Rdson hangt ook van de gatespanning af, moet minimaal 8v zijn...
Special Member
Op zondag 8 december 2024 13:41:41 schreef Arco:
Volgens de datasheet is de VGS(TH) 1,2V - 2,5V. Ik heb een aantal originele en chinese getest met een VGS van 10V.
Golden Member
De Fairchilds zijn de originele neem ik aan en de ON de fakes.
Ik zag op Reddit iemand de IRL3803VPbF adviseren als replacement. Ik denk dat er nog wel een hoop meer bruikbaar zijn. De IRL heeft wel iets meer gate capaciteit, maar als die elektronica een stevige aansturing heeft, is dat niet zo belangrijk. Ik denk dat hij wel eens goed bruikbaar kan zijn.
Special Member
Op zondag 8 december 2024 13:56:13 schreef MartinV:
[...]
Volgens de datasheet is de VGS(TH) 1,2V - 2,5V. Ik heb een aantal originele en chinese getest met een VGS van 10V.
Bij VGs(Th) haalt 'ie bij lange na zo'n lage Rdson waarde niet...
Moderator
Op zondag 8 december 2024 11:05:18 schreef MartinV:
Ook ik ben tegen een fake component aangelopen. Ik had weer een paar omvormers liggen waar de FET's defect waren. De FDP8896 die hierin gebruikt wordt is niet meer leverbaar via de normale kanalen dus 50 stuks uit China laten komen.
Liggen bij Digikey en Mouser
Inderdaad... Niet AliExpress de schuld geven als dat de enige plek is waar je zoekt. Wat zijn jouw "normale kanalen" als Digikey, Mouser en RS er niet bij horen?
Op zondag 8 december 2024 15:54:12 schreef Arco:
[...]
Bij VGs(Th) haalt 'ie bij lange na zo'n lage Rdson waarde niet...
Volgens mij is de threshold spanning de spanning waarbij je iets met kwadraten kan gaan rekenen aan de stroom-spanning karakteristieken. Dat is dan nog verre van "bijna lineair" zodat je niet van een RDSON kan spreken. (als de karakteristiek U = I * R lineair wordt, gedraagt het ding zich als een weerstand).
(Dit ter informatie voor wie daar lol in heeft )
Een goede vriend van mij (Die elektronica niet als primaire hobby heeft) heeft een stel 7812's waar geen spanning uit komt. Gekocht bij Aliexpress, ergens in 2021 ofzo.
Met alleen een diode en afvlakelco ervoor en een afvlakelcotje en led+weerstand erna hebben we er een aantal getest, nadat de schakeling waar de 7812 in zit geheel niets bleek te doen. Toen bleek er dus geen uitgangspanning uit te komen, dat wil zeggen: het verschilt van exemplaar tot exemplaar, en is vaak minder dan 0.5 V.
De ingangsppanning is 22V. In sommige gevallen wordt die ingangsspanning onderuit getrokken en wordt de diode ervoor erg warm. In andere gevallen blijft alles betrekkelijk koel en wordt hooguit de '7812' lichtjes warm.
Sommigen gedragen zich dus "bijna open" andere "bijna kortgesloten", maar geen van allen gedragen zich als 7812.
Ik heb er 2 op de foto gezet. Hij heeft er 20 oid. Ze hebben allen dezelfde opdruk, ook kwa logo, datumcode etc. Alleen bij sommigen is het relief in de kunststof een "U" en bij anderen een "8".
(Hum. Foto lijkt nu op het scherm vrij donker. Maar opdruk is leesbaar en relief zichtbaar...)
Mijn transistortestertje kan er geen wijs uit, dus het zijn geen omgestempelde transistors of fets (Of de 2 die ik testte in het testertje waren stuk na gebruik als 7812)
De ene gedraagt zich als 2 weerstanden, die als ik het component omdraai niet meeverhuizen, dus het testertje heeft zich laten foppen.
De andere als een diode, die wel op de pootjes blijft zitten bij omdraaien (Maar dat past niet in 1 post)
(vervolg)
Dit is de defecte/fake die zich als diode gedraagt.
Het tortestertje is natuurlijk bedoeld om spanningsregelaars te testen. Ter vergelijking heb ik er toch eens een echte 7812 in geprobeerd. Die wordt als 2 diodes gezien:
Mocht iemand ze willen ontleden kan ik vast regelen dat alle 20 (oid) aan een postbode meegegeven worden Maar ze zijn natuurlijk niet zo interessant als een bijvoorbeeld acelerometer.
Op zaterdag 11 januari 2025 21:47:42 schreef Lucky Luke:
De ene gedraagt zich als 2 weerstanden, die als ik het component omdraai niet meeverhuizen, dus het testertje heeft zich laten foppen.
Dat valt ontzettend mee: Als je de eerste foto als "waarheid" neemt, dan zou je omgekeerd een weerstand van 49.0 Ohm moeten meten tussen de nieuwe 2-3 . Met 48.8 zit ie er niet ver naast.
Kennelijk heeft ie de voorkeur om bij "ik denk dat het weerstanden zijn" de boel als 1-3 en 2-3 weerstanden te tekenen.
Als ie ook andere configuraties kan laten zien dan heeft ie kennelijk ongeveer 49.0 ohm tussen 1-2 gemeten op de eerste foto en 49.4 bij de tweede foto. Als die 1-2 meting structureel iets van 1.5% hoger is dan de 2-3 meting, dan krijg je dit resultaat.