ik wil mijn auto zelf gaan verwarmen met 12volt verwarming waarbij het koelwater opgewarmd moet worden tot ongeveer 40 graden waarna de kachel inschakeld en zelf in en uit schakeld als de temp te laag word of het water boven de 60 graden komt.
dus ik wil watertemp tussen 40 en 60 graden geschakeld verwarmen en daartussenin de kachelmoter aansturen liefst met timer. weet iemand daar iets voor onderdelenlijst en/of advies ik heb het een en ander geprobeerd los van de wagen en wil het nu definitief gaan monteren en zelfsturend en schakelend maken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het alleen verwarming is dan zou een 12v heater efficienter zijn als een koelwaterverwarmer.
je zult dan wel de koelwaterpomp die op de v snaar meeloopt moeten laten draaien om er circulatie in te krijgen . ook is een motorblok van 300kg in de buitenlucht niet heet te stoken met een heatertje 12volt .
de toepassing is wel handig om te weten , startproblemen of werkt de kachel in de auto niet , of wordt de olie nogal stroperig met -10 ?
Op 19 december 2010 18:09:28 schreef testman:..startproblemen of werkt de kachel in de auto niet , of wordt de olie nogal stroperig met -10 ?
Gee startproblemen, dan zou de kachelmotor niet hoeven draaien. Kachel is dus ook niet defekt en op de olie heeft het geen invloed.
Oftewel: TS is een koukleum. Ik heb gewoon een Webasto in de auto (standaard ingebouwd) dus die is binnen 5 minuten loeiheet. Kan ook naderhand ingebouwd worden. Je hoeft dan echt niet voor te verwarmen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Electrisch is inderdaad heilloos. Webasto's en aanverwante modellen kan je ook kopen voor inbouw achteraf. Trefwoord: standkachel.
Overigens laten ze in erg koude streken (zoals delen van Rusland zoals hieronder genoemd) de motor gewoon dag en nacht lopen. Bij een Dieselmotor werkt dat idee opzich goed, maar is bij een paar graden vorst wel erg overdreven.
P.S. De huidige auto's worden juist steeds minder snel warm, aangezien het rendement hoger is dan vroeger.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
testman
in rusland stoken ze de auto ook heet omdat de olie met -30 niet wil .
een paar 12v halogeenpitten in een blikken doos met fan kan ook werken , maar de huidige auto's zijn toch al warm met 2km rijden ?
fatsoenlijke olie heeft geen enkel probleem met -30 kan ik je vertellen. In scandinavie zie ik wel veel auto's 's nachts aan de 230Vac hangen met verlengkabels. Standaard een stekker onder de bumpert. Dan kun je tenminste met vermogen werken.
testman
ah ,dus daar hebben ze nogaleens de garageverdeler met 10 meter snoer achter de auto aan slepen 
maar de mensen hebben de auto's daar toch niet allemaal aan de netstroom hangen omdat het koukleumen zijn ? lijkt me eerder een aanpassing om beter te starten , en olie wordt wel degelijk dikker met kou en dat is niet zo geweldig.
Als je de auto een half uurtje van tevoren opwarmt is dat zeker bij korte stukjes naar het werk rijden beter voor de motor. Of ze het carter ook verwarmen weet ik niet, ik ben er niet onder gekropen. Zolang dat carter niet verwarmt word word de olie ook niet warm.
Behalve dat het beter voo de motor is is het ook een stuk comfortabeler. Scandinaviers hebben het net zo koud als wij. Bovendien hoef je een ontdooide auto niet te krabben.
Als je de accu niet wil belasten en een verlengsnoer geen optie is is een generator ook nog een goede mogelijkheid.
testman
hmm , die foto is in een airco topic van de zomer ook voorbij gekomen . maar je hebt gelijk , de carter verwarmen is voor de olietemperatuur de enigste oplossing als de motor niet loopt.
( een gourmetstel eronder schroeven zou miss al helpen dan
)
Geweldig zo'n Webasto,zit ook in mijn Renault.
Deze verwarmt de motor en het interieur,nooit meer ijs krabben.
De Webasto brand op brandstof uit de tank,dus die is eerder leeg.
Wel oppassen dat je de brandstof niet uit de reservetank trekt,dat start moeilijk op den duur.
Wel is het zo dat als de kachel vaak wordt gebruikt en de accu niet genoeg wordt geladen door bijvoorbeeld te korte stukken rijden;stroom een probleem wordt.(een te diep ontladen accu)
Je kan dit oplossen door een tweede accu te monteren in de auto gescheiden door een diode of relais en daar de kachelmotor en Webasto op te zetten. Alleen hoever wil je gaan,ik heb er aan gedacht.
kortom mijn ervaring is zeer goed zekers vroeg in de ochtend,goedemorgen buurman instappen en gaan.
gr Jan..
haha ikke inderdaad koukleum met gezonde hekel aan krabbelen dus wil ik graag motorwater en kachel preheaten met afzonderlijke accu woon ongeveer 5km van mijn werk en ben dus langer bezig met krabben en warm draaien als met rijden met beslagen ramen en ijspegels onder me tuigje.
vraag was dan ook niet kan dit of webasto verhalen maar hoe dit te schakelen en waarmee dat het kan weet ik want ik heb een proef (handgeschakeld gebouwd )
en webasto in een subaru vivio voor tien km per dag vind ik een beetje uit het boekje gaan dus moet goed simpel en goedkoop
Het vermogen dat nodig is om een auto die buiten staat bij zeg -5 graden op te warmen tot 40 graden watertemperatuur ga je niet halen uit een 12 Volt accu. Of je moet uren de tijd en een onderzeeër accu hebben. Ik schat dat je minstens een kilowatt nodig hebt om tot iets te komen en dat kan je alleen maar rendabel uit een stopcontact krijgen.
Op 19 december 2010 18:52:47 schreef GJ_
f ze het carter ook verwarmen weet ik niet, ik ben er niet onder gekropen.
Je hebt block heaters en oil pan heaters
De oil pan heaters in verschillende vormen, de simpelste plak je ( al dan niet met een magneet) tegen de carterpan :
Block heaters komen in de regels ergens in de koelvloeistof
heb het koelsysteem met mijn heater verwarmt binnen 30 minuten op 1 accu 45 ah op bijna 90 graden dus het kan wel blijkt en ik hoe niet het radiateur systeem te verwarmen alleen het blok en de kachel radiateur dus 1e systeem niet volledig systeem die 45 ah accu houd het maximaal 60 minuten uit da.s inclusief de ventilator en het pompmotertje voor circulatie ik heb van alles getest en geprobeerd
Vervolgens moet je dus na elke "opwarmbeurt" die accu weer urenlang gaan opladen en aangezien je maar korte ritten maakt moet dat aan een netlader. Sla dan die tussenstap via de accu over en ga op iets met netvoeding over.
testman
en als je dan gaat rijden is er nog warmte ? of is deze meteen weg als de koelwaterpomp gaat lopen ?
ik denk dat je met een paar voorgloeipluggen uit een diesel ook wel wat kunt knutselen , dat trekt voor een 4 pitter ook 60 ampere weg ,dat is 720watt aan verwarming .
maar een oude fohn/verfbrander op 230v met een rubber snoer in huis , die je aanzet als je wakker bent en zo met hetelucht alles verwarmt tegen de tijd dat je wegrijd ? is vrij makkelijk te maken en als de stekker vergeten wordt met wegrijden walt deze er zelf uit als deze op de juiste plek aan de auto wordt gemonteerd.
tenslotte hoeft het koelwater niet verwarmd te worden , daar de kachel uit kan blijven voor die 5 km . en de lucht in de auto verwarmen is goedkoper en gaat sneller als een motorblok van 300kg bij -5 .
5KM van het werk is gewoon te fietsen. Als je het nog koud heb bij aankomst....dan... harder fietsen.
Net weer 10km door de sneeuw geploeterd, zweten is dat.
dat is het hem nou juist met 60 minuten kan ik dus precies alles doen wat ik moet zonder netstroom wat op mijn werkplek niet voorradig is ik werk heel vaak in de polder thuis staat mijn auto ook helaas niet voor de deur en dan nog waarom is er dan niemand die gewoon antwoord geeft op mijn vraag.
bedankt voor alle goedbedoelde dingen maar simpel gezegd ik wil het systeem bouwen zoals ik wil niet zoals het bestaat 10 graden voor het water zou al prima zijn of 20 als de temp maakt me geen xxx uit.
maar alles wat ik nodig heb moet mee kunnen in de auto.
dus als niemand me helpt met wat ik nodig heb en hoe dan taai ik af goedbedoelde adviezen heb ik genoeg gehad, nu graag mijn oplossing
of mijn oplossing goed is vind ik dan wel weer uit.
dus ik wil graag weten hoe schakelen en wat ik nodig heb.
ps accu's heb ik zat dus die maken me niet uit tot 80 ah accu's staan dag en nacht te laden en ontladen hier zijn tractie batterijen dus die kunnen wat hebben.
Wat je nodig hebt zijn in principe 2 thermostaten.
Eentje die de kachelmotor aanschakelt boven de 40 graden en een ander die het verwarmingselement uitschakelt boven de 60 graden.
En dit alles achter een tijdschakelaar.
De vraag verder is in hoeverre je ervaring hebt met elektronica en dan met het aanpassen van een schakeling zoals http://www.circuitsonline.net/schakelingen/39/diversen/thermostaat.htm… alsook met het schakelen van stromen die de 50 Ampere halen.
testman
een timer is niet alles , afhankelijk van de afstand kun je een ab gebruiken . zo'n setje op 233mhz met zo'n schakelding voor in een wcd ombouwen naar 12v voeding en een vet autorelais voor de stroom van het element . als je dan eens ziek bent of vrij is niet de accu de volgende dag leeg van de dag ervoor toen deze vergeten is.
een thermostaat erin is ook wel aan te bevelen , die laat je gewoon het autorelais schakelen .
als je al een verwarmer hebt voor het koelwater is het ok , maar de diesel gloeipluggen met een stuk dikwandige kachelbuis in je koelsysteem werkt ook prima , wel een pompje in het koelwater zetten dan voor de circulatie.
als je instapt en wegrijdt kun je onderweg nog de accu bijladen en na 1600 uur zet je het systeem weer aan voor de terugweg .
Stoken op accu's ?
Niet aan beginnen !
Zeker niet als je het koelwater wilt verwarmen en dus eerst nog eens het hele blok moet opstoken, daar gaat gruwelijk veel energie in zitten.
oke'da's een antwoord maar is schakelen met temperatuurschakelaars niet makkelijker als met diodes en andere toebehoren ik bedoel minder zuiver maar ook minder kwetsbaar.
want we praten over water schakelen en kleine motortjes en 1 relais voor verwarming.
en ik heb slechts basis kennis electronica en ben geen superheld met solderen endergelijke
4 gloeibougies zijn samen heavy overkill lijkt mij als ik er twee gebruik heb ik ruim voldoende mijn grote systeem buitenradiateur is afgesloten dus telt niet alleen blok en kachel radiateur
meer heb ik nu niet
o ja afstandsbediening niet persee nodig ik loop als ik gezond ben ongeveer 40 minuten voor ik weg moet langs mij auto met m'n honden
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (11%)]
Geen geprul: http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/camper-accessoires/395432146-ve…
En aub de
-knop gebruiken. Dus niet drie posts achter elkaar. Post wijzigen of eerst nadenken 
Als jij aan twee temperatuurschakelaars kan komen waarvan er eentje omschakelt bij ongeveer 40 graden en de ander bij rond de 60 dan ben je al een heel eind. Vooral als de 40-graden schakelaar inschakelt boven de 40 graden en de 60-graden juist uitschakelt boven die temperatuur.
Verder heb je dan 2 relais nodig. Eentje om de kachelmotor te schakelen (geen idee van de stroom wat zoiets lust) en de ander om het element te schakelen. En die tweede moet toch wel een 50 ampere aankunnen.
Blijft over de timer of afstandsbediening. Die zet je voor beide schakelaars.
@GJ: dat soort 100-Watt verwarmingsdingen werken voor geen meter. Heb er zelf ook eentje gehad via de sigarettenaanstekerplug maar op 5 centimeter afstand van dat ding voel je al niks meer. Eens getest met een uur aanzetten en de temperatuur was maar liefst 2 graden gestegen in de auto. Dat schoot lekker op 
[Bericht gewijzigd door fzwart op (22%)]
f ze het carter ook verwarmen weet ik niet, ik ben er niet onder gekropen.