waarom dikke speaker kabels en niet in de versterker

Zolang de kabels niet relevant opwarmen door dissipatie en je in het lineare gebied van de luidsprekers blijft lijkt mij dat de verliezen en andere problemen door imp. van de kabels gelijk blijven.

Zoals eerder gezegd: Het is veel goedkoper en handiger om gewoon voldoende dikke speaker kabels te nemen. En die hoeven helemaal niet zo dik te zijn voordat het "voldoende" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb gewoon 2,5 mm2 Installatiedraad en WCD's met die drie platte pennen (120° spatieëring) gebruikt, in de muur weggewerkt in 5/8" buis. Werkt al jaren met 50W/kanaal en twee ESL55's er aan :)
Geen last van de 380kV lijn, hier vlakbij op de audio (voor radio en WiFi heb ik zo m'n twijfels :( ) >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nogmaals, het gaat niet om de dissipatie/verliezen, maar om de demping van de woofer. Daarom moet de kabel voldoende dik zijn, nergens anders om.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Al heeft men nog zo'n duure installatie, het maakt allemaal niets uit.

Ten eerste kunnen je hersenen iets anders zeggen dan dat je hoort. Bijv. een TE DIKKE kabel nemen en het geluid klinkt beter. (maar dit is al uitgelegt hier)

Als men een installatie doet uitruisen (pink Noise), heeft men het beste geluid. Je zorgt dan dat alle freq evenhard eruit komen. In principe klinkt dan elke installatie het zelfde.

Je moet dan wel een spectrummeter hebben. Hoe meer freq. deze aan geeft hoe beter de meter / geluid

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Ja, als je dat doet dan ben je een installatie van 100.000 euro aan het bouwen. Denk je dat dat gaat lukken met een klasseD versterker in IC vorm dan?
PS, dit is niet het high-end afzeik topic. Da's een andere.

[edit]Tidak, nee, dat niet, want ik ben high-end niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 15 januari 2011 13:23:14 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Gaat bij mijn speakers iig niet op :P en verder wordt dit soort onzin bij bijv. Trans-Tec niet geuit.

P.S. voel je je dan afgezeken? (niet kwaad bedoeld hoor ;) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Bart-d:

Als men een installatie doet uitruisen (pink Noise), heeft men het beste geluid. Je zorgt dan dat alle freq evenhard eruit komen. In principe klinkt dan elke installatie het zelfde.

Wat is dat het uitruisen van een HiFi-installatie en waar zou dat voor nodig zijn?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

In de wereld waar grote geluidsystemen worden gebruik, denk bijv aan een concert waar meerdere verschillende luidsprekers hangen wordt er meestal de luidspreker set uit geruist.

Dit doen ze om er voor te zorgen dat uit elke luidspreker het zelfde geluid komt. Het is dus zo dat als je twee verschillende luidsprekers gebruikt van het zelfde type bij elk een ander geluid komt. Denk bijv aan de hoofd luidsprekers en de luidsprekers die aan de zijkant gebruikt worden.

Met een ruis (deze wordt Pink noise genoemd(roze ruis)) worden alle freq door gelaten. Deze ruis is zo van het internet af te halen.
Je moet dan ook een spectrum meter hebben. zie link

http://actualdownload.com/Spectrum-Ananlyzer-pro_screenshot.html

Deze is ook van het internet te downloaden. Het is dus een meter die bijna elke freq laat zien. Door een apparte equalizer te gebruiken kun je er voor zorgen dat alle freq op 0db uit komen.

Hoe werkt het; je zet het programma op je pc en sluit ook een microfoon aan op de pc. Nu laat je de ruis over de luidsprekers komen. De spectrum meter laat zien welke freq er allemaal door komen. Door middel van een equalizer kun je de spectrummeter zo instellen dat alles op 0 db komt.

Nu weet je dat alle freq evenhard uit je luidsprekers komen.

Ik denk dat er op het net ook wel wat van te vinden is. Dit hele zaakje kost geen euro als je even zoekt op het net.

Je kunt hier wel het beste een equalizer voor gebruiken die net zoveel kanalen heeft als je spectrum meter.

Of het nu gaat om een HiFi of een PA maakt hierbij niets uit. Een PA is alleen ontworpen zodat men er meer vermogen doorheen kan sturen.

Er is natuurlijk wel kwaliteit van luidspreker. Als je een goede luidspreker hebt hoef je bijv geen equalizer te gebruiken. De eindtrap en luidspreker zijn zo goed op elkaar afgesteld. In de profecionele wereld is het zo dat je elke keer een andere opstelling hebt en elke kaar een andere ruimte.

Zelf moet ik zeggen dat het geluid buiten het mooiste klinkt omdat het daar de ruimte heeft om weg te gaan en niet terug kaats mist je tussen de huizen zit.

Succes

Bart

[Bericht gewijzigd door Bart-d op zaterdag 15 januari 2011 21:04:42 (16%)

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

- De nu volgende post is omdat ik het wat duidelijk wil stellen hier en daar vrij ongenuanceerd, dat besef ik -

De ellende van de rechttrekken-benadering met b.v. een terts analyser en dito equaliser is echter dat je onder andere voorbij gaat aan het (vooral voor plaatsing minstens zo belangrijke-) faseverloop en de invloed daarvan op spreiding, zeker bij veel units.
Vooral extreme instellingen om behoorlijk niet-vlakke weergevers (veel gewaardeerde systemen zijn allerminst vlak) op één locatie in één ruimte op de analyser "recht te trekken" zijn imo 'gevaarlijk'.
De dingen die je denkt te compenseren kunnen ook nog eens veel scherper en/of plaatselijker zijn dan op de analyser zichtbaar is.

Bij een PA zijn de eisen voorlopig nog steeds anders dan bij HiFi. Het is niet anders. Zowel de uitdaging om een grote groep in ruimte verdeelde mensen tegen redelijke kosten een acceptabele geluidskwaliteit op vrij hoog volume te geven als de verwachtingen van de luisteraars zijn anders dan bij een weergave in een stille, goed ingerichte luisterruimte voor een paar mensen. Line array's kunnen bij PA een eind komen, maar ik heb de indruk dat het nog steeds vrij moeilijk is de voordelen daarvan waar te maken.

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met het installeren van Lyngdorf Roomperfect, wat een ver doorgevoerde variant van dit idee is voor HiFi en studiomonitoring. Men meet het spectrum beide kanalen apart op meerdere locaties in de ruimte, doet daar statistiek op en stelt met die informatie op een verstandige manier een zeer veelbandige (ik meen iets van 1k+ ) digitale equaliser in.
Het kan een goed systeem in een redelijke ruimte nog wat beter laten klinken. Of het zijn geld (een paar kE) waard is moet ieder voor zich weten, zoals altijd op dit gebied.

Het aardige van equalisers in enige soort is wel dat je een en ander met en zonder met één druk op de knop kunt vergelijken. Bij veel andere zaken ligt dat lastiger.

Voor de kleine PA op de vereniging hebben we een moderne digitale toverdoos van Behringer. Ik zou niemand aan durven raden de "auto" settings daarvan te gebruiken.. We gebruiken vooral de dynamische eq om geluidsoverlast door laag tegen te gaan.

High met Henk

Special Member

Op 9 januari 2011 10:26:17 schreef mr.stijntje:
[...]
Dat gaat natuurlijk niet op voor de printbanen, die zouden dan 71.4mm breed zijn! (Uitgegaan van 35µm koperdikte) Maar zoals je zegt maakt dat alleen uit bij het vermogensdeel.

[...]

ehhmmmm Wat denk je van vertinnen of verzilveren of verkoperen?

word regelmatig gedaan volgens mij??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Mag niet volgens Henry. Vertinnen zou de soortelijke weerstand beïnvloeden en verzilveren legt weinig zoden aan de dijk: Het skineffect gaat hier immers niet op.
Toch zie ik ook vaak van die dikke tinsporen en ik weet dat Weller zelfs een speciale borstel tip heeft voor dit werk.

Bedenk ool dat printbanen beter gekoeld worden dan koperdraad in isolatie. Het oppervlak is bij brede sporen zelfs groter, zodat de warmteafgifte nóg beter wordt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

vertinnen word wel zeker gedaan, maar of het ook bij amps gedaan wordt, dat weet ik niet 100%.

maar bij vermogens elektronica zeker wel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zou het uitruisen van 100V centrale radiosystemen in fabrieken helpen tegen de slechte geluidskwaliteit van zulke installaties? Om op een relatief hoog volume naar een schel klinkende centrale radio te luisteren, is echt onprettig.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Tidak Ada

Golden Member

Duidelijk een geval van verkeerde speakeres en/of kabels :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †