Op 7 maart 2013 11:07:14 schreef blackdog:
Hi MAH,
De instabiliteit heeft met U2 te maken, dus de phase en loopgain ed.
Ik ga kijken wat ik hier aan kan doen om dit stabiel te krijgen.
Het werd al een stuk stabieler door het weglaten van C8, maar dat vind ik een beetje vreemd...
Hmmm.. ik heb geen instabiliteit in de spanningsregeling kunnen ontdekken. Idd een beetje vreemd wat C8 hoort de opamp juist te temmen.
Trouwens mooi gemaakte printjes.
TY, MAH heeft zich daar mee beziggehouden, met wat tips kwa routing van mijn kant.
Ik heb ook al uitgezocht hoe met twee draadjes de uitgangsweerstand aan de klemmen erg laag kan krijgen.
Wat ik gisteren al zij, R8 niet aan de Collector van de TIP142 solderen maar met een draadje naar je + klem.
De massa van de onderdelen rond de 5V stabilisator loopt met een aparte
printbaan naar de "0" van de voeding.
Als deze onderbroken wordt en dan met een draad naar de - klem word gebracht krijg je zeker op de klemmen
een uitgansweerstand ver beneden de 0,001 Ohm als je netjes bedraad, ook bij dynamische belastingen wordt het dan beter.
Dat kan zeker wat schelen, volgens mij is dat in m'n stokoude 10A versie ook het geval. Maar goed, ik was al zeer blij met resultaat tov een fabrieksvoeding, als je die hard schakelt dan heb je een mooie (weliswaar gedempte) oscillator... En binnen de gegeven tijd was een extra prototype/print niet mogelijk.
Iig al harstikke bedankt voor de energie die je hier in wilt steken.
Maar, dit vraag ik me nu op de valreep af, is het bovenstaande probleem te herleiden door het verplaatsen R8?