeft nu classe D chippies zo groot als een 44pins TQFP dat er 2x 300 watt uit poept, daar kan ik er wel 10 van in de kast kwijt.

Torx is het niet zoals je wel kunt zien op de afbeelding.

Het waren gewoon schroeven gemaakt van heel slecht staal...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 april 2010 20:51:54 (20%)

Op 16 april 2010 15:50:17 schreef VWG3JB:
tja ik heb de koelplaten met printplaten schema er nog bij. Je mag ze hebben van mij. Ze zijn alleen wel stuk..........

Bedankt VWG3JB.

Klopt,de gebruikte schroeven in die generatie SA behuizing zijn erg slecht.

In alluminium,bouten van een ander materiaal draaien,zeker als het wel eens in vochtige omgeving komt,Tef-Gel ertussen.

[Bericht gewijzigd door Akino op zaterdag 17 april 2010 19:25:43 (20%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Op 17 april 2010 10:34:47 schreef Erelce:
Allemaal zeer leerrijk...
Maar welke topic is dit hier eigenlijk?
<knip>
Let the show go on!... ;)

Show my projects! Part 18?

Met dank aan MakePCB.
http://atoomnet.net/co/IMG_7318-edit.jpg
Kijk nou, een modeltreinbaan DCC schakeldecoder geschikt om seinen aan te sturen.
http://atoomnet.net/co/IMG_7323-edit.jpg
Een is niet genoeg. Vijf ook niet, maar je moet ergens beginnen.
http://atoomnet.net/co/IMG_7325-edit.jpg

Microcontroller is de Atmega48PA-PU. Driver de welbekende ULN2803A.
Alleen de oscillator c-tjes missen. Dick had niet op voorraad.
Grappig is dat de oscillator wel werkt, zal wel parasitaire capaciteit ergens zitten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Spijtig dat je maar 4 seinen stuurt uit een ATmega48. Je kan deze perfect 16 uitgangen laten sturen.
1 ULN2803 is ook te weinig om dezelfde print te kunnen gebruiken als wisselsturing.
Ook spijtig dat er niet voorzien is in een externe voeding. De digitale spanning is ongeveer 18V. De 7805 moet zo al 13V weg werken. Ook de weerstanden van de ledjes moeten meer weg werken.

Zelf heb ik ook printjes laten maken met hetzelfde doel op basis van een ATmega88PA (kan dus perfect een ATmega48PA in). Galvanisch gescheiden van de baan met een 6N137.
http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/foto/IMG_2485.JPG
was het prototype nog met een CNY17-3 opto coupler en maar 2 ULN2803.

De definitieve print is deze geworden
http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/foto/IMG_2483.JPG

In 3D ziet het er dan zo uit.
http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/CO/2_kleuren_sein.png
Hier zijn de ISP stekkers ook verdwenen. Dit zal zo zijn als ik nog eens printjes laat bij maken.

Dezelfde print wordt ook gebruikt voor een 3 kleuren sein, Belgisch sein of 16 toggel uitgangen. De toggel uitgangen zijn bedoeld om bijvoorbeeld verlichting in huisjes en stations aan te sturen.

Elke uitgang kan een apart adres krijgen en is individueel dimbaar in 25 stappen.

De controle leds kunnen uitgeschakeld worden door de jumper links.

mvg

Theo

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ziet er erg mooi uit! Maar ja, ik wilde ergens beginnen en waarvoor ik gekozen heb was voor mij het simpelste.
Eentje met meer uitgangen zat in het ontwerp. Het kristal is Q9, Q1..Q8 ontbreken op deze print, dat waren mosfets om wissels te sturen.
Tijdens het ontwerpproces dacht ik aan mijn oorspronkelijk doel, simpel 8 uitgangen om ledjes aan te sturen, en dat is gelukt.
De atmega48 is voor nu overkill, maar als ik ook maar iets meer wil doen in de software dan alleen aan/uit dan zou bijvoorbeeld een attiny met 2K al te weinig zijn.

Vandaag mijn noodstop maar eens afgemaakt.
beugel is 2mm dik staal
volledig met de hand geschuurd etc.

schakelaars zijn 2x verbreek 1x maak
zit een neon lampje op om te laten zien dat de noodstop is ingedrukt.
Zit ook een zelf herstellende fuse in (2.5A)

Waarom?
Omdat het kan:)

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1000359.jpg
Alles is aanraakveilig gemonteerd.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Alles is aanraakveilig gemonteerd.

Zeker weten? Als je dat knopje indrukt gebeurt er toch wat.:9

Afhankelijk wie je de knop wil uit laten testen. ;)

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

een handige functie ; bij stroomuitval het zo maken dat hij eerst gereset moet worden , dus geen continu schakelaar maar een pulsschakelaar met relaisovername . handig bij een netuitval en eer je denkt ,ik loop naar de meterkast komt alles terug en knettert er vanalles tussen je vingers .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi gedaan, maar valt alles in je (werk)kamer dan uit of alleen dat stopcontactenblok?

Mooi gedaan, nu nog een plaatje aan de rechterkant en het is af.

ps: je bent nu zeker wel door je eelt heen na het met je hand schuren van 2mm dik staal? ;)

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 17 april 2010 22:13:57 schreef dino7:

[...]

De atmega48 is voor nu overkill, maar als ik ook maar iets meer wil doen in de software dan alleen aan/uit dan zou bijvoorbeeld een attiny met 2K al te weinig zijn.

Welke programmeertaal gebruik je? In ASM of C kan je er behoorlijk wat meer in kwijt. Als je maar slim programmeert en gebruik maakt van wat de hardware je biedt! Maar goed, met die mega48 kun je uiteraard wat meer.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

mooie gemaakt electro_freakz.
moet ook nog een een noodstop en stopkastje maken met groot blok met stopcontacten.

een klein projecten.
8 relay's met een 1 relay(oranje) voor de gehelen voeding in te schakeln.
voeding is 12v als alles aan staat trek ie z'n 1,5a
relay is gestuurd met een 4k7 naar een bc547b een een kleine vrijloop diode.
de pinheader is voor de aansturening(die nog ergens door met hoofdzweeft)
http://public.bay.livefilestore.com/y1pmC4K6rJSRwSV8SfTTXJ3rgrbijxggJh…
de voeding en meter (in a).
http://public.bay.livefilestore.com/y1prH70cnhCeT1mwXbjPHvhkajIBKwbfGh…
en de onderkant voor the freak that want to zie it.
http://public.bay.livefilestore.com/y1peKhcdhDejszfR694kpvWzkPBE_dgwls…

en dit is een klein apart relay for me discobol moet er nog een bij maken voor de lamp.
het zelfde princiepe alleen een relay.
http://public.bay.livefilestore.com/y1pG4eW-_NI85bnBhMV-6VxZJDBLIv_IyF…
http://public.bay.livefilestore.com/y1pbecUSH6usXAoxE-8KHUFnI7qBwhmT5z…

Op 18 april 2010 13:13:19 schreef Benadski:
[...]

Welke programmeertaal gebruik je? In ASM of C kan je er behoorlijk wat meer in kwijt. Als je maar slim programmeert en gebruik maakt van wat de hardware je biedt! Maar goed, met die mega48 kun je uiteraard wat meer.

Ik programmeer dit in C (WinAVR) in combinatie met AVR Strudio 4. Slim programmeren doe ik door vaak het "Show disassembly" scherm te gebruiken om te kijken wat de compiler van de code heeft gebakken.

Op dit moment is de code 1,7K, dus nog dik 2K over voor leuke uitbreidingen.

Bedankt voor jullie reacties.
Het heeft wat werk gekost om het te schuren, vijlen, maar dan heb je ook wat:)
Het witte stekkerblok wat eronder hangt wordt afgeschakeld. hier zit dan ook nog een extra zekering tussen van 2.5A

en tja, stroomuitval. komt dat zo vaak voor dan?:)

even tussen al het leren door een audio vermogen metertje gemaakt voor men versterker.
1Watt is groen
1.5Watt is oranje
3Watt is fel rood

Schema is uit een elektuur
Alles is ingebouwd in een leeg tulp stekkertje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/snc00032.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/snc00033.jpg

Youtube filmpje

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Heb weer wat mooie en leuke projectjes voorbij zien komen.

Ook van mijn kant een klein projectje toe te voegen:
http://img709.imageshack.us/img709/8325/img3817k.th.jpg

http://img189.imageshack.us/img189/4099/img3820e.th.jpg

Een klein printje om de koplampen van mijn Honda motorfiets aan te sturen. Reden voor het bouwen van deze schakeling is dat de ontwerpers bij Honda het niet nodig vond een lichtschakelaar op de motor te bouwen, met als gevolg dat het licht aan gaat zodra je de contactsleutel omdraait.
Wanneer je de motor een paar weken niet gebruikt hebt, het alarm de accu netjes een eindje leeg getrokken heeft en de motor nog nét wil starten, laadt de dynamo niet voldoende bij om binnen 45 minuten nogmaals te kunnen starten. Gevloek onderweg is het gevolg.

Aanduwen is bij deze zware tweepitter niet echt een optie; het achterwiel blokkeert volledig, zelfs in de tweede versnelling. Na een paar keer zo gefopt te zijn, was ik het beu...

Daarom dit kleine circuitje verzonnen rondom een attiny45 (1K geheugen was genoeg, maar deze had ik nog) en twee mosfets, welke de batterijspanning meet en het dimlicht pas inschakelt wanneer de boordspanning na het starten boven 12,8V komt. Eventueel kan ik die waarde nog wat hoger leggen; ik heb de datasheet met oplaadcurve van de accu nog niet gevonden.

De seinknop van het grootlicht heeft nu een dubbele functie: heel kort indrukken schakelt het dimlicht aan of uit (onafhankelijk van de boordspanning), langer vasthouden geeft grootlicht zoals origineel bedoeld.
Ook kan het grootlicht gedimd mee branden met het dimlicht (0-100% in 128 stappen).

De schakeling wordt gevoed vanuit de stekker die eerst op het dimlicht zat. Beide koplampen op de bedrading van het dimlicht laten branden leek me iets te optimistisch, dus heb ik een directe voeding vanaf de accu naar de schakeling gelegd welke door het relais geschakeld wordt zodra het contactslot omgedraaid wordt. Hierop brandt het grootlicht.

Op de foto is het gedimd grootlicht wat conservatief afgesteld; ik wil niet dat medeweggebruikers er last van hebben. Binnenkort nog eens goed afstellen zodat beide koplampen even wit kleuren en het toch niet verblindend is. Op de foto is dit kleurverschil trouwens sterker zichtbaar dan "in het echt", doordat het iets afhankelijk van de kijkhoek is.

http://img260.imageshack.us/img260/8789/img44054414.jpg

Daarom dit kleine circuitje verzonnen rondom een attiny45 (1K geheugen was genoeg, maar deze had ik nog) en twee mosfets, welke de batterijspanning meet en het dimlicht pas inschakelt wanneer de boordspanning na het starten boven 12,8V komt.

Je kan ook het dimlicht nog wat meer dimmen tussen "OK" en "niet genoeg accu-spanning".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Waarom gebruik je niet een aparte accu om dat alarm te voeden?(kun je eventueel als de motor loopt dmv een bijpassdiode ook weer opladen door die in te schakelen als de motor eenmaal loopt.)
Als trouwens dat alarm zoveel stroom trekt dat het accu leegtrekt dan is dat een vreemde zaak. Óf je alarmschakeling trekt in rust teveel stroom uit de startaccu óf de capaciteit van je accu is teruggelopen.
Trouwens, ook wel raar dat de koplampen aangaan als je de schakelaar omzet, vind ik maar slecht ontworpen door Honda.
Gelukkig was je zo wijs dit met je schakeling op te vangen.
Zal 's winters een stuk schelen met starten.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
fred101

Golden Member

Ik ben blij dat mijn Honda driewieler gewoon een schakelaar heeft, die heeft eerder last van een schakelaar overschot dan te kort.

Er is een veel betere manier om te voorkomen dat je accu het begeeft : iedere dag er mee rijden >:-) (ik weet het, op 3 wielen is dat een stuk makkelijker praten maar op 2 wielen heb ik het ook jaren gedaan)

Om toch on topic te blijven qua electronische uitbreidingen: Ik heb er een zendinstallatie ingebouwd. Die kan ik middels bluetooth of aan de kabel gebruiken. Verder zit er GPS op en een cd wisselaar met Kenwood FM modulator in de koffer en bedieningspaneel in de kuip. Ik had ook een kast gemaakt waardoor ik tussen radio, intercom en zender kan kiezen maar dat leverde een brom op bij het zenden. Maar ook hier, twee weken vakantie of ziek en de accu heeft het zwaar.
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=733&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Turbokeu

Golden Member

[offtopic]

Op 21 april 2010 00:12:25 schreef McDuff:
Als trouwens dat alarm zoveel stroom trekt dat het accu leegtrekt dan is dat een vreemde zaak. Óf je alarmschakeling trekt in rust teveel stroom uit de startaccu óf de capaciteit van je accu is teruggelopen.

Mijn Harley Softail van 2001 heeft dat ook. Na ca. 2 maand winterstal, zonder te rijden en met het (origineel) alarm aan, is de accu totaal leeg. Dat is zo bij nagenoeg alle motorfietsen met alarminstallatie.
Alarm uitschakelen mag niet van mijn (diefstal)verzekering, zelfs niet in de garage, dus nu gaat de Harley direct op de 2-traps druppellader (Elektuurschema van mei 1999) na elke rit.
Voor mijn Suzuki SV1000S van 2004 had ik geen zin om een 2e lader te bouwen en heb ik een CTEK XS800 4-traps ladertje gekocht.
Geen zorgen meer, altijd een volle accu, ook tijdens de winter (beide motorfietsen hebben nog steeds hun originele (gel)accu).

Trouwens, ook wel raar dat de koplampen aangaan als je de schakelaar omzet, vind ik maar slecht ontworpen door Honda.

Dat is wettelijk verplicht, althans in België, voor alle nieuwe motorfietsen sinds ca. 2000 (mijn zoon's Suzuki Bandit 600 van 1999 heeft het niet, mijn Harley van 2001 en mijn Suzuki van 2004 wel).
[ontopic]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 20 april 2010 20:57:30 schreef Buzz:
Wanneer je de motor een paar weken niet gebruikt hebt, het alarm de accu netjes een eindje leeg getrokken heeft en de motor nog nét wil starten, laadt de dynamo niet voldoende bij om binnen 45 minuten nogmaals te kunnen starten. Gevloek onderweg is het gevolg.

Whoa! Dat scheelt enorm met mijn diesel. Daar kan ik een week lang 2x per dag 3km mee rijden nadat de accu leeg geweest is. Pas bij een lange rit komt de accu spanning weer boven de 10.5V....

Binnenkort nog eens goed afstellen zodat beide koplampen even wit kleuren en het toch niet verblindend is. Op de foto is dit kleurverschil trouwens sterker zichtbaar dan "in het echt", doordat het iets afhankelijk van de kijkhoek is.

Dat gaat niet lukken. Je dimlicht is een lamp die voluit brand, maar met de spiegels en lenzen zo minmogelijk naar boven straalt. Om je grootlicht die wel naar boven straalt op het oog ongeveer even fel te laten branden, moet je hem dimmen. het lampedraadje wordt minder warm, en geeft een andere kleur af.

Je mag trouwens een beetje uitkijken met dit gefoefel: het princiepe van halogeen is dat de verdampte molekulen van de gloeidraad weer op de draad condenseren via een reactie met een halogeengas. Dat werkt het beste bij een specifieke temperatuur. Ga je het lampje dimmen, en dus kouder gebruiken, neemt raar genoeg de levensduur af!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 april 2010 21:25:00 schreef pros:
Je kan ook het dimlicht nog wat meer dimmen tussen "OK" en "niet genoeg accu-spanning".

Da's wellicht nog een goede optie, ik zal eens zien hoe ik dat slim kan implementeren zodat je eenvoudig naar volle sterkte kunt schakelen zodra je in het donker moet rijden en alle lichtsterkte welkom is.

Op 21 april 2010 00:12:25 schreef McDuff:
Waarom gebruik je niet een aparte accu om dat alarm te voeden?

Dat vond ik een minder elegante oplossing; bovendien heb ik de ruimte waarschijnlijk niet en is het weer een extra last voor het laadcircuit.

Op 21 april 2010 01:52:29 schreef fred101:
Er is een veel betere manier om te voorkomen dat je accu het begeeft : iedere dag er mee rijden >:-)

Als het droog is en niet vriest pak ik 'm bijna dagelijks mee... :)
Bij regen heb ik er gewoon geen zin in (gedoe op mn werk met natte kleding enzo), omdat er ook nog een auto voor de deur staat.

Op 21 april 2010 06:29:44 schreef Turbokeu:
[offtopic]
[...]Mijn Harley Softail van 2001 heeft dat ook. Na ca. 2 maand winterstal, zonder te rijden en met het (origineel) alarm aan, is de accu totaal leeg. Dat is zo bij nagenoeg alle motorfietsen met alarminstallatie.
Alarm uitschakelen mag niet van mijn (diefstal)verzekering, zelfs niet in de garage, dus nu gaat de Harley direct op de 2-traps druppellader (Elektuurschema van mei 1999) na elke rit.

Dat is hier dus precies zo. Wanneer ik de motorfiets netjes aan de lader hang als ik hem een tijd niet gebruik is er eigenlijk niets aan de hand. Maar permanent aan de druppellader heb ik het niet zo op; veel accu's kunnen daar tóch niet tegen. Een volgend projectje wordt dan ook een meertraps lader met programmeerbare laadtijd; bijvoorbeeld 1 dag per 3 weken laden. Zo blijft de accu langer heel en heb ik er geen omkijken naar...

Op 21 april 2010 10:15:19 schreef rew:
Je mag trouwens een beetje uitkijken met dit gefoefel: het princiepe van halogeen is dat de verdampte molekulen van de gloeidraad weer op de draad condenseren via een reactie met een halogeengas. Dat werkt het beste bij een specifieke temperatuur. Ga je het lampje dimmen, en dus kouder gebruiken, neemt raar genoeg de levensduur af!

Dat heb ik al eens eerder gehoord en daar ben ik me van bewust; als de dimfunctie lampjes blijkt te "vreten" is het heel eenvoudig uit te schakelen. Eigenlijk zit het er op "omdat het kan"... ;)

Stijnos

Golden Member

http://www.stijnmaes.nl/CO/rgb1s.jpg

http://www.stijnmaes.nl/CO/rgb2s.jpg

http://www.stijnmaes.nl/CO/rgb3s.jpg

vooruit ook de onderkant
http://www.stijnmaes.nl/CO/rgb4s.jpg

En het is?
Een multi functionele print, ontworpen om wat te experimenteren met DMX, led drivers, IR, Ethernet, de tlc5940 ic`s (moet ik nog bestücken).

Hij bevat dus een dmx interface, usb, ethernet, spi en i2c
Voor de leds kun je aansturen dmv stroom bronenn (700ma), FET`s van heel wat ampere`s geloof ik en 16 rgb kanalen pwm gedimt via de tlc`s.
Heb hem nog niet helemala afgesoldeerd. En de software moet ik nog maken. Vind de printjes maken alleen leuker :)

Dit topic is gesloten