Ik pakte vandaag een LM317 uit de voorraad, en bij het plaatsen viel me op dat de tab veel dunner was dan normaal; ongeveer half zo dik (ik heb helaas geen schuifmaat bij de hand).
Volgens de packages dimentions van IRF zou de tab 1.14-1.40mm dik moeten zijn, en deze is ongeveer 0.6mm.
Het opschrift is scherp en diep gelaserd, en er staat een logo op met "ON" in een circeltje (ik neem aan ON semiconductor).
Bij een eerste test leek het ding uitermate beroerd te regelen (uitgangsspanning werd veel hoger dan ingesteld), maar dat bleek een gevalletje "user error", omdat ik niet de voorgeschreven 3.5-5mA trok.
Met een beetje meer belasting lijkt hij het tot 30V prima te doen, met 5 ohm belasting op 10V levert hij ongeveer 1.8A, en als de drop-out spanning hoog genoeg is, gaat hij (zonder koeling) na korte tijd oscilleren met een frequentie die afhankelijk is van de dropout spanning (0.5Hz bij 3V tot >10Hz bij 6V). Nu kan ik niet direct iets vinden over die overtemperatuur beveiliging; klopt het dat het ding zo gaat staan klapperen, of hoort hij in fold-back te gaan? Met een belasting van 50 ohm zakt de uitgangsspanning wel rustig in als hij te warm wordt.
Zeker na de ervaring van Brainbox vind ik dit toch een beetje tricky; een spanningsregelaar is een van de componenten die de meeste schade kan aanrichten aan de rest van de schakeling, als hij zijn werk niet naar behoren doet.
Ik weet 99% zeker dat ik ze 2 jaar geleden in Rosmalen heb gekocht, en helaas bestaat bijna mijn hele voorraad uit deze exemplaren.
Naar aanleiding van de test kan ik niet concluderen dat het ding nep is, maar het lijkt me toch ook sterk dat ON Semi hun componenten op de markt brengt als de behuizing zo ver buiten spec is.