'Piepend wiel' geluid op 29825kHz

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op de hele HF is een ontstellende hoeveelheid rare signalen te horen, maar het gebeurt niet vaak dat er zo hoog in de band wat te beleven valt.
Nou ja, beleven; ik heb geen idee wat dit voor signaal is of waar het vandaan komt. Iemand anders wel?

Op het adres in de signature vind je bovenaan de bestandenlijst twee samples.
De eerste is een WAV van 2 minuten, van 4MB groot. Die is meer voor als je denkt er wat mee te kunnen in een decoder.
De tweede is een MP3 van 30 seconden van 75kB. Voor het gehoor is die prima.

e: Files staan hier: http://tinyurl.com/feterman

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Ik heb het signaal door de diverse decodeer progjes gehaald.
Maar die kunnen er net als ik geen chocola van maken.:-p
@Ledlover
Dat dacht ik ook maar maar het is inderdaad anders.
Ik dacht direct aan de mode die vroeger door het ANP werd gebruikt om pers foto's te versturen.
Maar ook dat is het niet we moeten wel in die richting zoeken denk ik.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 19 augustus 2011 18:46:52 (50%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Klinkt een beetje als een fax-achtig signaal, maar dat klinkt toch anders...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Is dit signaal altijd aanwezig? en dan de vraag of je dit in het noorden van NL hebt ontvangen of in de randstad?

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op dit moment is het ook in Zaandam te horen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Net even op schiphol geluisterd met de scanner, maar daar hoor ik wel iets in de ruis, maar kan het signaal niet zo herkennen. Moet ik eerlijk zeggen dat ik op een verkeerde antenne zit om die frequentie uit te luisteren.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Iemand zin in 'n vossenjacht? :) ;)
Hier is het overigens niet al te sterk.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 19 augustus 2011 19:18:46 (37%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Hier (rond Leeuwarden) is niets te horen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Rond Zwolle ook niets te horen.

[Bericht gewijzigd door zwembroek op vrijdag 19 augustus 2011 19:49:04 (21%)

Hugo Welther

Moderator

Het komt hier S1-S3 binnen.

Het lijkt op het signaal dat wij afgelopen april bij Grimeton hoorde. Daar zetten twee ICOM HF sets rond de 13.5MHz en 22.5MHz een soortgelijk signaal in de lucht via de twee log.per's die in het veld staan.

We mochten alles op de foto zetten behalve de kast met die twee sets.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 20 augustus 2011 00:42:41 (13%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zit (en zat vanmiddag) in de randstad.
Ik dacht eerst dat het hier in huis ontstond in een of ander apparaat, maar had het in de auto ook.
Met de beam kan ik geen richting vinden, maar die is ook niet zo best op die frequentie.
@Jovak: Ik weet niet hoe lang het signaal er al is. Ik kwam het vanmiddag toevallig tegen, en hoor het nu nog.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 19 augustus 2011 20:44:07 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Schimanski

Golden Member

29.825MHz is zo te zien een freq. gebruikt bij modelbesturing (RC Racing). Zou er iemand een hekel aan die kleine scheurijzers hebben en een jammer in de lucht gezet. Signaal lijkt een beetje op fax of SSTV gepiep.

Ik hoor het hier (in de ruis) ook nog.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Grens Zuid Holland - België, niets te horen, stilte

Frederick E. Terman

Honourable Member

Raar hoor, ik hoor het hier ook nog steeds. Dan zou het toch semi-lokaal moeten zijn - dus in het westen van Nederland, zo ongeveer.
Eens kijken wat het signaal morgen doet.

Mans, slim gevonden trouwens, maar de meeste sites die die frequenties noemen voor modelbouw lijken wel in Oceanië te zitten.
Het Nederlandse frequentieregister noemt 29.7 - 30.01 als

  • Mobiel gebruik,
  • waarvoor een vergunning nodig is,
  • die niet meer verleend wordt. :)
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als het er morgen nog is, wil ik wel 'n plaatsbepaling doen...
Even 'n richtantenne in elkaar flansen. Magloopje ofzo. Als meerderen dat doen kunnen we een locatie bepalen.

Data even snel geproduceerd met RJEloop:
- Omtrek loop 1m (diameter 33cm)
- afstemcondensator (trimmer ;) 24pF, neem dus een 10-40pF model ofzo
- koppellus diameter 7 cm (omtrek 22cm) om aan een 50 ohm coax te kunnen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Klinkt mij niet als sstv/fax in de oren. Eerder een telex achtig iets. Rtty/sitor o.i.d.

This signature is intentionally left blank.

Hier in de achterhoek alleen ruis...
Klinkt als een callsign in RTTY wat om de 0,7 seconden herhaald wordt, en de zender verloopt telkens ietwat.

Het spectrum van het signaal:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img0001.jpg

Niet dat het veel helpt. Ik dacht even dat er tekst stond! Soort Hell, maar nee dus.

Met een beetje gekloot met tty kom ik op het volgend uit:

code:


FYURNE FYURNE FYURNE FYURNE QY

en de volledige dump

code:


FYURNE FYURNE FYURNE FYURNE QY 
VFHGWG
UCHCUHCI
AFHFHNHAHNSHC H

Ik hoor het signaal hier ook, 20 Km ten westen van Maastricht.
Het is echter nogal zwak want als ik mijn pc aanzet verdwijnt het in de qrm die veroorzaakt word door de pc. Het klinkt me ook als RTTY in de oren.

groeten

Ik hoor wel piepjes op 144304.50 kHz

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zaterdag 20 augustus 2011 13:31:23 (11%)

Ik zou het ook onmiddelijk FAX schatten. Een leeg plaatje. Maar goed, dan zou je het met een decoder makkelijk moeten kunnen decoderen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Leeg is het niet, heb de audio door een fax decoder gehaald, maar krijg alleen maar "sneeuw"

Inmiddels is het signaal volledig verdwenen hier, zal wel aan de condities liggen.