Hallo iedereen,
Met hoeveel ampère mag ik volgende accu maximum opladen?
Ik heb namelijk alleen een 6A lader.
Bestaat hiervoor een formule?
12V
9Ah
Mvg.
Hier vind je een link met enkele afbeeldingen van de accu:
https://picasaweb.google.com/111674448908319284854/Accu?feat=directlin…
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
loodaccu van een motor/scooter?
1/10e van capaciteit voor zover ik weet.
dus het beste is met 0.9A te laden.
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (19%)]
Een accu van een quad. 
Ik heb deze al eens opgeladen met 6A.
Kan het zijn dat hij hierdoor stuk is gegaan?
µCaudio
Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.
Voor gewone accu's pas ik het volgende toe C/5=Il
dus voor 9Ah is dat 1,8A absoluut maximum.(beter lager)
als de accu begint te koken stoppen afkoelen en lagere stroom instellen.
maar eerst zeker weten welke accu je hebt.
lipo's zijn in dit geval de uitblinkers in de niet veilig categorie.
Op 15 februari 2011 20:14:00 schreef Kevinoud:
loodaccu van een motor/scooter?1/10e van capaciteit voor zover ik weet.
dus het beste is met 0.9A te laden.
Een loodaccu laadt je met spanning, niet met een constante stroom.
http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=loodaccu+laden&mo…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
benleentje
Golden Member
Als het een GOEDE lader is maakt de stroom van de lader niets uit. Maar het gaat dan eigenlijk niet om de stroom maar om de spanning een te hoge accu spanning kan de accu op den duur wel slopen.
Ik dacht dat de lader laadt met een spanning van ongeveer 14V.
Het is wel al een zeer oude lader. Maar hij werkt nog! 
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (32%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 15 februari 2011 22:08:51 schreef Tidak Ada:
13,8V is juist
helemaal mee eens 13,8V veilig en goede grens om goed te laden
stroom bepaald de inwendige weerstand van de accu wel , maar soms bepaal ik het met 14V of 14,4V , laad wat sneller en voller , wel erbij blijven en voel de temperatuur dat hij niet boven de 35graden komt want 50graden is de max voor loodzuur accu's
als het een lood-accu lader is voor 12 volt accu's kan je hem er gewoon eraan hangen, de accu regelt zelf zijn stroom.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ook bij een loodaccu moet je de stroom begrenzen.
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_batt…
hier staat wat anders:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/7089…
Franssel
Idd REW leuke info klopt precies met mijn vorige verhaal
Figure 2 compares the advantages and limitations of various peak voltage settings.
zij gaan zelfs tot 14,7V en houden 30graden C aan
Op 15 februari 2011 22:46:49 schreef thijsco19:
hier staat wat anders:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/7089…
als je verder leest kom jij ook tegen dat ze tot 14,4V gaan
LEES processen in de accu kunnen verstoren waardoor de capaciteit minder wordt en de accu zelfs onbruikbaar kan worden.
Ga je door met laden als de accu vol is (laden tot meer dan 2,4V per cel) dan zal alle energie die nog in de cel gestopt
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Als er een lege accu op de lader aangesloten wordt is het spanningsverschil tussen de lader en de accu groot. Daardoor zal de maximale stroom gaan lopen. Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning en wordt het verschil met de lader steeds kleiner. Omdat het spanningsverschil kleiner wordt zal de stroom lager worden. Uiteindelijk zal de spanning van de accu gelijk zijn aan die van de lader en als er geen spanningsverschil is loopt er geen stroom.
wat ik opmaak uit het verhaal is dat de accu zelf zijn laadstroom regelt naarmate de accu voller raakt. wat neer komt is dat als de accu vol is stopt met laden.
maar wat jij nou zegt is dat je de accu moet laden met een vaste spanning en een stroombegrenzing (dat is toch dat je een vaste stroom heb?) maar dan moet je de tijd zelf in de gaten houden wanneer de accu vol is.
[Bericht gewijzigd door thijsco19 op (19%)]
Franssel
Zie bijna goed van jou : de inwendige weerstand vd accu bepaald de (variabele) stroom in combinatie met de aangelegde spanning
houd je die op 13,8 hoef je nergens naar te kijken en kun je jaren aangesloten blijven
verhoog je de spanning naar 14,4 dan wordt automatisch de (variabele) stroom hoger de accu (sneller) vol en voller , maar ook warmer en moet je stoppen als de batterij vol is
E=IxRi
Ri is verschillend nagelang de toestand van het geladen zijn van de accu , het zuurgehalte loop ook op na gelang vd lading naar 2,8gram
[Bericht gewijzigd door Franssel op (14%)]
een normale accu lader zo laden met 13.8 V dus daar heb ik ook naar gekeken. maar het klopt inderdaad als je met 14.4 volt laad je het zelf in de gaten moet houden. hoe werkt het eigenlijk in de auto ik heb gehoord dat in de auto geladen word met 14.4 volt? klopt dit??
kan je de formule even vol uit schreven, ik weet niet waar die letters voor staan.
[Bericht gewijzigd door thijsco19 op (17%)]
Franssel
Hoi Thijs doe mijn best graag , (vroeger was het U=IxR echt wel 1963)
I=stroom
E=spanning (vroeger U)
R=weerstand
90% vd autos hebben een regelaar op 14,0V staan
Auto's met bv de motor achterin en de accu voorin (lange kabels en veel verlies op 14,4V (fiat 500)
Op 15 februari 2011 22:48:38 schreef thijsco19:
maar wat jij nou zegt is dat je de accu moet laden met een vaste spanning en een stroombegrenzing (dat is toch dat je een vaste stroom heb?)
Een vaste stroomsterkte krijg je met een stroombron, dat hoeft niet een stroombegrenzing te zijn. Een stroombegrenzing begrenst de maximaal te lopen stroom. Als die stroom te hoog is voor de accu dan moet je die gaan begrenzen tot een veilige waarde.
@ henry, oke bedankt snap ik dat ook weer.
@franssel, bedankt dat je het voluit geschreven heb, ik snap het nu.
dat U spanning is wist ik, maar dat E ook zo is niet. (is het nu helemaal niet meer U?)
Franssel
Ja hoor ik maak nu echt een foutje blijkbaar , Tja wordt ook ouder en merk het zelf niet eens dat ik E en U verwisselt hebt en dat al jaren lang
maar met het berekenen maakt het toch ook weer niets uit daarom mijn foutje
dat niemand mij corrigeert ?????? muv Thijs (bedankt haha)
toen ik nog in de vormogens elektronica werkte (in de batterijladers etc)
werd het volgende toegepast 13.54V als laadspanning (stabiel en bij 20°C) en als stroom begrenzing C/10 wat wil zeggen dat je batterij 10u erover doet om te laden
ook maakt men soms gebruik van een boost lading (batterij verslijt hierdoor wel sneller. dit werd bij ons gedaan op 14.4V (stabiel en bij 20°C) en een stroom begrenzing van C/5
bij elke lader was nog meestal een temperatuur sonde aanwezig om de temperatuur in de kamer te meten en werd de spanning per 0.2V/°C bij koudere ruimtes gedaan en eraf bij warmere ruimtes
hierdoor gingen 5j onderhoudsvrije batterijen meestal echt wel 5j mee en 10j onderhoudsvrije batterijen in sommige gevallen zelfs tot +10j.
dit zijn de waardes die daar gebruikt werden om loodzuur (opgietbare en ondhoudvrije) en NiCd te laten nooit problemen gehad met ontplofte/ kapot geladen batterijen (hier en daar wel enkele gevallen maar dit waren batterijen met fabricage fouten dikwijls of door de klant veroorzaakte problemen)
edit: ik lees dat er in +-14V word gebruikt in wagens dit is juist maar deze spanning is niet stabiel en de batterij werkt hier als condensator dit word gedaan om snel te kunnen laden (druppel lading)
zowel spanning als stroom hebben belang!!!
teveel stroom batterijen warmen op en zetten uit of ontploffen zelfs
teveel spanning zal je batterij gewoon enorm snel verslijten (door het erger invreten van het zuur op de platen)
edit2: onder boost 14V zoals hoger al gezegd doe best ook niet te lang meestal word hier de 5u gehanteerd en dan de batterij op 13,54V terug geplaatst als "onderhoud spanning"
Als dit kan helpen: (een foto van het metertje van de lader)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/PXi84l8WMbGALBzT90BZWw?feat=dire…
Heb eens een andere lader gehaald.
Hier een foto:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/83Nr3jf1r4BzOohOT2MAdA?feat=dire…
Hoe kan ik zien aan het metertje wanneer de accu is opgeladen?
Daarnet heb ik op google gezocht maar ik vind niet echt iets...