Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ow wow, dat is echt bagger, totaal onbruikbaar, had ie net zo goed niks kunnen opsturen.

Henry S.

Moderator

Brrrr... het boren martelen met een kromme spijker had hij zich kunnen besparen. Als het etsen al gelukt was dan was het resultaat net bedroevend geweest door het gebruik van stompe en te dikke boren.

Sorry hoor, maar je ziet zoiets toch meteen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Roadrunner, Dit keer heb ik "bij voorbaat" niet betaald, en heb hem gevraagd om het zeg maar "voor te schieten" (*). Hij heeft gevraagd of ik "als het gelukt was" op z'n minst de postzegel wilde betalen. Ik heb daarop gezegd dat als het enigszins bruikbaar was ik zonder probleem de normale prijs zou overmaken. Het huidig printje is net zo goed als een ongeetst ding, dus ik ben bang dat ik ook niet "als het gelukt is" de postzegel betaal.

(*) Ik heb tot nu toe al drie of vier keer m'n geld terug-gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het klopt dat het een misvormsel is...

Ik heb dan ook zomer de bestelling aangenomen zonder eigenlijk aan mijn design rules te houden. Dit printje was gebaseerd op 6 mil clearance en dit is niet mogelijk voor mij.

Ik heb ook gezegd dat ik het zou proberen en toen ik het verstuurde wist ik dat ze waardeloos waren maar het is nog altijd beter dan wat ik aan het begin deed en niks opsturen.

Ik heb Rew ook eens printjes opgestuurd met een design die gebaseerd was op mijn design rules. Dit printje had Rew bij zijn eerste bestelling doorgegeven en had ik dan ook gemaakt voor het testen van dubbelzijdige printplaten. Dit printje zag er wel goed uit maar zie ik hier niet terug.

Verder wat het boren betreft moest ik een afweging maken tussen de beloofde levertijd of langer wachten want ik was door mijn voorraad HSS boortjes heen die een stuk beter zijn.

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

Als je REW van te voren een foto gestuurd had, dan had je waarschijnlijk de moeite van het boren kunnen besparen.

<edit>

Bart, gebruik je de toner transfer methode ? Zo ja stap dan over op Press-n-Peel ( http://www.techniks.com/ )en een gemodificeerde laminator. Daarmee maak je ook printjes met 6 mil clearance probleemloos. Voor het "grovere" werk, >15 mil baantjes en clearance neem ik fotopapier, daarvoor is Press-n-Peel me te duur.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/glcd_adapter.jpg

Baantjes 12 mil, minimum clearance 8 mil

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik zou het ook waarderen dat je even toestemming vraagt alvorens mijn print op je site te gebruiken:
http://www.printplaatbart.nl/a-243930/http://www.printplaatbart.nl/a-2…
gaat om de "AMP" print..

Desgin rules of niet; Heel erg strak is hij niet geëtst...

Het verbaast me eigenlijk dat er zoveel kwaliteit verschil zit tussen de afgeleverde printjes. De ene keer zijn ze echt waardeloos en de andere keer zijn ze prima.

Maar misschien kan een goed bootje en wat stevige enveloppen al wat helpen. (PostNL is wel niet altijd even voorzichtig maar een printje met een (scherp) hoekje gaat er zo doorheen...)

Ik ben toch wel blij dat ik gewoon mezelf de schuld kan geven als er mislukt printje uit de etsbak komt.

If it compiles, it is good; if it boots up, it is perfect. - Linus Torvalds
StijnN

Golden Member

Ik zal niet mijn oordeel vellen over de kwaliteit van de print.
Waar ik wel iets zinnigs over kan zeggen is het verzenden, stop harde stijve objecten nooit in een normale envelop. Als je dit wel doet komt de envelop in het briefpost proces bij PostNL en zal deze vrijwel gegarandeerd sneuvelen.
Dit soort objecten altijd in een bubbelenvelop verzenden, dan komen ze in het proces voor buspakjes en dat is een stuk vriendelijker voor dit soort objecten.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Een enveloppe van dun karton kan ook een goede middenweg zijn.

Ik denk als het printje van rew zo strak was als het door RS2^Racer^ aangehaalde AMP-printje van de site, dat de resultaten al een stuk beter waren geweest. Of je dan elke clearance had gehaald is vraag twee, maar bovenstaande is nog niet maar een beetje vergelijkbaar met wat je op de site ziet. Het proces is gewoon niet constant, en op de print van rew zie je ook dat de rechterzijde heel wat anders voor z'n kiezen heeft gekregen dan de linkerzijde. Of dat dan belichting is, of iets anders in het ets-proces laat ik in het midden.

Overigens een opmerking @rew: als je voor handmatige productie printen ontwerpt, dan kun je met de boorgaten wel rekening houden met enige oversize van de drill-diameter. Dan voorkom je dat het koper van pads geraakt wordt door een kleine mis-alignment van de boor. (Hetgeen in dit geval zelf niet geholpen zou hebben, maar dat even daar gelaten..)

If you want to succeed, double your failure rate.

@rew;

Die twee foto's die je hierboven geplaatst hebt, wat moet dat voorstellen en wat kun je ermee?

I love it when a plan comes together !

Op 19 maart 2013 18:55:00 schreef BartBok:
Ik heb dan ook zomer de bestelling aangenomen zonder eigenlijk aan mijn design rules te houden. Dit printje was gebaseerd op 6 mil clearance en dit is niet mogelijk voor mij.

Ik had post van jou ontvangen: "M'n proces is verbeterd wil je het nog een keer proberen". Dus ik heb het design aan jou gemailed min of meer met de vraag of je op voorhand kan zeggen of zoiets wel of niet kan. Min of meer in de verwachting dat je zou zeggen: Dit is te klein. Of daar liggen de baantjes te dicht bij mekaar. Ik heb het op een vrijdag opgestuurd, als je dat had gezegd, dan had ik die zaterdag tijd gehad om de boel aan de ruimere design rules aan te passen.

Nu zit er een chipje op, met een pitch van 0.8 mm. Ik heb zelf talloze zelf-geetste printjes liggen met deze pitch SMD dingen er op. Vrijwel alle pootjes van mijn TQFP package zitten aan mekaar. 0.8mm is 32 mil. Dus in princiepe kan ik die met 16mil baantjes met bijna 16mil clearance uitrouteren. Behalve dan dat het een beetje "druk" is op sommige plekken, is er geen snelle theoretische reden dat het echt niet zou kunnen. Dus dan kan het.

Als jij zegt dat je je proces verbeterd hebt en ik had ergens nog "bart 10 mil" design rules, dan kan ik er van uit gaan dat 10mil gewoon kan werken. Maar jij hebt nu <teveel om te tellen> kortsluitingen op 16 mil clearance zitten.

Ik heb nu een uurtje zitten prutsen en nu komt ie zonder fouten door de "hdr-12-mil" rules heen. Die hanteer ik (met soms wat "door de vingers zien") als ik zelf ga etsen. Als je me gezegd had dat dit moest gebeuren had ik dat zaterdag een week geleden gedaan, en had ik kans gehad om vorige week het printje te kunnen testen.

Nu hebben we ondertussen de boel naar itead gestuurd. Dat komt midden volgende week aan. Als je nog een keer wil proberen om nu met ruimere ruimtes de boel te etsen kan je me mailen. Maar tot nu toe kan je niet concurreren met itead: Daar heb ik na anderhalve week 10 printjes die gewoon goed zijn, bij jou heb ik na anderhalve week een printje wat net zo goed helemaal ongeetst had kunnen zijn. Heb je een scanner? Als je zo'n printje wat niet helemaal gelukt is op de scanner legt en dan mailed, dan kunnen we overleggen wat het beste is. In dit geval, zoals gezegd, heeft het boren alleen aangetoond dat ook het boren niet goed gaat. Maar het heeft je wel werk gekost. Ik werk (ook) in de datarecovery. Dan heb ik er een hekel aan om dingen te recoveren waar mensen uiteindelijk toch niks aan hebben. Dat geldt hier ook voor het boren. Je hebt er werk aan gehad, maar IK heb er niks aan.

Bij het versturen: Doe er een kartonnetje omheen/achter. Plak de PCB met plakband aan het karton. Dat gaat volgens mij gewoon goed. Als je er over in zit dat dit gewicht kost, plak je de PCB aan de binnenkant van de envelop vast. Gaat waarschijnlijk ook beter dan zoals nu.

Op 20 maart 2013 09:22:39 schreef ritmeester:
Die twee foto's die je hierboven geplaatst hebt, wat moet dat voorstellen en wat kun je ermee?

In de eerste instantie dacht ik dat ik moest antwoorden: Wat kan ik er mee? Nou zo helemaal niks.

Maar de vraag is geloof ik: "wat had er mee gekund". Het is een breakout bordje voor een EPM3032. Een CPLD van altera. Vraag is of die een beetje SPI kan babbelen, zodat we bijvoorbeeld 20 IOs. d'r op zouden kunnen maken. Mogelijk is de '32 te klein en solderen we er een '64 op. Dan zijn er nog grotere, maar die hebben dan weer meer pinnetjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

En boren doe je niet me HSS-boren :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En boren doe je niet me HSS-boren :(

Waar zou die dan mee geboord hebben als zijn HSS boortjes op waren?
Slechter bestaat volgens mij niet in 0,8 mm.
Dat moet dan wel de kromme spijker van @Henry S geweest zijn.

Maar al met al snap ik niet dat iemand in staat is zo´n slechte print te fabriceren en dan te denken dat je klant er iets aan heeft.
Wat het verzenden betreft: post dunner dan 6-8 mm wordt machinaal verwerkt geklemd tussen twee transportbanden.
Gaar zo n band de bocht om en er zit een hard voorwerp in een slappe enveloppe dan scheurt die vaak open.
Een kartonnen enveloppe heeft daar geen last van en een bubbeltjes enveloppe is meestal wel dikker dan 8 mm.

Het begint tot me door te dringen. De foto's die rew plaatste zijn foto's van printplaatjes :-) Ik dacht dat het een stuk koper was en waar iemand met een kraspen een motief op gekrast had. :-)

@rew: Je gaat me toch niet vertellen dat je hiervoor betaald hebt, of wel ?

I love it when a plan comes together !

Op 20 maart 2013 10:01:10 schreef rew:
[...]
Maar de vraag is geloof ik: "wat had er mee gekund". Het is een breakout bordje voor een EPM3032. Een CPLD van altera. Vraag is of die een beetje SPI kan babbelen, zodat we bijvoorbeeld 20 IOs. d'r op zouden kunnen maken. Mogelijk is de '32 te klein en solderen we er een '64 op. Dan zijn er nog grotere, maar die hebben dan weer meer pinnetjes.

Ik heb nog wel breakout PCB's liggen voor een EPM3064 die ik ooit bij Itead heb laten maken.
Kan er wel 1 of 2 opsturen als je wilt, stuur maar een mail.

Op 20 maart 2013 10:56:03 schreef ritmeester:
@rew: Je gaat me toch niet vertellen dat je hiervoor betaald hebt, of wel ?

Even lezen, het antwoord is al duidelijk beschreven.

Ik denk ook dat we kunnen concluderen dat er bij printplaatbart veel verbeterd kan worden aan het fabricageproces, maar dat hij WEL netjes met de klant omgaat in de zin van een nieuwe print of geld terug als het niet aan verwachtingen voldoet. Voor dat deel dan ook mijn complimenten. Maar ik zou nooit een bedrijfje zijn begonnen voordat ik de boel voor mezelf onder de knie had gehad.

If you want to succeed, double your failure rate.

maar dat hij WEL netjes met de klant omgaat

Ik heb daar toch een andere insteek, Bart had REW gewoon moeten informeren dat het niet ging lukken.

<Edit> Bart schijnt wel iets gecommuniceerd te hebben.

Als ik een zak patat bij de snackbar bestel, en ik krijg een zak zwart gebakken troep, dan is het fijn dat ik m'n geld terug krijg maar denk ik bij mezelf hoe durf je me dit te geven, dan sta je zelf ook niet achter je product.

Mijn advies aan Bart is om duidelijk te communiceren waar de grenzen liggen, en als iets niet kan de klant van te voren te informeren en niet zelf een beslissing te nemen.

Stel je eigen kwaliteitscriteria op en belast de klant niet met jouw misbaksels, beter 5x opnieuw maken en een goede naar de klant dan de mislukking aan de klant aanbieden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je quote maar een deel van wat ik zei, je mist

... in de zin van een nieuwe print of geld terug als het niet aan verwachtingen voldoet

Ik had het er dus alleen over dat je niks betaalt als je rommel ontvangt. (En hoewel dat logisch lijkt, zijn er bedrijven die zelfs dat niet vanzelfsprekend vinden.)

Ik ben het met je eens dat hij z'n design rules in orde moet maken, en geen dingen moet uitleveren waar hij zelf niet achter staat.

If you want to succeed, double your failure rate.

@rew:

Ik als hobbyist wil best een poging doen om ook dit printplaatje te maken. Geheel gratis en inclusief verzendkosten. Ik ben zelf ook wel benieuwd geworden :-)

Er zijn wel drie voorwaarden:

  • De bestanden moeten aangeleverd worden in Eagle (6+)
  • Enkelzijdig (voor dit project)
  • Ik heb printplaatjes van 60 x 100 mm. Dus de maximale afmeting die ik kan maken is 50 x 90 mm.

Morgen ga ik toch produceren en kan eventueel jouw printplaatje meenemen in het proces. Als ik de bestanden vanavond of morgenochtend ontvang dan zou dat heel mooi zijn.

Klik op mijn naam voor mijn e-mailadres.

I love it when a plan comes together !

Ja ritmeester, als je nu eens een (betaalde) printservice begint... want die printjes van jou zien er altijd uit alsof ze van de fabriek komen!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 20 maart 2013 12:27:29 schreef Jochem:
[...]Even lezen, het antwoord is al duidelijk beschreven.

Ik denk ook dat we kunnen concluderen dat er bij printplaatbart veel verbeterd kan worden aan het fabricageproces, maar dat hij WEL netjes met de klant omgaat in de zin van een nieuwe print of geld terug als het niet aan verwachtingen voldoet. Voor dat deel dan ook mijn complimenten. Maar ik zou nooit een bedrijfje zijn begonnen voordat ik de boel voor mezelf onder de knie had gehad.

Dat dus. Genoeg op de man geklaagd, denk dat hij het intussen wel weet.

Big updates in Fusion PCB Service

Lijkt me hier wel handig om te plaatsen aangezien niemand het nog heeft gedaan... :-)

Kopie van de email van seeed!

In the year of 2009, we started providing 2-layer Fusion PCB service, which is highly welcome by the community. Since then we’ve received inquiries about 4-layer PCB constantly. Now, we are psyched to bring the 4-layer service and PCB stencil to you all! Our 4-layer Fusion PCB Service has the following features:

1. Economical price: It only costs you $39.90 to start prototyping your own design. For some most common-seen PCB sizes, we could also provide generous discounts.

2. Multiple quantity choices: About quantity, we provide 6 choices: 5, 10, 20, 30, 50 and 100, to better meet your real demands.

3. Multiple choices in thickness and colors.

4. Totally free 100% E-test

Welcome to access the product page for more detailed information about this service.

And the laser cut SMT stencil service is another big thing we want to talk about. This service provides quick and high quality framed laser cut stencil, starting at only $70.00. Five fixed dimension are optional and you just need to choose the most suitable one. If your design files meet the requirements, stencil will be manufactured within 24 hours, and shipped in 2-3 days (excluding the Chinese Festivals).

Keep on making:)

Op 21 maart 2013 08:35:53 schreef Jochem:
Ja ritmeester, als je nu eens een (betaalde) printservice begint... want die printjes van jou zien er altijd uit alsof ze van de fabriek komen!

Ach, Ik ben ook maar een prutser die ergens begonnen is. Deze prutser heeft zich (na twintig jaar geen elektronica aangeraakt te hebben, transistor ontploft toen ik 140 cm hoog was) ten doel gesteld om een home made printplaatje te maken van een kwalitatief hoog niveau. Zonder al teveel kosen.

Ik wil perfectie, (hoogst haalbare) anders dan begin ik er niet eens aan.

Dit was mijn doel en dat is volgens mij aardig gelukt. Commentaar is natuurlijk altijd welkom,

Van wrijfsymbolen tot nu software en printers :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 maart 2013 17:38:36 (22%)

I love it when a plan comes together !

Guys. Nog even over Bart. Het is dus NIET zo dat ie dat printje heeft opgestuurd met: "alsjeblieft hier is je printje" en dat ik er dan "zo" achterkom dat het niet werkt. Hij heeft gemailed iets van: het is niet goed gelukt, dat zag ik toen ik met het verzilveren bezig was, maar ik zal hem TOCH opsturen. Ik was wel zo naïef om te denken van: "no problem, dan schraap ik die paar kortsluitingen wel weg met een scherp mesje".

@ritmeester: Je hebt mail. En je moet het niet doen als je het niet leuk vindt: Itead is ter waarde van EUR 14 al aan de slag en dat is eind volgende week hier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat laatste printje van jou dat onderweg is van itead is dubbelzijdig toch rew? Ritmeester had het erover dat hij enkelzijdig wilde proberen...

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten