MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik weet niet precies hoe deze werkt, maar het zal wel met een ontlaadstroompje van de elco zijn waardoor het relais wordt geschakeld. Dat betekend dat de stroompjes redelijk beperkt zijn en je hebt nu iets andere types erin, dat kan dus een verschil maken.
Wat je nog (eenvoudig) kan proberen is de oude transistoren terug zetten behalve de bc557. Die laatste vooral laten zitten aangezien daar het probleem in zat. Je geeft ook aan dat de elco warm wordt, zit die wel goedom? Het transistortje mag overgens wat warm worden.
Kudos voor Shiptronic!!
Het probleem is opgelost en het was 1 van de twee zener diodes.
Moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van een zener diode gehoord had, maar mij het maken van het schema kwam ik ze tegen.
De ene ZPD20 kon ik met multimeter testen en reageerde min of meer als een normale diode. De andere had 0 weerstand beide kanten op, kortgesloten dus.
Had nog wat reserve relais en daar vond ik toevallig eenzelde soort zenerdiode, weliswaar een iets andere opdruk ZPD4.7 ipv ZPD15. Toch maar even overgezet en voila! na 10 minuutjes klikt ie keurig uit!
Heeft het nog zin de zenerdiode te wisselen naar de oorspronkelijke ZPD15??
Groeten en bedankt voor alle support
Michel
Jazeker, even een uitleg: de zenerdiode doet eigenlijk hetzelfde als een normale diode, dus blokkeren in een richting, en doorlaten in de andere richting, maar met het verschil, at in de sperrichting hij blokkeert tot een bepaalde spanning hier is het pdfje van die van jou, dus hij gaat doorlaten bij 4,7V en origineel bij 15V
Thanks. Maar even voor de goede orde, het relais werkt nu perfect, waarom zou ik de zenerdiode dan toch vervangen?
die 15 volt vind ik overens ook wel een beetje raar, want in de auto komt het voltage nooit boven 14,4 volt?
Wel boven de 4,7 volt natuurlijk
Het geheel werkt nu wel naar behoren, dus houd het even in de gaten. Als ie het over 1 maand nog doet laat ik m zitten 
Daar heb je gelijk in, ga morgen meteen nwe halen en dan zet ik die erin.
Nogmaals bedankt voor alle support en wijsheid, ik heb nu een super voldaan gevoel: heb een probleem opgelost en mijn kennis vergroot!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Goed kans dat die 4.7V nu constant staat te clampen, met een (te?) hoge stroom tot gevolg, waardoor wellicht (weer) ergens een tor eruit klapt.