Op 24 juni 2010 13:57:02 schreef Turbokeu:
@hadv:
Tof dat je ook gaat brainstormen over de mogelijkheden om dit te kunnen verwezenlijken.
Persoonlijk dacht ik aan een stukje 'video/displaygeheugen' in RAM waar je alle mogelijke (pixel)bewerkingen op kan uitvoeren en waarvan de inhoud continu via een interruptroutine naar het display geschreven wordt. Alleen heb ik tot nu toe nog geen eenvoudige/praktische/theoretische oplossing gevonden.
Zonder de klok nog in je bezit te hebben kan je toch met het juiste gereedschap het schema/de code verder uitwerken/optimaliseren/debuggen.
Ik denk hier specifiek aan tools zoals de Labcenter ISIS/Proteus VSM simulator (PIC/AVR, software èn overige hardware worden (hardware tot op zekere hoogte) real-time gesimuleerd).
Al mijn PIC-projecten tot nu toe zijn 99% ontwikkeld/getest/gedebugged via Proteus vooraleer ook maar één component uit zijn bakje gehaald te hebben.
Ik maak al gebruik van RAM voor het videogeheugen.
Omdat het 30 kolommen zijn reserveer ik 30 bytes. Deze worden gebruikt door de Timer0 interrupt routine.
Verder nog eens 30 bytes voor de kleuropties, dat had zuiniger gekund, maar dit was programmeertechnisch veel makkelijker en een PIC18452 heeft geheugen zat.
Omdat ik nu ook dat lifteffect nodig had moest ik nog eens 30 bytes reserveren voor de overgang van oud naar nieuw.
Wauw, wel 90 bytes geheugen gebruikt voor het display
De cijfers en de kleureffecten staan natuurlijk in het programmageheugen (bijna 1500 bytes).
Voor het ontwikkelen van software gebruik ik de ingebouwde debugger van MPLab, prima spul. Ik heb ook nog een ICD2, maar die gebruik ik haast nooit.
Door zeer modulair, in termen van subroutines, te bouwen en elke routine zorgvuldig uit te testen houd ik de programmatuur overzichtelijk. Verder veel gebruik van zelfbouw libraries om standaard zaken op te lossen, een zelfbouw programma dat bepaalde taalconstructies makkelijker te hanteren maakt (wat denk je van het genereren van een case-statement met 100 cases).
Softwarematig maak ik weinig fouten, met af en toe lachwekkende blunders uiteraard.
Voor de hardware een scope, logic analyser (zelfbouw) en een DMM.
De hardware die ik maak is in de regel niet erg complex.
Maar als ik met nieuwe spullen ga werken zoek ik eea altijd wel uit met behulp van breadboards en printjes waar al een uC op zit.
Bij zoiets grafisch is het belangrijk dat wat je bedenkt ook echt de moeite waard is. Zo heb ik een aantal effecten gewoon weer gesloopt omdat het er gewoon niet uit zag.
Bij het lifteffect had ik een mooie schuifroutine gebouwd die, eenmaal ingebouwd, toch mooier kon.
En uiteraard kan ik doorontwikkelen ook al heb ik die klok zelf niet meer, maar ik wil eerst even de reacties afwachten. Mochten ze dan nog iets er bij willen kan ik het altijd nog doen.
Nu effe stop.
Hier http://www.youtube.com/watch?v=7HH_b_WbZN0 het filmpje dat het ingebouwde 'lift'effect toont.