Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

dat voedinkje van fred is leuk om als nabouw pakketje te maken :)
En gaat er iemand multimeters uitdelen? Ik houd me aanbevolen :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Als je wil heb ik wel Fluke 8000 voor je. Is maar een eenvoudige kleine benchmeter maar wel een goed ding, ik heb er toch twee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

fred , is het een silucium transistor voeding of een germanium ? de pe voedingen van philips uit de 60's hadden ook pnp drivertorren , dat was in die germaniumtijd eigenlijk standaard zo. de asz15 kon ook niet veel meer als een 30 watt verstoken meen ik. dat was al een hele tor indertijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Duidelijk germanium, 1958... Een powertor van silicium was toen nog lang niet aan de orde.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

2N375 germanium pnp en iets van 1 tot 2 A. Maar de voeding doet maar 300mA wat meestal genoeg is. Volgens mij zijn de specs nog best goed. ripple en noise 150uVrms. 0,3% load regulation. Alleen staat er 150mA full load, heeft hij een 225mA stroombegrenzing en heeft de folder het over 300mA.

De mijne wijkt trouwens af in de zin dat hij een power schakelaar heeft die je door dat plaatje te verzetten op 110V kan zetten en ik heb maar een foto meer daarvan gevonden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Binnenkort foto's van een nieuw speeltje. Deze keer van HP.
Alleen is het ding bijna 60 centimeter diep en 23kg zwaar (met de trafo achteraan). Past dus echt niet op de bench, zowel kwa diepte als gewicht.

Was aan het kijken naar een open 19 inch rek, maar ben bang dat zoiets ook omvalt.... Hoe gaat dat normaal gesproken, heeft HP b.v. ook scope karretjes (en nee, het is geen scope) zoals ik die van tek ken?

Ik heb hier een 19" rek (42U hoog) met voor en achter op de nodige plekken hoekijzers geschroefd. Dan kun je ook de wat grotere dingen wel kwijt. Zo heb ik een 3577A 'opgehangen'.

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 10 november 2011 21:04:21 (10%)

guidob

Overleden

http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/nr1305.html

Leeg 19" rek 1,8 meter hoog. Open rek met zwenkwielen

Deze staat bij maxwell voor weinig. Maar ik vraag me af of zoiets het houdt. Het moet natuurlijk wel een beetje op zit-ooghoogte hangen. Anders zie ik zo weinig :-)

Edit: Geen scope zoals ik al zei. Het gaat om een 5371A, een timing analyser.

Mijn tweede timing analyser, ik krijg ook al neigingen....
Bouwmarkt was ik ook al aan het denken. Zal eens kijken.
Moet nog meer zwaar spul kwijt (scheidingstrafo bijvoorbeeld).

[Bericht gewijzigd door guidob op donderdag 10 november 2011 22:23:25 (33%)

Tidak Ada

Golden Member

Gooi een paar dikke voedingen onderop ;)

Gaat het soms om een 140A ? (Oeps, het was geen scoop hè?)
Die kan je prima op zo'n stellingrack van de bouwmarkt (NIET die van de PRAXIS !!!) zetten. Hij staat er bij mij op met nog veel meer apparatuur. Dat rack wordt een stuk stabieler door het gewicht dat er op staat, maar ergesn bovenaan fixeren is natuurlijk altijd beter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@guidob: ik heb niet zo'n 19" rek, maar een serverrek. Die kun je ook voor weinig 2ehands op de kop tikken. Bijkomend voordeel is dat je een voor- en een achterrails hebt.

Nadeel is wel dat de ruimte op 'oog/armhoogte' beperkt is (ruwweg driekwart meter). En als je 'm helemaal volstouwt is-ie zwaar (je zit zo boven de 100kg, en je vloerbedekking/laminaat moet dat ook maar OK vinden).

Tidak Ada

Golden Member

Alex Je kunt bij een pianohandel van die schoteltjes krijgen om de druk te spreiden. Kosten geen drol, maar een paar stukjes betonmultiplex kunnen ook behulpzasam zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zolang-je dat rek op een plek laat staan is d'r niets aan de hand. Je krijgt pas gedoe op het moment dat je denkt 'laat ik die handige wieltjes van dat rek gebruiken om m'n rek eens naar de andere kant van de kamer te verplaatsen'. Dan zie je dat je vloerbedekking 200kg+ toch niet zo'n fijn idee vindt.

Tidak Ada

Golden Member

Daarom ook mijn suggestie van die piano 'schoteltjes' of betonmultiplex plankjes (die zijn geïmpregneerd met phenolhars (à-la pertinax).
Maar vast tapijt krijgt al last van gewone stoelen en lamimnaat vind ik bocht, Beter een houten vloer of linoleum.
Ik heb zelf goedkoop vinyl van de Kwantum op underlayment plaat (Bouw multiplex). Heb ik weinig last mee, zelfs niet met gevallen schroefjes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

ik heb een ikea kastje met daarin gereedschap en onderdelen. Dat maar even wat naar voren geschoven en het ding erop getild. Paste niet helemaal, achteraan ligt het ding op DAT tapes in de plastic doosjes (niet lachen, dat heb ik bij een scope al jaren zo). Wel 4 gebruikt om het gewicht wat te verdelen :) ipv 2.

Nu maar eens kijken of die kastjes echt zo stevig zijn.

Eerste indruk met een 10MHz blok op de input. De oudere timing analyser van kode vind ik fijner; groter display, hogere zoom en een veel snellere refresh rate. En op papier een hogere resolutie (100 vs 150 ps). Toch maar eens de manual erbij pakken om te zien of ik iets niet goed doe.

Maar goed, de nieuwe kan wel meer (frequentie over tijd, rise time, fall time enz) wat de oude niet kan. En een oven oscillator, al moet ik eens gaan zien wat het standby verbruik is...

guidob

Overleden

foto's dan maar.

http://members.home.nl/baltusg/HP5371A_1.jpg

De counter erboven zit aan de REF output. Zou 10MHz moeten zijn, maar denk eerder dat de counter eens moet worden bijgeregeld. Een andere modernere counter (die niet op de foto staat) heeft het over 10.000011 MHz. Tijd voor een GPS reference ;)

Er zitten twee 50Ohm pods in. Gelukkig zijn die dingen ook gebruikt in een aantal scopes. Een actieve 1GHz 10kOhm pod/probe is onderweg uit de states :)

http://members.home.nl/baltusg/HP5371A_2.jpg

Output van een brakke PG502 pulse generator die zo'n 1MHz genereert. Alleen is dat dus niet helemaal zo in de tijd gezien; er is afwijking en die kan je bekijken.

Wat betreft de refresh rate, blijkbaar had ik dan een 5372A moeten hebben :( Die pleurt histogrammen buiten de processor om op het scherm. Bij deze blijkbaar alleen via de 68000.

Verder valt het op dat er weer zo'n CRT prul in zit. Net als in de andere apparatuur die hier staat (de andere timing analyser en een oude logic analyser). Doet een beetje afbreuk aan die machines; alles tip top gebouwd en dan een OEM schermpje.

Arco

Special Member

Laatste aanwinst:
Een Data Precision 3500, 5.5 digit meter met de mooie Panaplex displays.
Alle bereiken zijn nauwkeurig, alleen het > 1MΩ bereik wijkt een paar procent af.
(Mocht iemand het schema hebben dan zou dat zeer welkom zijn...)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dp3500.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dp3500-2.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 november 2011 03:08:52 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Arco, dat hoeft niet persee, 100 MOhm meten is niet echt makkelijk. Dat moet eigenlijk al afgeschermd en met guarding gebeuren. Zelfs vingerafdrukken op je weerstand kunnen al een afwijking geven. Ook gaan andere zaken daar een rol spelen als thermal emf enzo.
Mooie display inderdaad. Hoe oud is hij ? Jaren 70 ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ja, uit de jaren ,70...
Ovber 100MΩ maak ik me ook geen zorgen. Wel dat 1MΩ ook een paar procent afwijkt.
(Het hele bereik wijkt af)
Weerstand op de foto is 100KΩ

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Je weet zeker dat je weerstand ook klopt ? Als de weerstand 1% is dan praat je bij 1 MOhm al over 10 K. Als een meter dan 2 % is kun je er dus al 30 K "naast" zitten qua afezing, terwijl er dan niks aan de hand is.
Of heb je het vergeleken met een meter die zeker klopt ? Sommige meters hebben een tolerantie van een paar procent in het hoge bereik.

De meeste meters werken met een spannimgsval opgewekt door een stroompje wat door je weerstand wordt gestuurd, of ze meten de stroom tgv een spanning over de weerstand. Intern kan dat op diverse manieren. Ik heb ook een meter gezien waarbij de te meten weerstand in serie staat met een refrentie weerstand en er iets met ratios wordt gedaan. Ik heb een klein nixie metertje waarbij de ohmse waarde niks meer is dan de spannimgsval. Dus bv 100mV is 100 ohm.

Bij de meeste manieren wordt de te meten stroom of spanning steeds kleiner bij een hogere range. De foutkans neemt dus toe.
Je kan het wel testen. Een zo hoog mogelijke waarde in bv de 100 K range meten en daarna omschakelen naar 1 M ( of hoe je ranges dan ook lopen) je waarde moet dan gelijk blijven op de laatste digit na en rekening houdend met de accuratie %.

Door de tolerantie is het laatste digit altijd een inicatie. Daaraan zie je of bv een spanning omhoog loopt of omlaag. Deze waarde opzich zegt meestal niet veel. Meestal is de accuratie iets van bv x% en x counts of x% reading en x% full scale enz. Dat maakt het laatse cijfer dus onzeker. Even 100 K als voorbeeld. Dit in de 100 K range.
Bij 100,147 is die 7 dus onzeker. Als je dan omschakelt naar een hoger ( 1M) bereik en je leest 0,100.16 dan wil dat niet zeggen dat je meter niet deugt. Wat je hier zeker weet is dat de weerstand 100,1x is. Als je nu nog veel hoger zou kunnen schakelen dan kun je best 0,000.12 aflezen voor de zelfde waarde. In dat geval weet je zeker dat het 1xxK is. De rest is onzeker. Daarom kies je altijd een zo laag mogelijke bereik ivm resolutie. Alleen als je gaat rekenen met % reading en % FS dan zie je dat het gene je wint aan resolutie soms weer verloren gaat door het % reading. Daarom moet dat zo laag mogelijk zijn. In extreme gevallen is daardoor een hogere resolutie een verslechtering tov een hogere range nemen. ( maar dan praat je over modern Chinees spul met te veel digits tov de specs ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Meetweerstanden waren 0.1% waarmee ik getest heb.
De meter was gecalibreerd toen ik hem kocht. Werd ook bij gezegd dat het hoge Ohmbereik afweek. Zou volgens specs 0.01% full-scale afwijking moeten zijn, +/- 1 LSD.
Ik vermoed dat er iets in de current source verlopen is. Heb dat ook al eens gehad met een PM2517.
Ga er eens induiken, maar met een schema zou dat wat makkelijker zoeken worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

0,01% in het hoge bereik, dat is best heel erg goed , een moderne 6,5 Keithley haalt in het 100 M bereik maar 0,15 % terwijl de 5,5 digit 199 op 2% zit en zelfs in het 300 ohm bereik niet beter dan 0,012 % is ( na een jaar)

http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Other/. Daar staat een 3400 manual bij. Misschien kun je daar wat uithalen

Ook vreemd dat ze %FS en 1LSD geven. Meestal is het hoofdgetal de fout van de af te lezen meetwaarde en een kleine correctie voor FS. Jij hebt nu een dubbele correctie voor het zelfde en mist de hoofd correctie.

Dus een 1M weerstand zal, als hij niet verlopen is door ouderdom en geen rekening houdend met het tempo een waarde van plus/min 1K hebben.

Je meter in de 100 M stand zal dan bij een excacte 100 Mohm weerstand plus/min 10 K zijn. ( ik ga van uit van 0,01% van reading dat lijkt me veel logischer) Dus 099,989 tot 100,011 aanwijzen. Dat klinkt heel slecht maar is 0,01%FS. En hij is echt geen 0,01% daar. Als je in die stand 1 M meet wordt het natuurlijk anders. Dus 000,000.1 ofwel 100 ohm deviatie. Dat valt buiten de schaal. Dan hou je de 1LSB over. Dus lees je 001,001 of 099,999 af. Maar je weerstand zelf kan 1K afwijken dus moet je dat ook corrigeren. Dan wordt het 001,002 of 099,998.

En zo kun je elk bereik narekenen.

Ik ben daar nu mee bezig in het AC bereik ( meters vergelijken) en dan schrik je nog van de werkelijke digits. Vooral als je over bv 1 % gaat praten. En dat doe je daar al snel. Een goede scoop is bv al 3% en veel analoge meters 2 tot 5 % ( daar ga je dan met je spiegelschaal waarmee je tot twee digits probeert in te schatten >:-) )

Maar als hij gecalibreerd is dan hebben ze toch ook een manul neem ik aan ? Je zult de afwijkimg moeten weten wil je kunnen zeggen of hij binnen de specs zit en al helemaal om te justeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Er staat ook nog een RDG waarde bij. Ik heb de omschrijving daarvan eens gelezen, maar erg veel duidelijker werd het daar niet door.

RDG - Reading.
Used to distinguish a percentage accuracy which varies proportionally to the measured span (% of reading) from one which is a fixed percentage of the maximum measurement reading

In de laagste stand zijn de waardes:

DC: 0.004% RDG, 0.001% FS, +/-1 LSD
AC: 0.005% RDG, 0.002% FS, +/-1 LSD
Ω : 0.008%RDG, 0.003%FS, +/- 1LSD

De meter was voor zijn tijd behoorlijk accuraat.
Ook de ingangsweerstand op DC van > 1000MΩ was niet slecht...
De behuizing vind ik wat minder qua ontwerp, echt zo'n Amerikaans ontwerp.
De netschakelaar heb ik al vervangen, daar zat een foeilelijke witte standaard drukker op.
(Die er ook echt standaard op hoort)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 november 2011 13:54:01 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Reading is het " hoofdpercentage" en is de waarde die je afleest op de display. Als er een percentage wordt opgegevn zonder verdere uileg dan bedoelen ze reading. ( alleen de vraag is tov wat voor standaard ;-) )
Dus als je 1 V rond, dus 1,000.000 V afleest en het is 1% rdg dan is de echte waarde ergens binnen plus min 10 mV van de afgelezen waarde.
Als het dan 1% FS is en volle schaal is 2 V dan komt er nog 20 mV bij. En 1 LSB betekent dan dat de laatste digit plus/min 1 digit is maar dat wist je al ;-)

Dat zijn inderdaad erg goede cijfers. Is hij ook TRMS ? Mijn beste meter is 0,0007 % over het hele ohm bereik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

"True-average sensing calibrated in RMS of sinewave."

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

http://www.hparchive.com/Bench_Briefs/HP-Bench-Briefs-1973-11-12.pdf

Daar staat wat uitleg. Het signaal wordt AC gekoppeld, gelijkgericht en daarna wordt de DC waarde omgerekend naar ACrms. Dit geldt alleen voor sinus vormige signalen . Bij afwijkende crestfactors klopt de meting niet meer. Ook heeft elke meter een bepaalde bandbreedte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten