-

[Bericht gewijzigd door 1marcelfilms op (100%)]

Je hebt meer dan alleen FM. Dat ding heeft lange, midden en kortegolf AM en 3m omroepband FM. En nog een grammofoonstand waarbij je er een grammofoon (met keramisch element) of CD speler, MP3 speler, PC of wat dan ook kan aansluiten.

http://home.planet.nl/~mhamm/radio/Fotos/B3W22A.jpg

Jij mist dat verchroomde ding voorop. Die vallen er op de een of andere manier vaak af. Je zult voorlopig even een alternatief daarvoor moeten zoeken dat op het asje past totdat je een origineel te pakken heb (plaats eens een gezocht-advertentie op www.gloeidraad.nl), anders kan je niet van band schakelen. In het midden van het asje zit de aan/uitknop.

Van band schakelen doe je door die brede knop te kantelen. Je zult dus iets er op moeten zetten zodat je die as 'n stukje heen en weer kan draaien.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]

-

Voorzichtig, 't is plastic geloof ik.

-

Lijkt me toch echt nogsteeds een rot schakelcontact, buisvoetcontact of soldeerverbinding.
En dan nogmaals de vraag:

is het toestel trillingsgevoelig?

Bandschakelaar kan je reinigen met tuner 500 spray. Niet met contact 60 of iets dergelijks. Maar eerst maar eens een paar keer heen en weer schakelen tussen alle banden en trillingsgevoelige onderdelen achterhalen en repareren.
Bedien ook de netschakelaar eens een aantal keer, het klinkt in de verte een beetje als een gammele schakelaar.

Even een waarschuwing voor Marcel (en niet de eerste keer), Gebruik de edit als je wat wit toevoegen. Gebruik het forum niet als een chatbox. En laat overbodige quotes achterwege.

Lees de FAQ nog eens goed door en hou je er aan, anders volgen er maatregelen.

-

In het midden van de as van de bandschakelaar.

Als ie trillingsgevoelig is, dan moet je dus kijken naar brakke buisvoeten of solderingen daarvan en schakelaars. Tik als het toestel aanstaat eens voorzichtig met een isolerend voorwerp (geïsoleerde schroevendraaier, droog houten stokje, stukje dunne elektrabuis) op diverse onderdelen om de boosdoener te vinden.

-

En nog steed onnodige quotes.
Onder de laatste post staat "beantwoorden". Gebruik die knop, dat voorkomt die onnodige quotes.

-

volumeknop is waarschijnlijk vuil of defect.
Mag ook wel na al die jaren, heb het zelf ook wel eens aan de hand als ik een tijd niet aan de volueknop zit en daarna harder of zachter zet dat hij gaat kuren en meestal kun je zoiets (tijdelijk) oplossen door de knop een aantal keer voluit en weer dicht te draaien.

-

Op 19 november 2011 22:37:00 schreef 1marcelfilms:
[edit] waar kan ik een buisvoetje kopen, want die oude is afgebrokkeld toen ik 'm aanraakte

Kijk eens bij de shops, in de balk links.

Radio Twente in Den Haag heeft nog van die pertinax printvoetjes.
Maar ik zou deze geljk vervangen door een keramische i.v.m. de hitte.

-

-

Buisvoetje vervangen: radio uitkasten en buisvoetje los solderen. Vervolgens de nieuwe insolderen.

De fout kan van alles zijn, verlopen weerstanden, slechte elco's/condensatoren, rotte solderingen, vuile contacten in de schakelaars.

Na het vervangen van het buisvoetje:
Eerste simpele test. Zet de radio op PU-stand en sluit een MP3 speler o.i.d. aan op de PU ingang. Treedt het verschijnsel nu ook op zit de fout in de LF versterker. Uit je opmerking dat het onafhankelijk is van het volume, is dat het meest waarschijnlijke.

Heb je wel een "net en strak" geluid dan zit de fout in het HF gedeelte en wordt het wat lastiger.
Neem dan het schema voor je en begin eens met diverse spanningen op de buizen te meten. Als de fout zich voordoet en als de fout zich niet voordoet.

[edit]Vul je profiel eens aan met je woonplaats. Wellicht is er iemand bij je in de buurt met ervaring met buizenradio's die je kan helpen.

-

Als het goed is heeft de radio een din aansluiting hier is de pinout, je moet gewoon de LR-in en ground gebruiken.

-

-

[Bericht gewijzigd door 1marcelfilms op (96%)]

-

Gekraak op de FM. 9 van de 10 keer toch een vuile schakelaar of je moet het in het FM-blikje zoeken.
Hang eens een voltmeter aan de hoogspanningsaansluiting (liefst een analoge) op het FM-blikje. Wat gebeurd er met hoogspanning tijdens het kraken.

Prijs? Wat de gek er voor geeft, het zijn tenslotte verzamelaars items. Op meer dan €15,- zou ik niet rekenen.