Het grote fake-onderdelen topic

maartenbakker

Golden Member

Valt mee hoor, alleen als het iets met Philips te maken heeft lees ik elk etiket. Bij voedsel alleen als ik het verschil wil weten.

Opschriften worden in het algemeen vaak onderschat; je kan er veel aan zien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 juni 2013 15:10:23 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

OT
Ik wil altijd graag weten of er apenbroodbomenpitmeel in zit, dan weet ik dat het fake is :r
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik vraag me al een tijdje af of de Mean Well voedingen op ebay echt zijn.

Bijv. deze:
http://www.ebay.nl/itm/Mean-Well-MW-15V-7A-100W-AC-DC-Switching-Power-…

Op 17 juni 2013 12:01:47 schreef necessaryevil:
Ik vraag me al een tijdje af of de Mean Well voedingen op ebay echt zijn.

Bijv. deze:
http://www.ebay.nl/itm/Mean-Well-MW-15V-7A-100W-AC-DC-Switching-Power-…

Hoezo die vraag? Kijk even bij de verkoper en naar de reacties op deze verkoper.

Op 14 juni 2013 15:09:52 schreef maartenbakker:
Opschriften worden in het algemeen vaak onderschat; je kan er veel aan zien.

Klopt. Kijk maar eens naar een runderhamburger van verschillende supermarkten. Die van de c1000 iig >>> van die van de AH, daar zit 85% rundvlees in ofzoiets :')

Wbt. On topic: Ik heb liever dat ze erbij zetten dat het een fake is. Ik koop en verkoop replica oldtimer sleutels, daar staat het gewoon netjes bij en ik vermeld het ook. Zijn weinig mensen die liever een originele van 10 a 15 euro hebben in plaats van een replica van 3,50 euro.

maartenbakker

Golden Member

@vincent1971: De man heeft goede feedback, dus je zou zeggen dat ze echt zijn, of in elk geval goede namaak.

Vaak zijn goedkope Meanwell-knockoffs wel te herkennen aan fantasienaampjes of een net iets ander logo met een naam die er sterk op lijkt ofzo. Ik sluit zelfs niet uit dat sommige knockoffs bijna even goed zijn als het origineel, maar dat kan je vantevoren niet echt zien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 juni 2013 12:24:21 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanmiddag een print in elkaar gesoldeerd met een LM317T als lineare spanningsregelaar voor een hulpspanning van 5V.
Bij controle bleek die spanning ook een prima 5.1V te zijn.
Nadat ik de ingangsspanning had verhoogd opeens een brandlucht en bleek er een IC gloeiend heet te zijn.
Bij nameten was de spanning nu opeens 24V, iets lager dan de voedingsspanning, en had een achterliggend IC opgeblazen.
Nieuwe 317 er in en alles nog eens gecontroleerd.
Bij verhoging van de ingangsspanning weer hetzelfde verhaal, alleen was ik nu zo verstandig geweest het achterliggende IC weg te laten.
De beide LM317,s hadden een volle sluiting tussen de in en de uitgang.
Het waren beiden LM317,s van EBay en zagen er goed uit, strak gelaserde opdruk en goed afgewerkte behuizing.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020582.jpg
Deze ICs had ik al eerder zonder problemen gebruikt, maar altijd met een vrij lage ingangsspanning, de 317T kan een spanning hebben van 40V tussen de in en de uitgang, en daar zat ik ook nu nog lang niet aan.
In de rommelbak vond ik nog een oude 317 van NS uit 1990 en die er maar ingesoldeerd.
Bij testen bleef die heel tot 40V ingangsspanning, verder ben ik maar niet gegaan.

Ik zou zeggen, stuur ST een mailtje met foto en vraag of de volledige markering geldig is en of dit mogelijk een fake kan zijn.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Heb je rekening gehouden met de dissipatie? Zomaar 40V op de ingang moet ook ergens heen natuurlijk, en het zou kunnen dat jouw oude 317 van NS het toevallig wat beter uithoudt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dissipatie is niet het punt, hooguit een stroom 20mA en de regelaar was niet eens handwarm.
Filtercondensatoren waren van de juiste waarde en op de scoop waren geen oscilaties of spikes zichtbaar.
De betreffende 317s gingen al bij 25Volt stuk, terwijd het oude exemplaar zonder problemen 40 volt aankan.

Lucky Luke

Golden Member

LM317 heeft toch thermische protectie? En ze zijn kortsluitvast zolang je niet het max in/output verschil overschrijd. 24-5V<40V dus ook dat moet ruimschoots goed gaan.

Dus, die ebaydingen zijn twijfelachtig, imho.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 17 juni 2013 22:32:58 schreef jeronimo2003:
Ik zou zeggen, stuur ST een mailtje met foto en vraag of de volledige markering geldig is en of dit mogelijk een fake kan zijn.

ST verwijst je naar hun distributeurs, verder doen ze er niets mee.

Dan nog de vraag of het fake is, voor hetzelfde een afgekeurd exemplaar of een ESD slachtoffer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 23:55:39 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Niet alles wat via eBay komt is fake, en dan heb ik het over de oude HF torren. Heel lang geleden kwam ik via ebay een seller tegen die nieuwe HF torren verkocht van een fabrikant genaamd HG-Semi. Prijzen waren ook wel heel erg goedkoop, ik vroeg me ook echt af of dit geen nepperds zijn. Ook zetten zij hun eigen logo op de torren.

Na een tijdje kwam ik iemand op YouTube tegen die deze HF torren ging testen in zijn eigen apparatuur etc en dit waren zeker geen nepperds. Deze fabrikant maakt gewoon de oude torren die niet meer beschikbaar zijn. Nadat ik mijn eerste bestelling had ontvangen had ik gelijk een zender gebouwd (een josti met twee trapjes), met de 2N3688 van HG-semi. Deze gaf mij precies een mooie 200mW.

Maar bij sellers die beweren dat ze nieuwe Philips BLY torren hebben, daar gaat mijn twijfel alarm wel rinkelen.

HF virus is hier aanwezig!

Op 17 juni 2013 23:54:18 schreef Henry S.:
[...]
ST verwijst je naar hun distributeurs, verder doen ze er niets mee.

Dan nog de vraag of het fake is, voor hetzelfde een afgekeurd exemplaar of een ESD slachtoffer.

Dat zal er vanaf hangen, ik heb met ST nog geen ervaring, maar LT, Maxim en TI reageren tamelijk snel. Altera moet dan initieel wel weer via de distributeur.

Een ESD slachtoffer komt bij hobbygebruik dan misschien vaker voor, maar ik kan me niet voorstellen dat een ST de afgekeurde productie onder eigen brand op de markt laat komen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
maartenbakker

Golden Member

Als er brand is in een magazijn, weet je natuurlijk nooit wie er met spullen aan de haal gaan, maar volgens mij bedoel je dat niet, maar heb je het over de stempeling (lasering eigenlijk).

Je mag er gerust van uitgaan dat ST de afgekeurde onderdelen recycleert in de shredder, en ze dus ueberhaupt niet in die toestand op de markt komen, ook niet met andere opdruk. Kan zijn dat er een partij gejat is, kan zijn dat de handelaar een partij heeft die ergens flinke ESD voor z'n kiezen heeft gehad. Voor een vervalsing vind ik hem er wel erg netjes uitzien.

Edit: wel netjes qua behuizing, maar de opdruk lijkt toch wat slordiger - lastig te zien met dat lasergebeuren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik zo naar de opdruk kijk denk ik wel aan een fake.
Als ik naar mijn voorraad kijk naar de opdruk:
Typenummer
Productie week/jaar begint met een W of WCC
Locatie van productie: MALAYSIA (of MAROCCO).
ST logo

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Productie in dat soort landen is heel normaal.: Lage lonen.
In de jaren 80 kwam er veel uit Mexico en Nicaragua, vooral TI.
HP liet haar rekenmachientjes in Singapore maken en veel Duitse camera fabrikanten deden dat ook.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 juni 2013 18:48:10 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Daar ging het niet echt om, meer dat het wel of niet fake is.
Van alle LM317 en 780x/790x types van ST die ik heb liggen is die opdruk boven toch anders als de foto hierboven.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na wat zoeken op fotos blijken er toch verschillende opdrukken te bestaan.
Die van mij lijkt nog het meeste op deze:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lm317t.jpg
Ook uit China dus, alleen dan zonder datum code.

In elk geval ben ik weer even bij de les geroepen.
Normaal gesproken sluit ik altijd een crowbar over de voeding aan als ik iets nieuws bouw.
Zo zijn de achterliggende componenten beschermd tegen overspanning.
Nu moest ik een 74HC86 en voor de zekerheid ook nog wat condensatoren vervangen.

Hoezo die vraag? Kijk even bij de verkoper en naar de reacties op deze verkoper.

@vincent1971: De man heeft goede feedback, dus je zou zeggen dat ze echt zijn, of in elk geval goede namaak.

Hmm... goede feedback zegt niet alles. Dat betekent wel dat alles aankomt en dat het spul werkt. Het zegt niets over hoelang het werkt of dat het echt is.

Volgensmij kan de foto van het originele artikel zijn terwijl het item nep is.

Ik pakte vandaag een LM317 uit de voorraad, en bij het plaatsen viel me op dat de tab veel dunner was dan normaal; ongeveer half zo dik (ik heb helaas geen schuifmaat bij de hand).

Volgens de packages dimentions van IRF zou de tab 1.14-1.40mm dik moeten zijn, en deze is ongeveer 0.6mm.

Het opschrift is scherp en diep gelaserd, en er staat een logo op met "ON" in een circeltje (ik neem aan ON semiconductor).

Bij een eerste test leek het ding uitermate beroerd te regelen (uitgangsspanning werd veel hoger dan ingesteld), maar dat bleek een gevalletje "user error", omdat ik niet de voorgeschreven 3.5-5mA trok.

Met een beetje meer belasting lijkt hij het tot 30V prima te doen, met 5 ohm belasting op 10V levert hij ongeveer 1.8A, en als de drop-out spanning hoog genoeg is, gaat hij (zonder koeling) na korte tijd oscilleren met een frequentie die afhankelijk is van de dropout spanning (0.5Hz bij 3V tot >10Hz bij 6V). Nu kan ik niet direct iets vinden over die overtemperatuur beveiliging; klopt het dat het ding zo gaat staan klapperen, of hoort hij in fold-back te gaan? Met een belasting van 50 ohm zakt de uitgangsspanning wel rustig in als hij te warm wordt.

Zeker na de ervaring van Brainbox vind ik dit toch een beetje tricky; een spanningsregelaar is een van de componenten die de meeste schade kan aanrichten aan de rest van de schakeling, als hij zijn werk niet naar behoren doet.

Ik weet 99% zeker dat ik ze 2 jaar geleden in Rosmalen heb gekocht, en helaas bestaat bijna mijn hele voorraad uit deze exemplaren.

Naar aanleiding van de test kan ik niet concluderen dat het ding nep is, maar het lijkt me toch ook sterk dat ON Semi hun componenten op de markt brengt als de behuizing zo ver buiten spec is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Ik zie de laatste tijd steeds meer TO-220 regelaars met een dunne tab, rechtstreeks van de bekende grote leveranciers. IJzer koper is blijkbaar duur geworden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Tot nu toe dacht ik dat de tabjes van koper waren.

Op 16 september 2013 19:20:24 schreef SparkyGSX:
Ik pakte vandaag een LM317 uit de voorraad, en bij het plaatsen viel me op dat de tab veel dunner was dan normaal; ongeveer half zo dik (ik heb helaas geen schuifmaat bij de hand).

Volgens de packages dimentions van IRF zou de tab 1.14-1.40mm dik moeten zijn, en deze is ongeveer 0.6mm.

Het opschrift is scherp en diep gelaserd, en er staat een logo op met "ON" in een circeltje (ik neem aan ON semiconductor).

Volgens ON Semi is de tab van hun LM317 0.5 tot 0.61 mm dik. Dus dat lijkt me geen argument voor namaak. Ook niet tegen trouwens.

Ik heb LM317's van Fairchild. Die hebben ook zo'n dunne tab.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)