Van het weekend gekregen. Een philips ep4818 voeding. Geen power ding, maar wel cc. Dus iig mooi voor kleine schakelingen.
Heeft zeker ruim 15 jaar niets gedaan. Ik weet nog niet of hij nog (goed) werkt. Durf 'm niet zo goed aan het net te hangen. Of kan dat geen kwaad?
Buitenkant

Ingewanden
Hier en daar wat corrosie, nog tips om dat schoon te krijgen, of kan ik het best zo laten?

Onderkant print, voor zover ik kan beoordelen lijkt alles in originele staat.
Koelplaat met een ASZ15. Ik begreep elders op het forum al dat het ding vol zit met antieke germaniumtorren.
De grote elco, 1120uF, zit klem tussen twee 'fittingen' in de behuizing. Het schuimpje in de bovenzijde is keihard geworden.
Zo aan de print te zien hebben ze bij Philips destijds ook heel wat afgewreven met de spullen van Seno en Mecanorma. 
Je zou de grote blauwe elco eerst kunnen formeren; daar is hier genoeg informatie over te vinden. Verder zou ik met een gerust hart de spanning erop zetten.
Heb je een variac in de buurt dan kan je de spanning langzaam opvoeren, dat is het allermooist.
@LetterHenk: als je nog elco ter vervanging zoekt, ik heb nog zo een nieuwen ouden 
Ondertussen waag ik me aan de eerste print met wrijfdinges.
Als er iemand goeie info heeft, dan hoor ik dit graag.
Kveronderstel dat ik dit kan etsen met de gewone producten?
MIjn ervaring is met zulke oude voedingen. Zet een regelbare draaivoeding ertussen die de spanning langzaam op kan voeren. Zou dan beginnen met 60volt na een half uurtje 70 dan 80 enzovoort. Meestal zoals de andere schrijvers hier al zeggen de elco moet zich weer transformeren. Als je er nu gelijk de volle spanning op zet is de kans heel groot dat de elco een knal geeft.
Die philips deukco's (TM) zijn onverwoestbaar.
De elco's op de print kunnen wat slechter tegen de tand des tijds, maar beide zijn niet zo problematisch om te vervangen mocht er wat mis mee zijn.
De gloeilamp-in-serie is een aardig alternatief voor de variac in deze situatie. Als 'ie dat een half uurtje volgehouden heeft zonder dat de lamp voluit ging branden zou ik hem rustig op de volle netspanning aansluiten.
@bordje: Zijn die afwrijfsymbolen om direct op het printmateriaal te plakken of gebruik je ze op een transparant?
@vincent1971: Als een elco zich transformeert moet je oppassen hoor, kan 'ie er wel eens zo uitkomen: 
@Sine: Je herinnert me aan wat jargon uit de tijd dat ik stage liep bij de Meetapparatendienst van Philips in Hilversum. "Poco" was polyestercondensator; "krapoco" was krakende polyestercondensator.
Philips elco's met deuk werden veel in MFB speakers toegepast, en daar zijn ze wel eens in kapot...
@ Vincent:
dat klopt, maar dat gaat niet op die manier. Er zit een solid state gelijkrichter in. Zelfs bij 60v ingangsspanning kan er al een grote stroom lopen. Het gaat om de begrensing van de stroom, niet van de spanning.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 10 november 2013 14:20:06 schreef Sonytech:
Zo aan de print te zien hebben ze bij Philips destijds ook heel wat afgewreven met de spullen van Seno en Mecanorma.![]()
Kan ook met RotringTM pen en calqepapier zijn gedaan 
Zo is printen begonnen...
Goed nieuws, wegens gebrek aan variac toch maar gewoon de stekker erin.Het werkt prima, geen gebrom en zeker geen knal.
regelbereik lijkt goed in orde. boven de 15V klopt de schaal vrij precies. Vanaf 15V naar beneden verloopt het een beetje. 15 op de schaal is tegen de 16, 10 is bijna 11.
Nog tips omdeze voeding verder aan de tand te voelen?
Heb ook al een manual gevonden met schema.
edit: Toen ik de onderkant van de print zag dacht ik ook al dat ze met edding stift methode bezig waren geweest.
[Bericht gewijzigd door LetterHenk op (11%)]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@Sonytech: Wel even de eerste [ en de laatste ] haken weghalen.
Dan werkt de link wel.
MVG Gerard.
@Sonytech: wel daar vraag je me wat.
Ik heb er wel al iets van gehoord, maar nog nooit gezien laat staan gebruik van gemaakt.
Ik denk dat ik alles heb, aangezien alles in 1 doos zat.
Maar het gebruik is mij totaal onbekend.
Anders mn mailadres staat in profiel.
Ik zou er heel graag mee werken, aangezien ik er zoveel van heb.
Mischien moet ik eens een namiddagje op cursus komen bij iemand 
Kzal mss beter een ander topic aanmaken waar ik verder kan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 10 november 2013 15:00:03 schreef Sonytech:
@bordje: Zijn die afwrijfsymbolen om direct op het printmateriaal te plakken of gebruik je ze op een transparant?
Met die MECANORMA ging het wel. Of Alfac het ook goed doet, weet ik niet.
Nadeel was dat je iedere print opnieuw moest plakken en het spul was tamelijk duur.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Weer wat moois van GR, met dank aan Mans en Tidak Ada.
Twee GR trombones (constant amplitude line stretchers) DE Philips gelabelde is niet helemaal lekker. Hij is ooit fout in elkaar gezet en daarbij is een vingerveer gebroken die de binnenbuis blokkeerde en daardoor zat de "zuiger" er naast en ging heel stroef. Dat is weer gemaakt maar nu moet ik een manier vinden op de lock connector er af te halen. Het kunststof scheidingsplaatje is gebarsten en ik heb de binnenkern van de connector wat beschadigd bij losdraaien om de binnenbuis er uit te kunnen halen.
Er zat ook een GR-605A 9 kHz tot 50 MHz meetzender bij. Deze is uiterlijk in erg droevige staat. Op dit moment ligt hij beneden in de woonkamer compleet uit elkaar voor grondige reiniging en omdat het kreng zo zwaar is dat ik hem anders niet naar boven krijg.. De(eiken ?) houten kast is van binnen helemaal met koper bekleed. Van binnen is een poot van de trafo gebroken, hingen er diverse onderdelen los en missen er ook wat. Zal nog een klus worden. Ik moet de fotos nog verwerken.
http://www.pa4tim.nl/?p=4808 meer plaatjes en uitleg van dit > 80 jaar oude apparaat.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hij viel me al "een beetje" tegen toen ik hem ophaalde. Maar als ik het op je site zo lees ga je nog wel een serieuze restauratie proberen?
Voel je (althans, tegenover mij) zeker niet bezwaard om te zeggen: bekijk het maar, de bruikbare onderdelen in de la, en de rest in de container.
(Maar als ik het zo lees vind je dat zelf - in elk geval voorlopig - geen optie...) 
They had a battery option to use it portable.
SAY WHAT?! Kreeg je daar destijds dan ook een kruiwagen bij?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is jammer dat er zoveel zwarte verf af is en net op plaatsen waar er tekst is gegraveerd.
Het is hamerslag dus ook niet simpel bij te werken. Ik kan het overspuiten maar daar is het nu wat te koud en vochtig voor (en iets binnen spuiten (of binnen aan een motorfiets lassen) doe ik niet meer. Die stank blijft te lang hangen.
Ik vind zoiets opknapppen leuk. Ik heb er alleen geen toepassing en ruimte voor als hij klaar is. Het is ook een beetje zonde om een 80 jaar oud en optisch compleet, instrument te slopen. Zoveel instrumenten uit die tijd zijn er niet meer en dit was, denk ik, voor die tijd ook nog een erg duur en uitgebreid apparaat.
Ik weet niet hoe die batterij optie er uit ziet, maar het is meer dan een batterij want ze hebben het ook nog over een tweede ding wat nodig is om te zien of alle spanningen goed ingesteld zijn.
Ik denk dat het ipv de huidige voeding komt. De voeding is een losse unit die met een Jones schtige connector aangesloten op de rest. De voeding zit wel in de zelfde "kist". Het frontpaneel is in twee gedeeld. De voeding links, de rest rechts.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101
Golden Member
Klopt, maar dat komt omdat die op dat moment in de ultrasoon lag
(samen met de missende knop link)
Terug in elkaar zetten zal nog niet meevallen. Ik weet gelukkig ongeveer hoe dat GR systeem (met verende tand-overbrenging) werkt en hier zaten bijna alle verende verbindingen vast of miste het veertje. Als hij electrisch weer goed is zal ik ergens kleine trekveertjes moeten vinden.
Tidak Ada
Pfoe, allemaal zwaar 1,5mm plaatstaal aan de binnenkant, vandaar dat ik nu rugpijn heb!. Die trafo's zijn overigens ook niet voor de poes.
Dat is overigens geen hamerslaglak, maar rimpellak van een type dat je nu niet meer ziet. Geeft een soort "leather look"
Wel een spannend ding van binnen. Heb je er een doc van? Ik heb hier een doosje met trek en drukveertjes uit allerlei gesloopte appataten. Het gaat zeker om die dubbele tandwielen om speling op te vagen. Dat veertje geeft an een offsett tussen de tanden om die speling op te vangen.
Ik ben benieuwd!
Jochem
Ik weet in elk geval dat aan die grote knop twee van die locking-mechanismen met veertjes zaten. Eentje zat nog vast, andere hing los, maar is er vervolgens tijdens vervoer misschien af gevallen.
Het idee was om hem na restauratie op de CO stand op Rosmalen te koop te zetten, maar dan moet hij natuurlijk niet voor een habbekrats verkocht worden aan iemand die het alleen voor de grote trafo en het brandhout doet.
Fred, ik heb een manual met schema's van dit apparaat.
Ik verneem het wel of je belang bij hebt.
Wat ik op je website gezien heb, ben je nog wat van plan om het te restaureren. Je heb er weer een uitdaging bij.
Jochem
Ongelooflijk, wie had dat gedacht.
Als ik even voor m'n beurt mag praten: stuur maar gelijk door naar fred z'n mailadres (zie profiel).
fred101
Golden Member
jabo, Bedankt, ik heb het manual van de bama site. Daar staan schema's in. Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken. Mochten die niet kloppen dan neem ik contact met je op.
De electronische restauratie kan mee of tegenvallen. Als er teveel unobtanium spul mist of doorgefikt is, of die trafo blijkt rot dan kan het tegenvallen. Voor de rest zit er niet echt veel in. De enorme micas met schroefogen zijn van hun voet gescheurd, of gedeeltelijk. Als de condensator zelf niet beschadigd ( bv ivm lekstroom of capaciteit verlies)is dan is dat eenvoudig herstelbaar. En dat is ook eenvoudig te meten.
Jochem, de ene heeft idd nog een veertje, de ander niet maar er zitten onder de knoppen en binnen nog meer veertjes, of beter, horen er te zitten.
Tidak, ik heb hier ook nog wel wat veertjes. Daar ga ik me echter pas druk over maken als hij verder werkt. Qua lak heb je waarschijnlijk wel gelijk, het is idd net leer. GR heeft dat vreselijk lang gebruikt, Alleen gingen ze steeds meer richting grijs.
Ik moet een denken hoe ik dat oplos. Helemaal spuiten is ergens ook wel zonde van het authentieke, helaas is het net op wat ongelukkige plaatsen kaal. Die witte vlekken net over de meeste teksten. Dat lijkt net aluoxide op de foto maar dat is gewoon blank aluminium.
Jochem
Op 6 december 2013 12:18:45 schreef fred101:
jabo, Bedankt, ik heb het manual van de bama site.
Inderdaad voor m'n beurt gepraat dus, ik had geen idee dat dit oude spul nog online terug te vinden was.
Jochem, de ene heeft idd nog een veertje, de ander niet maar er zitten onder de knoppen en binnen nog meer veertjes, of beter, horen er te zitten.
Ik was er al bang voor.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Als dat van die ronde veertjes zijn zoals op het front, dan zou je ze zelf kunnen maken op je mini-draaibank?
Zo, nu heeft iedereen die nog geen last van zijn rug had, het tenminste ook..