Hallo,
Heb hier een Hoover VHD9163 wasmachine staan met het volgende probleem: De machine pakt bij besrchillende programma's geen water. Dit ik bij "kookwas" en "bonte was" het geval. Bij een spoelprogramma of wolwas pakt hij wel gewoon water.
Had hier nog een oude machine staan dezelfde type en heb even de printplaat omgezet maar dat helptniet. Probleem blijft hetzelfde. Lijkt dus niet in de printplaat te zitten.
Wat kan hier aan de hand zijn? Heb wel iets gelezen over ontluchtingsventiel. Maar bij sommige programmas pakt hij wel gewoon water. Zou het in de draaiknop zitten? Centrigugeren en afpompen doet hij wel weer oké dus hij lijkt wel de goede programmas te kiezen.
Iemand raad?
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Kijk even of het slangetje van de vulstop niet verstopt zit met zeepresten.(of andere resten)
Die vulstop en of overvulbeveiliging is vaak met meerdere schakelaars uitgevoerd.
Het is een ronde membraamswitch/pressostaat met een tuitje voor de slang er aan.
De wasmachine gebruikt verschillende drukken in een schakelaar of meerdere schakelaars voor de wassen, spoelen, of centrifugeerstand.
Bij een verstopping of defect worden de vulventielen niet meer aangestuurd.
Gr.
Peter.
[Bericht gewijzigd door Athoom op (17%)]
Deze machine's hebben nooit zeep gehad. Ook denk ik bij voorbaat dat dit het niet is. Waarom pakt hij bij bepaalde programmas anders wel water? Zijn maar 3 programma's waarbij hij het niet doet. Het lijk overigens niet aan de temperatuur te liggen . prograam voor 30 40 of 60/90 graden.
duidelijke klacht: een van de drie ventielen doet het niet, waarschijnlijk die van de hoofdwas. gemerkt II. slangetje volgen en op dat ventiel meten of er 230 V komt
Oke dank u. Ben hier echter alleen niet zo heel erg in thuis. Waar kan ik die ventielen vinden en hoe zien die eruit? Kan ik daar iets aan schoonmaken als ze dicht zitten?
En als er geen 230v op staat wat moet er dan vervangen worden?
johansson99
DOA, NLA,... Ain't war hell?
Mag ik er even op wijzen dat de kwaliteit van hoover-candy dicht bij het nulpunt ligt!
Op 14 oktober 2010 19:35:47 schreef pietjo:
Deze machine's hebben nooit zeep gehad...
Garantieherstellingen???
Wij gebruiken de machine voor heel andere doeleinden . We wassen er een soort noten mee. Waardoor de garantie zeer zeker vervalt. Het is een lang verhaal en ik weet dat ze er niet voor bedoeld zijn. We slijten er meestal 3-4 per jaar (kapotte motor), maar oms product wordt zo beter schoon dan met industriele machines van 15.000 euro die we getest hebben.
Maar laten we ons even richten op het "probleem" want deze uitspraken:
Mag ik er even op wijzen dat de kwaliteit van hoover-candy dicht bij het nulpunt ligt!
hebben dus een toegevoegdewaarde van onder hut nulpunt......
Als iemand mij wat meer kan vertellen over die ventielen hoor ik het graag. Misschien kan ik die over zetten van de andere machine?
ps
Hij centrifiguurt op dit moment ook niet meer
Je zou eens een goede tweedehands Miele op kunnen scharrelen, ik denk dat die langer mee gaat dan een Candy
oke hier even een update:
Het probeelm was dus dat de machine geen water kreeg als een programma geselcteerd was die automatisch vóórwas gebruikt: kookwas en bonte-was.
Programma's die automatisch meteen beginnen met hoofdwas deden het nog wel: spoelbeur en b.v. zijde-was.
Vandaag de boel losgehaald en het volgende gedaan.
- Ventiel over gezet van oude machine zie foto
- Excact hetzelfde probleem, maar ventiel wel laten zitten.
- Kabbels van ventiel naar printplaat nagelopen en de stekker een keer van de printplaat en weer terug erop. Toen ook direct de kabels anderom aangesloten, de 2 witte op rechtse ventiel (blauw) en de blauwe op de (witte).En toen deed de machine het!
Echter kwam toen wel de voorwas door het hoofdwas vakje en vice verca (omdat de kabel verkeerd omzaten. Perfectionist als ik ben heb ik dat weer omgewisseld en de machine deed het precies zoals hij zou moeten doen. Ook centrifuge deed het weer normaal. Echter nadat ik hem weer helemaal opgebouwd had afdekplaat etc erop en kabels vastgeklikt en weer op zijn plek had gezet was het weer over met de pret. Exact hetzelfde probleem terug.
Ik dacht meteen aam een breuk in de kabel. En heb toen de complete bedrading (stekker naar ventielen) van de dumpmachine er tussen gezet. Maar je raad het al, precies hetzelfde probleem.
Bovenstaande verhaal is denk van groot belang. Wat ik nu schrijf zijn mijn bedenksels en gedachten om de boel op een rij te krijgen. Misschien dat hier fouten inztitten. Houd dus bovenstaand verhaal in gedachte.
- Ventiel kan het niet zijn, want excat hetzelfde probleem. Het is ook zo dat als ik alleen de blauwe kabels aansluit op b.v. het linkse ventiel, dan komt daar water. Sluit ik hem op rechts aan , dan komt er rechts water. Pak ik alleen de witte kabels links of rechts dan gebeurt er niets.
Hieruit cocludeer ik dat de blauwe kabel de signalen van de "hoofdwas" afgeven en de witte van de "vóórwas". Want ook bij een spoelbeurt met alleen de witte kabbels op het linker of rechter ventiel gebuert er niets. Blauwe kabels links of rechts "spoelbeurt programma" geeft gewoon water. Blauwe kabels links of recht "programma met voorwas" géén water. Dus witte kabels moeten de signalen voor vóórwas afgeven toch?
Maar waarom doen ze dat niet en hebben ze dat wel weer even gedaan vanmiddag? Breuk in kabel uitgesloten, want heb een andere set geprobeerd. Printplaat had ik eerder al vervangen en was het ook niet. Het is dus niet:
- De prinntplaat
- Ventielen
- Bedrading
Wat kan het dan nog zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het van die stekkers zijn die je over de print schuift kunnen die nog weleens vuil zijn of niet goed klemmen op de printbanen . ook heb ik al vaker gelezen alhier dat de pomp in serie kan staan met de waterkleppen , dus er kan ook een losse draad in de pompaansluiting zitten .
toch maar weer die blauwe en witte stekkertjes omwisselen??? Moet gewoon echt ventiel wezen, zet je zelf in je verhaal door perfectionisme deed hij het niet meer....
Nee. Toen ik hem terug wisselde deed hij het wel. Echter toen alles op zijn plek stond niet meer.
Ventiel lijkt me echt uitgesloten omdat ik dus nu het ventiel van de dumpmachine erop heb die in eerste instantie hetzelfde probleem geeft als het orginele ventiel. Ook krijg ik door beide ventielen water (met de blauwe draden)
wellicht dat het toch dit is :
Die vulstop en of overvulbeveiliging is vaak met meerdere schakelaars uitgevoerd.
Het is een ronde membraamswitch/pressostaat met een tuitje voor de slang er aan.
De wasmachine gebruikt verschillende drukken in een schakelaar of meerdere schakelaars voor de wassen, spoelen, of centrifugeerstand.
maar ik weet niet waar ik die kan vinden en of zo over te zetten van andere machine? Ga ik vandaag maar eens kijken.....
Als je alles verwisseld hebt met het zelfde slechte resultaat, dan blijft inderdaad de niveauregelaar over. Ze zitten altijd aan de bovenkant van de machine en hebben altijd een dun slangetje en zijn altijd rond ; er kan er 1 meervoudige in zitten of meerdere (dit laatse zelden)
Nou vandaag dus weer aan de slag geweest
- Eerst nogmaals oude printplaat geprobeerd, geen resultaat.
- Nogmaals andere bedrading, geen resulstaat
-Toen het onderdeel vervangen onder bij de stop/zeef, geen resultaat
- Toen inderdaad de niveauregeling (gevonden) en vervangen. Was overigens een andere dan er op zat. Wel vreemd bij 2 identieke machine's . Zie foto. Maar helaas ook geen resultaat. Oude maar terug gezet omdat ze niet identiek zijn.
Dus het lag niet aan :
-printplaat
-bedrading
-niveauregelaar
Toen heb ik toch nog maar eens de oude ventielen terug gezet, en de machine werkt weer !. Hij draait nu dus gewoon weer met zijn originele ventielen waarbij het probleem onstaan is (al lijkt het nog steeds niet aan de ventielen gelegen te hebben):
-Probleem onstond
-Ventiel overgezet (oude machine)- probleem bleef
-Wat aan de kabels geommeld en machine deed het spontaan, maar vam korte duur.
- Alles weer vervangen. Printplaat bekabeling, niveaureglaar etc. Niets opgelost.
- OUde ventielen terug geplaats en hij doet het weer.
Wat zou dit nu geweest kunnen zijn aangezien ik door beide ventielen (en ook beide exemplaren van oude en nieuwe wasmachine) water kreeg. Zou er iets van een beveiliging opzitten? Sensors of weet ik wat? Misschien dat het iets te maken heeft met programma's vroegtijdig afbreken of etc?
Kan er niet een ventielje vast gezeten hebben en door het wisselen en er aan te rommelen dat deze los gekomen is ? Of misschien een rot contact in een connector/steker wat het nu door het wisselen weer doet ?
Groeten, Bram
Hoi Bram,
Lijkt me echt niet mogelijk. Ik heb die stekker zo vaak los gehaald (25 keer). En telkens kreeg ik gewoon water op één van de 2 ventielen zowel links en rechts (ook zeker 10x link en 10 x rechts geprobeerd). Alleen bij programma's met vóór en hoofdwas bleef de machine telkens steken als hij vóór was moest gaan pakken.
En zoals gezegd ook 2x gewoon complete bedrading van andere machine gebruikt.
[Bericht gewijzigd door pietjo op (11%)]
Athoom
Had je het slangetje naar de niveauregeling ook nog doorgeblazen, want door het rommelen aan dit slangetje kan bij de tweede keer plaatsen van de orginele niveauregelaar het vuiltje ook verschoven zijn.
Als laatste mogelijkheid kan de microswitch onder in de machine die aan de vlotter voor de lekbeveiliging zit slecht contact maken of aanspreken door een werkelijke lekkage van de machine.
Dan wordt er ook geen water ingenomen door de machine.
Gr.
Peter.
Peter,
Had inderdaad dat slangetje doorgeblazen. Maar toen dee hij het nog steeds niet. Dus ook dat was het niet.
Microswitch onder in de machine is dat het gedeelte wat ik ook heb vervangen. Het onderdeel aan de zeef/stop zeg maar? Zou die bij een defect niet helemaal géén water moeten geven ipv van wel hoofdwas geen vóórwas?
Hij blijft een raar verhaal. En ik haat het als ik dingen niet uitgezocht krijg 
Athoom
Ik zou me er geen zorgen meer om maken, zo lang hij het doet is het goed.
Als de storing weer voorkomt ga dan eerst meten i.p.v. uitwisselen van onderdelen.
Meten is weten zegt men, je ziet dan meteen wat voor spanningen overal aankomen en je kunt uitsluiten dat een overgangsweerstand van een contact, relais of switch de boosdoener is.
Vaak is het zo dat de onderdelen van een donormachine de zelfde kwaal bezitten of al hard op weg waren naar het zelfde probleem, en dan doet een tijd niet gebruikt worden (oxidatie) ook geen goed.
Ik voor mezelf blijf er bij dat het probleem hoogstwaarschijnlijk in een contact van de pressostaat heeft gezeten en dit vanwege de uitleg van je probleem,
Op 13 oktober 2010 18:48:17 schreef pietjo:
De machine pakt bij verschillende programma's geen water. Dit is bij "kookwas" en "bonte was" het geval. Bij een spoelprogramma of wolwas pakt hij wel gewoon water.
Voor wolwas wordt namelijk een ander waterniveau gebruikt, ik dacht zelfs het zelfde niveau als spoelen.( tenzij er nog een kleiner type pressostaat (kijk wat lager op die pagina bij de analoge)in zit voor het spoelen).
Ook zal je best wel even geprobeert hebben of je hem nog hoorde schakelen (klikken 2 keer)door er op te blazen.
Misschien heb je toen het contact weer wat verbeterd door het schakelen er van, maar dat kun je alleen met een ohmse meting bewijzen.(misschien bij de donorpressostaat)
Ik hoop in ieder geval voor je dat hij het weer een tijdje blijft doen.
Gr.
Peter.
Op 17 oktober 2010 12:07:39 schreef Athoom:
Ook zal je best wel even geprobeert hebben of je hem nog hoorde schakelen (klikken 2 keer)door er op te blazen.
Gr.
Peter.
Ha ha. Dat heb ik inderdaad gedaan ja. Dacht daar zal wel lucht door moeten normaal. En idd meten=weten. Maargoed ik ben niet zo technisch en nog veel minder technisch met stroom (multimeter), was de eerste keer dat ik een wasmachine open heb gehad.
Maar laten we hopen dat hij het weer even volhoud. Dank voor alle tips!
ps
Peter heb je de foto van de verschillende nivearegelaars bekeken http://img217.imageshack.us/img217/3043/foto217l.jpg
Zijn wel verchillend zo te zien. Maar werken wel allebij in de machine. Zouden ze probleemloos uitwisselbaar zijn?
Athoom
Als het contact ""1"" bij de linkse niet ergens voor gebruikt wordt zijn ze probleemloos uitwisselbaar.
Meestal kan je ook nog pressostaten van andere fabrikanten gebruiken. maar dan moet je inplaats van de passende plug zelf schuifschoentjes op de kabel zetten, de contacten uitmeten en het schakelmoment instellen d.m.v. de kruiskop stellers op de pressostaat.
Gr.
Peter.
Helaas was het weer van korte duur. Machine deed het vanmorgen wéér niet. Weer een keer de ventielen verwisseld maar deze keer geen resultaat. Heb ook even iemand met een multimeter laten meten, Volgens hem stond er op alle punten gewoon stroom. Weer verschillende programaa's geprobeerd en geen resultaat. Echter je raad het al toen ik hem later op de dag nog een keer probeerde deed hij het wel. Probleemloos paar wasjes gedraaid.
Echter telkens als (het lijkt of) de machien weer werkt wil ik hem terug op zijn vaste plaats. Hierdoor moet ik hem iets verschuiven en de watertoevoer slang afkoppelen en aan een andere kraan zetten. En je raad het al, nud doet hij het wéér niet meer
Schiet mij maar lek.
Slang afkoppelen etc kan er volgens mij weinig mee te maken hebben, of misschien toch wel? Verder kan ik alleen nog mededelen dat als de machine het probleem heeft met water pakken, dat hij ook niet centrifugeert. Als ik dat programma kies blijft de machine continu af pompen alsof hij denkt dat er nog water inzit (maar trommel is gewoon leeg) en geeft daarba foutcode E03.....
En laatste gedraaide werkende was , was kookwas, Zou het iets met het warmte element-beveiliging of iets dergelijks kunnen zijn?