Ik heb enige tijd geleden een Porsche aangeschaft, en deze heeft qua electronica een aantal interessante features, waaronder een archterruitverwarming die in twee standen kan: defrost en defog.

De defog (zachte stand) werkt bij mijn auto, die wordt ingeschakeld door de schakelaar 1 klik te draaien. Het relais krijgt dan 12v en schakelt in.

De defrost stand, wordt met dezelfde knop bedient maar dan door erop te drukken. Het relais (is eigenlijk 1 kasje, met daarin 2 relais) krijgt een 12v puls en moet dan ca 15 minuten ingeschakeld blijven.

Hier zit het probleem, de defrost werkt bij mij dus niet.
De schakelaar is in orde, ik krijg keurig 12v op het relaisvoetje op het de juiste pin.

Ik heb het relais inmiddels uitelkaar gehaald en dat ziet er allemaal goed uit. Op zich lijkt het mij een niet al te ingewikkelde schakeling, maar ik heb net even te weinig kennis om het probleem te vinden.

Het printplaatje bevat zoals gezegd dus 2 fysieke relais, verder een stuk of 6 diodes, wat weerstanden, 1 kleine en 1 grotere condensator, een potmetertje en ten slotte twee componenten die ik niet herken (soort kleine zwarte cylindertjes met 3 pootjes).

Als ik de spoeltje van de relais direct 12v geef, schakelt het relais, dus die werken allebei.

Wie o wie kan mij verder op weg helpen?

Ik kan eventueel ook een paar fotos van het relais maken en posten?

Oja, voor degene die denkt "waarom koop je geen nieuw relais", dat komt omdat die 180 euro kost, erg veel geld voor zo'n simpel ding, dus dat is mijn eer te na.

post wat foto's voor en achterkant,

en graag wat op welke pen wat is aangesloten (schema).

mvg,
noone

die kleine zwarte cilindertjes met 3 pootjes zijn hoogstwaarschijnlijk transistors.
KLIK!

als het tijdgestuurde relais zijn en de porche is al wat ouder , kunnen de elco's ( condensator ) stuk zijn waardoor de transistor niet open stuurt.

Hij schakelt in het geheel niet wanneer hij gewoon is aangesloten?

Dat betekend dat de timer ergens onderbroken moet zijn, als dat niet zo was geweest en alleen de elco rot zou hij moeten schakelen wanneer de puls erop komt en meteen weer afschakelen wanneer de knop losgelaten wordt. Ik vermoed nu dat er een transistortje kapot is.

Daarnaast kan het inderdaad wel verstandig zijn om de elcos te vervangen maar ik denk niet dat daar het probleem in zit gezien de beschrijving.

Bij DEFROST werkt de verwarming op volle kracht, natuurlijk. Maar zijn er dan 2 gescheiden circuits op je achterruit ? Of werkt DEFOG met een serieweerstand ? Of werkt DEFOG met een intervalschakeling ?

wow, bedankt voor alle reacties!

Ik vermoed inderdaad dat een van de transistoren stuk is, als ik de baantjes van de print volg dan zit die transistor ertussen en vanaf dat punt komt er geen prik naar het spoeltje van het relais.

Ik zal morgen even foto maken van het relais en hier posten.

Waar kan ik het beste een transistor kopen in regio haarlem?

Zou top zijn als ik de boel weer aan de praat krijg voordat het echt slecht weer wordt :)

Ligt eraan waar in haarlem anders Baco in IJmuiden.

Edit
of gewoon hier
EUROSOUND
Kruisweg 50
2011LD Haarlem
tel 023-5322421

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (45%)]

thanks,

waar in haarlem maakt mij niet zoveel uit, werk op t florapark.

Bijgaand een paar (niet zo scherpe) foto's van het bewuste relais.

Er zitten in totaal 3 transistoren op.

Heb zo goed als mogelijk de tekst erop proberen af te lezen:

- C557B
- BC327-25
- BC328-25

Zouden ze deze verkopen bij Euro-sound??

http://i53.tinypic.com/4gjce1.jpg

http://i55.tinypic.com/2wddl5s.jpg

http://i51.tinypic.com/2eyl3rs.jpg

http://i55.tinypic.com/dxeon5.jpg

zijn standaard transistoren die kun je overal wel krijgen waarschijnlijk.

maar wat een posters van foto's hé, en dan zo onscherp dat je er eigenlijk niets mee kan. een (kleinere) in ieder geval scherpere foto zou waarschijnlijk meer antwoorden opleveren.

Ja ik weet t, ga vanavond even met een fatsoenlijke camera aan de slag.

Vanmiddag haal ik in ieder geval even de transistoren en vervang meteen maar de kondensatoren, wie weet werkt het dan allemaal al weer.

Thanks

Ben net even bij Eurosound geweest.
Heb nieuwe condensators gehaald en nieuwe transistoren.

Ze zeiden daar dan de BC328 in principe hetzelfde was als de BC327.

Klopt dat?

Daarnaast hebben ze mij een BC327-16 ipv de huidige BC327-25 gegeven. Ook dat maakt niet zoveel uit volgens de man achter de balie.

Klopt dat?

Dat kleine blauwe elco'tje aan de rand van de print zou ik even vervangen. Die hebben de neiging om na lange tijd uit te drogen. Hoeveel fouten ik al met die dingen heb gehad in Philips VCR1500 en 1700 systemen ....

Dominic

Hoi Dominic

Ik heb dat elcootje inderdaad ook nieuw gekocht en ga ik als eerste vervangen (is het enige component dat er ook een beetje 'gaar' uitziet)

Volgens mij kunnen die vervangers voor die transistoren prima.

tussen de 25 en 16 variant zit alleen een hfe ( versterkingsfactor ) verschil . het kan wel een probleem geven in de zin dat de timer eerder afvalt als origineel bedoeld is , maar dan druk je gewoon nog een keer . let ook op dat potmetertje , dat kan vuil zijn .

Even korte interesse, welke type Porsche heb je in je bezit? Ik ben zelf bezitter van een 924 en ik vraag me af welke de defogger heeft ^^. Ohja op dat relais raad ik aan all elco's en torren te vervangen is een bekende kuur met die tijdrelay's. Ik heb eenzelfde defect gehad met een brandstofpomp relais in mijn 924. Als het koud werd wou mijn pomp niet meer aanslaan. Alle torren en ctjes vervangen en het probleem was gelijk verholpen! :)

P.S.

Mocht je nog hulp nodig hebben ik woon in de omgeving van Leiden.

Hoi,

Even wat autopraat dan maar: Het betreft een 1986 Porsche 928 5.0 V8 32-klepper, ofwel een zogenaamde 86.5 S3.

In Nederland zijn ze vrij zeldzaam, deze komt uit de USA. Mooie van dit type is dat hij alle nieuwe techniek van de S4 heeft, maar dan wel in de oorspronkelijke 928S body (ik vind het originele design mooier, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak).

Wat ook erg leuk is aan deze auto, is dat hij stampvol electronica zit, zeker voor een auto van die tijd.
Denk aan 12-voudig electrisch te verstellen stoelen, traploos verstelbare interval op de ruitenwissers, climate-control, cruisecontrol, Central-warning system (voor alle lampjes, maar ook oliepeil, brandstofniveau, etc.etc), en nog veel meer leuks.

Het is overigens een zwarte, met zwart lederen interier (echt alles is leder, dus ook de dakbekleding, zonnekleppen, dashboard, alles.)

Zo ziet ie eruit (niet mijn auto, maat ziet er wel zo uit)
http://autotelegraaf.nl/images/speurder/8/7/8/13676878.gen.jpg

Goed,

Nu even terug naar het relais.

Ik heb gisteren eea vervangen en tot op het laatste moment leek het niet te werken.

Totdat ik de C557B transistor verving!

Nu kan ik het relais van 12v+ constant + massa voorzien. Als ik vervolgens de puls voor defrost even 12v geef, schakelt het relais wel.... maar niet meer uit (meer dan 1 uur aangehad, maar schakelt niet uit).

Alle diodes heb ik met multimeter getest en lijken in orde.

De potmeter werkt ook goed.

Wat verder opvalt is dat de 557 transistor en/of de elko daar in de buurt een beetje warm worden.

Als hij een tijdje ingeschakeld is geweest, krijg ik hem ook niet meer opnieuw ingeschakeld. Het relais 'wil' dan wel schakelen, maar krijgt nèt niet genoeg kracht om te schakelen.

Na afkoelen werkt het wel weer...

Heb even een plaatje gemaakt, hoop dat het nu duidelijker is.

http://i56.tinypic.com/20fxbfq.jpg

waarschijnlijk heb je een C versie mee gekregen. Volgensmij zit er een verschil in stuurstroom en kan de C met minder toe. Er zit een potmetertje op, probeer die eens te verstellen.

edit: hoe heb je het getest? Heb je de hele zwik in de auto gehad? Deze vraag omdat ik uit het eerste verhaal begrijp dat er alleen een puls op moet komen, geen constante sturing.

[Bericht gewijzigd door MAH op (34%)]

is er iets met de printplaat gebeurd?
het valt mij op dat bij de laatste foto, linksonder bij de bc557 naast de diode een ronding in de printplaat zit, die er bij eerdere foto's niet zat.

klopt dit?

mvg,
noone.

hoe is dit : http://www.circuitsonline.net/forum/view/76293/1 , eigenlijk afgelopen ?

warom ook niet de elco vervangen ? mischien toch uitgedroogd, de potmeter zal waarschijnlijk de tijd instellen.

zener ook na gemeten ?

@shiptronic, het Alfa 164 Q4 probleem is opgelost nadat ik na lang zoeken een origineel diagnoseapparaat in Frankrijk heb kunnen kopen.

Met dat apparaat was de klus in 10 minuutjes geklaard :)

Gelukkig was die module een eenvoudig printje met 3 eproms, die ik heb kunnen kopieren.

Even terug naar het Porsche probleem.
Heb net alle diodes vervangen en ben het net even aan t testen, nu maar hopen dat ie over een paar minuutjes uitklikt :)