testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pak wel een ati videokaartje dan, die kunnen 4 monititoren tegelijk aan op de displayport. anders kan er vaak alleen een pci kaartje in die vrij zeldzaam zijn.. veelal kunnen er wel 3 monitoren op 1 kaart maar zijn niet samen te gebruiken dan..
Dat zou best eens kunnen, ik heb mijn eerste Weller op de middelbare school gekregen (ben van bouwjaar '65) en dat was al een model later (schuine voorkant).
Deze (foto even "geleend" ):

Groeten, Bram
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Dat jaartal zal wel kloppen. Deze boutjes nooit weggooien! Want zoals je ziet, stuk gaan doen ze niet. Als er al iets mis mee is, moet je het magneetschakelaartje enkel even nakijken. Tot op heden zijn ook alle boutpuntjes gewoon los te koop. Volgens mij is tussen deze en de nieuwe magnastat enkel wat esthetische veranderingen gedaan.
zo eentje heb ik ook serie 03/81 maar dan met 4 mm stekker/draaiklemmen aansluiting.
Hele verbetering destijds na een gewone rokende en zelf opbrandende punt.
Wegdoen zal ik zeker niet doen. Kheb al een weller magnastat maaar dan enkel de bout.
Nu heb ik een compleet en werken soldeerstation gekregen.
Deze zal ik oppoetsen, gebruiken en vooral koesteren.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 1 september 2013 21:11:30 schreef bordje:
Vandaag gekregen:
[afbeelding]
[afbeelding]Ben ik juist, en is echt van 1974?
Serienr is 02-74
Die datum zal wel kloppen voor de trafo, maar zeker niet voor de bout. Die is veel nieuwer.
Bij die korenblauwe trafo's horen boutjes met een zwart handvat en een plat, wit siliconentweelngsnoer.
Ik heb zelf nog een oudere, daar zat zelfs geen schakelaar in de trafo. Die heb ik er later zelf in gebouwd. De bout werkt bij mij nog steeds en heeft alleen ooit een nieuw element gekregen. 
Alleen dat sponsje boven op de trafo is een ellende: Die trafo verwarmt het water, dat daardoor binnen de kortste keren is verdampt.
Zwart / blauw is niet de leeftijd iirc, ik had ooit een zwart weller boutje en die was antistatisch, niet oud.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bij die dokerblauwe Weller trafo's van @bordje zaten echt altijd zwarte handvatten aan de boutjes. Ons hele lab en de complete elektronische werkplaats stond er vol mee (1969). Dat was voor mij ook de aanleiding er een te kopen (toen nog direct bij de importeur in Pijnakker). Hfl 225,-(?) voor een TCP was toen een maandsalaris voor me!
Kan best zijn dat zwarte handvatten later voor de antistatische boutjes gebruikt werden...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de nieuwere antistatische bouten zijn met mooi rond handvat met krans tegen doorschuivende vingers rond het element. de oude weller bouten waren van gladder materiaal met een bijna vlakke rand waar het element uitstak en haden een schroefje voor het snoer vast te zetten achteraan het handvat. daar zat wel degelijk verschil in, ik heb er 3 versie's van; lichtblauw oude versie , lichtblauw nieuwe versie en zwart nieuwe versie. die laatste is idd antistatisch..
de bout van bordje hoort bij het station, de bout van bprosman is nieuwer als het station lijkt het..
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]
Tidak Ada
Bij de donkerblauwe Weller trafo's hoort een zwart pookje in het oude model, maar voor de werking maakt het niet uit
Het type bout van Bordje hoort bij het type station van Bprosman, de DIN plug op Bprosmans station is ook niet origineel...
De nieuwe zwarte boutjes zijn ronder van vorm.
Mijn donkerblauw met zwart combinatie... Serie 0471
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Van fzwart gekregen :
Een mooie GR naar banaan adapter. De banaan stekker is overigens door GR in America geïntroduceerd. Wat weinig mensen weten is dat de centre pin van een GR-874 connector zo gedimensioneerd is dat er een banaan stekker in past.
Op 30 september 2013 22:56:39 schreef Tidak Ada:
Ik heb gisteren dit Mullard Nixie dotmatrix display van iemand gekregen.
Wat een snoepje, mooi!
cor
Tidak Ada
Ja, hij schijnt nogal zeldzaam te zijn en nooit in productie geweest. Althans, volgens de datasheet van de -bijna equivalente- ZM1250.
Van de ZM1251 nog geen datasheet gevonden.
Tijdje geleden een traplift gesloopt, daar een paar leuke modules gescoord. een tr2-433-40-5 reciever print met 3 uitgangen en een zender tx2-433-40-5 met drukknopjes.
Bij demontage kwam er uit het zender kastje nog een verborgen knopje tevoorschijn. Even een proefgedaan met draad antenne's ipv de print antenne's en 200 meter tussen e huizen was geen probleem.
Kan ik vanuit de auto bv de verlichting ruim van te voren aan zetten.
Garagedeur maar even niet aangezien er denk ik geen codering inzit.
Op de printjes zit een pic 12F675
Kijk wat ik heb van de lieve sinterklaas 

Kben natuurlijk superblij met mn probe, en hij past dan nog bij mn scoop
Hameg 605
Eindelijk es een deftige probe, met een soepel kabeltje ipv v*ll*m*n
Zo te zien kan ik wat printjes maken.
Enkel die witte printjes van 10 op 16 heb ik nog nooit gezien.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Weliswaar een maand te vroeg, maar dat is beter dan te laat.
En dan komt ook de Santaclaus ook nog.
MVG Gerard.
Tidak Ada
Nu nog wat van die scalpelmesjes bij BACO bestellen, want die heb je daarvoor wel nodig.
Verder is een blok met 0.1" grafiekenpapier onmisbaar, want de speciale folie met blauwe 0,1"verdeling zal je niet meer kunnen krijgen. Je kunt dan de lay-outs op overheadfolie plakken
Mocht je ook dat grafiekenpapier niet meer kunnen krijgen, mail me dan even (profiel).
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 8 november 2013 21:23:57 schreef bordje:
Kijk wat ik heb van de lieve sinterklaas
Zwarte tape, zwarte afwrijfsymbolen?! Daar gaan de zeurpieten niet gelukkig mee zijn 
Voor de tape heb je niet genoeg aan een scalpeermesje. Er hoort ook een "ding" bij, waarmee je de tape tegen het doorzichtig vel aandrukt.
@Tidak: Hoezo, grafiekenpapier? Je plaats eerst de componenten (met afwrijfsymbolen) en vervolgens leg je de verbindingen met tape.
Voorbeeld
Hey, het is de eeste keer dat ik zulke dingen zie 
@Pros, Hoe bedoel je, Voor de tape heb je niet genoeg aan een scalpeermesje.
Kheb er een stuk of 20.
Jaja, zwart slaat de klok tegenwoordig, meedoen met de mode 
@Tidak, blijkbaar weet jij meer 
Wil je me dan es uitleggen wat ik er allemaal mee kan doen?
Kan ik het nog gebruiken? Zoja, dan veronderstel ik dat die witte platen er ook iets mee te maken hebben?
Waarom heb ik zoveel scalpeermesjes nodig?
Printen maken met de printer op folie dat kan ik, maar de old skool stijl heb ik jammergenoeg noois gezien.
Kben er wel benieuwd naar om es een printje te maken zo.
edit: nu het voorbeeld van Prosje gezien te hebben realiseer ik me dat ik geen koperen printen zal over houden, maar de zilverkleurige.
Tidak Ada
Wij werkten op het lab met speciale folie met lichtblauw 0.1" raster om de eilandjes op hun plaats te zetten, daarna de foorptints van IC's en dergelijke en tenslotte de verbindingen met tape of afwrijf strips. Die laatsten geven minder problemen met contactdrukken op positief materiaal.
Ik heb zowel met Brady (tape en plakrondjes) als met Mecanorma overwrijfsymbolen gewerkt, vaak nog op 2:1 of 4:1 formaat, dat dan middels een grafische camera op ware grootte teruggebracht. Ook in negatief procedé.
Een goedkope methode is om overhead folie te nemen en dan een vel 0.1" grafiekenpapier er onder voor het raster.
Je kunt ook het achtereind van de scalpelhouder voor het aandrukken gebruiken, maar inderdaad, zo'n kunststof spatel voor overwrijfsymbolen is natuurlijk beter. Trouwens een theelepeltje doet het ook goed voor de tape...
@bordje:
Procede is als volgt:
Je maakt eerst een ontwerp met potlood op ruitjespapier. Dan neem je een plank waarop je een vel van dat 0,1" grafiekenpepier spant (vastzetten met plakband). Daarop leg je een vel overhead folie, dat je (bijvoorkeur) net over de rand van je grafiekenpapier met tape aan de plank vast zet (dit om je grafiekenpapier te sparen).
(Héél professioneel gebeurde dit met gematteerde folie met een lichtblauw 0.1" raster op een lichtbak en plakte je direct op die (dure) folie).
Je gaat nu eerst de rondjes op de folie plakken er zorg voor dragend dat het gaatje steed midden op een kruising van rasterlijnen komt te liggen. Heb je dat gedaan, dan kun je óf met die tape, óf met overwrijf stripes (ik zie dat je zelfs bochten hebt) de verbindingen maken. Als je lay-out dan klaar is, leg je die op grafische film (dokawerk) en maak je een afdruk. Je krijgt dan een negatief, dat je goed bij het negatief procedé kunt gebruiken.
Werk je positief, dan moet je eerst alles in spiegelbeeld tekekenen en kan je de verkregen lay-out direct met de beplakte zijde op het positief printmateriaal leggen en dan belichten. Het gebruik van tape is dan in het nadeel, omdat vanwege de dikte, licht onder de layout door kan stralen en je daardoor een slechte afdruk kunt krijgen.
Er is nog een mogelijkheid om direct op blanco printplaat te werken:
Je maakt dan een lay-out (spiegelbeeld) op 0,1" grafiekenpapier en legt dat op je printplaat. Nu moet je alle gaatjes met een naald of een kraspen op je print door prikken. dan haal je de tekening er af en plact je transfers direct op je printplaat. Je kan dan direct etsen (Geen tape gebruiken!!) Maar of het mooi wordt....
Wat zijn trouwens die oranje dingen in een blauw hoesje? Zijn dat fineliner potloden?
Wat je mist zijn footprints voor IC's en torren
Helaas interesseert kabouter Plop me al lang niet meer, dus de reis naar de Panne is inderdaad wel wat ver 
P.S.:
Wanneer je nu al dan niet spiegelbeeld moet tekenen moetje even uitzoeken. Ik geloof dat ik daarin fouten heb gemaakt. Het is ook al zo lang geleden.... 
Kheb 25 verpakkingen met telkens 5 blaadjes en 6 rolletjes zwartetape 
En dan 10 plaatjes van 10 op 16.
Daar wil ik zeker iets mee doen, al ist allen maar om de nostalgie.
Kvind et te jammer om te laten liggen. En kheb projectjes genoeg 
En zoals ik zie heb je niet veel meer dan 2 blaadjes nodig om een gewoon standaard printje te maken.
Kzou het leuk vinden moest ik het es zien van iemand met ervaring, maar ik woon ver ver weg van jullie vrees ik. (Diksmuide)
Nuja, met de CO hulplijnforum zal het ook wel lukken zeker