Jochem

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja, mompel d'r nog maar een hele motor bij ook... :(

ik moet wel zeggen dat het een gezellige forum is, maar goed ben net terug van stage en ik zit weer achter de oude flaptop en dataman s4

chipnummer is 1267355579

er staat trouwens 3 rijen cijfers

B57604
S56023
U725011zs

waar staat de BSU voor?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zijn dat nummers van een stickertje of opgedrukte/geetste nummers? Ze wijzen niet richting enig bekend type chip.

fzwart

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Genoemde nummers lijken niet op IC typenummers. Zullen daarom wel specifieke BMW nummers zijn.

Paul Welther

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

1267355579 Is het Bosch/BMW software nummer.
B57604 is het Bosch nummer voor een 27256.
Maargoed als je zelfs al niet onder de sticker kunt kijken of de eprom een UV eprom is dan lijkt mij het slimmer er maar niet aan te beginnen neem alle voorgaande raad aan....!

Jochem

Als je die 27256 uit kan lezen, kun je natuurlijk altijd zelf een andere pakken om te programmeren.

Goede morgen,

danku voor het nummer

ik heb de datasheet gevonden. het is wel te herschrijven en een 8 bit, maar ik moet deze sheet goed doornemen. ik zal de stiker verwijderen en ook eronder kijken.

Hey Paul ik heb gehoord dat je waarschijnlijk aan de motot van Palvee (vliegende auto gebeure) werkt is dt waar?

Pas maar op met de sticker te verwijderen, als er een glasje onder zit kan je de eeprom wissen door de sticker er af te trekken, dan is er niet zoveel meer om uit te lezen.

Ojeke

Jochem

Mwoh, als je het niet onder een dikke lamp of in de volle zon doet dan loopt het nog zo'n vaart niet.

Maar meestal kun je het venster ook wel door het stickertje heen voelen, misschien een beter idee.

even wachten hoor...

is de chip zo erg licht gevoelig?

Jochem

Je weet waar het ruitje voor bestemd is?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik snap ook niet helemaal wat je precies denkt te willen, maar nu je weet dat het een 27256 is kan je hem uitlezen en veilig als reserve wegleggen (je kan dan een nieuw exemplaar van hetzelfde type of misschien zelfs een 28256 pakken om te beschrijven). Waarom de sticker er alsnog afmoet, weet ik niet en zou ik gewoon niet doen. Een reserve-jetronic en een reserve motorblok zijn ook wel handig als je het wiel opnieuw wilt gaan uitvinden, want er gaat geheid wat fout als je zoiets gaat avonturen zonder enige kennis en ervaring. Wat opzich natuurlijk wel leuk kan zijn als je de tijd en het geld hebt, maar ik zou me in jouw plaats wel eerst wat verder ingelezen hebben.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@maartenbakker:

of 2 blokken en een set koppen: net zoals ik voor mijn toekomstige project heb liggen

(alleen nu nog die verdomde tijd... ik kom nergens aan toe!!!)

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 26 mei 2010 11:02:35 schreef Jochem:
Je weet waar het ruitje voor bestemd is?

Volgens een APRIL !!! nummer van Elektuur jaren terug kon je ook wel 1 bitje zo programmeren/wissen :) :) :) zonder de eprom geheel te wissen.

Jochem

Hehehe, moest je zeker een heel klein zaklampje gebruiken :D

haha

ik zit nu in de pauze de sheet verder door te nemen

ik moet mijn dataman instellen wat voor prom ik in de socket douw en dan kan ik het uitlezen.(mocht hij nog heel zijn)

ik kan zon chip bij dill in rotterdam ook bestellen, dus zon groot probleem zat het waarschijnlijk niet zijn.

High met Henk

Special Member

ik zal eens kijken: volgens mij heb ik nog een railtje liggen en zit ook in rotterdam voor mijn werk.

Paul Welther

@TS, Ja heb de Pal-V wankel opgebouwd en van sap en vonken voorzien. Gister 1e propellor tests gedaan.

Ik heb wel eens als test een eprom in het raamkozijn gelegd en na 2 jaar was er nog geen bitje gewist. (Ja wel met de zon erop af en toe)

Maar een Dataman kan die eprom zelf herkennen. Auto ID.
Ik zou deze uitlezen en die lekker bewaren. Maar mijn advies afblijven zo simpel is het allemaal niet hoewel dit wel al een oud systeem is.
Zo'n 318 pingelt wel erg graag namelijk....

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Sommige klanten willen ook graag pingelen , maar daar hou ik niet van evenals motoren. :)

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb wel eens als test een eprom in het raamkozijn gelegd en na 2 jaar was er nog geen bitje gewist. (Ja wel met de zon erop af en toe)

In de jaren '80, toen ik nog technicus bij Bull België was, hadden wij een model van matrixprinter die er bij vele klanten van het ene moment op het andere mee ophield.

De oorzaak was een EPROM op het main board zonder plakkertje op het wisvenster.
EPROM vervangen (ik had altijd een paar voorgeprogrammeerde exemplaren bij me mèt plakkertje) en de printer was weer OK.

fzwart

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Zijn "gewone" EPROMs niet te kwetsbaar om gebruikt worden in automotive omgevingen? Het lijkt me dat je in zo'n belangrijk onderdeel als motormanagement toch wel stevig spul wil gebruiken.

High met Henk

Special Member

in de opeltjes 8 kleppers met injectie (dus de kadetjes GSI en de vectra met injectie) zit ook een 27C256 of 27C512 ofzo. weet even niet meer welke. heb deze ooit ook moeten vervangen voor een voorgebprogrammeerde met iets meer power (aldus de eigenaar); achteraf bleek het meer een bokkend blok op te leveren dan een blok met meer power :)

Paul Welther

Tja je er zijn veel progjes in omloop die meer ellende geven dan vermogen.
Zelfs de 2708 prom zat in de eerste systemen. Daarvoor nog een RCA versie maar heb nooit het type nummer kunnen achterhalen. Wel worden er altijd onderdelen gebruikt met uitgebreide temperatuur range.

Laat die 318i maar mooi origineel; veel extra PK's pers je er toch niet uit en de kans is levensgroot dat je de bestaande mapping vernaggelt. Koop anders een E30 325i, je wilt met die 170pk dan niet eens meer aan de software prutsen ;-)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb (nu even in niet rijdende staat helaas) zelf ook een wagen met een LE-Jetronic (realiseer ik me nu), en die is van nature al relatief sterk voor een 1,5 liter. Hooguit dat ik nog op verbruik zou willen tunen maar vermogen en koppel zit eigenlijk van huis uit al goed. Is het niet zo dat de LE juist op "sportieve" motoren gebruikt werd?