Nou de masmachine heeft ondertussen al weer diverse wasbeurten achter de rug. Hij deed het opeens weer goed elke dag en is niet meer in defect geraakt.
Echter wat wel niet meer werkt is het verwarmen. Nou is dat voor ons niet zo'n heel groot probleem omdat wij ons product altijd met koud water wassen. Echter deden we eerst wel aan het eind van elke dag een kookwas draaien om de machine te reinigen.
Nou herinnerde me ik ook weer dat , dat bij de oude machine ook al kapot was (warm wassen), dus dacht laat ik daar eens even voor de gein het verwarmingselement uit halen. Nou die was dus helemaal door gerot en open gebarsten!
Waarshijnlijk zal het element in de nieuwere machine dus ook al naar zijn grootje zijn, en heeft wellicht iets te maken gehad met de storing? Ik wil wel graag weer in orde maken dat ik weer met warm water kan wassen. Hoe kan ik uitsluiten dat het het verwarmingselement is? Want ik lees dat het ook de temp sessor of het verwarmigsrelais kan zijn. Al weet ik die laatste niet te zitten......
Kan iemand mij vertellen hoe ik het verwarmingselement doormeet met een multimeter? Ben niet echt handig met electra, maar met een beetje uitleg moet het wel lukken denk ik. Als het goed is kan ook de weerstand meten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het element meten waar de stekkers erop zitten aan de achterkant van de kuip . dit moet al minder als 30ohm zijn , gezien een wasmachine element meer dan 1500watt is . maar als het ding is open gespleten dan moet er sluiting komen met de aarde in het element anders is het niet zo veilig wassen met een gebarsten element . als het ding idd stuk is loskoppelen of een nieuwe erin zetten .
Ehm ja op ohms zetten en op de aansluitingen zetten(wel even losnemen voor een juiste waarde, heb geen idee hoeveel het moet zijn denk rond de 20 ohm
Nou huidige element was inderdaad ook gebarsten. Uiterst vreemd dat ik hier gewoon mee door kan wasse? Machine zit wel op een verlengkabel (2 machine's), maar is allemaal ge-aard.
Vandaag dus een nieuw element geplaats. Alles werkt weer na behoren. Echter is het wel zo dat :
Staat machine "aan" (gewoon standby zeg maar) dan geen spanning op het element. Draai ik de knop naar een wasprogramma zonder dat ik die start, dan komt er 70 Volt op het element. Klopt dat wel?