Heb nog een vraag. Kunnen de IC's wel genoeg stroom leveren aan de stuurtransistor als ik er een grote eindtrap achter gooi?

@Testman, tof dat je de foto's van je labvoeding even gepost hebt in het projecttopic. Ik zit er overigens ook aan te denken om er uiteindelijk wat andere torren in te gooien - bux42's of bux80's

Op 1 november 2010 17:23:10 schreef necessaryevil3000:
Heb nog een vraag. Kunnen de IC's wel genoeg stroom leveren aan de stuurtransistor als ik er een grote eindtrap achter gooi?

De 741's leveren geen stroom, die snoepen het alleen van de basis van T2 af, zie de diodes.
De LM723 levert via R9 de spanning op de basis van T2, als de 741's meer stroom trekken zal de basisspanning afnemen.

T2 zal de stroom aan alle serietorren moeten kunnen leveren, anders daarvoor een darlington gebruiken (of een BC547 voorschakelen).

Oke, als de Hfe te laag is dan stijgt de boel juist?
Wordt de regeling niet zenuwachtiger als de Hfe heel veel hoger wordt?

Op 1 november 2010 19:09:01 schreef necessaryevil3000:
Oke, als de Hfe te laag is dan stijgt de boel juist?

Dan krijg je een slappe voeding waarbij hoge stromen niet gehaald kunnen worden.

Wordt de regeling niet zenuwachtiger als de Hfe heel veel hoger wordt?

Dat is wel iets om op te letten, al zijn beide opamps ontkoppeld om ze wat te temmen.

Oke, bij deze vraag ik om wat ervaringen met stuurtorren. Ik ga natuurlijk zelf ook expirimenteren!

Kan ik evt nog weerstanden/condensators aanpassen?

Het lijkt me niet erg dat het aanpassen het effect van een grotere Hfe gedeeltelijk teniet doet.. Het verschil tussen "gewone" torren en darlingtons is namelijk wel heel groot.

Prossiaanse theorie. Verbeter ze, als er domme dingen in staan.

De eindtorren krijgen stroom van de LM723 via R9. Als we er van uitgaan dat de uitgangsspanning v/d LM723 7.15V bedraagt, kan R9 maximaal ((7.15 - 1.2) / 2.2) = 2.7mA`aan de eindtrap leveren.

Stel, dat die eindtrap in zijn geheel 1000 maal versterkt. Dan levert hij maximaal 2.7A. Dat volstaat bijna om de originele specificaties te halen. En het betekent tevens, dat de opamp zowat zijn gans uitgangsspanningsbereik kan benutten om de eindtrap te regelen.

Laten we nu een eidtrap nemen die 100000 maal versterkt. De basisstroom zou dan volstaan om 270A uitgangsstroom te leveren. Dat is ietwat buitennissig, uiteraard. Maar het gevolg is wel, dat de opamp --ook bij een hoge uitgangsspanning en een grote uitgangsstroom-- het gros van de basisstroom moet wegzuigen. Daardoor verkleint het bereik van zijn uitgangsspanning, en zal de opamp zich zenuwachtiger gedragen.
In zo'n geval kan R9 best wat groter genomen worden - 220k bv.

2n3055's versterken 20-70 als ik het goed heb begrepen. bux42 en bux80's nog minder. bd243's hebben een min. Hfe van 15 (Ic=3A)

//edit
Ga in de richting van tip110 zoeken. En de boel misschien ook nog een beetje simuleren, nooit perfect, maar kan misschien wel wat opgerookte halfgeleiders schelen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (32%)]

Op 1 november 2010 20:49:44 schreef pros:
Laten we nu een eidtrap nemen die 100000 maal versterkt. De basisstroom zou dan volstaan om 270A uitgangsstroom te leveren. Dat is ietwat buitennissig, uiteraard. Maar het gevolg is wel, dat de opamp --ook bij een hoge uitgangsspanning en een grote uitgangsstroom-- het gros van de basisstroom moet wegzuigen. Daardoor verkleint het bereik van zijn uitgangsspanning, en zal de opamp zich zenuwachtiger gedragen.
In zo'n geval kan R9 best wat groter genomen worden - 220k bv.

Ah... ik had voor mezelf wel even beredeneerd wat er met R9 zou moeten gebeuren als je een 2e driver transistor zou nemen (lagere weerstand), maar de andere riching had ik niet meegenomen. Als je meer stroom uit de voeding wilt halen moet R9 idd groter worden.

Een hFE van 50000 heb je met een superdarlington zomaar.
Stel 5 2N3055's leveren 10A, dat 2A per tor, hFE ~ 60 (natte vinger), de basisstroom daarvan is dan 33mA.

33mA keer 5 is 167mA, daar zou ik geen darlington voor zetten want TIP110 bijv heeft bij Ie=167mA een hFE van ruim 1000, een basisstroom van 0,16mA.

De BD241 heeft bij een dergelijke emitterstroom een hFE van ruim 100, dat komt uit op 1,6mA.

Hier wordt wel een darlington gebruikt: http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/ps3010/ps3010a.html

Op 1 november 2010 21:11:40 schreef necessaryevil3000:
Ga in de richting van tip110 zoeken. En de boel misschien ook nog een beetje simuleren, nooit perfect, maar kan misschien wel wat opgerookte halfgeleiders schelen.

Als het niet nodig is geen darlington.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

Oke. Ik begreep het verkeerd. Ik ga nog even zoeken naar een transistor met een Hfe die hoger is als die van de BD241 - maar niet zo hoog als die van een darlington.

//edit
@testman (en anderen met een opgevoerde elektuur '82 voeding)
Wat gebruik jij als stuurtor?

Ik stuur 5 stuks TIP142 met een BC337. R17 in het Elektuur-schema is wel een pak groter dan de originele 10Ω, namelijk 1k.

Ik heb er nog eens even nagedacht en gesimuleerd.

Is het niet zo dat niet de stuurtor maar de opamps de beperkende factor zijn bij het opvoeren?

@pros, zo wordt de stroom naar de basis van de TIP142 toch nog groter (terwijl het al darlingtons zijn)?

Op 16 november 2010 22:19:45 schreef necessaryevil3000:
Is het niet zo dat niet de stuurtor maar de opamps de beperkende factor zijn bij het opvoeren?

Nee:

Op 1 november 2010 18:58:44 schreef Henry S.:
[...]
De 741's leveren geen stroom, die snoepen het alleen van de basis van T2 af, zie de diodes.
De LM723 levert via R9 de spanning op de basis van T2, als de 741's meer stroom trekken zal de basisspanning afnemen.

Oke, maar als de stuurstroom groter wordt dan moeten de opamps toch ook meer gaan afsnoepen?

Ja opzich wel, maar dat wil niet zeggen dat de opamps nou een beperkende factor zijn. De LM723 is ook beperkt en als je zoveel van je sturing gaat vragen dan moet je het concept omgooien.

In welke orde van grootte denk je?

Met de trafo's die ik heb liggen kan ik in principe 8A/30V= maken. Ik snap dat dit waanzin is, maar doel van dit project is hier zo dicht mogelijk bij in de buurt zien te komen.

Verder zou ik ook nog graag bux42's gebruiken als eindtoren. Deze kunnen een hogere spanning aan als de oorspronkelijke 2n3055's maar de Hfe is een stuk lager. Dan hoef ik de 8A ook zeker niet te halen hoor, tis voor als ik nog eens andere trafo's tegenkom.

Hier draait al jaren een dergelijke voeding met 3140's en 7805, 0-20V/0-10A zonder enige problemen.

Henry S; gaat dit ook over de elektuur '82 voeding?
En als de 3140's minder power hebben als de 741's wat is dan het voordeel?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (34%)]

Zie:

Op 22 oktober 2010 19:46:31 schreef Henry S.:
Een iets andere opzet rond de spanningsopamp, niet als comparator maar als verschilversterker(tegenkoppeling via de serietorren). Daarom hebben veranderingen van de referentiespanning ook minder invloed, beide ingangen gebruiken indirekt dezelfde referentie.

Edit: Ook geen basisweerstand.

Elektuur heeft dat in 1986 gepubliceerd, ik weet zo niet in welke uitgave.

En als de 3140's minder power hebben als de 741's wat is dan het voordeel?

Het scheelt een negatieve hulpvoeding.
Verder heeft deze voeding de voorziening dat opstart-spikes onderdrukt worden.
Ook hoeft de 3140 in de schakeling amper te sinken.

Je wilt de BUX42 gebruiken, hFE van 15-45 @4A welke positiever uitvalt bij een lager stroom.

Stel je heb er 4 nodig (8A/2A), worst case is 133mA per basis, dan heb je een driver nodig die ruim 500mA kan leveren. BD241 kan dat prima leveren. Met een hFE van 100 bij die lage stroom blijft door R9 ruim 5mA over, geen enkel probleem voor de opamps/LM723.

Gewoon proberen dus, kan op het vermogensgedeelte na allemaal op breadboard.

Danku Henry!

Ik zal die elektuurs van '86 nog eens doorspitten. Desalniettemin ga ik de orginele versie maken - ik heb al een trafootje voor de hulpspanning. Ik wil hiermee ook gelijk m'n displays voeden, ik ga er vanuit dat dit gewoon kan (of gaat de galvanische scheiding verloren door verbindingen in het circuit?)

Ik heb nu ook nog de 2n4347 op het oog als tor.

@Pros, danku. Waarom is dat eigenlijk? Ik dacht dat die galvanische scheiding alleen was ivm de hoge spanning op het te meten circuit.

@Pros, Als je R17 groter maakt dan gaat er toch alleen maar meer stroom naar de basis van de eindtorren?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (26%)]

Je hebt pech. De hulpvoeding kan je niet gebruiken om een DPM te voeden. Meer zelfs, als je zowel spanning als stroom wil zichtbaar maken op twee stuks DPM, heb je voor elk van hen een afzonderlijke voeding nodig.

Met de gedachte 'durf te vragen' toch een reply op dit oude (doch interresante) topic

Op 1 november 2010 20:49:44 schreef pros:
De eindtorren krijgen stroom van de LM723 via R9. Als we er van uitgaan dat de uitgangsspanning v/d LM723 7.15V bedraagt, kan R9 maximaal ((7.15 - 1.2) / 2.2) = 2.7mA`aan de eindtrap leveren.

Ik zal wel iets volledig over het hoofd zien, maar ik zie niet waar de 1.2v in bovenstaande berekening vandaankomt. Iemand die dit voor mij kan verhelderen?

Dat is de basis/emitter-overgang van T2 en die van de eindtorren. 1.2V per B/E-overgang is maar een ruwe benadering. In de praktijk zal het waarschijnlijk meer zijn. Bij de 2N3055 wordt een maximum van 1.8V opgegeven. De werkelijke waarde zal daar ergens tussenin liggen.

Ah, op die manier, duidelijk.

Bedankt!