Ik heb de sterkte en de signaal/ruisverhouding nu continu gemonitord, en wat blijkt: de hele dag is de SNR 23±1 dB, en de hele nacht ook. Alleen in de schemer variëert het een beetje. Het is dus toch min of meer lokaal.

Met wat condities, zoals zaterdag, komen er meer signalen bij, maar deze éne blijft. Het moet hier in de buurt zitten, en ik ben al even langs enkele locaties gereden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/bretz_20110822fet.jpg

Mag ik wat vragen? Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af als jij het signaal hebt gevonden, wat ga je dan daarna doen? Aankloppen bij de persoon?

Helemaal niets hier van te horen in Eindhoven (NRD535 + 40m longwire).

Op 23 augustus 2011 00:00:05 schreef Frederick E. Terman:
Met wat condities, zoals zaterdag, komen er meer signalen bij, maar deze éne blijft. Het moet hier in de buurt zitten, en ik ben al even langs enkele locaties gereden.
[afbeelding]

Volgende stap, SpectrumLAB met GPS data laten loggen en vossejacht gaan doen ? ;)

Je kunt vrij snel een magloopje bouwen. Normaal gesproken is dat genoeg om zoiets uit te peilen. (of ze zouden speciale maatregelen genomen moeten hebben om dat te voorkomen)

Het lijkt me inderdaad dat er op die bestandjes van je niets verzonden wordt. Maar je hoort natuurlijk wel degelijk wat verandering in het signaal, dat zou misschien kunnen wijzen op een zo'n digitale codering waarbij er altijd een paar bitjes 1 en een paar nul zijn. (2 uit 7 ofzo)
Is het spectrum ander als er wel data verzonden wordt?

Ik probeer ook net dat specrum lab te downloaden, maar dat ligt er net even uit :'(
(ziet er goed uit, ik ben al lang op zoek naar zoiets)

Met een kleine magloop binnenshuis kan ik 'm momenteel niet oppikken.

Het was toch geen idlen, blijkt nu. Er zat alleen maar weinig verandering in de data.

Ik heb het signaal inderdaad gevonden, en heb inderdaad een praatje gemaakt met de verantwoordelijke. Eigenlijk heb ik vals gespeeld, want met deze baudrate en woordlengte kon ik me maar één bedrijf voorstellen waar dit vandaan zou kunnen komen.
Dus toen ik klaar was met mijn laatste check heb ik ze even gebeld.

De technicus die ik sprak was zelfs aangenaam verrast toen ik hem zei dat ik een 4-level FSK signaal monitorde, waar ik van hun product een 2-level FSK verwachtte.
Hij was er trots op me te kunnen vertellen dat het baken in kwestie dan ook heel nieuw was; dit signaal is het eerste 4-level signaal dat ze in de lucht hebben, en wel sinds eind juli.

Wie goed kan Googelen kan het nu vinden met de gegevens uit deze thread. Voor de sport verklap ik nu dus nog even niet wat het is; het is wel leuk te proberen het ook te vinden.

En hoe moet ik nu de slaap gaan vatten? :)

Hm, een baken en FET kan raden welk bedrijf. Ik heb te weinig kennis van dit soort zaken eigenlijk. Misschien het vroegere Signaal? (Wat is dat nu, Thales?) Althans, die kan het spul gemaakt hebben en verkocht aan het bedrijf/instantie waar FET het nu misschien over heeft? Ik zal d'r wel flink naast zitten.

Ik ben wel heel benieuwd waar het signaal nu werkelijk voor gebruikt wordt.

Gokje, radio Scheveningen?

Hmm, 128bits woorden met langzaam veranderende data op een snelheid van 1.28 woorden per seconde...

Misschien iets met beveiliging?

Ik begin te denken aan een paging systeem op basis van flex of pocsag. Alleen met de baudrate Kan ik dan nog niet uit de voeten.

Ja, klopt! Dus verdere hint: ~~~~~~~~~ó~~~~~~~~~~

...dat ik daar niet eerder opgekomen ben.. :-)
Mooie hint!

Op 24 augustus 2011 11:52:55 schreef Frederick E. Terman:
Ja, klopt! Dus verdere hint: ~~~~~~~~~ó~~~~~~~~~~

de paging of D.W. ?

Op 24 augustus 2011 12:15:03 schreef Peter H:
Luchtvaart baken?

Dan had ik denk ik niet zitten googlen ;)

De maker is DW. De locatie is bij IJmuiden.
e: De 'golfjes' in de hint zijn golfjes.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (33%)]

Ik geef het ook op ;)

Vreet nagels op van nieuwsgierigheid :+

Tja die hint hè... ~~~~ó~~~~
Een onderzeeër met een scheve periscoop die net bovenkomt drijven?

Tsja, ik kom op De Wolf uit in Yrseke, die leveren inland AIS sytemen, voor de binnenvaart dus. De locatie van de zender zal dan IJmuiden zijn.
Maar De Wolf is een leverancier en geen producent ...

FET, nu je weet wat het is, is het signaal ook te decoderen? Met PDW bijvoorbeeld?

http://www.gsm-antennes.nl/PDW

Een boei?

Op 24 augustus 2011 13:31:58 schreef Rd12tf:
Maar De Wolf is een leverancier en geen producent ...

Dan kunnen ze alsnog 'de maker' van het mysterieuze geluid zijn natuurlijk.