ICL7207's vinden het niet leuk als je ze perongeluk met hun outputs aan de 12V hangt... 
Ik was een voeding zijn display aan het aansluiten volgens de trail'n error methode en een aantal draadjes waren perongeluk tegen de onder spanning (12V) staande koelvin gekomen... 
=> gevolg: een aantal outputs hun interne mossen/torren zijn outputs zijn opgeblazen...
De pico c meter gebouwd met een diplay besteld bij dick best .
Daarna aangesloten hee het display doet niks wat raar .
Bedrading checken heb ik m dan soms verkeerd aangesloten nee toch niet .
Zou het display niet geschikt zijn .
Goh waar is die p1 voor eventjes aan draaien??
Hee verrek hij doet het wel .
GRRR
toch voortaan eerst maar eens het contrast instellen .
leip11
hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
op Aziatisch gebouwde schepen kom je nog vaak 24v fuse kasten tegen waar van die grote glas zekeringen inzitten die je met een special tool eruit moet halen.
van de week bezig geweest met een nieuwbouw boot hier in rotterdam waar dus nog een nieuw systeem bijgeplaats moest worden. bekabeling was al tijdens de nieuwbouw gelegd dus dat scheelde al een hoop. hele dag bezig geweest. 220vac ook al op de unit aangesloten en aangezet en dat werkte.
dus collega loopt naar de kast toe om de fuse terug te plaatsen. ik dus het apparaat aangezet en hij werkte niet. ik dus meten. ik heb nog geen spanning dus hij weer naar benee. ja zekering zit goed. misschien zijn de kabels stuk. hij opengemaakt en nagekeken. nee zit goed. 5 minuten gezocht tot hij met de opmerking komt "o er moeten 2 fuses in"
in deze 24v kasten werkt elke groep met fuses in bijde lijnen.
Een plasmasnijder is opzich niet zo'n grote stroomvreter maar de piek van een aanslaande compressor doet het wel graag in z'n eentje.
Tenzij die plasmasnijder van een wel erg zwaar type is, of wat verouderd.
Maar de hoofdzekering eruit?
Soms wil een oscillator niet werken als de aansluitdraden te lang zijn. Kijk maar in de talloze FM-bugs thread.
Hier gebeurde misschien hetzelfde, alleen hier wilde je dat juist. 
e: ↓ Een overgeklokte PIC? What next..!
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
Hier ook een gevalletje met een oscillator.
Ben bezig met een PIC33FJ128GP804. Deze heeft een interne oscillator met PLL.
Na flink studeren en zweten dan de PLL instellingen gemaakt. En ja hoor, bij aansluiten bleek De PIC zowat 90mA te trekken, terwijl dat ongeveer de helft zou moeten zijn.
Dan maar in een timer interrupt routine een poortpin-toggle erbij gezet, zodat middels de frequentieteller de clockfrequentie herleid kon worden.
Bleek dat de clock op 150% van het toegestane maximum stond 
De diverse actieve functies werkten zo te zien wel feilloos 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 7 november 2011 17:03:40 schreef Joeri de Man:
Ik ben wat aan het testen met zelfgemaakt elektromagneten.Ik maakte per ongeluk contact met de kern (bout) ipv het draad, en toch werkte het. Pas 2 versies later realiseerde ik me dat dit komt door beschadigingen in de lak.
goede tip:
Voortaan een isolerend laagje er tussen doen. En geen bouten gebruiken met scherp schroefdraad.
Zolang je DC gebruikt, zal een kortgesloten winding niet zo heel erg veel uitmaken, behalve dat je die winding kwijt bent, natuurlijk. Als je het begin en eind kortsluit verlies je natuurlijk wel heel veel windingen. Op AC heeft een dergelijke fout veel grotere gevolgen; het geheel gaat zich gedragen als een transformator moet een kortgesloten secundaire wikkeling. Zeker voor AC zijn stalen bouten niet bepaald ideaal kernmateriaal, op DC kan het nog wel, maar zo'n bout zal een flinke hysterese hebben, waardoor het ding dus een beetje magnetisch blijft na het uitschakelen.
Nu ik erover nadenken: dat effect zou je natuurlijk kunnen gebruiken om bi-stabiele relais e.d. te maken. Wordt dat in de praktijk ook gedaan?
Ach, engelse auto's, leuk toch. Ik heb nog steeds zo'n oude mini (een "91 Cooper S 1300 om precies te zijn) en daar komen ook wel eens zekeringen uit, oa van de remlichten. Die zitten samen met het achteruitrijlicht en die draden lopen onder het vloertje naar de onderkant van de pook. En die slijten daar ook altijd door.
Spokende ramen (en meer) bij een golf zijn typisch voor autoradio's die zelf zijn ingebouwd met de "standaardconnectoren".
tja, heb je nog mazzel dat je geen 2.3 16V had, die zijn pas echt slecht..
MAar de V6én zijn alleen elektrisch en op roest erg slecht. Verder valt het wel mee
motorisch zijn ze onverwoestbaar.
Op 22 november 2011 08:55:28 schreef GJ_:
Spokende ramen (en meer) bij een golf zijn typisch voor autoradio's die zelf zijn ingebouwd met de "standaardconnectoren".
En het leukste is dat deze problemen pas na een jaar of twee na de plaatsing van de radio kwamen en ramen gaan soms ook niet meer open of dicht tot de accu opnieuw aangekoppeld word.
Btw alarm heeft het ook nooit gedaan(dacht texalarm) en centrale vergrendeling doet het op bepaalde parkeerplaatsen gewoon niet.
Sven had zelf ook zijn scope mee genomen, maar de Vialle Signalite was wel erg handig.
gelukig is er voor de schema's internet, en heeft Sven genoeg contacten om op zaterdagavond een onstekingsmodule te laten bezorgen.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Fout gepost in 'Een schaterlach' dus hier op de juiste plek 
Sinterklaasavond en iemand heeft een leuk kersthuisje gekregen.
Dus prima, gezellig bij de overige huisjes gezet. Deze huisjes komen van de Blokker en hebben een aantal geel/oranje leds met een 4,5V adapter voor de verlichting.
Ok, aangesloten en geen probleem. Tot na een minuut of 10 ik een plofje hoorde. In eerste instantie denk je aan het verpakkingspapier in de oudpapierbak wat nog een beetje naar bovenkomt of iets dergelijks. Totdat iemand vertelde; hé het nieuwe huisje staat niet meer aan. Hmm zou dan toch die zeer goedkope 'made in china' adapter waar ik een beetje sceptisch over was het begeven hebben. Een korte test wees uit dat inderdaad de uitgang 0V was.
Goed wat nu? Garantie of zelf een kijkje nemen?
De laatste optie was het meest voor de hand liggend dus hamer en schroevendraaier werden ter hand genomen.
De adapter werd geopend en de inhoud bekeken. Er bleek een zeer klein printje in te zitten wat verbazingwekkend genoeg toch een schakelende voeding voorstelde.
Na een snelle inspectie bleek een 1Ohm 1W weerstand onderbroken dus deze vervangen. Na een korte en flitsende test bleek dit toch niet het enige onderdeel te zijn wat defect was.
Twee smd'tjes waren compleet uit elkaar gespat wat een verdere reparatie moeilijk maakte.
Verder viel het mij op dat er totaal geen zekering aanwezig was. Zou dat dan toevallig die 1Ohm weerstand geweest zijn?
Omdat het met de adapter toch al een verloren zaak was de prik er nogmaals opgezet om vervolgens in de sferen van oud&nieuw te komen. Nadat de rook was opgetrokken bleek de afvlak C van 2,2uF 400V wat groter geworden te zijn. Hmm die ene 1N4007 gelijkrichtdiode lijkt sluiting te maken. Zou dat dan de oorzaak geweest zijn van de hele misere...?
Toch wel bijzonder dat een dergelijke adapter zonder enige vorm van filtering (pri en sec) hier geleverd wordt.
Het resultaat na de 'reparatie'.
Enfin de adapter was afgeschreven dus over op de orde van de dag. Namelijk het nieuwe huisje aansluiten op de andere beschikbare 4,5V spanning samen met de andere huisjes.
Even gemeten hoeveel stroom het huisje trok en warempel de meter geeft een dikke 200mA aan! Omdat de gezamenlijke adapter niet meer dan 300mA kan leveren was dit een probleem.
Dus ditmaal het huisje eens opengehaald en kwam tot het volgende:
Een willekeurige beginner hier op CO doet dit beter dus zou dit de verklaring zijn voor het falen van de adapter?
Na nog eens goed gekeken te hebben blijken de leds (4 stuks) via 2 parallel geschakelde 47Ohm weerstanden op de 4,5V aangesloten te zijn. Tenminste dat is de bedoeling, door alle wanorde is er namelijk het e.a. onbedoeld gewijzigd in de schakeling.
Dit resulteert in twee toch wel erg donker oranje brandende leds en het hoge stroomverbruik. Het lijkt erop dat de adapter ondanks alle karigheid toch iets van een werkende beveiliging heeft gehad!
Al met al de soldeerbout ter hand genomen en lekker een half uurtje bezig geweest. Met het uiteindelijke resultaat.
De voorschakelweerstand is nu 47Ohm en de stroom is netjes 40mA. Er wordt niets overbelast en de leds branden mooi geel.
Let dus bij het kopen van deze huisjes goed op of er toevallig een schakelend prul bijzit en meet even de opgenomen stroom per huisje. Zo voorkom je dat er andere spullen onbedoeld gaan meebranden.
Alvast een prettige kerst aan iedereen 
hmm even opwarmen voor de kerst krijgt zo wel een andere betekenis
vandaag ook weer een leuk akkefietje hier.
mijn schoonvader had nog een Tele2 lapdoos. Acer aspire 5315. Die dingen kreeg je destijds gratis bij een abo. Als enl bleek waarom met 512Mb RAM zijn het gee echte prestatiebeesten.
maar enfin. Hele windhoos bleek echt te zwaar vor het ding enhij liep telkens binnen no time vol te lopen en niet meer te hanteren.
Ik denk: voor zijn toepassingen bare linux install erop en rammelen met die bak.
Zo gezegd zo gedaan. Maar tijdens installatie valt ding ineens dood... WTF??
nou even afwachten en zoeken, maar geen oorzaak te vinden. Dus nog een keer. En waarmepel: hele install lukt.
Dus ding draait netjes, meteen even update uitvoeren. BAF. Weer ineens alles uit.. Update manager meteen om zeep. Maar nu voelde de kast bij de CPU wel erg warm aan. Dus even af laten koelen weer.
Update manager hersteld. Nog even wat opzoeken en ineens voelde hij weer erg warm aan. Ik nog in dat ding blazen. maar tevergeefs. BAF ding uit.
Nou duidelijk verband. dus zal de ventilator wel vast zitten
ik begin open te schroeven en denk ineens: zal eens kijken of die ventilator zo draait (kon hem zien zitten)
Zet hem aan en in bios draait die!!! Das dus goed. Maar als ubuntu start gaat hij uit.
Zoek ik op internet. heeft Acer een ontwerpfout gemaakt (ze geven het zelfs toe!!!) de CPU ventilator moet nu door de software bestuurd worden. En die software is vanuit acer alleen voor windhoos te krijgen.
Lekker dus. als je je lapdoos laat staan en die software crasht, crasht even later OOK je lapdoos.
Gelukkig zijn er handige goochems die het ook voor linux hebben uitgedokterd. helaas ben ik nog niet zo'n linux kenner dat ik het allemaal al begrijp, maar het kan dus wel. Maar uiteraard geld hetzelfde probleem. Als het crasht, ga je mank!!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nog net voor het slapen gaan snel iets gesloopt (een 2.5kW boost converter, bij deze excuses aan de stagairs die hem gebouwd hebben). Ik moest er 2 lijntjes bij aan solderen, dus de labvoeding uit en de bout erop. Op het moment dat ik het spoortje raak springt er een oranje vonkje over... Damn, da's niet goed.
De schakeling hing nog aan de labvoeding (die was dus uit), en aan een programmer via een RS232-USB converter aan de laptop. Het soldeerstation en de labvoeding zaten samen in een verlengsnoer met randaarde, maar de wandcontactdoos heeft geen randaarde (oud en gammel gehuurd appartement), en de laptop zat dus ook niet met de randaarde aan de rest, alleen via de USB kabel. Ik heb nog niet bedacht hoe het nu precies gebeurd is, maar ik vermoedt dat het iets met het netfilter van de laptopvoeding te maken heeft.
Nu zijn er een paar uitgangen van de controller stuk, en misschien de programmer ook. Het is tot overmaat van ramp een tqfp64 op een print met hoge dingen er omheen, en ik heb geen vervanger.
Niet echt een fijne manier om je avond af te sluiten.
Ik heb men UPS vanochtend gesloopt(2000va, online model), weet nog steeds niet hoe precies. Het ging ongeveer zo.
Ik stond als eerste op en ging het koffiezetapparaat aanzetten, deze maakt kortsluiting en de aardlek gaat eruit, ik loop naar de meterkast om hem terug op te zetten en nog voordat ik de aardlek terug op heb gezet hoor ik ineens een luide knal gevolgd door een luide doorlopende piep. Ik ren in paniek naar boven en zie dat men pc en server ook ineens uit zijn(zitten achter ups), ik ga de zolder op en daar staat dat ding luid te piepen en zie het lampje van inverter rood branden.
Vanmiddag de ups maar eens open gedraait en kom een kompleet zwarte zekering tegen in het uitgangscircuit en zie verder niks.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Test je de UPS regelmatig? Zo niet dan kan het ook best toeval zijn dat een mankement nu aan het licht komt.
SparkyGSX
Ik heb wel vaker gezien dat er dingen stuk gaan als een aardlekschakelaar of automaat ingrijpt, al vind ik het nog steeds vreemd. Een koffiezetapparaat trekt wel een redelijke stroom, maar hij is niet bepaald inductief, en de inductie van de kabels e.d. kan toch niet zo'n piek veroorzaken dat de netfilters, VDR's, etc. van zo'n UPS dat niet zouden overleven. Toch blijkt het in de praktijk nogal eens te gebeuren.
Van de week nog een router gehad die, nadat ik de automaat uit had gezet om aan de elektrische installatie te werken, alle instellingen kwijt was.
@Tidak Ada: hoe dacht je dat ik aan die naam gekomen was?
@Jochem: nog wel redelijk kunnen slapen, maar fijn is anders. Het enige voordeel is wel dat ik nu een andere controller kan gebruiken, en het ding gesloopt mag worden voor de onderdelen, want eigenlijk voldeed hij toch al niet voor het beoogde doel. De spoelen, condensators, etc. zijn de duurste onderdelen, en die kan ik nu dus hergebruiken met andere MOSFETs en logica om het ding aan te sturen. Als deze heel was gebleven, had ik dat spul allemaal nieuw moeten bestellen, met lange levertijden e.d., dus misschien komt het wel goed uit.
Is een Dequatec Argo(/ango?) ups 2000 welke ik een hele tijd geleden heb gekregen vanwege kapotte accu's. Heb er nog nooit van gehoord en kan er geen info over vinden, dat maakt herstellen lastig(of apc'tje van mp plukken).
En door invloeden vanuit het lichtnet defect geloof ik niet helemaal, omdat het een online ups is maar zal wel stom toeval zijn.
Als ik hem inschakel op alleen de accu (geen netspanning!) meet ik 318VDC over de kapotte zekering(1,6At), dus ik gok dat het ergens in de aansturing van de wisselrichter zit(de fet's op het koelblok meten goed).
SparkyGSX
Die programmer was een STK500 (gelukkig hing de JTAG ICE MKII er nog niet aan), en die lijkt het overleeft te hebben. Ik heb wel wat moeite moeten doen om hem weer aan de gang te krijgen, maar dat zal wel aan de USB-RS232 converter hebben gelegen, denk ik. Ook die lijkt het overigens nog wel te doen.
In plaats van de AVR die er in zat, komt er nu een nieuw bordje met een Freescale HCS12. Ik heb nog geen ervaring met Freescale controllers, maar ik denk dat ik die vrij snel werkend heb. Gelukkig zat er in die AVR weinig spannende code, dus het porten is ook zo gebeurd.
Ik kan het alleen niet hebben dat ik nog steeds niet snap wat er nu precies is gebeurd; de laptop voeding heeft geen randaarde, dus een netfilter met zwevende aarde kan het op die plek niet zijn. Als ik tussen de soldeerbout en de ground van de USB kabel meet, staat daar wel een aantal millivolts AC, en volgens de multimeter loopt daar 30mA AC als ik ze verbindt. Het lijkt erop dat er verschillende capacitieve koppelingen naar de fase en nul van de lichtnet zijn of zo.
In principe is een echte randaarde niet echt noodzakelijk om dit te voorkomen, lijkt me, als ik in ieder geval maar een potentiaalvereffening naar de laptop en eventueel de grounds van de labvoeding leg. De uitgangen daarvan zweven natuurlijk ook t.o.v. de randaarde, maar ook die zullen wel een parasitaire capacitieve koppeling hebben.
Het stomste van het geheel is trouwens dat ik een USB isolator op het bureau had liggen, maar vergeten was die er tussen te steken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 16 januari 2012 19:21:02 schreef SparkyGSX:
Ik heb wel vaker gezien dat er dingen stuk gaan als een aardlekschakelaar of automaat ingrijpt, al vind ik het niet steeds vreemd. Een koffiezetapparaat trekt wel een redelijke stroom, maar hij is niet bepaald inductief, en de inductie van de kabels e.d. kan toch niet zo'n piek veroorzaken dat de netfilters, VDR's, etc. van zo'n UPS dat niet zouden overleven. Toch blijkt het in de praktijk nogal eens te gebeuren.
[
Van de week nog een router gehad die, nadat ik de automaat uit had gezet om aan de elektrische installatie te werken, alle instellingen kwijt was.
Heeft bij mij ooit twee UPS-sen gekost. Hele fijne van MGE. Zou ik best willen repareren, maar die jongens zijn samengegaan met APS, die je nu voor iedere defecte MGE een APS proberen aan te smeren
Bij MGE in Waddinxveen kreeg je persoonlijke hulp. NU geen schema's meer, dus.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 16 januari 2012 21:06:55 schreef SparkyGSX:
de laptop voeding heeft geen randaarde, dus een netfilter met zwevende aarde kan het op die plek niet zijn.
Meet toch voor de gein 's tussen de - van die laptopvoeding en de aarde (PE).
Ik heb hier meerdere schakelende voedingen zonder randaarde die toch een netfilter naar de gnd hebben: HP printervoedingen, de lader van m'n HP ipaq, de voeding van een halogeenlapje (niet HP)...
Waarom dat zo ontworpen is is me een raadsel, want er staat gewoon vrolijk 115VAC tussen de - van mijn ipaqlader en de GND van mijn USB aansluiting. (Ik meet 90V met mijn 10M DMM, dus veel stroom zal er niet kunnen lopen. Het prikt wel.)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Wij zien het in de praktijk ook gebeuren. Er wordt bij geïsoleerde transceivers te vaak uitgegaan van het niet nodig zijn van enige potentiaalvereffening, maar in de praktijk blijkt het dan toch fout te kunnen gaan. Een C tussen bijvoorbeeld frameground en ground biedt dan oplossing. Weerstand heb ik zelf nog niet eerder gebruikt, maar kan zoals beschreven ook een oplossing zijn.
Ietsje verschillend, maar ik moest aan deze discussie terugdenken...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb ook wel eens problemen ondervonden met een zelfbouw RS-232 isolator. Die werkte eerst prima, maar na een tijdje hield het op, ook al was er niets stuk.
Een hoogohmige weerstand over de "isolatie" bracht de communicatie terug tot leven.
'k Heb nooit begrepen wat nu eigenlijk de oorzaak van het falen was...