Het grote fake-onderdelen topic

Robin F.

Golden Member

Ik heb ze niet aangezet, maar Roland had er blijkbaar problemen mee.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 8 juni 2013 00:07:56 schreef Tidak Ada:
@Gadget_inc:
Één keer is genoeg, hoor. :P

@Robin:
Heb je de verschillen in parameters van beide chips nog gemeten?

Oeps, verkeerd ge-edit

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Deze dingen zijn wat dat betreft ook wel leuk:
http://www.ebay.com/itm/0-40MHz-AD9850-DDS-Signal-Generator-Module-/28…

Maar goed, ze werken prima tot 40MHz, wat in veel gevallen genoeg is.

Ik heb die recent ook gekocht, 3.67€ en gratis opgestuurd.
De solderingen van de headers is niet veel soeps...
Het bolletje op de 9850 is waarschijnlijk een hars-spetter.

Zijn er anderen die problemen gehad hebben met FTDI232RL drivers op compatibele Arduino Nano V3 printjes? Ik krijg die enkel werkend met een oudere driver, de recentste driver geeft getsync error.
(De ontwerpfout waar de testpin van de FTDI zwevend is, aan massa leggen helpt niet)

Bij een andere, de PL2303 van Prolific USB>RS232TTL omzetter zijn enorm veel (werkende) namaaks in de omloop, bvb programmeerkabel voor een Baofeng UV3 of UV5. De huidige driver van Prolific werkt enkel met originele echte chips. Voor de namaak moet je wat kunstgrepen toepassen.

http://users.telenet.be/on1aht1/IMG_5426a.jpg

http://users.telenet.be/on1aht1/IMG_5425a.jpg

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 7 juni 2013 23:59:16 schreef Robin F.:
De chip namaken is niet erg, dat doen de grote jongens ook. Dit is ook geen enorm ingewikkeld chipje, dus dat iemand hem kan namaken is niet zo verwonderlijk.

Het probleem is inderdaad dat iemand er vervolgens "Maxim" op gezet heeft. Dat hoeft natuurlijk niet de fabrikant te zijn geweest; dat kan net zo goed buiten hun medeweten zijn gebeurd.

Dat gaat natuurlijk "getrapt". Iemand (een chip fabriek) denkt: Leuk chipje, als we een compatibel chipje maken, kunnen we die verkopen. Zo wordt bijvoorbeeld de AMS7219 geboren. Maar als ze die voor dezelfde prijs verkopen als de MAX7219, dan koopt iedereen "voor het zelfde geld" natuurlijk de echte maxim. Kortom, die chips moeten gewoon goedkoper zijn dan de maxims. Dat zullen ze na 1 of 2x van te voren best weten. Maar dan zijn er dus chips in omloop die "geupgrade" kunnen worden.

(ik ben er met prolific ingestonken. "De hardware werkt, want hij doet het onder linux". En maar kloten met de drivers onder windows. Blijkt dus dat de driver detecteert dat het een fake PL2303 is en dan expres een vage foutmelding geeft.)

[update] Het goedkopere chipje kan de AS1107 zijn. Maar.... de specs zijn PRECIES hetzelfde behalve dan dat ie in shutdown gegarandeerd 10x zuiniger is dan de echte maxim.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Heeft iemand er al eens aan gedacht dat een deel van dat fakeverhaal net andersom zou kunnen zijn?
Wat voor componenten geldt, zal voor apparaten niet anders zijn.
Laatst kocht ik een nieuwe staafmixer. Op aanraden van mijn vrouw een braun die dubbel zo duur was als doorsnee. Dan heb je ook kwaliteit en gaat die de rest van ons leven mee redeneerde ze.
Toevallig zag ik deze week in LIDL net dezelfde mixer voor een derde van de prijs. Zowel, de vormgeving, kleur, plaatsing van de knoppen, de messen. Op zicht twee identieke toestellen. De ene Braun, de andere huismerk LIDL. Nu vroeg ik mij af, zou een kleine fabrikant het volledige ontwerp tot in detail nagebootst hebben, maar met minderwaardig materiaal om in harddiscounts goedkoop te kunnen verkopen?Dus een fake-Braun onder eigen merknaam?
Of is het andersom?
Produceert die fabrikant mixers die enerzijds door Braun onder hun eigen naam vééél te duur verkocht worden. En anderzijds dezelfde toestellen, verkoopt aan LIDL die ze onder hun eigen merk veel goedkoper verkopen?
In dat geval zou ik genept zijn door het originele merkproduct te kopen en niet de goedkope (identieke) variant.

Misscien is dat voor halfgeleiders ook zo.
Ik heb er moeite mee dat iemand een toch vrij complexe chip zo op het zicht zou kunnen namaken, zonder over alle documentatie te beschikken die de originele fabrikant heeft. Het lijkt me veel logischer dat die lageloonfabriek ook de chips maakt in opdracht van de OEM firma. En er dan wat extra maakt voor een parallelle markt. En dat ook het afgekeurd spul, wat naar het schijnt een aanzienlijk percentage van de productie is zijn weg vindt naar de goedkope webshops.Dat dit spul ook opduikt bij Conrad kan erop duiden dat een purchaser die te amateuristisch denkt meent het warm water uitgevonden te hebben en een goedkope leverancier.

maartenbakker

Golden Member

Het OEM-verhaal wat betreft de staafmixers kan goed kloppen. Dat werkt bij bruingoed en verwante consumentenproducten alle kanten op (en het is een leuke sport om het te herkennen). Statistisch gezien is in dit geval de kans het grootst dat het binnenwerk van de Braun compleet anders is en de Lidl-types alleen uiterlijk goed gelijkend zijn, maar dat sluit niet uit dat de Brauns Chinese inkoop zijn, of dat de exemplaren van de Lidl uit dezelfde fabriek komen (eventueel Lidl after hours met mindere materialen, of B-keus).

Overigens komt het zeldzaam ook wel eens voor dat je onder het ramsjmerk wel degelijk het echte kwaliteitsproduct krijgt: Toen Finlux (de echte) in de nadagen in zwaar water zat, verkocht Medion dergelijke televisies onder hun naam.

Wat betreft de halfgeleiders denk ik dat je zwaar onderschat wat de gemiddelde Chinese (vroeger vaak Russische) firma aan kopietjes voorelkaar krijgt zonder hulp van de grote jongens. Bedenk daarbij dat er voordat ze de markteconomie ontdekt hadden, al veel geld werd gepompt in het opzetten van dergelijke fabrieken.

Verder betwijfel ik ten zeerste of er door halfgeleiderfabrikanten veel aan goedkope inkoop wordt gedaan. In de praktijk gaan ze gewoon zelf in het lagelonenland zitten.

In het geval van de Maxim chip concreet: Als Maxim zelf geen die-shrink heeft gedaan en zijn eigen merkjes van het masker heeft verwijderd, is het veel waarschijnlijker dat in elk geval die valse chips volledig uit een andere fabriek komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Soms is het zo dat zo'n gerenommeerde wederverkoper aanpassingen doet die de levensduur ten goede komen. Dus: Je moet hier XXY condensatoren in zetten en dan kopen we er een zwik.

Ik heb ACER-AL1916 voor m'n neus hier, de service manual van de -W kan je vinden. Dan zie je dat er "optional" her en der in het schema staat. De basis is hetzelfde, maar als ie als ACER verkocht wordt gaan er bepaalde opties wel of niet in. Voor een andere wederverkoper een andere set opties. (b.v. DDC hoort te werken als ie uitstaat. Een stuk van het schema kan je weglaten als je zegt: "laat maar". Wordt ie goedkoper van. Eizo, DELL of HP zal er op staan dat dat stuk er in zit. Een wat vager merk misschien niet. )

P.S. De datasheet van de AS1107 heeft een logo van AustriaMicroSystems met twee tegenover mekaar staande A'tjes net als de "scharen" op dat chipje.
http://www.ams.com/eng/content/download/1200/6959/521
Ik zie geen lowercase-A in die schaar, maar misschien kijk ik verkeerd.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 juni 2013 13:25:59 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat hierboven over staafmixers staat, geldt ook voor etenswaren. Veel huismerkspul is exact hetzelfde als A merk spul, komt uit dezelfde fabriek, er zit alleen een andere opdruk op de verpakking bij een van de soms vele verpakkingslijnen in een fabriek.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
maartenbakker

Golden Member

Bij etenswaren kan je de doorgaans wel degelijk aanwezige verschillen vaak afleiden aan de ingrediëntenlijst en het voedingswaardeoverzicht. Eventueel dezelfde OEM werkt duidelijk met diverse recepten en voorschriften afhankelijk van het merk dat op de verpakking moet komen.

Bij een staafmixer heb je minstens een schroevendraaier nodig. Op basis van alleen het uiterlijk kan je slechts een waarschijnlijkheidsuitspraak doen (in dit geval dat het binnenwerk waarschijnlijk verschilt, met een zekerheid van -pakkumbeet- 75%).

Monitoren zijn weer een ander verhaal. De OEM-monitorenmarkt wordt voor het allergrootste deel bepaald door de giganten TPV en Qisda en het restant van de markt wordt weer bepaald door een handvol kleinere giganten. Dan krijg je vanzelf een flinke customizatie van standaardontwerpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 juni 2013 10:07:44 schreef Pertinax:
Ik heb die recent ook gekocht, 3.67€ en gratis opgestuurd.
De solderingen van de headers is niet veel soeps...
Het bolletje op de 9850 is waarschijnlijk een hars-spetter.

Oh die van mij ziet er prima uit :)

Op 8 juni 2013 08:30:16 schreef pe5ocb:
Deze dingen zijn wat dat betreft ook wel leuk:
http://www.ebay.com/itm/0-40MHz-AD9850-DDS-Signal-Generator-Module-/28…

Maar goed, ze werken prima tot 40MHz, wat in veel gevallen genoeg is.

Zit daar een fake op?
Ik heb van die chip nog wel een "echte" liggen denk ik. Ik weet zo niet wat de officiële spec. is, misschien is het verschil meetbaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Robin F.

Golden Member

@hoeben: Nee, met zwavelzuur. Het schijnt ook met salpeterzuur te kunnen, maar dat vind ik een iets te smerig goedje.

@grotedikken: Dit is niet echt een complexe chip. Het gaat hier om zo'n 5000 transistoren, ik schat in 1,0 micron-technologie. De kopie zal dan in 0,8 of 0,5 micron gemaakt zijn. Dit zijn allemaal erg gangbare en goedkope technologieën, die je ook in tweederangs fabs kunt krijgen. Qua ontwerp is het interessant om te zien dat de uitgangsdrivers helemaal herontworpen zijn, maar dat het floorplan in de core bijna identiek is. Het lijkt erop dat het ontwerp op gate-niveau ontleed is (dat is niet heel moeilijk te doen) en opnieuw geïmplementeerd in een kleiner proces.

Het klopt dat halfgeleiderfabrikanten ook productie uitbesteden, als hun eigen fabs te druk zijn of als ze een technologie nodig hebben die ze niet zelf kunnen/willen ontwikkelen. Maar ook in dat geval zullen ze hun naam, logo of minstens het typenummer op de die vermelden.

@rew: Dat is inderdaad wel opvallend... Maar AMS is een nette club, en ze hadden duidelijk genoeg resolutie in hun metaallaag om hun echte logo te maken.

Maar kijk eens hier: een vaag bedrijf genaamd Microcell claimt een MC7219 te maken. De datasheet is een zeer slechte kopie van Maxim. Het zou me niets verbazen als dit de echte fabrikant van de fake is :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Mij ook niet, goed gevonden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb op eBay een tiental PIC18F4520 gekocht en nooit geen problemen mee gehad. Deze PIC's draaien al lange tijd zonder problemen en ik gebruik alle I/O pins. PicKit 2 herkent deze chip meteen en heeft nog nooit problemen gehad met deze chip

Op eBay € 3.01. Bij de gemiddelde webshop in Nederland € 7.-

http://r.ebay.com/3Qx7zp

Zie hier de pics:

http://i1325.photobucket.com/albums/u637/ritmeester1/DSC04079_zpsc9fb8510.jpg

http://i1325.photobucket.com/albums/u637/ritmeester1/DSC04072_zps0bfc4a3f.jpg

En nogmaals: Ik heb nog nooit poep gekocht op eBay.

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Tja .. nogmaals, dat je het nog nooit hebt gekocht betekent niet dat het niet bestaat.

Op 12 juni 2013 19:57:14 schreef Robin F.:
Het klopt dat halfgeleiderfabrikanten ook productie uitbesteden, als hun eigen fabs te druk zijn of als ze een technologie nodig hebben die ze niet zelf kunnen/willen ontwikkelen. Maar ook in dat geval zullen ze hun naam, logo of minstens het typenummer op de die vermelden.

Die heb ik ook gezien, in dat geval is vaak het typenummer/text in een net iets anders font type.
O.A. gezien bij de eerste chipsets van 286 compatible moederborden die werden voor Chips & Technologies (zg neat chipset) door verschillende foundaries gemaakt (oa TSMC dacht ik).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 12 juni 2013 20:31:37 schreef Sine:
Tja .. nogmaals, dat je het nog nooit hebt gekocht betekent niet dat het niet bestaat.

Helemaal mee eens ! Maar na >2000 bestellingen op eBay en perfect spul geleverd krijgen heb ik toch wel een hele andere kijk op: dat er nu nog massaal nep producten verkocht worden op eBay.

Ik denk dat meer dan 99% van de verkopers gewoon originele producten verkopen en geen nep en uit-gesoldeerde producten verkopen.

Je kunt goed zaken doen op eBay, vergis je niet.

I love it when a plan comes together !

Op 12 juni 2013 20:30:17 schreef ritmeester:
Ik heb op eBay een tiental PIC18F4520 gekocht en nooit geen problemen mee gehad. Deze PIC's draaien al lange tijd zonder problemen en ik gebruik alle I/O pins. PicKit 2 herkent deze chip meteen en heeft nog nooit problemen gehad met deze chip

Op eBay € 3.01. Bij de gemiddelde webshop in Nederland € 7.-

http://r.ebay.com/3Qx7zp

Zie hier de pics:

[afbeelding]

[afbeelding]

En nogmaals: Ik heb nog nooit poep gekocht op eBay.

3 euro is ook gene onrealistische prijs, das gewoon de 100+ prijs bij de grotere webshops. Niks vreemds aan dus.

De MAX7219 echter, die op eBay voor 1/10de van de 1000+ prijs weg gaat, kan gewoon niet kloppen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Anoniem

Op 12 juni 2013 13:42:05 schreef Gewoon Klaas:
Wat hierboven over staafmixers staat, geldt ook voor etenswaren. Veel huismerkspul is exact hetzelfde als A merk spul, komt uit dezelfde fabriek, er zit alleen een andere opdruk op de verpakking bij een van de soms vele verpakkingslijnen in een fabriek.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb ooit een hardnekkig probleem met statische elektriciteit opgelost in een rijstwafeltjesfabriek. En daar een gedetaillerde rondleiding gekregen. Daaruit bleek dat die fabriek de wafeltjes maakte , zowel voor de bekende merknamen als voor de harddiscounten. Dat betekent evenwel niet dat het om dezelfde producten gaat met een andere naam erop!
De inkopers onderhandelen daarover. "we willen de chokoladewafeltjes aan die prijs verkopen en nemen er zoveel per maand af".
Er is dan discussie over de grondstoffen. "Als we wat minder van dit erin doen, iets goedkopere rijst en een goedkopere chocola nemen, komen we er wel".
Andere merknamen hebben dan weer een gezondheidsimago en willen er minder zout en suiker in.
Het is echt custom made. De maandag draaien ze wafeltjes voor LIDL met de overeengekomen grondstoffen, de dinsdag voor Lu en de woensdag voor de export naar Engeland met azijnsmaak..:-)

Tidak Ada

Golden Member

Dat kómt voor, maar vaak is het voordeliger om inderdaad alleen het etiket te wijzigen (Geen machines schoonmaken en instellingen wijzigen).

Je weet toch wat gesuggereerd werd wat de merknaam 'Pope' betekende? (Het had in ieder geval niets met de paus of het Vaticaan te maken ;)). Was een kwestie van het stempel wisselen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Philips Overschot Productie Eindhoven ;) Bekend verhaal van buizen die blanco bewaard werden en alle fabriekscodes van Spanje tot en met Siemens konden hebben waar dan opeens MADE IN HOLLAND op verscheen...

Mijn conclusie is dat de voedselindustrie kennelijk vaak toch anders werkt (mogelijk omdat er vanwege de geringe marges grote batches ineens gedraaid worden en de voorraad zowel van grondstoffen als gereed product vrij gering is - een Philips Overschot is na 10 jaar magazijnzitten nog steeds vers, een koekje is al lang weg). Tegenvoorbeeld is dat ik Hellema-koekjes ook wel eens in generieke verpakkingen als partijgoed bij Aldi heb zien liggen, maar veel vaker komt het voor dat allerhande huismerken en generieke varianten zich erg lastig laten vergelijken omdat de ingredi"enten en voedingswaardes flinke verschillen laten zien.

@GD: wij zijn het letterlijk met elkaar eens, het moet toch niet gekker worden ;) De conclusie die jij na de rondleiding trok, trek ik steeds na bestudering van de etiketten - mijn interesse voor opschriften beperkt zich kennelijk niet alleen tot Eindhovens productie-uitschot :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het met eigen ogen gezien tijdens een excursie bij Philips Eindhoven :) Heet stempel werg op een gegeven moment gewoon verwiseld en de band ging verder weer Philips lampjes maken!

edit:
Koekje weg? Was HMH in de buurt ? :D

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 14 juni 2013 14:43:32 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 14 juni 2013 12:21:54 schreef maartenbakker:
mijn interesse voor opschriften beperkt zich kennelijk niet alleen tot Eindhovens productie-uitschot :P

Ow my gawd, een etikettofiel!