[Relay driver, AVR, Voeding, Input] Schema check

@Pros, ja klopt helemaal, maar is niet zo'n mooie oplossing. Als je het relais niet bij de printplaat zet, ga je uit van een schakelende + en niet van een schakelende massa. Vandaar.

@Henry, je hebt gelijk de uitgaande moet 100uF zijn. Een beveiligingsdiode, moet dus tussen de + uitgaand en massa. Type zener? Als ik je pdf-je goed begrepen heb....

@Erik_P. Ik hoop het :-) Zit er als debounce condensator. Of zal dat niet nodig zijn. Het ingaande signaal komt vanaf een schakelaar.

[Bericht gewijzigd door Rob_D op (16%)]

Als je het relais niet bij de printplaat zet, ga je uit van een schakelende + en niet van een schakelende massa. Vandaar.

Dat is eerder een kwestie van religie/filosofie vrees ik... :-)
Zelf ga ik uit van default=hoog. Zoals de zwevende ingang van een (originele) 74xx, de bits van een lege EPROM, enz. Veel maakt het niet uit...

De beveiligingsdiode plaats je tussen uitgan en ingang, met de anode aan de uitgang.
Of je neemt de ingangscondensator een veelvoud van de uitgangscondensator. Ik gebruik meestal 1000µF/10µF, waarbij de 10µF een tantaaltje of een MLCC is.

@floppy: Hah! Jij bent wakker, merk ik. Misschien is het daarom, dat de simulator er niets van snapt?

Ik zie het nut van die optocoupler niet zo in als de ground van de ingang met die van de uitgang doorverbonden is.

@pros: Ja, alles kan anders idd. Maar je schakelt 230V toch ook met Fase en niet met nul? Het werkt natuurlijk beide :-)

@Floppy, als je gelijk hebt, dan kan het een probleem zijn.
Als je naar de voeding kijkt, dan zie je dat de er +12V en +5v uitkomt, beide met dezelfde massa. Ik kan het bij de optocoupler ook niet intekenen, maar het is dus als nog het geval!

Over die diode, als ik Henry's pdf-je lees zie ik de volgende tekst staan over het plaatsen van de diode over de regelaar:

D1: If the OUTPUT pin has a higher voltage than the
INPUT pin, connect a diode.

Dit is in dit geval toch niet zo, dus heeft hij dan nog wel zin?

[Bericht gewijzigd door Rob_D op (33%)]

Is deze oplossing met een 5.1V zener-diode dan netter? En kloppen de weerstandswaarden?

http://www.de-gaia.nl/upload/input_zener.jpg

Waarom zou een onnauwkeurige zener netter zijn dan een spanningsregelaar?

Op 30 december 2010 17:09:54 schreef Rob_D:
Over die diode, als ik Henry's pdf-je lees zie ik de volgende tekst staan over het plaatsen van de diode over de regelaar:

D1: If the OUTPUT pin has a higher voltage than the
INPUT pin, connect a diode.

Dit is in dit geval toch niet zo, dus heeft hij dan nog wel zin?

Dat is selectief lezen en verder niet nadenken. ;) Als de elco aan de uitgang groter is dan degene op de ingang raad dan eens wat er gebeurt.
En lees dit nog eens:

Op 29 december 2010 18:11:16 schreef Henry S.:
C1 is ook een stuk kleiner, en deze ontlaadt ook via D2, daardoor gaat de regelaar nog sneller kapot.

Dus ook daarom een kleine C2.

De diode pas je alleen toe als de voeding externe apparaten gaat voeden en je niet weet wat je kan verwachten. Niet om een te grote C2 te compenseren, dat is gewoon een slechte ontwerpmethode.

Nee, ipv de opto-coupler, dus om 12V als input te gebruiken in de AVR

Je zal gelijk hebben over de diode, mijn electronica kennis gaat niet heel ver, ik teken hem gewoon in, kwaad kan het niet.

Op 1 januari 2011 18:49:38 schreef Rob_D:
Nee, ipv de opto-coupler, dus om 12V als input te gebruiken in de AVR

Sorry, leek op de voedingsingang.
Bij een zener moet je altijd letten op de zenerstroom, die mag niet te laag, en niet te hoog. R1 is sowieso veel te hoog, je hebt meerdere mA's door de zener nodig.

Als de ingang altijd 12V is dan kan je toe met een normale spanningsdeler zonder zener. Kan de ingangsspanning hoger worden dan pas je twee clamp diodes toe tussen Vcc en ingang, en ingang en gnd.

Je zal gelijk hebben over de diode, mijn electronica kennis gaat niet heel ver, ik teken hem gewoon in, kwaad kan het niet.

De diode niet, een te grote elco wel.

Op 1 januari 2011 18:34:10 schreef Rob_D:
Is deze oplossing met een 5.1V zener-diode dan netter? En kloppen de weerstandswaarden?

[afbeelding]

Wat je ook kan doen:
Verhoog R1 tot 100k
Laat D3 en R3 weg

Bij een ingangsspanning van +12V hoeven de interne beveiligingsdioden slechts ((12000mV - 5000mV) / 100000) = 0.07mA te verwerken. Bij een ingangsspanning van -12V zou dat 0.12mA zijn, maar D1 belet dat het zover komt.
Nu moet je die beveiligingsdioden niet al te zeer gaan misbruiken, maar 0.1mA kunnen ze best aan.

Als de ingang een hoogfrequente blokspanning is, zou ik deze techniek niet gebruiken. Een ingangsweerstand van 100k, in combinatie met de paracitaire ingangscapaciteit, gaat dan al snel als lowpass-filter werken.

Wil je toch op veilig spelen, dan zijn zeners van 5.1V waarschijnlijk bruikbaar. Zoals Henry al opmerkt, is de stroom die R1 doorlaat veel te laag om aan 5V te komen. Maar daar staat tegenover dat de AVR 3.5V ook als "hoog" ziet. Als je het even uittest, weet je het meteen...

Diode toegevoegd, gewijzigde schema's komen nog.

Naar die spanningsdelers, en clamp diodes had ik ook al gekeken.

Het grootste probleem is dat de spanning nogal wisselt, tussen 10,8V en 14,4V, dus het moet wel een beetje stabiel werken.

Ik ga geloof ik toch maar voor de opto-couplers, ook al misbruik ik ze misschien een beetje. Ze lijken me namelijk wel lekker hufter-proof.

@Henry S: Waar moet ik zo'n filter plaatsen en wat is een TVS voluit. (Ik Google me suf...)

Een common mode filter plaats je voor de spanningsregelaar, en dit is een TVS: Transient Voltage Suppression diode

Edit: Een tijdje geleden stond er in de Elektor een voedingsschakeling voor scooters/brommers en dergelijke. Ik weet alleen niet wanneer dat was.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Aha, dus toch een P6KE27CA-tje voor de voeding en naar massa!

http://www.de-gaia.nl/upload/voeding_accu.jpg

Waarbij het tekentje van de P6KE27CA dus niet helemaal klopt...
C1 heb ik maar verhoogt naar 2200u, de meeste schema's die ik gevonden heb, hadden het zo. En volgens mij is een beetje extra buffer niet erg.
Dan de waarde van L1, hoe bereken je zoiets?
En de P6KE27CA is een 24V exemplaar, is dit wel logisch, of moet dit een 12V uitvoering zijn?
En de Voltage's van de condensatoren, als er zoveel lelijke pieken in blijken te zitten, is 25V dan genoeg, of kan je beter de 50V exemplaren nemen?

Op 4 januari 2011 17:21:37 schreef Henry S.:
Edit: Een tijdje geleden stond er in de Elektor een voedingsschakeling voor scooters/brommers en dergelijke. Ik weet alleen niet wanneer dat was.

Heb ik ook gevonden, maar dan gingen ze geloof ik uit van een nogal vuile wisselspanning, geen accu-spanning

[Bericht gewijzigd door Rob_D op (23%)]

[delete]Dom[/delete]

Want ondertussen heb ik zo ongeveer het allermooiste gevonden:

RBO40-40G een alles in één oplossing! Nu alleen nog even een niet smd-uitvoering zien te vinden....

[Bericht gewijzigd door Rob_D op (19%)]

Neem wel een low-drop reglaar een LM2931 ipv een 7805 of in SMD een LP2954. In de automotive wordt meestal een 18v tvs gebruikt of een SMBJ15CA (SMD).

@Paul: Hoera een auto electronicus!

Eigenlijk wil ik geen smd-troep erop hebben, het soldeert zo lastig.
Hoe zou jij de schakeling opbouwen?
Een LM2931 ipv 7805, alle condensatoren zo houden?
En een 18V TVS voor de spanningsregelaar? en ingaande diode?

Of?

@Paul: waarom een low drop? Voor die paar mA van een AVR kan je die 7805 wel een beetje buiten spec gebruiken - als dat al nodig is.

Op 5 januari 2011 10:25:44 schreef EricP:
....een beetje buiten spec gebruiken

Dat doe je dus gewoon niet! Je kunt dan helemaal niets meer zeggen over de levensduur van je componenten. Je kunt gaan zitten wachten totdat het mis gaat.

Mzzls

Zo dan de twee nieuwe gedachten.

http://www.de-gaia.nl/upload/voeding_LM2931.jpg

In eerste uitvoering met de RB0-40 alles-in-1 oplossing.
Daaronder met een diode en een TVS.
Zal de condensator C1 nodig zijn? C2 en C4 zijn aangepast op de LM2931.

C1 wordt 25V uitvoering
C4 wordt 16V uitvoering

Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit toch?

Maar idd is de LM2931 een speciale automotive uitvoering, met bescherming tegen hoge spanningspieken en zelfs tegen verkeerd aansluiten beschermd.

Ik zou voor het onderste schema gaan. Je zou ook een L4705 kunen gebruiken. Meest gangbaar in de Automotive is een 18v TVS. Bij 24v heeft het meeste in je auto al het loodje gelegd. Als tijdens het starten de accu onder de 8v komt werkt een 7805 niet goed meer.

Op 4 januari 2011 18:02:46 schreef Rob_D:
Aha, dus toch een P6KE27CA-tje voor de voeding en naar massa!

Die waarde vind ik ook te hoog, een 18V type moet voldoen.

En de Voltage's van de condensatoren, als er zoveel lelijke pieken in blijken te zitten, is 25V dan genoeg, of kan je beter de 50V exemplaren nemen?

Die nu door de TVS onderdrukt worden, maar als je een 50V type kwijt kunt dan hou ik je niet tegen. 35V type is ook een optie, net wat kleiner.

Heb ik ook gevonden, maar dan gingen ze geloof ik uit van een nogal vuile wisselspanning, geen accu-spanning

De boordspanning van een auto is vuil, hou het filter nog even in je achterhoofd. En weet jij nog in welke Elektor het staat?

En sowieso een LDO gebruiken als spanningsregelaar gebruiken.

Op 5 januari 2011 10:50:18 schreef JustME125:
Dat doe je dus gewoon niet! Je kunt dan helemaal niets meer zeggen over de levensduur van je componenten. Je kunt gaan zitten wachten totdat het mis gaat.

Die zal hier niet afnemen, maar de je hebt dan bij spanningsdippen geen controle meer over de 5V, er is dan geen stabilisatie.

Op 6 januari 2011 00:15:47 schreef Henry S.:
Die waarde vind ik ook te hoog, een 18V type moet voldoen.

Dan neem ik een P6KE6V18CA, waarbij de minimale doorlaatspanning 15V is.

Op 6 januari 2011 00:15:47 schreef Henry S.:
En weet jij nog in welke Elektor het staat?

Ik denk deze:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2005/april/bromfiets-toerentel…

Maar ik heb ergens via via het schema ontdekt, lid van de elektuur ben ik namelijk niet....

[edit]
oktober 98 stond ook LED variant, daar gebruiken ze overigens een vrij normale voeding met een 4805.
[/edit]

Na wederom een boel speurwerk en het bespeuren van kant en klare oplossingen, BNX002, filters. Tot de volgende conclusie gekomen:

http://www.de-gaia.nl/upload/voeding_lc_filter.jpg

C1,C2,C3&C4 50V uitvoeringen
C5&C6 16V uitvoeringen

L1&L2 2.7A hebben kunnen
D4 is wel duidelijk

Over C6 ben ik zeker, zo in het datasheet vermeld, C3 gewoon gekozen, is in ieder geval hoger dan C6.
C4 ook via datasheet
C5 extra toegevoegd.

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Rob_D op (88%)]

Even nog een check voor het printje.
Het is tenslotte de eerste die ik maak, dus kom maar op met commentaar.

Even aanklikken....

http://www.de-gaia.nl/upload/print_small.jpg