[CO Labvoeding] Modificaties

Diamon

Golden Member

Heb er nog een aantal wikkelingen afgehaald en zit nu op 24,4V(die 0,4V zal toch niet een probleem worden?).
Het afwikkelen ging vlot, maar het verwijderen van de beschermfolie en het weer terug plaatsen/wikkelen van de folie was wel een tijdrovend klusje.

Zal volgende week eens een begin maken met de frontplaat (tekening) voor de layout van alles.
Heb nog een Lascar DPM-10 liggen, maar voel er weinig voor om daar 3 van bij te kopen (gezien de prijs). Mocht iemand nog een paar van deze paneelmeters hebben liggen, hou me aan bevolen.
Heb ook nog een PM438 liggen en via een duitse site zijn deze niet duur (onder de €4 euro, maar ze rekenen wel 20euro verzendkosten).

Laat 1 voeding standaard en wil bij de andere een hogere stroom uitgang gaan meegeven. Heb dus een 2X24@6A ringkern, wat is nog een veilige waarde die ik kan pakken van deze ringkern.
Mocht ik nog plaats hebben in de behuizing (komen ook nog 4 kleine trafo's bij voor de meters), bouw ik er ook nog een constante 12V@6A bij in.

Diamon

Golden Member

De paneelmeters zijn onderweg (DickBest) idem. het aluminium voor de frontplaat en een nieuwe stalen grondplaat (ivm het gewicht van de ringkern).

Welke waarde kan ik pakken voor de potmeter die voor de fijnafregeling zorgt en hoe zit het met het aansluiten van deze 2-de potmeter?.

Kan de BD249C ook gebruikt worden ipv een 2N3055, de eerste heb ik liggen en de tweede niet. Heb ook nog een stapel (10+) liggen van de MJ15004, maar die zullen niet gaan werken vermoed ik (PNP ipv NPN).

O'jah, ben bezig geweest met de stroom aflezing, maar als ik het aansluit zoals op "Zet de uiteinden van de potmeter over de shunt (R10||R11). sluit de ingang van de meter aan op de loper en de massa van de meter op de rechterkant van (R10||R11)." staat, gebeurd er niets.
Iemand die de kreet "over de shunt (R10||R11)" kan verduidelijken.
Bij de kreet "rechterkant van (R10||R11)" staat een foto, maar helaas bij de andere kreet niet.

Henry S.

Moderator

Potmeter over de shunt (R10 parallel aan R11), dat staat er letterlijk. Over de shunt komt een spanning, die rechtevenredig is met de stroomsterkte, te staan. Je gebruik een potmeter om je regelbereik overeen te laten komen met je meetbereik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 december 2011 18:55:54 (71%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op 28 december 2011 18:41:24 schreef Diamon:Kan de BD249C ook gebruikt worden ipv een 2N3055, de eerste heb ik liggen en de tweede niet. Heb ook nog een stapel (10+) liggen van de MJ15004, maar die zullen niet gaan werken vermoed ik (PNP ipv NPN).

Welke 2N3055 ? Ik zie alleen een TIP !

Diamon

Golden Member

De 2N3055 of eventueel de BD249C (deze heb ik liggen), is voor de 2-de voeding zodat er meer stroom uitgetrokken kan worden.
Jij een idee hoe ik de fijnafstemming totstand breng en met welke potmeter?.

Hallo,

Aangezien ik toch wel geïnteresseerd ben in een symmetrische voeding, maar wel met een enkele pic alles wil kunnen uitlezen ben ik eens gaan brainstormen.

Nu heb ik het volgende schema in gedachten.

Een paar notities bij het schema,
De potmeters zijn stereo, zodat de spanning en stroom instellingen hetzelfde is.
Alle voedingen van de voedingen :), zijn gescheiden trafo's

Om de waardes uit te rekenen heb ik wat sommetjes bedacht.

pic basic code:



U+ = AN1 - AN3
U- = AN3 - AN4

I+ = AN2 - AN1
I- = AN4

Upos = U+ / 1024 * 0.5
Uneg = U- / 1024 * 0.5
Ipos = I+ / 1024 * 0.5
Ineg = I- / 1024 * 0.5

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit gaat werken?
Of heb ik nou een rookmachine uitgevonden?

PE2BAS
flash2b

Special Member

Ik gebruik onderstaand schema voor een enkele voeding, om zowel de Spanning als de Stroom te meten, zonder extra shunts toe te voegen. Als voeding gebruik ik een enkele extra trafo.

http://www.uploadarchief.net/files/download/vam%20voor%20co%20labvoeding%202011%20v0.2.png

@hardbass
In jouw schema zal je de Vss van de PIC met de Vo moeten aansluiten en dan doet AN3 het iig niet meer.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 6 januari 2012 23:19:01 (17%)

Nou die vss wilde ik eigenlijk aan de V- hangen.
Dan moeten mijn weerstandsdelers iets worden aangepast omdat anders bij 2X 30V mijn pic 6V op de ingang krijgt.

Als het goed is zou mijn schema dan moeten werken.
Ik laat de pic dus eigenlijk denken dat zijn vss 0V is, maar in werkelijkheid is hij op de V- aangesloten.
Dit betekend dus dat hij op de v0 de spanning van V- meet.
En op de V+ meet hij de spanning van V- + V+
Als je die dan weer van elkaar aftrekt hou je V+ over.

Het voordeel van jou schema is dat je de stroom kan meten met de interne shunt, Dat is echt wel een zeer groot pluspunt.
Ik zal er morgen nog eens over brainstormen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 6 januari 2012 23:58:08 (15%)

PE2BAS
flash2b

Special Member

Maar je V- is via een paar laagohmige weerstanden aangesloten op je V+. Als de voedingen niet precies dezelfde positieve als negatieve spanning leveren heb je een (bijna) kortsluiting volgens mij.

Edit:
V+ via 1Ω en 9Ω naar V- en V- via 2x 1Ω en 2x 9Ω naar V+

Edit2:
Om met de ADC van de PIC goed te kunnen werken moet de ingang iets van 2K7 zijn. Bij jou is het 10Ω

Ik snap je niet helemaal, Zou je willen tekenen / beschrijven hoe de stroom dan loopt?
Welke laagohmige weerstanden bedoel je?

Als ik trouwens de vss aan de V0 hang zal ik kan ik gewoon de spanning invetten inverteren met een opamp oid.

[Bericht gewijzigd door hardbass op zaterdag 7 januari 2012 00:11:44 (32%)

PE2BAS
marcob

Golden Member

Wil je een symmetrische voeding bouwen, dus de min van de ene voeding aan de plus van de andere. Dan kun je eens kijken naar de oplossing van Elektuur: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2010/juni/dubbel-u-i-display.1…

Maar wanneer je de twee voedingen ook los wilt kunnen gebruiken, dan heeft elke voeding zijn eigen uitlezing nodig, met eigen voeding. Of je moet zaken galvanisch gaan scheiden.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Henry S.

Moderator

Op 29 december 2011 16:11:44 schreef Diamon:
De 2N3055 of eventueel de BD249C (deze heb ik liggen), is voor de 2-de voeding zodat er meer stroom uitgetrokken kan worden.
Jij een idee hoe ik de fijnafstemming totstand breng en met welke potmeter?.

Gebruik een potmeter die je hebt, de waarde doet er niet echt toe. En dan meten en potmeter afregelen terwijl je de voeding belast. Je weet wat je meter moet hebben, je weet dus welke spanning je nodig hebt.

Op 6 januari 2012 21:41:14 schreef hardbass:
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit gaat werken?
Of heb ik nou een rookmachine uitgevonden?

Een rookmachine en een kachel, even terug naar de wet van Ohm.

Op 7 januari 2012 00:08:40 schreef hardbass:
Ik snap je niet helemaal, Zou je willen tekenen / beschrijven hoe de stroom dan loopt?
Welke laagohmige weerstanden bedoel je?

1 en 9Ω lijken me aardig laagohmig...

Op 7 januari 2012 11:30:36 schreef marcob:
Maar wanneer je de twee voedingen ook los wilt kunnen gebruiken, dan heeft elke voeding zijn eigen uitlezing nodig, met eigen voeding. Of je moet zaken galvanisch gaan scheiden.

Dat is correct. Of je gaat alles differentieel meten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 7 januari 2012 15:51:03 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ow shit,

Dat moest 1 en 9 K zijn, Sorry voor dat.

Die weerstanden dienen ervoor dat mijn pic een mooie schaal van tot 5V krijgt.
De 1 en 9 klopt dus ook niet, dat moet nog ge finetunet worden.

Nogmaals, zou het dan wel werken?

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Nee, en is ook niet praktisch. Je meet alles tov de gnd van de onderste voeding, hoe denk je dan de waarden van de bovenste voeding te bepalen als je de onderste voeding regelt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik dacht het zo op te lossen,

U+ = AN1 - AN3
U- = AN3 - AN4

I+ = AN2 - AN1
I- = AN4

Maar misschien kan ik beter 2x de labovoeding maken met flash2b zijn schema, dan zet ik ze gewoon in serie voor een symmetrische spanning.

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Dat is wel erg omslachtig, het schema van flash2b buffert alles ook nog eens netjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als ik de labvoeding wil opbouwen zonder de leds zullen R18 R19 LED2 R17 LED1 Q4 wel wegmogen, maar hoe zit het met D7 (3v9 zener) en R16?
Ik ben ook van plan om een uitlezing te maken mbv van een uC en display, deze uitlezing heeft een aparte voeding (en dus ook transfo) nodig maar mag ik de GND van deze 2 doorverbinden?

Bedankt.

Henry S.

Moderator

Op 11 januari 2012 19:12:26 schreef hans99:
Als ik de labvoeding wil opbouwen zonder de leds zullen R18 R19 LED2 R17 LED1 Q4 wel wegmogen, maar hoe zit het met D7 (3v9 zener) en R16?

Beide zijn ook voor de indicatie bedoeld, R16 voorkomt beinvloeding, de zener zorgt er voor dat Q4 niet doorbrandt. Beide kunnen weggelaten worden als je Q4 ook weglaat.

Ik ben ook van plan om een uitlezing te maken mbv van een uC en display, deze uitlezing heeft een aparte voeding (en dus ook transfo) nodig maar mag ik de GND van deze 2 doorverbinden?

Voor asymetrische metingen zal het wel moeten, anders heb je geen referentie. Maar denk er om dat je de shunt niet overbrugt en alleen de gnd aan de uitgang gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op 11 januari 2012 19:12:26 schreef hans99:
Ik ben ook van plan om een uitlezing te maken mbv van een uC en display, deze uitlezing heeft een aparte voeding (en dus ook transfo) nodig maar mag ik de GND van deze 2 doorverbinden?

Kijk maar in mijn schema. De GND dient als nul referentie voor zowel de stroom IC1a als spanning IC2a meting.

Ik wilde absoluut geen extra shunt in de V+ of GND, aangezien dat een spanningsval oplevert bij grote stromen.

De stroom meting is gebasseerd op het verhaal van gebruiker Pros in topic: Stroom meting en stroom meten

De spanning meting is gebasseerd op het verhaal van gebruiker Willis in topic: 0-35V meten mbv. 16F819 ADC

De voeding haalt +5 en -5 uit een trafo met een enkele wikkeling.

Opamp IC2b keert de meting van IC2a om, zodat ik het signaal naar de ADC van de PIC kan leiden.

De range van zowel de stroom als spanning is 0..2,5V. Als referentie gebruik ik een TL431 die precies 2,5V geeft. Met het voorbeeld dat Willis in zijn topic geeft, bereken ik met de PIC de spanning en stroom zonder floating point getallen te hoeven gebruiken.

Op de planning staat nog een temperatuur uitbreiding en een uitbreiding om via PWM een ventilator aan te sturen.

En dat voor een project dat nog niet eens in een kastje is gebouwd wat ik normaal gesproken altijd doe om er een mooi apparaat aan over te houden. Ach deze voeding is voor mij een meer jaren project.

Is het mogelijk om de stroom instelling te meten over R4?
Uiteraard netjes gebufferd met een extra opamp?

Enkel de nul ref zal worden gekoppeld aan de print, de voeding zit apart.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 16 juli 2012 19:06:14 (27%)

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Dat kan, maar... kijk uit voor het oppikken van storingen die zie je dubbel en dwars terug in de stroomregeling op de uitgang.

Waarom zou je?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Omdat ik momenteel geen dubbele potmeter heb liggen.
Ik geef toe dat dat wel een netter oplossing zou zijn.
Maar ik vroeg me af, De 5v regulator zit links van de shunt, en de onderkant van de potmeter aan de -.
Dus is die spanning 5V afhankelijk van de spanningsval over de shunt.

PE2BAS
Henry S.

Moderator

De spanningsval over de shunt is zo klein dat je ingangsspanning ver boven de minimale waarde blijft. Daarom blijft je uitgang 5V. Dit is nodig om de spanning en stroomregelingen stabiel te houden.

En ja op de onderkant van de potmeter zal je wel wat variatie zien, maar die zie je niet terug op de uitgang. Wat je bijv wel terug zal zien is alle storingen die buiten de shunt optreden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Is het mogelijk om de spanning en stroom instelling te regelen met een DAC zoals de TDA1543?

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Waarom zou daar een audio DAC voor gebruiken? Er zijn genoeg DAC's die beter geschikt zijn.

De spanning is eenvoudig met een DAC (0-5V) te regelen, voor de stroomregeling moet de uitgangsspanning van je DAC sterk verlagen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.