Het grote fake-onderdelen topic

maartenbakker

Golden Member

Die zet een konterfeiter (eigenlijk een anglicisme; het woord komt uit het Nederlands maar toen zat er nog geen connotatie van valsheid aan) er niet op, waarom aandacht trekken als je met een vervalsing weg wilt komen :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 augustus 2017 18:22:07 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu ja, het vreemde logo trok aanvankelijk mijn aandacht natuurlijk, maar dat het geen Philips logo kan zijn is nu enigszins ontkracht. Ik heb twee van deze exemplaren gekocht. Ze moeten nog worden geleverd, maar ik kan ze daarna niet op stel en sprong in mijn project testen. Ik zou wel een hapsnapschakelingetje willen maken om de chip snel op functionaliteit te testen. Maar ik weet (nog) niet of dat simpel mogelijk is. En dat het SMD is helpt ook al niet, ook al kan ik het vrij eenvoudig desolderen.

rob040

Golden Member

Je ziet hier overigens wel de kracht van een logo. Incompleet en toch erg herkenbaar.
Wel logisch dat je in die tak van sport twijfelt aan de echtheid, er wordt behoorlijk gerommeld in die wereld.
Zelfs chips waarvan ik denk dat het de moeite niet is.

Maar er zijn gelukkig vele brokers in China die grote partijen obsolete onderdelen opgekocht hebben en ons nog jaren kunnen voorzien (al dan niet tegen redelijke prijzen).

Arco

Special Member

De chip lijkt erg veel op een Signetics versie, de witte streep heb ik bij Philips nog nooit gezien. (Hoewel Signetics natuurlijk ook een tijdje Philips is geweest... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze foto is uit mijn project. Dat is niet helemaal toeval, want Google vindt dit project al snel wanneer op 74F50109 wordt gezocht. Oké, dit exemplaar draagt het logo van Signetics en is natuurlijk een werkende chip. Maar WAT nu te denken van deze, nu op eBay aangeboden: klik Op de keper beschouwd zit bijv. de streep niet op dezelfde plek en die streep lijkt langer. Of leg ik teveel zout op deze slakken?

rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2017 17:12:26 schreef tin.soldier:
Op de keper beschouwd zit bijv. de streep niet op dezelfde plek en die streep lijkt langer. Of leg ik teveel zout op deze slakken?

Geen reden om daaraan te twijfelen, want zo nauwkeurig komt die stempeling niet.

bjokal

Golden Member

Van de week had ik ook weer een leuke, een nep PFC spoel in een goedkope ATX voeding.
De voeding was defect en ging naar de recycling. Maar ik dacht, op die PFC spoel zit een leuke hoeveelheid wikkeldraad.

WRONG!

Zie hier een puur voor de sier PFC spoel :

Let vooral op de doorverbonden draden naar de connector.
En het kleine stukje draad wat er wel op zat bleek geen koper, maar Copper Clad Aluminium :(

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
rob040

Golden Member

Sjone, kosten noch moeite worden gespaard om de boel te flessen.
Triest...

Had van enkele jaren geleden nog wat MSGEQ7 ICtjes liggen voor een project. IC doet een FFT met 7 banden op audiosignalen en spuugt hun amplitude analoog uit.

http://tronixstuff.com/wp-content/uploads/2013/01/freqresponse.jpg

Blijkt dat er gigantisch veel chinese kopies zijn, en dat ik de mijne op Ebay gekocht heb. Gevolg: werkt meestal, maar af en toe onverklaarbare spikes op de outputs.

Leuke IC om snel iets in mekaar te flansen, maar volgende keer toch maar FFT in software doen + de ICs zijn vrij duur!

Let vooral op de doorverbonden draden naar de connector.
En het kleine stukje draad wat er wel op zat bleek geen koper, maar Copper Clad Aluminium :(

Wat is daar op tegen?
Een spoel wordt ontworpen volgens vastgelegde specificaties.
Wanneer copper clad aluminium daaraan kan voldoen, wat is dan het probleem ?

Nou..... die niet-aangesloten spoel zal wel niet aan de specificaties voldoen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die heb je duidelijk niet nodig. Alle specificaties van de spoel zijn gewoon goed. De fabrikant had 'm beter weg kunnen laten. Dat had dan weer een paar centen in de productiekosten gescheeld.

Serieus. Ik denk dat de productiemedewerker problemen heeft met het verbinden (solderen?) van de voedingsdraden aan de spoel. Hij denkt bij zichzelf: "Ik soldeer de voedingsdraden aan elkaar vast. Plakbandje er overheen en niemand die het ziet."

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 20 augustus 2017 13:30:19 (39%)

Die niet gesoldeerde verbinding deugt natuurlijk van geen kanten.
Maar dat heb ik wel vaker gezien, ook bij gerenommeerde Europese merken.
Dat het draad geen vol koper is staat daar los van.
Dat draad kan gewoon aan de specs voldoen.

maartenbakker

Golden Member

Als ik het goed begrijp zat er hooguit een paar meter draad op. Als je dat aansluit doet het niet heel veel méér dan de doorverbinding die er nu zat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Op 20 augustus 2017 18:06:33 schreef Brainbox:
Die niet gesoldeerde verbinding deugt natuurlijk van geen kanten.
Maar dat heb ik wel vaker gezien, ook bij gerenommeerde Europese merken.
Dat het draad geen vol koper is staat daar los van.
Dat draad kan gewoon aan de specs voldoen.

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, het ging mij ook meer om dat hele kleine stukje draad ;-)
Dat zat er alleen maar op om de schijn te wekken dat het hele spoellichaam vol zat.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
eSe

Honourable Member

Ik had weer een gek ideetje om wat te bouwen en was op zoek in mijn bakje met oude display's. Toen vond ik deze terug, de "eerste" blauwe led's. Eind jaren 80, begin 90, werkte ik in een elektronica shop in Antwerpen. Een leverancier had toen een primeur voor ons, blauwe led's. Toen de hype van het moment. Heel duur, weet exacte prijs niet meer, maar min. 10x duurder dan je standaard 5mm led.

Een dag of wat na de eerste verkoop kwam een beetje rood aangelopen klant ze terugbrengen. Weet niet waarom :-) deze led's waren hun tijd ver vooruit, geen voorschakel weerstand nodig, en je kan ze aansluiten zoals je wil.

Heb even gemeten, 9,xx ohm in beide richtingen.

Mini gloeilampje. Op de foto is het ding direct aangesloten op een 5v voeding, zonder voorschakel weerstand. Eender hoe je hem aansluit, geeft altijd evenveel licht.

Zo zou het moeten zijn, vergeet anode, kathode, basis, emitter, collector... inpluggen zoals je het ding vast hebt en solderen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

Ese, we willen dan wel zien dat je de Uf meet >:)

@bjokal, dat staal was zeker ook verstopt, om de indruk te wekken dat het gewicht van het koperdraad komt?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 22 augustus 2017 17:40:24 (53%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
eSe

Honourable Member

@Shiptronic Heb de werkplaats even verduisterd, ding begint op te lichten bij een spanning van 0,44v en stroom van 18mA. Germanium gloeidraad? :-)
Kan de lichtsterkte mooi regelen met de regelbare voeding, maar ik ga niet boven de 5v. 60mA door zo'n klein draadje lijkt me al veel. Ding word dan ook wat warm.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Misschien de bekendste fakes, Sanken MT-200 torren.

Komen van de bekende Ebay zwendelaar "Polida2008" Ik dacht ik bestel er eens een Rits om te kijken wat die dingen in huis hebben.

Ik heb de 2SC2992 eens doorgemeten op 30V VCE, als je dan de basisstroom blijft opvoeren springen ze kapot tussen de 800 en 1200mA ze beginnen rond de 500mA een toenemende IC te vertonen Zichtbaar op de meterschaal van een delta E030-3

in vergelijking Deed de originele rotsvast 2.5A 30V en begon pas last te krijgen van verlopende collectorstroom bij een halve minuut op 3A 90W (Op een marginaal koelprofiel)en met een zwik koelpasta ertussen.

Je vraagt je af waarom ze in godsnaam deze rotzooi fabriceren, de afwerking op een punt na is eigenlijk prima, bestel dan toch ergens dies voor een 2N3773 en dan kan je nog een redelijk product leveren.

expert in percussive maintenance

Op 15 september 2017 22:32:51 schreef florick:
Komen van de bekende Ebay zwendelaar "Polida2008" Ik dacht ik bestel er eens een Rits om te kijken wat die dingen in huis hebben.

Polida2008: Soms goedkoop, maar altijd opgelicht. Nooit zaken mee doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De torren waren ook duidelijk als fakes te herkennen aan het feit dat ze ijzeren(!) heat spreaders hadden. Wat een rotzooi zeg, springt kapot bij 700mA.. Heb hem ook direct negatieve feedback gegeven, wist eigenlijk al dat het rommel was, heb daarom wat meer zut voor een dollar bij hem gekocht. Dan kan ik hem wat meer negatieve feedbacks geven en een DIP8 voetje valt eigenlijk niet te faken. Krijg intussen wel mails of ik de feedback niet even positief wil maken, Nee: Negatieve feedback en geld terug. Plaats ook een recensie met mijn bevindingen.

De echte daarentegen, die zijn de prijzen van ~6-7 per stuk ruimschoots waard, vind ergens anders maar eens een tor welke goed gekoeld 60-70W kan wegstoken. Als iemand binnenkort bij Reichelt bestelt zou ik daar wel graag wat ISC MT200 torren mee willen bestellen, puur om te kijken hoe die zich gedragen onder belasting. (Die zouden dan een goede tor zijn voor een Labo kit)

expert in percussive maintenance

Hi Florick,

Kijk eens naar dit paartje power transistoren: NJL3281D (NPN), NJL1302D (PNP)
De SOA is natuurlijk goed gekoeld rond de 100-Watt voor DC.
Kijk maar in de PDF voor deze transistoren, ze worden gemaakt door ON Semi en ik had er wat aangeschaft bij Digi-Key.

Wat versta jij trouwens onder een LABO Kit?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 16 september 2017 15:55:32 schreef florick:
mails of ik de feedback niet even positief wil maken, Nee: Negatieve feedback en geld terug.

Ah... Die mailtjes worden dan steeds aggressiever en uiteindelijk kom je op een block-list te staan. Dan kan je ook niet meer per ongeluk bij die figuur kopen. Super handig. 1x gered door de gong: "you do not satisfy this sellers criteria".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mwah, ik heb intussen meerdere items bij polida besteld zodat ik ook een beetje leverage heb. teveel gezeik = tien negatieve feedback die allemaal FAKE roepen, allemaal torren van een knaak per zending. Niet leveren= negatieve feedback. Kijken hoe ie daar op gaat reageren. Uiteindelijk ebay seller helemaal over de zeik voor de prijs van een pakje sigaretten :)

[Bericht gewijzigd door florick op zaterdag 16 september 2017 20:10:29 (14%)

expert in percussive maintenance

We hadden het laatst over '595 chips van ebay/aliexpress die "te goedkoop" waren. Dat kon niet echt zijn (Ik kan het draadje niet meer vinden :-( ). Volgens mij werd er een prijsje van 10 of 15 cent per stuk genoemd. Ik heb de proef op de som genomen en een stel 595 chips gekocht die 2.4 cent per stuk kosten. Incl opsturen.

Na veel gedoe: Ze doen het. Dat gedoe was mijn fout. Als je de SCLR niet aansluit dan gaat de boel op nul zodra je begint te shiften. Duh!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/