Rdson hangt ook van de gatespanning af, moet minimaal 8v zijn...

Op zondag 8 december 2024 13:41:41 schreef Arco:
Rdson hangt ook van de gatespanning af, moet minimaal 8v zijn...

Volgens de datasheet is de VGS(TH) 1,2V - 2,5V. Ik heb een aantal originele en chinese getest met een VGS van 10V.

De Fairchilds zijn de originele neem ik aan en de ON de fakes.

Ik zag op Reddit iemand de IRL3803VPbF adviseren als replacement. Ik denk dat er nog wel een hoop meer bruikbaar zijn. De IRL heeft wel iets meer gate capaciteit, maar als die elektronica een stevige aansturing heeft, is dat niet zo belangrijk. Ik denk dat hij wel eens goed bruikbaar kan zijn.

Op zondag 8 december 2024 13:56:13 schreef MartinV:
[...]
Volgens de datasheet is de VGS(TH) 1,2V - 2,5V. Ik heb een aantal originele en chinese getest met een VGS van 10V.

Bij VGs(Th) haalt 'ie bij lange na zo'n lage Rdson waarde niet...

Op zondag 8 december 2024 11:05:18 schreef MartinV:
Ook ik ben tegen een fake component aangelopen. Ik had weer een paar omvormers liggen waar de FET's defect waren. De FDP8896 die hierin gebruikt wordt is niet meer leverbaar via de normale kanalen dus 50 stuks uit China laten komen.

Liggen bij Digikey en Mouser :S

Inderdaad... Niet AliExpress de schuld geven als dat de enige plek is waar je zoekt. Wat zijn jouw "normale kanalen" als Digikey, Mouser en RS er niet bij horen? :?

Op zondag 8 december 2024 15:54:12 schreef Arco:
[...]
Bij VGs(Th) haalt 'ie bij lange na zo'n lage Rdson waarde niet...

Volgens mij is de threshold spanning de spanning waarbij je iets met kwadraten kan gaan rekenen aan de stroom-spanning karakteristieken. Dat is dan nog verre van "bijna lineair" zodat je niet van een RDSON kan spreken. (als de karakteristiek U = I * R lineair wordt, gedraagt het ding zich als een weerstand).

(Dit ter informatie voor wie daar lol in heeft :p)

Een goede vriend van mij (Die elektronica niet als primaire hobby heeft) heeft een stel 7812's waar geen spanning uit komt. Gekocht bij Aliexpress, ergens in 2021 ofzo.

Met alleen een diode en afvlakelco ervoor en een afvlakelcotje en led+weerstand erna hebben we er een aantal getest, nadat de schakeling waar de 7812 in zit geheel niets bleek te doen. Toen bleek er dus geen uitgangspanning uit te komen, dat wil zeggen: het verschilt van exemplaar tot exemplaar, en is vaak minder dan 0.5 V.

De ingangsppanning is 22V. In sommige gevallen wordt die ingangsspanning onderuit getrokken en wordt de diode ervoor erg warm. In andere gevallen blijft alles betrekkelijk koel en wordt hooguit de '7812' lichtjes warm.

Sommigen gedragen zich dus "bijna open" andere "bijna kortgesloten", maar geen van allen gedragen zich als 7812.

Ik heb er 2 op de foto gezet. Hij heeft er 20 oid. Ze hebben allen dezelfde opdruk, ook kwa logo, datumcode etc. Alleen bij sommigen is het relief in de kunststof een "U" en bij anderen een "8".

(Hum. Foto lijkt nu op het scherm vrij donker. Maar opdruk is leesbaar en relief zichtbaar...)

Mijn transistortestertje kan er geen wijs uit, dus het zijn geen omgestempelde transistors of fets (Of de 2 die ik testte in het testertje waren stuk na gebruik als 7812)

De ene gedraagt zich als 2 weerstanden, die als ik het component omdraai niet meeverhuizen, dus het testertje heeft zich laten foppen.

De andere als een diode, die wel op de pootjes blijft zitten bij omdraaien (Maar dat past niet in 1 post)

(vervolg)

Dit is de defecte/fake die zich als diode gedraagt.

Het tortestertje is natuurlijk niet bedoeld om spanningsregelaars te testen. Ter vergelijking heb ik er toch eens een echte 7812 in geprobeerd. Die wordt als 2 diodes gezien:

Mocht iemand ze willen ontleden kan ik vast regelen dat alle 20 (oid) aan een postbode meegegeven worden :) Maar ze zijn natuurlijk niet zo interessant als een bijvoorbeeld acelerometer.

Op zaterdag 11 januari 2025 21:47:42 schreef Lucky Luke:
De ene gedraagt zich als 2 weerstanden, die als ik het component omdraai niet meeverhuizen, dus het testertje heeft zich laten foppen.

Dat valt ontzettend mee: Als je de eerste foto als "waarheid" neemt, dan zou je omgekeerd een weerstand van 49.0 Ohm moeten meten tussen de nieuwe 2-3 . Met 48.8 zit ie er niet ver naast.

Kennelijk heeft ie de voorkeur om bij "ik denk dat het weerstanden zijn" de boel als 1-3 en 2-3 weerstanden te tekenen.

Als ie ook andere configuraties kan laten zien dan heeft ie kennelijk ongeveer 49.0 ohm tussen 1-2 gemeten op de eerste foto en 49.4 bij de tweede foto. Als die 1-2 meting structureel iets van 1.5% hoger is dan de 2-3 meting, dan krijg je dit resultaat.

Ik kan er ook eentje aan toevoegen. Bij AliExpress bestelde ik 10 stuks (pulled!) Burr-Brown OPA2604AQ in CerDIP-8 behuizing. Ik vroeg me af: wie stempelt pulled cerdips opnieuw, daarvoor wou ik het risico wel nemen.

Van de 10 stuks waren er direct al 3 defect.
De overige beginnen bij 11 kHz al zo verschrikkelijk te vervormen, dat het helemaal nergens meer op lijkt. Bij 20 kHz is de bandbreedte compleet op.

Geen idee wat het dan wél is, of hoe ze zo mishandeld zijn dat die dingen het zo belabberd doen. Als ze niet terug gingen, stuurde ik ze op naar iemand die ze onder de microscoop legt en er een video van maakt of op zijn website zet.

Er was hier iemand die er een sport van maakt om die chips te fotograferen?
Robin F. geloof ik?

Trouwens knap hoe hij de epoxy eraf krijgt, moet wel een heel smerig goedje zijn. Ceramic lijkt me makkelijker te splijten?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]

Klopt, Robin F.

De niet-werkende ADXL345 accelerometers (van Ali, potentieel rejects) uit mijn jongleerkubussenproject had ik naar hem opgestuurd: https://www.tinytransistors.net/2024/08/25/adxl345/

Het kan ook andersom:

Ik had bij Ali een aantal AT28C256 EEPROM's besteld en toen ze binnen kwamen direct getest:

Hmm, ze willen niet programmeren. Grmbl.. Ik zat al een berichtje in te kloppen maar zag dat ik een foto van het probleem bij moest voegen. Dan maar een screenshot van de minipro (command line) bijgevoegd.
Zie ik op het screenshot staan:

Verify failed.
Maybe try -p to unprotect?

Ehm.. 8)7 nog een keer met -p en tada, verify OK..

Berichtje maar snel gewist.. :+

Waarom 'nieuwe' lege EEPROM's op protect staan is mijn niet duidelijk maar ok...

Op maandag 27 januari 2025 18:04:43 schreef KGE:
Het kan ook andersom:

Ik had bij Ali een aantal AT28C256 EEPROM's besteld en toen ze binnen kwamen direct getest:

Hmm, ze willen niet programmeren. Grmbl.. Ik zat al een berichtje in te kloppen maar zag dat ik een foto van het probleem bij moest voegen. Dan maar een screenshot van de minipro (command line) bijgevoegd.
Zie ik op het screenshot staan:

Verify failed.
Maybe try -p to unprotect?

Ehm.. 8)7 nog een keer met -p en tada, verify OK..

Berichtje maar snel gewist.. :+

Waarom 'nieuwe' lege EEPROM's op protect staan is mijn niet duidelijk maar ok...

Nieuw bij Ome Ali betekent natuurlijk gebruikt. Dat is heel normaal in China. Net zoals het gebruiken van gehackte software. En daar producten mee maken. Bij grote bedrijven. Voor gekwalificeerde automotive elektronica. Je wil niet weten wat ik allemaal voorbij zie komen bij mijn trouble-shooting.

Vervolg op:

Op zaterdag 11 januari 2025 21:47:42 schreef Lucky Luke:
... 7812's waar geen spanning uit komt. Gekocht bij Aliexpress

Ik heb er een paar opengekraakt en foto's gemaakt van de 'chip' / 'die'.

Van de 5 die ik probeerte te openen brak bij 3 exemplaren (met '8' in relief) de chip (zoals hierboven), maar bij 2 exemplaren (met een 'u' in relief) bleef de chip heel:

Detail:

Ik heb een beetje lopen zoeken hoe een 7812 er uit zou moeten zien. Ik vond hier een 7805, die lijkt me vergelijkbaar. Al meld die post ook dat het om een ouder type gaat.

Maar ik vind het vreemd dat er helemaal niks aan de chip te zien is, alleen een metaalvlak.

Iemand enig idee wat het is? Of is dit hoe een 78xx er echt uitziet maar zijn ze toevallig allemaal stuk?

Deze SCD41 NIET kopen op AliExpress, B-keus / Fake. Ik ga hier nog een apart topic over openen met uitgebreide metingen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007402021824.html

Bij deze een sneak preview:

Op maandag 3 maart 2025 23:12:17 schreef Roland van Leusden:
Deze SCD41 NIET kopen op AliExpress, B-keus / Fake. Ik ga hier nog een apart topic over openen met uitgebreide metingen.

[bijlage]

https://nl.aliexpress.com/item/1005007402021824.html

Bij deze een sneak preview:

[bijlage]

Sensirion kent geen b-keus. Een oplopende grafiek is totaal niet bruikbaar, dat is kapot. B-keus zou wat minder lineariteit kunnen zijn. Er zijn 2 mogelijkheden:

• gewoon de zoveelste slechte kopie, betaald door al die sukkelige inkopers uit het westen die iets goedkoops zien
  • afkeur componenten die niet verschrot zijn maar in de "nachtploeg" gewoon verpakt en verkocht zijn via derde kanalen, dit is heel normaal in China

Ook leuk: ik had vorige week een gesprek met iemand van een Chinees bedrijf waarvan ik de naam niet ga noemen. Hij zei dat ALLE Chinese softwareontwikkelaars en chipproducenten met illegale software werken. Of dat ook ALLE zijn weet ik niet, maar ik heb wel een leuk screenshotje van de handleiding van een microprocessor met daarin de folder "crack".

Dus niet alleen die sensor niet kopen, maar helemaal geen spul dat fake kan zijn. Support geen crimineel gedrag.

En iets is pas goedkoop als het ook echt is. Nep en niet werkend is altijd duur. Helaas weet ik dat, ik heb van een CO-lid een flinke partij (voor flink geld) fake componenten gehad, waar ik pas erg laat achter kwam dat het fake was. Toen was ik er nog niet zo op gefocussed. In de EU buiten distributie om kopen is ook al vragen om Chinese crap.

Op maandag 3 maart 2025 22:22:20 schreef Lucky Luke:

Ik heb er een paar opengekraakt en foto's gemaakt van de 'chip' / 'die'.

Iemand enig idee wat het is? Of is dit hoe een 78xx er echt uitziet maar zijn ze toevallig allemaal stuk?

Dat lijkt mij meer op een MOSFET dan een regelaar. Misschien kan je eens testen direct op de aansluit vlakken of je het gedrag van een MOSFET kan zien. Het zou kunnen dat er iets was met de aansluitingen en/of dat hij een hoge Uth heeft.

Dat laatste zou heel misschien dat gedrag van je meter ook kunnen verklaren: zodra de gate geladen is gedraagt het component zich anders en krijg je andere resultaten de tweede keer dat je meet. We zijn hier echter ver buiten de 'comfort zone' van zo een metertje. Zo een meter werkt met negen I/O pinnen, zes weerstanden en een 10 bit A/D en ik denk dat het onderscheiden van nagenoeg alle discrete componenten al een prestatie van formaat is. Het interpreteren van de randgevallen is wat mij betreft niet te doen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (20%)]

Op maandag 3 maart 2025 22:22:20 schreef Lucky Luke:

Toen ik in 1987 chips ontwierp hadden we 1 of hooguit twee metaallagen. Tegenwoordig zijn dat er 17 of nog meer.

Dus als je in een modern proces 7812 chips probeert te maken, dan heb je metaallagen "over". Zou best kunnen dat een metalen afscherming van de chip dan een zinning "gebruik" van de "gratis" metaallaag is. Of is dit misschien de achterkant?

Zoals KGE ook al illustreert... veel van de "fakes" uit china doen het prima, danwel met voetnoot (blijken protected te zijn uitgeleverd), danwel botweg user-error (een kennis van me overbelastte zijn SSR uit china bij eerste test: "heeft het nooit gedaan is kapot verscheept". Tweede heeft ie 'em weer bij eerste test kapot gemaakt. (maar eerst gemeten dat ie voor de eerste test nog ok was)).

Wat kan jij verkeerd doen met je 7812? Mogelijk zijn ze "reverse pinout" of zoiets. Dan sluit je out en in verkeerdom aan en gaat ie in 1x stuk.

Op maandag 3 maart 2025 23:12:17 schreef Roland van Leusden:
Deze SCD41 NIET kopen op AliExpress,

Als de as onderaan in "meting nummer" is, dan lijkt het er op dat de blauwe metingen eerder begonnen zijn. Of anders is er een tijdvertraging van 40 metingen voordat de SCD41 reageert.

Hele oude 78xx zou ik niet openkraken: sommige bevatten berylliumoxide, geen gezellig goedje bij inademen van stof wat vrijkomt...

Hele oude 78xx stonden op een lijst van beryllium bevattende componenten. (was nu eenmaal uitstekend in warmte-afvoer)

Ja de hybride 78HG in de geïsoleerde vierpins TO-3 bevatte berylliumoxide, maar zo een component komt echt niet per ongeluk van AliExpress. Niet alleen omdat die dingen origineel een absoluut fortuin kostten en daardoor voornamelijk in militaire systemen zaten, maar ook omdat het wel erg lang geleden was dat deze dingen op de markt waren. Dit zal iets van begin jaren '70 zijn geweest, ik heb zo een ding nog nooit in het wild gezien.

In alle monolitische versies is de chip niet geïsoleerd van de behuizing en dan weet je al dat er geen berylliumoxide in zal zitten. Hier kan je het ook zien, de chip is gewoon op het koper gesoldeerd en er is nergens een isolatieplaatje zichtbaar. Dit is een non-issue.

Op woensdag 5 maart 2025 09:52:55 schreef rew:. Of is dit misschien de achterkant?

….

Wat kan jij verkeerd doen met je 7812? Mogelijk zijn ze "reverse pinout" of zoiets. Dan sluit je out en in verkeerdom aan en gaat ie in 1x stuk.

Dit is de ‘voorkant’ (als in “de kant van de chip die het dichtst bij de tekst op de behuizing zit”), de achterkant zou ik ook ergens een foto van moeten hebben maar is egaal metaal. Misschien niet gefotografeerd…

Hij had er een stuk of 30, we hebben ook de omgekeerde pinout geprobeerd. (Mogelijk ook bij ‘dezelfde’, maar waarschijnlijk ook wel bij een verse. Het werkte in elk geval niet en iirc werd het ook niet warm). Anyway, hij heeft er nu 40 van Reichelt die wèl werken. Probleem opgelost, rest is puzzelen voor de lol.

@Arco en @Kruimel: dank je, dat is goed om te weten. De antiekste 7812 die ik heb heeft 3 pootjes (to-220) maar was ik sowiso van plan heel te laten, ik denk dat ‘ie ouder is dan ik.