[IA] Grab-bags

Op 12 juni 2011 14:44:36 schreef Ruud Harmsen:
Kareltje, heb je al een beetje een idee wanneer er smd grabbags zullen gaan komen? Of was je dit al niet meer van plan?
Ruud

Het is wel uitgesteld, maar zeker niet van de baan.
De standaard (en ook de HF)grabbags nemen op dit moment nog zoveel tijd in beslag, dat ik hier mijn handen nog aan vol heb.
Ook over het aanbod van dit spul, hoewel het er in overvloed is, ben ik nog niet tevreden.
Bij elk bezoek aan die loods kom ik nog met SMD componenten thuis, en dat wil ik straks in 1 keer goed afwerken.
Het is niet zoals bij de normale grabbags, uit bakjes graaien en die doosjes vol doen.
Een groot gedeelte is ongecodeerd, en de waarde staat alleen op die spoelen.
Hoewel de halfgeleiders wel een code bevatten, is het voor de eindgebruiker veelal gokken.
Jochem heet al een proefpakketje ontvangen, maar ook die vroeg om de orginele labels.
Dus hiervan moet ik nog overal foto's maken, en de strookjes van een eigen nummer voorzien.
Dit gaat (hopelijk) binnenkort toch zeker gebeuren.

Wel leuk om te lezen dat je zelf ook behoorlijk kritisch bent over de samenstelling van de grabbags. :)
Ik wacht gewoon rustig af tot je het sein geeft dat de SMD grabbags beschikbaar zijn.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 12 juni 2011 15:25:06 schreef Kareltje:
Dus hiervan moet ik nog overal foto's maken, en de strookjes van een eigen nummer voorzien.

Voor de halfgeleiders waar een code op staat hoeft dat misschien niet eens, als er maar ergens foto's van die reels beschikbaar zijn, dan valt dat nog wel te herleiden.

Voor ongemarkeerde C'tjes en L'etjes is nummering natuurlijk wel nodig.

Ben redelijk ver in het uitzoeken van alle types, binnenkort gaat er een overzicht en bevindingen naar Karel. Als de uiteindelijke bags veel overeenkomen, dan kan mijn overzicht ook gewoon online voor iedereen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 12 juni 2011 15:58:33 (20%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik vind persoonlijk SMD weerstanden(zolang er een waarde opstaat) makkelijker te herkennen dan de through hole weerstanden, vergeet altijd die kleurcodes van weerstanden die ik niet veel gebruik.

Uiteraard zijn de weerstanden sowieso geen probleem als ze nog groot genoeg zijn voor een gewone aanduiding.

Andere componenten met aanduiding zijn soms wat minder snel te identificeren (deze bijvoorbeeld).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 juni 2011 16:42:47 schreef peter79:
Ik .... vergeet altijd die kleurcodes van weerstanden die ik niet veel gebruik.

@peter79:
Zij . . Bracht Rozen Op . . Gerrits .Graf . .Bij . . Vies . Grijs Weer
Zwart Bruin .Rood .Oranje Geel . .Groen Blauw Violet Grijs Wit
Zie: http://www.okaphone.nl

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Geen probleem met die kleurcodes, ik ben gewoon kleurenblind >:)

@Kareltje:
Dat is makkelijk, dan pak je maar wat en ziet maar.
Maar daar hebben wij hopelijk wel een Unimeter voor, of een R-meter en een C-meter.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@Kareltje:
En meten gaat soms vlugger dan zoeken en rekenen.
Plus dat men de juiste waarde afleest incl. de tolerantie. Met onze meters zeker.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 14 juni 2011 16:53:30 schreef Kareltje:
Tja, ik had het meest voor de hand liggende deel gefotografeerd, namelijk de waarde, die er zo mooi met een pen bij geschreven stond.
Maar ik zal erop letten, en doe deze gewoon even over, mits er meer info op die reel staat.

ook mij houd het 'leuk' bezig. ;)

12, 13, 14, 16 in dat geval, als er tenminste nog meer info op staat...

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik ben aan het fotograferen geweest op mijn bloedhete zolderkamer.
Er waren inmiddels weer wat spoelen bijgekomen, en heb vooral de condensators gefotografeerd, en nog enkele anderen (dioden) die in mijn ogen problemen kunnen geven

12, 13, 14, 16 in dat geval, als er tenminste nog meer info op staat...

Waar nog extra info op staat heb ik opnieuw geplaatst.
Nu de grootste drukte rond de eerste 2 versies wat minder is, kan ik me eens op dat SMD gebeuren gaan storten.
@Jochem: hopelijk kun je hiermee wat verder komen.
Desnoods stuur ik je nog een proefexemplaar.

Kareltje, al een tijdje geleden gemaild of ik zo'n HF grabbag kon krijgen, maar nog niets gehoord. Komt mijn mail in je spam bak misschien? 't Was 2 tot 4 weken terug.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Oops....Sorry Benadski
Bij mijn weten heb ik toch alle mailtjes beantwoord.
Mail mij nog een keertje, dan kan ik het vorige terug vinden.

Karel, waarom zet je de gote dozen (waarvan de inhoud al bekend is)gewoon niet op marktplaats of ebay? Bijvoorbeeld grote doos met weerstandjes te koop ofzo?

Kan je misschien ook een doos met alleen folietrimmers leveren?

HF virus is hier aanwezig!
maartenbakker

Golden Member

Of ook hier in V&A natuurlijk. Op het transistorforum is wellicht ook nog wel interesse (ook in grijpzakken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierover is ook al gedacht, maar de belangstelling voor die grabbags was zo groot, dat het erg leuk is, voor iedereen om hier gebruik van te maken.

Ennuh....wie wil er een doos met condensators met 50.000 van 1 soort?
Of een spoel met weerstanden van 1 waarde?
Ook dan moet ik assortimenten gaan maken, wat net zo tijdrovend is.
Dit is toch veel leuker.

@ nulzeventig: een doos met 200 stuks van dezelfde waarde?
er liggen doosjes met enkele tientallen, maar ook doosjes met +/- 200 stuks
Hiervan doe ik er overal wat van in de HF doosjes.

Tja, mocht er belangstelling zijn voor grote partijen, er valt altijd wel over te praten.

Op 29 juni 2011 17:41:55 schreef Kareltje:
Ik ben aan het fotograferen geweest op mijn bloedhete zolderkamer.
Er waren inmiddels weer wat spoelen bijgekomen, en heb vooral de condensators gefotografeerd, en nog enkele anderen (dioden) die in mijn ogen problemen kunnen geven

Even voor de goede orde, ik zie nu foto's van reels staan die ik deels niet kan rijmen met wat ik heb ontvangen. Is het ook zo dat je nu nieuwe reels gefotografeerd hebt waar ik nog niks uit had?

Waar nog extra info op staat heb ik opnieuw geplaatst.
Nu de grootste drukte rond de eerste 2 versies wat minder is, kan ik me eens op dat SMD gebeuren gaan storten.
@Jochem: hopelijk kun je hiermee wat verder komen.
Desnoods stuur ik je nog een proefexemplaar.

Als er nog nieuwe dingen tussen zitten, dan kun je dat doen, duik ik er nog wat verder in.

Wat ik voor mijn vakantie helaas vergeten was, is hier even een post zetten met wat ik al had uitgezocht. Hierin waren jouw nieuwe foto's nog niet verwerkt. De nummering komt daarom overeen tot en met 16, daarboven had je nog geen foto's en had ik gewoon doorgenummerd. Ik zal dat binnenkort aanpassen om het te rijmen met jouw nummering op de reels voor 20 en verder. Ook zal ik dan de (deels) onbekende of twijfelachtige componenten proberen te matchen met de nieuwe reel foto's.

Hier mijn overzicht met detailfoto's, componentnummers/types en links naar bijbehorende datasheet (klik op fabrikantnaam).

Er ontbreekt nog een (persoonlijke) beoordeling van bruikbaarheid en een totaalconclusie, ook die komt nog.

If you want to succeed, double your failure rate.

Zijn de beginners grab bags nog steeds beschikbaar? Zou ik namelijk heel veel interesse in hebben.

[Bericht gewijzigd door kalua op donderdag 30 juni 2011 16:56:15 (32%)

Op 30 juni 2011 00:24:35 schreef Kareltje@ nulzeventig: een doos met 200 stuks van dezelfde waarde?
er liggen doosjes met enkele tientallen, maar ook doosjes met +/- 200 stuks
Hiervan doe ik er overal wat van in de HF doosjes.

Tja, mocht er belangstelling zijn voor grote partijen, er valt altijd wel over te praten.

Als beginner koop ik altijd veel in, dat komt omdat ik mijn eigen voorraad wil. Als ik dan met een projectje begin dan hoef ik niet naar de electro boer te gaan (wat vaak ook duurder is). Dus als je het in een keer koopt dan ben je er gelijk van af. Ik denk dat er ook andere CO'ers zijn die er ook zo over denken. Ik heb hier wel interesse in (vooral in trimmers en ferriet staafjes).

Wat je misschien ook kan proberen is om advertenties op ebay te zetten, omdat het wereldwijd is heb je meer kans om het te verkopen.

HF virus is hier aanwezig!

Je hebt er verdomd mooi werk van gemaak, Jochem _O_
Erg overzichtelijk en mooi opgezet.
Er zijn inderdaad reels bij gekomen met vooral C's
Hiervan heb ik dan ook de meeste foto's van gemaakt.
Ook van die onbekende (zener)diodes en dat trimmertje.

Wat ik nu het beste kan doen (lijk mij)is van al die genummerde reels een grabbag maken, en jou opsturen.
Ook zal ik hier die ic's bij doen, die zitten vooral in plastic buisjes verpakt, waar verder niet erg veel info op staat.
Dit lijkt mij voor jou het handigst om hiermee verder te gaan.

@Kulua: zie V&A, zolang ze daar staan, zijn ze nog verkrijgbaar.

@nulzeventig: Het is mij nu vooral te doen, om de mensen op dit forum van deze aktie mee te laten profiteren, en die mensen waar ik het voor doe, vooruit te helpen.
Ebay gaat mij echt te ver (paypal verkoop etc.)Ik heb hier nu mijn handen al meer dan vol.
w.b. de inhoud van een grabbag, is ook op verzoek wel wat aan te passen, dat heb ik al bij meerdere gedaan.
Doosjes vol met (metaalfilm)weerstanden zou ook een optie kunnen zijn.
Zolang ik maar geen komplete reeksen bij elkaar moet gaan zoeken, dat is echt niet te doen.

@Kareltje: Ik heb je via V&A een mailtje gestuurd voor 2 stuks, maar ik bedenk me net dat er dan natuurlijk 2x hetzelfde inzit. Of kun je daar eventueel de 2e een andere beginners inhoud geven?

Op 30 juni 2011 19:45:38 schreef kalua:
@Kareltje: Ik heb je via V&A een mailtje gestuurd voor 2 stuks, maar ik bedenk me net dat er dan natuurlijk 2x hetzelfde inzit. Of kun je daar eventueel de 2e een andere beginners inhoud geven?

Je bent de enige niet, die 2, of meer doosjes bestellen.
Als ik bij de betaling zie '2x grabbag1' dan pas ik 1 doosje aan, w.b. de inhoud.

Op 30 juni 2011 17:39:18 schreef Kareltje:
Je hebt er verdomd mooi werk van gemaak, Jochem _O_

Ik doe m'n best, maar als ik zie wat jij er voor werk aan hebt dan valt dat van mij in het niet. :)

Erg overzichtelijk en mooi opgezet.
Er zijn inderdaad reels bij gekomen met vooral C's
Hiervan heb ik dan ook de meeste foto's van gemaakt.
Ook van die onbekende (zener)diodes en dat trimmertje.

Die ga ik nog eens bekijken en aanpassen.

Wat ik nu het beste kan doen (lijk mij)is van al die genummerde reels een grabbag maken, en jou opsturen.
Ook zal ik hier die ic's bij doen, die zitten vooral in plastic buisjes verpakt, waar verder niet erg veel info op staat.
Dit lijkt mij voor jou het handigst om hiermee verder te gaan.

Hoe meer info hoe beter. Ik match het dan wel weer en dan maak ik op m'n werk weer fotos onder de microscoop. De tabel vul ik dan aan, zodat iedereen later de boel kan herkennen en opzoeken.

@nulzeventig: Het is mij nu vooral te doen, om de mensen op dit forum van deze aktie mee te laten profiteren, en die mensen waar ik het voor doe, vooruit te helpen.

Dat is ook zeer prijzenswaardig. Op ebay raak je het vast wel kwijt, en dan komt het via de handelaartjes voor grotere bedragen weer bij de hobbyisten terecht. Nu heb je die stap er mooi tussenuit!

Zolang ik maar geen komplete reeksen bij elkaar moet gaan zoeken, dat is echt niet te doen.

Zou wel heeeel mooi zijn natuurlijk >:)

If you want to succeed, double your failure rate.

Zou wel heeeel mooi zijn natuurlijk

Hoe lang zou ik daar mee bezig zijn, om 1 reeks bij elkaar te zoeken? zou jij moeten weten.
Ik ben nog geen weerstanden van 10K tegen gekomen, maar wel >10.00 van 82K om maar een voorbeeld te noemen.
Ik kan natuurlijk gewoon van alles wat in een doos doen, zodat jullie later zelf de gaten vullen.