Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

durf het bijna niet te zeggen maar ik heb er een scoopje bij van 350 MHz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

ik weet al welkeen >:) en tis een mooie !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik zal vanmiddag een plaatje maken. Het is geen Tek, geen HP/Agilent, geen Chinees, aber etwas von unsere nachbarn und ganz neu ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jeroen

Moderator

In de DDR kwamen ze niet tot 350 MHz vermoed ik ;).
Dan zal het wel een HAMEG zijn :).

Tidak Ada

Golden Member

Zoiets bedoel ik :P

Maar pas op!: Ze waren ook bezig met dikke film hybride buisjes.
http://www.hts-homepage.de/Silizium/Silizium.html

Echt achterlijk waren ze echt niet, ze hadden immers zat technici en wetenschappers uit het Derde Rijk binnen kunnen houden, alleen werden ze voor andere zaken ingezet, met name door de Ruski's.
't Is allemaal wat grofstoffelijker en minder gelikt dan wat hun westelijke "Brüder" deden

Hebben Siemens, Valvo, Nordmende, R&S etc ook geen scoops gemaakt?
Hameg is dacht ik van dezelfde orde als Telequipment.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Het technisch potentieel in de DDR (en in een aantal andere landen) was enorm, alleen door het gebrekkige politieke systeem waren geld en continuiteit dusdanig grote problemen "dat het er vaak niet van kwam".

Het enige voordeel op technisch gebied van datzelfde politieke systeem was, dat ontwerpen niet op marktwerking gemaakt werden maar op "rationaliteit". In een 20 jaar lang dagelijks gebruikte monitor alleen een glaszekering hoeven vervangen, kom je in het Westen tegenwoordig alleen bij professionele producten tegen. Meestal niet bij een simpel consumentenapparaatje. De ontwerpkwaliteit van dat soort spul lag dus minstens op Westers niveau.

On-topic: Telequipment ken ik niet, maar ik heb Hameg altijd beschouwd als een soort speelgoed voor practicumlokalen. Goed spul maar niet hoogdravend. Zit ik ernaast?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 30 november 2011 12:47:45 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

D'r zijn/waren bepaalde gebieden waarin oostbloklanden wel uitblonken. Microgolfspul bv; vaak robuuster dan westers spul voor een veel lagere prijs.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Het is inderdaad een Hameg HMO3522. Dat is tegenwoordig onderdeel van Rohde en Schwartz. De scopen worden ontworpen mbv de kennis van R&S gecombineerd met die van Hameg zelf. R&S maakt tegenwoordig erg goede DSO's , misschien zelfs wel de beste.
De Hameg scopen worden gemaakt in de eigen Europesche fabriek van R&S waar de ze oa meetontvangers en militair spul maken.
Elke scoop wordt 10 uur getest voor aflevering. Hij is fluisterstil en heeft een hele goede specificaties. De x en y accuratie is beter dan gemiddeld, veel geheugen, een echte 1 mV/div stand wat kan door dat de eigen ruis heel laag is. De meeste scopen hebben alleen een software matige 1mV stand. De logic analyser pods waren nog niet voorradig en worden nagestuurd. Ik weet dat ik voor dat geld ook een usb LA kan kopen ( hoewel de specs van de scoop LA volgens mij best goed zijn) maar dit is voor mij meer dan voldoende en vertrouwder om mee te werken.

Jochem, NOS wordt lastig, zo lang zijn ze er nog niet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja, ik zei NOS vanwege de DDR-speculaties hierboven :P

Maar gefeliciteerd. Wanneer kunnen we de plaatjes verwachten?

If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers

Overleden

@maartenbakker
Hameg is sinds de overname door Rohde&Schwarz een stuk opgeschoven naar de professionele kant van de markt.

HOO10 9017.3870.02 € 290
License key for I2C, SPI, UART/RS-232 trigger and decode option for all oscilloscopes of the Series HMO

Triest dat ze daar ook nog geld voor durven te vragen. Voor dat geld koop je bijna een Intronix LA waar al die protocollen al in zitten.

http://www.pctestinstruments.com/ $389

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker
Telequipment is/was de goedkope tegenhanger van Tektronix. Ook die vond je in prakricumlocalen en op plaatsen waar slechts een "kijkpijp" nodig was. Het was wel de eerste goedkope scoop die over een delayed timebase beschikte.

http://www.uploadarchief.net/files/download/telequipment-a.jpg
Een echte practicumscoop

http://www.uploadarchief.net/files/download/telequipment-b.jpg
Toch herken je in de uitvoering wel iets van Tektronix

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

Op 30 november 2011 14:02:31 schreef Roland van Leusden:
[...]

Triest dat ze daar ook nog geld voor durven te vragen. Voor dat geld koop je bijna een Intronix LA waar al die protocollen al in zitten.

http://www.pctestinstruments.com/ $389

die intronix doet van ze leven geen 350mHz bandbreedte en sampled ook niet aan de snelheid van dat hameg ding....

je bent appels met peren aant vergelijken...

ik was net op de Agilent demodag ( heb een hoop cool 'swag' gescoord ). de nieuwe 9000 reeks is ongelofelijk knap.
je koop thet ding 1 keer en kan dan via 'upgrade keys' de bandbreedte en samplerate omhoog krikken en de geheugendiepte vergoten ( tot 1 gigasamples diep per kanaal )

ook de protocollen zijn gewoon 'opties' je betaalt alleen voor wat je nodig hebt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@Fred: geleficiteerd met je nieuwe "duitser" op de plank!
Je zal het je zeker niet beklagen want Hameg is zeer degelijk.
Alleen is het een youngtimer.... is dit niet wat jong voor je? :-)

Ik ben een tijdje van het forum geweest maar heb ondertussen ook niet stilgezeten, er is een 100Mhz differentiële High voltage probe bijgekomen (een Tekje)!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

die intronix doet van ze leven geen 350mHz bandbreedte en sampled ook niet aan de snelheid van dat hameg ding....

Zeer juist! Voor I2C, SPI, UART/RS-232 heb je minstens 350MHz nodig. En liefst nog meer... :-7

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Foto wordt morgen, vandaag de hele dag met stevige rugpijn uitgeschakeld geweest. Alleen even een postpakketje uit silicon valley aangenomen en uitgpakt. Het lijkt wel sinterklaas. Daar maak ik dan ook gelijk een foto van.

BB, een tek diff probe in niet verkeerd. fototje ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Vroeg sinterklaaskado Fred? Maar je hebt wel een hele mooie uitgekozen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Fred, een hele mooie Hameg scoop en een mooie Keithly meter.

Dit topic is gesloten