spanning te kortstondig om motor goed te laten draaien

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig om een oude flipperkast te voorzien van een motor.

De bedoeling is wanneer een bepaalde spoel werkt, dat de 12Volt motor gaat draaien voor enkele seconden.
Nu heb ik een printje gemaakt met daarop een relais, waarop de spoel zit aangesloten. Verder zit er uiteraard 12Volt naar toe. Op de motor heb ik een diode geplaatst.

Het werkt, alleen de spoel werkt maar zo kort dat de relais maar een fractie van een seconde contact maakt waardoor de motor eigenlijk geen tijd krijgt om goed op gang te komen. Paar keer zacht draaien is alles.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de motor langer blijft draaien. Liefst 3 seconden ongeveer.

Ik zat zelf te denken aan het volgende: Misschien 20Volt erop zetten ipv 12V. Nog een andere is om een condensator op de motor te zetten, volgens mij.

Wat zou helpen in dit geval ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

ps: ik weet weinig van elektronica, dus als het kan een beetje simpel houden.

Kan je wat meer info geven over de motor, met name het vermogen ervan, of dus hoeveel stroom hij verbruikt onder belasting?

mvg,
TB

Dit zijn de specs:

Gem. stroomverbruik: 1.6 A
Fabrikantnr.: SP3657-050-GFCS-5
Afgiftevermogen: 13 W
Max. draaimoment: 26 N mm
Efficiëntie: 68 %
Onbelast toerental: 5700 omw/min
Nullast-stroom: 0.25 A
Nominale spanning: 12 V/DC
Type: SP 3657-50
As-Ø: 3.17 mm
Voedingsspanning: 6 - 24 V/DC
Belast toerental: 4800 omw/min
Gewicht: 224 g

Hallo,

aangezien de stroom gemiddeld 1,6A is, zou we wel een hele grote condensator moeten hebben.

ik denk dat je best 24 volt aanbied aan de motor, veel kans dat het dan al opgelost is.

Mvg,
TB

Edit: Jokohoko heeft een goed punt dat het onbetrouwbaar is. Idealiter laat je het relais 3 seconden de motor schakelen, en dan kan je een rem gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op 22 februari 2011 20:50:44 (28%)]

is dit niet erg onbetrouwbaar, je gebruikt dan het uitbollen.

is een tijdsrelaistje niet een betere oplossing

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Op 20Volt vloog de zekering eruit ( 2Amp ). Zekering van 3.15 Amp erin gedaan. Die deed het een paar seconden. Toen een 4Amp zekering geprobeerd en dat ging beter, maar toen ging de zekering van de voeding ( ook 4Amp ) eruit. Dus ik moet sowieso lager zitten dan die 4Amp.

Maar de motor vraagt dus meer dan 1.6 Amp. Heel wat meer. Kan ik daar wat aan doen ?

Ik heb trouwens testen net een voeding op de relais gezet, waarop de spoel hoort te zitten. Om zo te kijken wat er gebeurd als de relais langer contact maakt. De motor draait dan als een tierelier.

De inwendige weerstand van een motor is veel lager wanneer hij stilstaat, dan wanneer hij draait. De stroom wordt dan enkel begrensd door de weerstand van de koperdraad, waarmee de wikkelingen gemaakt zijn.
Je kan die stroompiek bij het opstarten deels opvangen door de voeding van grote buffer-elco's te voorzien. En dan bedoel ik 10000µF of meer.

Voor het verlengen van de korte puls die de spoel krijgt, zal je toch wat elektronica moeten inschakelen, vrees ik...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik hoop dat je dat met de "interne weerstand van de motor" alleen zo uitlegt om het simpel te houden voor de TS, want het is hooguit een halve waarheid. Om duidelijk te maken dat er bij stilstand een veel grotere stroom gaat lopen, kan het natuurlijk voldoen.

@TS: als je het simpel wilt doen, kun je een diode in serie met het relais opnemen, en een forse condensator (een paar duizend uF) over de relaisspoel zetten. Door de diode zal de condensator gevoed worden, en deze voorkomen dat de condensator leeg wordt getrokken door iets anders in het systeem. De lading in de condensator zal het relais dan nog even bekrachtigd houden. Aangezien het relais zelf veel minder stroom trekt dan de motor, heb je hiervoor een veel kleinere condensator nodig.

Ik zou de motor dan wel weer gewoon met 12V voeden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky, volgens mij wordt er nu een relais aangestuurd, en is het de bedoeling om in de nieuwe situatie dat relais EN de motor aan te sturen.

Dus jou suggestie wordt dan:

- daar waar je nu de motor hebt, zet je een relais. Op het relais zet je dan de motor.
- maar in de aansturing van het nieuwe relais zet je een diode.
- over het relais zet je een condensator.

En ja, sparky, ik denk dat Pros de boel om het makkelijk te houden wat vereenvoudigd heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus als ik het goed begrijp zet ik een diode voor de relais zodat de spanning niet terug kan.

En daarnaast zet ik een condensator op de relais, daar waar de draden van de spoel op zitten.

Hoe zwaar moet de condensator ongeveer zijn ? Het liefst wil ik dan testen met verschillende types, zodat ik kan kijken welke nou het beste is.

Ik heb 1 condensator thuis liggen: 63v 4.7uF. Is die geschikt ?
En een condensator heeft geen plus en min toch ?

Ik vrees dat 4.7µF wel erg weinig is. Die is in een fractie van een seconde terug ontladen door de relaisspoel. 1000µF/16V lijkt me beter geschikt om mee te beginnen.
En ja, grotere condensatoren --elco's dus-- hebben wel degelijk een plus en een min. Meestal wordt enkel de min aangeduid.

Op 22 februari 2011 23:45:14 schreef SparkyGSX:
Ik hoop dat je dat met de "interne weerstand van de motor" alleen zo uitlegt om het simpel te houden voor de TS, want het is hooguit een halve waarheid.

Het gaat over een gelijkstroommotor die stilstaat. Bij het inschakelen van de voedingsspanning zal de inductie zich even laten gelden, maar verder wordt de stroom toch enkel beperkt door de ohmse weerstand van de wikkelingen (en de overgangsweerstand van koolborstels e.d.) toch?
En ja, zodra de motor begint te draaien verandert het plaatje. Maar dan is het ook geen stilstaande motor meer...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ok, dank je. Ik ga op zoek naar een paar condensatoren rond de 1000uF. Maar waarom zeg je 16V ? Moet ik geen 50V hebben, want de spoel waar de spanning vandaan komt is 50V ?

50V? Dan ben je idd. beter af met een 64V-elco.
En dan gebruik je uiteraard een relais met een spoelspanning van 48V. Die heeft het voordeel dat hij maar 1/2 van de stroom verbruikt tov. een vergelijkbaar 12V-relais, waardoor de elco ook kleiner mag zijn voor een identieke tijdsconstante.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Klopt, bij een stilstaande motor is het enkel de inductie en ohmse weerstand van het geheel (weerstand van de spoelen en de koolborstels) die de stroom beperkt. Zodra de motor gaat draaien, gaat die inductie een grotere rol spelen (omdat er steeds een andere spoel stroom gaat voeren), maar het is vooral de tegen-EMK die de stroom gaat beperken, omdat de effectieve spanning over die ohmse weerstand kleiner wordt.

Voor de TS volstaat voorlopig echter dat de stroom bij stilstand, gegeven een aangelegde spanning, een stuk groter is dan wanneer de motor eenmaal op snelheid is.

4.7uF ga je waarschijnlijk niet eens merken, ik zou ook beginnen met 1000uF.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 februari 2011 21:08:53 schreef wza1979:
Op 20Volt vloog de zekering eruit ( 2Amp ). Zekering van 3.15 Amp erin gedaan. Die deed het een paar seconden. Toen een 4Amp zekering geprobeerd en dat ging beter, maar toen ging de zekering van de voeding ( ook 4Amp ) eruit. Dus ik moet sowieso lager zitten dan die 4Amp.

Maar de motor vraagt dus meer dan 1.6 Amp. Heel wat meer. Kan ik daar wat aan doen ?

Bij het opstarten verbruikt een motor vele malen meer stroom zoals pros al zegt. Gebruik je trage zekeringen? Voor motoren altijd trage zekeringen gebruiken die smelten niet gelijk als je motor opstart.

Don't build anything you can't take apart

Er gaat iets niet goed.

Tussen de 2 draden van de spoel heb ik 2 diodes geplaatst. Maar met die 2 diodes werkt de relais niet. Doe ik alleen een diode op de +, dan werkt de relais wel.

Maar wanneer ik een condensator op de relais zet aan het eind van waar de spoel zit, dan gaat de motor na een x keer niets gedaan te hebben ineens heel hard draaien en vliegt de hoofd zekering eruit op het powerboard.

Shiptronic

Golden Member

Post eens een schema, uit je woordenbrij maak ik niks.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hier komt ie met paint:

Zwart is bestaand, groen is wat ik had gemaakt en paars is wat ik na de adviezen hier gedaan heb.

Ondanks dat het relais maar 12v is, houdt hij het tot nu toe goed.
Ik heb geen andere relais liggen. Condensator heb ik nu ook zwaarder, maar ik dacht: laat ik eerst maar licht beginnen.

http://i52.tinypic.com/28kswls.jpg

ik hoop dat de diode op de motor fout getekend is,

de rest lijkt me te moeten werken

[Bericht gewijzigd door jokohoko op 26 februari 2011 16:42:33 (27%)]

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Ja, klopt die diode bij de motor heb ik verkeerd getekend. Op de print zit die wel goed.

Wat dat 12V-relais op 50V betreft: zolang de pulsen kort zijn, en er ruime tijd tussen de pulsen zit, zal dat relais het wel even uithouden.
Maar voor de definitieve versie zou ik toch maar een 48V-relais kiezen. Aan een uitgebrande flipperkast valt weinig plezier te beleven...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Iemand heeft me advies gegeven om een timer IC te gebruiken:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=177113
Hiermee zou je door middel van een condensator en een weerstand de timing uit kunnen stelling.

Dat lijkt een goede optie toch ?
Met welke condensatoren en weerstanden zou ik het beste kunnen beginnen ?

Als je een 555 als monoflop schakelt, heeft dat het voordeel dat je de gewenste tijd kan bekomen met een elco die veel kleiner is. Hier heb je een calculator om eea. te berekenen. Probeer het eens met 47k en 10µF, dan zit je aan 0.5 seconden.

Aanvulling:
Een 555 trigger je normaal met een negatieve puls. Maar het IC is veelzijdig genoeg om het positief te triggeren. Dat wordt dan zoiets:
http://prosje.be/CO/Schemas/555-PositiefTriggeren.png
Hierbij moet je een 12V relais gebruiken.

Het kan ook eenvoudiger:
http://prosje.be/CO/Schemas/PrimitieveMonoflop.png
Hier kan je een relais naar keuze gebruiken. Als je voor een 48V relais moest gaan, neem dan voor D2 ook maar een 1N4007.
De timing is iets minder nauwkeurig dan bij de 555-variant, maar dat lijkt me geen probleem.

Beide schakelingen laten het relais ±3 seconden aantrekken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Super PROS !!!! Ik heb net een doos met 100-en verschillende weerstanden gehaald en een paar condensatoren. Allemaal verschillend tot 10uF.

Mooie dat je het schema gemaakt hebt, nu hoef ik het alleen nog maar te maken. Echt bedankt.

Ik zie trouwens dat je ook 4148 diodes ook noemt. Laat ik die nu niet hier hebben liggen, ik heb alleen de 4007. Kan ik die ook gebruiken ?