Met 80mW zo ver? Merkwaardig. De omgeving is ideaal, maar de antenne staat niet zo heel hoog. Op het land zijn er toch veel hindernissen. Normaal dempen die hindernissen het signaal toch?
De frequentie heeft dezelfde eigenschappen als CB. Dat gaat met 80mW toch niet zover? 5km?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 24 augustus 2011 16:28:43 schreef Henry S.:
Maar... ligt dat ding er al lang?
Op 24 augustus 2011 00:46:11 schreef Frederick E. Terman:
Hij was er trots op me te kunnen vertellen dat het baken in kwestie dan ook heel nieuw was; dit signaal is het eerste 4-level signaal dat ze in de lucht hebben, en wel sinds eind juli.
Even over het bereik, volgens de PDF genoemd in Naffets reply lees ik op pag. 111:
"The transmitting range extends to beyond line-of-sight and amounts to some 50 Km"
Da's best wel ver voor 75 mW.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik was ook benieuwd, met de dipool hoorde ik niks maar met de vertical ( resonant oa op 10 meter) hoorde ik af en toe met vlagen ( zat fading op) een soort " fax" geluid. Het kwam dan echt uit de ruis opzetten om daarna weer weg te ebben. Zeker net hoorbaar als het ding op de top van een golf zit 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Dit was erg leuk. Ik heb me er ook eens aan iets dergelijks gewaagd (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/88120) .
Maar ik heb het nooit zo ver gedreven als hier 
'Overbrugd' is een groot woord. We kunnen horen dat het signaal er is; je hoort een toontje in de ruis. Decoderen zou waarschijnlijk niet lukken. Een SSB uitzending zou niet verstaanbaar zijn, en een FM uitzending zou niet eens opgemerkt worden!
Maar 50km over zee, en dan wèl decodeerbaar, wordt wel normaal gevonden. Maar dat zijn omstandigheden waarvan we als amateur alleen kunnen dromen.
--
Misschien is het leuk nog een paar plaatjes van de jacht te laten zien. Ten eerste is hier nog eens het spectrum van het signaal zelf (@Rd12tf had dat ook al). Je ziet duidelijk dat er hier 4 frequenties worden gebruikt. Voor dit soort boeien is dat een first; normaal is gewoon twee frequenties.
--
Door nu dit signaal te demoduleren (gewoon als FM) komt er dus een wiebelende 'gelijkspanning' uit - waarbij die spanning dus steeds één van vier mogelijke waarden aanneemt. Een plaatje daarvan was al gepost.
Hier is het dataspectrum. Door de diepe 'nul' bij 82Hz weet ik nu dat de baudrate (het aantal symbolen per seconde) 82 is. Probeer maar eens te bedenken waarom er in het spectrum uitgerekend op de baudrate zelf minimum energie zit, dat is een leuke oefening!
--
Als we wat dieper inzoomen op het signaal, dan zien we concentraties van energie op veelvouden van een bepaalde grondfrequentie. De tiende lijn bijvoorbeeld ligt bij 12,8 Hz. De grondfrequentie hier is dus 1,28 Hz. Er worden dus 1,28 op elkaar lijkende groepen per seconde verzonden. Dan zal de baudrate, die ongeveer 82 was, dus wel zijn 64 × 1,28 = 81,92 baud.
Overigens hebben we hier wel geluk; als de woorden allemaal erg verschillende data bevat zouden hebben, zouden we niet die mooie spectrumlijnen gehad hebben!
--
Nu nog de vraag: waarvandaan komt dit. Ik heb deze peilantenne gemaakt van een stukje coax.
--
Met een oude Sony wereldontvanger de duinen in.
Later heb ik de antennelus op een stuk triplex getapet om makkelijker te kunnen richten.
--
Dit is één richting. Hier uiteraard alleen voor de foto, maar op Google Maps vallen de peilingen een eindje ten westen van de zuidpier uit.
Nu wist ik genoeg om eens belangstellend de fabrikant te bellen. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@FET:
Hoe bepaal je de exacte richting ?
Doe je dat met een goed magnetisch kompas of is daar een andere methode voor ?
Als je een kompaspeiling op een stafkaart van het Kadaster uitzet, zul je in ieder geval rekening moeten houden met de deviatie en de jaarlijkse variatie daarvan.
Hoe verrtaal je dat dan weer naar Google Earth, waarvan je de deviatie niet kent ?
Ik maak het me hier heel gemakkelijk, door over de triplexplaat te 'vizieren' en te kijken welk herkenbaar punt ik zie. Omdat ik mijn eigen positie weet, kan ik later gemakkelijk een lijn tekenen in Maps. En het kwam er hier niet zo op aan.
Bij de laatste peiling (op het IJmuider strand) heb ik alleen gekeken hoeveel graden ik 'naar links' moest vanuit het einde van de zuidpier. In mijn koffertje zit nog altijd een oude plastieken schoolgradenboog. 
e: Maps gebruikt geen magnetisch noorden, zodat je daar niet met variatie hoeft te werken.
Ik zeg meestal variatie in plaats van declinatie; declinatie is voor mij een plaatselijke verstoring van de variatie.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (19%)]
Tidak Ada
Ah, je werkt dus op zicht en niet over de horizon heen. Had er niet aan gedacht dat je niet ver van IJmuiden woont.
In iedergeval een leuk experiment !
Hallo Frederick en andere forumleden,
Leuk dat jullie onze testboei hebben uitgepeild. Dat jullie ook nog konden achterhalen dat het een 4FSK signaal is, met een baudrate (en dus geen bitrate!) van 81.92baud en een blokgrootte van 1.28Hz vind ik zeer indrukwekkend. Petje af.
De nieuwe zender van deze boei is overigens een flink stuk verbeterd tov de zender van onze MkIII boei zoals jullie kunnen vinden op onze website. Niet alleen maken we nu gebruik van een 4FSK signaal, we maken ook gebruik van een concatenated BCH/RS code, interleaving en een vorm van scrambling.
Jullie hadden inderdaad het geluk dat er weinig variatie in het signaal zat. Dit was niet de bedoeling. Normaal gesproken zou er veel meer variatie in het signaal moeten zitten.
Helaas zat er echter een bug in de firmware van de testboei waardoor een groot deel van de meetgegevens niet correct werden verstuurd. De zender stond dus inderdaad een groot deel van de tijd te "idlen".
We hebben deze bug inmiddels verholpen en de testboei ligt sinds vandaag opnieuw in het water op de volgende locatie:
52'27.835 N
4'30.812 E
De zendfrequentie is wederom 29.825MHz.
De boei zal hier enkele weken liggen.
Met vriendelijke groet,
Datawell (www.datawell.nl)
Zendt het baken nog een of ander, door het mensenlijk oor of PC decodeerbaar ID uit? In morse bijvoorbeeld. Er zijn momenteel heel goede condities gaande op 10m. Het zou zomaar kunnen dat het baken op ~10.000 km afstand hoorbaar is!
Kijk, dat is nog eens een leuke reactie. Echt hoog bezoek in het forum!
Misschien is CO-lid 'Datawell' wel de technicus die ik aan de telefoon heb gehad? Die was in elk geval heel enthousiast; dat was een leuk gesprekje.
Jammer genoeg weet ik zijn voornaam niet meer. Ik heb hem op het forum niet genoemd, en de losse aantekeningen die ik maakte heb ik inmiddels alweer weggedaan.
In elk geval komt de boei hier weer goed luid binnen, maar dat is ook niet zo'n grote afstand (momenteel Heemskerk).
Bert_mc
Ja, dit is erg leuk!!
Op 24 november 2011 16:01:29 schreef Rd12tf:Er zijn momenteel heel goede condities gaande op 10m. Het zou zomaar kunnen dat het baken op ~10.000 km afstand hoorbaar is!
Het had gekund, maar de oceaan komt hij op het moment niet over:
Toegegeven, ik heb geen DX antenne, maar heb toch net nog een Spanjaard op 20m met PSK31 binnen zien rollen.
2011-11-25 07:14 DL6NL 28.126109 -20 0 JO50cb 0.5 VK3XPT QF22nd 16227 87Bovenstaande regel is uit een log van het WSPR net.
http://wsprnet.org/drupal/wsprnet/spots
Een Duits station DL6NL, met een zendvermogen van 0,5 Watt wordt in Australië ontvangen door VK3XPT (VK3 = Victoria) met een signaal/ruis verhouding van -20dB (bij 2,2 kHz bandbreedte, de werkelijke bandbreedte bedraagt slechts 6Hz)
De afstand is 16227 km.
Bert, ik zou nog even volhouden met "luisteren"!
Bert_mc
Op 25 november 2011 08:27:54 schreef Rd12tf:Bert, ik zou nog even volhouden met "luisteren"!

Op het moment ontwaar ik een signaaltje een paar dB boven de ruis:
Na wat FFT averaging zie je het wat beter. Te zwak om iets uit op te maken, maar er is toch iets.
Het kan natuurlijk vanalles zijn, maar dat er een gebruiker op die frequentie zit staat vast.
Een minuut later is alles compleet verdwenen, misschien zie ik hem later weer.
/edit: de 10m band is inderdaad beter dan ooit tevoren:
Het zit ook weer vol met Russische taxis. Op 29.825 nu al een heel tijdje een zoetgevooisde Nadia die de auto's in goede banen probeert te leiden.
@FET begrijp ik het nu goed, Is Nadia dat baken aan het pletten?
Stoute Nadia ... 
@Bert, misschien heb je daar het spectrum van Nadia opgenomen...
Toch denk ik ook, dat er meer bakens op 29,825 MHz zenden.
@hurricane, dit is nu moderne 'Jongens Radio'. Minstens net zo spannend, misschien wel meer!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (18%)]
In een woord: Indrukwekkend!
Via het topic Jongens radio 2007 ben ik dit forum op het spoor gekomen en ik ben intussen ernstig onder de indruk van het niveau hier...
Ook dit topic is meer dan de moeite waard, ik ga de komende tijd zeker eens proberen of ik 'Nadia' hier ook te horen krijg. 
Of anders die boei misschien?
Met vriendelijke groet,
Job