Het grote fake-onderdelen topic

maartenbakker

Special Member

Op 7 augustus 2017 18:36:58 schreef henri62:
[...] Dat waren toch ook de beruchte flyback thyristors in de KTV's van hun of was dat Blauwpunkt? Ik had er zo de pest aan dat ik die dingen nog niet eens meer aankeek. Als die rot dingen kapot gingen was het voor mij einde oefening. Alleen maar frustratie.

Blaupunkt gebruikte normale thyristoren, dat is bij een paar Amerikaanse en Duitse merken korte tijd gewoonte geweest. 3 stuks (hinlauf, rücklauf en een regulator) en wat extra spoelen ten opzichte van de conventionele schakeling. Dat waren wel vrij gevoelige schakelingen. Sony deed het nog weer anders, die gebruikten in een paar modellen een soort GTO maar je kon er een transistor voor in de plaats zetten met wat modificaties.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet een fake component maar toch wel iets bijzonders:
http://www.volumerate.com/product/ph-009-digital-ph-meter-te...zOoNeR1eNF
Zoek de fout! (Nee er is geen prijs te verdienen).

-edit- Inderdaad, de pH kan niet hoger zijn dan 14.0. Fake foto dus.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 13 augustus 2017 00:49:07 (11%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Golden Member

Measuring range: pH 0.0 - 14.0

op de foto staat er 19,8 in beeld

en:

Battery included or not : YES ?? is dat voor not

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 12 augustus 2017 05:28:54 (32%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misplaatste poging om het duidelijker te maken. Er stond eerst: "battery included: yes".

19.8 in beeld kan zijn: geen waterige vloeistof op de sensor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wie kent het Philips-logo op deze 74F50109?

https://www.uploadarchief.net/files/download/vreemd_logo.jpg

De gebruikelijke vermelding "Philips" en de sterren ontbreken...

Wie kent het Philips-logo op deze 74F50109?

Waarom zou dit Philips zijn? Lijkt me een Fuke-achtig geval.

mel

Golden Member

Fluke en Flip is hetzelfde.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarom zou dit Philips zijn? Lijkt me een Fuke-achtig geval.

Ik meende dat het werd aangeboden als Philips chip, maar dit wordt bij nader inzien niet bevestigd. Hoe dan ook kan ik dit logo evenmin terugvinden als logo van Fluke. Linkje?

rob040

Golden Member

Fluke is bij mijn weten nooit een chip fabrikant geweest.

Ik doelde op multimeters die onder het Chinese merk Fuke (F_U_K_E) werden verkocht, wat Fluke suggereert maar niet is.
Een schild met een rondje is een schild met een rondje. Wat je brein ermee doet is wat anders.

rob040

Golden Member

Ah, daar ben ik mooi ingetrapt...
Overigens denk ik dat het wel degelijk een Philips IC is. Staat me vaag bij dat ik het wel meer gezien heb, maar waar...

[Bericht gewijzigd door rob040 op 19 augustus 2017 14:02:45 (65%)]

.

[Bericht gewijzigd door markce op 19 augustus 2017 14:14:39 (100%)]

Maar dit (historische?) merk FUKE-zonder-L kan ik ook nergens terugvinden. Laat staan het logo.
@Rob40 Dit logo vond ik in elk geval ook hier terug. Maar ja, daar vraag ik me dan evengoed over af of het wel echt (Philips, alsnog dus) is..

rob040

Golden Member

Ik vind de Fuke multimeters wel terug, maar zonder logo.
@tin.soldier: Klopt, ik vond er ook nog een paar terug.
Het batchnummer is zoals Philips altijd gebruikte, dus vandaar dat ik denk dat het wel origineel Philips is.

Fuke wordt blijkbaar nog verkocht.

https://guide.alibaba.com/shop/fuke-fk830l-digital-multimete...88997.html

Niet hetzelfde logo uiteraard, maar een vergelijkbaar associatie trucje.

[Bericht gewijzigd door markce op 19 augustus 2017 14:16:54 (18%)]

De "gestileerde" U fungeert mogelijk als logo. Maar dit is niet dezelfde afbeelding.

@Rob040 Dat het batchnummer deugdelijk lijkt zegt misschien niet veel. Een fake chip zal ook vast wel een "correct" batchnummer kunnen dragen. Maar tegelijkertijd verwacht ik dat het logo er dan ook wel Philips-er uit zou zien. Dus inderdaad, misschien toch echt.
@Markce Een associatietrucje met een nogal onbekend merk lijkt me onwaarschijnlijk. Dan liever associëren met Philips.

Gaf Fuke-Fluke als voorbeeld voor een mogelijk lgo-logo geval.

Ik ken enkel het helderwitte volledige Philips logo op smd ic's, zelfs t/m 8-pin.

'--' is ook een vergissing met de stempelmachine.

Maar vraag anders Maarten Bakker.

[Bericht gewijzigd door markce op 19 augustus 2017 14:36:44 (14%)]

Interessant document over fake parts: http://www.cti-us.com/pdf/CCAP-101InspectExamplesA6.pdf
(op blz 53 staat o.a. een fake philips logo)

[Bericht gewijzigd door Arco op 19 augustus 2017 14:35:33 (20%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"Philips zou zijn logo niet afkorten", staat erbij. Op grond van die opmerking moet ik wel aannemen dat "mijn" logo ook nep is. Of toch niet?
https://www.uploadarchief.net/files/download/vreemd_logo2.jpg

rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2017 14:28:29 schreef Arco:
Interessant document over fake parts: http://www.cti-us.com/pdf/CCAP-101InspectExamplesA6.pdf
(op blz 53 staat o.a. een fake philips logo)

Dat geloof ik ook wel, daar stond duidelijk PHILI.
Maar die priegeltekst en sterren en strepen weglaten is toch wat anders.

Ik denk dat ze dat gewoon teveel werk vonden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij geen fake.

Heb dit al vaker gezien, philips logo zonder sterren en letters.
Zelfs al op stuurprinten van Siemens huishoudelektro.

maartenbakker

Special Member

Op 19 augustus 2017 14:53:16 schreef rob040:
[...]
Dat geloof ik ook wel, daar stond duidelijk PHILI.
Maar die priegeltekst en sterren en strepen weglaten is toch wat anders.

De sterren en strepen en tekst worden uit het logo weggelaten als ze niet passen, afkorten doen ze in het logo nooit, soms wel PH los op discrete halfgeleiders. De enige markering die een beetje in de buurt van PHIL komt, is een aanduiding van herkomst die je soms bij ST tegenkomt.

Fluke en flip zijn op geen enkele manier hetzelfde, het is opzich wel zo dat Fluke een deel van de meetapparatendivise van Philips heeft overgenomen na een paar jaar samenwerking.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 augustus 2017 16:17:35 (11%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit zijn toch enigszins geruststellende geluiden. Maar wat te denken van de twee streepjes rechts in het midden? https://www.uploadarchief.net/files/download/vreemd_logo.jpg