Heb weer wat mooie en leuke projectjes voorbij zien komen.
Ook van mijn kant een klein projectje toe te voegen:
Een klein printje om de koplampen van mijn Honda motorfiets aan te sturen. Reden voor het bouwen van deze schakeling is dat de ontwerpers bij Honda het niet nodig vond een lichtschakelaar op de motor te bouwen, met als gevolg dat het licht aan gaat zodra je de contactsleutel omdraait.
Wanneer je de motor een paar weken niet gebruikt hebt, het alarm de accu netjes een eindje leeg getrokken heeft en de motor nog nét wil starten, laadt de dynamo niet voldoende bij om binnen 45 minuten nogmaals te kunnen starten. Gevloek onderweg is het gevolg.
Aanduwen is bij deze zware tweepitter niet echt een optie; het achterwiel blokkeert volledig, zelfs in de tweede versnelling. Na een paar keer zo gefopt te zijn, was ik het beu...
Daarom dit kleine circuitje verzonnen rondom een attiny45 (1K geheugen was genoeg, maar deze had ik nog) en twee mosfets, welke de batterijspanning meet en het dimlicht pas inschakelt wanneer de boordspanning na het starten boven 12,8V komt. Eventueel kan ik die waarde nog wat hoger leggen; ik heb de datasheet met oplaadcurve van de accu nog niet gevonden.
De seinknop van het grootlicht heeft nu een dubbele functie: heel kort indrukken schakelt het dimlicht aan of uit (onafhankelijk van de boordspanning), langer vasthouden geeft grootlicht zoals origineel bedoeld.
Ook kan het grootlicht gedimd mee branden met het dimlicht (0-100% in 128 stappen).
De schakeling wordt gevoed vanuit de stekker die eerst op het dimlicht zat. Beide koplampen op de bedrading van het dimlicht laten branden leek me iets te optimistisch, dus heb ik een directe voeding vanaf de accu naar de schakeling gelegd welke door het relais geschakeld wordt zodra het contactslot omgedraaid wordt. Hierop brandt het grootlicht.
Op de foto is het gedimd grootlicht wat conservatief afgesteld; ik wil niet dat medeweggebruikers er last van hebben. Binnenkort nog eens goed afstellen zodat beide koplampen even wit kleuren en het toch niet verblindend is. Op de foto is dit kleurverschil trouwens sterker zichtbaar dan "in het echt", doordat het iets afhankelijk van de kijkhoek is.