je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

tja, in mijn vorige school uit 1963 zat een starlift-voorburg. (nu in onderhoud bij KONE)

ik ben benieuwd welk merk het is, misschien wel een die niet meer bestaat, zoals schlieren ofzo.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Tidak Ada

Golden Member

@Alex-V

Dit is een leuk BBC artikeltje over die buisjes:

BBC

French recall 'radioactive lifts'

A company manufacturing lifts in France is removing the buttons from hundreds of them, after finding they contained the radioactive material cobalt 60. Up to 600 Otis lifts were refurbished using the buttons which were made using materials supplied by an Indian firm. Some 20 staff at a factory in Chimilin, France, were believed to have been exposed to unsafe levels of radiation. France's nuclear safety body (ASN) raised its alert level but said there was no danger to human life. The firm Mafelec manufactures lift buttons in Chimilin for the French branch of US-based multinational, Otis. Radiation was detected at the plant in early October, and a subsequent inspection found that contaminated material had arrived at the plant at some point in August. Of the 30 workers who came into contact with the material at the Malefec plant, 20 were exposed to radiation above the legal safe limits. A company in Sweden has also reported faint traces of cobalt 60 in material imported from India, but it was not believed to pose any health risks. ASN categorised the incident as level two on the International Nuclear Event Scale, where seven represents the most serious nuclear accident. 'No danger' A spokesman for Otis said the company was in the process of removing buttons from 500 to 600 of the 2,500 lifts the company had installed, modernised or repaired between August 21 and October 9, "even if there is no danger for users". He said the most important point was "that the lift buttons do not represent any risk to people's health". The removal and checking process is expected to take several weeks and all remaining buttons will be destroyed. In a statement on its website, ASN said the five Indian companies believed to have exported the contaminated material to a number of countries were being investigated. The body said it would remain in contact with the Indian authorities and with nuclear safety organisations in other countries, and that Mafelec could face charges for public health offences. The BBC's Hugh Schofield in Paris says the incident has raised questions about the the unintended consequences of globalisation.
[ http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7685124.stm ]

Verder de versie van Reuters uit de The Vancouver Sun:

Otis elevator buttons in France found to be radioactive Reuters
Published: Wednesday, October 22, 2008
PARIS (Reuters) - Elevator maker Otis will replace hundreds of lift buttons in France after authorities found radioactive materials imported from India at a supplier factory, a source at Otis said on Wednesday.
The French Nuclear Safety Authority (ASN) said about 20 workers at the plant run by the firm Mafelec, which makes lift buttons in the eastern Isere area, had been exposed to levels of radioactivity above legal norms.
"The most important point is that the lift buttons do not represent any risk to people's health," said the source at Otis, who declined to be named.
He estimated that contaminated buttons were installed at between 350 and 500 sites around the country.
Only buttons delivered between Aug. 21 and Oct. 10 are concerned. Otis will trace all of those, test them, and replace those found to be radioactive as a precautionary measure, the source said.
The ASN said it had classified the incident at Mafelec at level 2 on the International Nuclear Event Scale. The scale goes from zero, which means no safety risk, to 7, which means a major accident.
In a statement posted on its website (www.asn.fr), the authority said the Mafelec plant had received materials contaminated by cobalt-60, a radioactive substance, from India.
It said it had contacted nuclear safety agencies in several countries to exchange information about the incident, and the Swedish agency had said some contaminated supplies had been found in Sweden too.
The ASN said five Indian companies had sent products tainted with cobalt-60 to various countries, and said it was in touch with Indian authorities over tests being conducted there.
The Mafelec workers were exposed to doses of radioactivity ranging from 1 to 3 millisievert (mSv). The French legal limit for people who do not work in the nuclear industry is 1 mSv per year. However, French media quoted medical experts as saying exposure to a 3 mSv dose did not represent a big health risk.
© Reuters

>>> Ik heb overigens data sheets liggen in pdf.

Ja, Starlift, onze plaatselijke trots!!! Volleyball wereldkampioen!!! :-) (denk maar aan m'n oude avater met de rode kasteeltoren)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

jah, ik film ook liften, ik was een keer met een vriend in den haag, en toen gingen we ook naar voorburg. eerste lift die ik zag : starlift-voorburg :D

ik heb ook een aantal starliften naar de kl*ten zien gaan, de mooie oude rekken vol relais werden vervangen door een digitale besturing :'(

http://www.youtube.com/watch?v=PTOsdE9nFHs

en dit zal ik nooit vergeten

http://www.youtube.com/watch?v=VsMH-cz1ABs

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op vrijdag 21 augustus 2009 14:36:09 (20%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Tidak Ada

Golden Member

Kan je je nogdie mooie manoniehouten liften met messing bediening (liftbediende) in de Bijenkorf aan de Grote Marktstraat herinneren???

De mooiste lift die ik heb mogen betreden was in het Speelgoedmuseum in Porto (Portugal). Kom je er ooit, zoek er dan naar!! Een museumstuk op zich!
Ook de water-kabeltram op de helling naar Bom Jésu in Braga (P) is iets voor liftliefhebbers!!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 21 augustus 2009 14:42:12 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 augustus 2009 14:38:53 schreef Tidak Ada:
Kan je je nogdie mooie manoniehouten liften met messing bediening (liftbediende) in de Bijenkorf aan de Grote Marktstraat herinneren???

De mooiste lift die ik heb mogen betreden was in het Speelgoedmuseum in Porto (Portugal). Kom je er ooit, zoek er dan naar!!

nee, houten liften heb ik helaas nog niet gezien.....

mijn zweedse vriend is in stockholm wel nog het een en ander oud spul tegen gekomen :D

http://www.youtube.com/watch?v=3qpJHmH3wGg

weet je niet nog ergens een locatie in nederland waar nog een mooie oude lift in zit?

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

ik sprak een monteur van mijnssen liften en die hebben in nederland nog een houten lift in onderhoud en die is ongeveer 100 jaar oud .

ik zei al dan ligt er zeker een blok hout met de tekst erop "reserveonderdelen " en een beitel erlangs :):)

op mijn ex werk deed ik de tl's vervangen in de liften , en dat moet met 2en maar ik deed hem laten zakken , en dan de hoofschak uit als hij met de bovenkant op de verdieping stond , en dan mijn foudraal tussen de deur en een stoel zodat de deur niet dicht kon schuiven.
want de lampen moesten van boven vervangen worden .
en we hadden ook een persoon die de liften slooptte als diegene erin zat , en nogal gek erop was als de brandweer dan kwam ( aandacht ).
toen moest in een hydraulieklift uit 1980 compleet nieuwe besturing komen , van 20.000 euro en dat was een kreng , want was altijd kapot , en er zaten nog open kamrelais in en losse aders door de kruiprumte naar de lift zelf en die tech ruimte was in de kelder en daar had een 60cm water gestaan tijdens de verbouwing . en meestal was het al zat om de hoofschak aan en uit te zetten , dan werkte het weer of de deur van de liftruimte dicht te knallen was ook goed .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

over houten liften, ik heb wel een vrij moderne maar mooie lift gefilmd
http://www.youtube.com/watch?v=aWZ_7bRG_T8

maar kan je bij die school eens kijken voor liftonderdelen?

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

ik heb de kennis gesproken en gaat met vakantie een week , en daarna .... en ik ga niet alleen in dat gebouw daar het gevaarlijk lopen is en een hoop donkere stukken , en zoeken zal niemand je daar . ik kon me in die kelders ook al opnamen voorstellen van een horrorfilm want alles is er . ook is her en der al brand gesticht enz enz . en de afbraak zal niet zo lang meer duren .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en als ik + mijn vader erbij zijn?

we zijn allebei wel geinteresseerd...

ik kan misschien ook nog zon voedingkje gebruiken...

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op vrijdag 21 augustus 2009 18:11:36 (27%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

die practicum voedinkjes ? die waren al dichtgemaakt met een plank omdat de voedingen al 35 jaar oud waren en de elco's waren eraf gerot , en de paneelmeters waren door de leerlingen gesloopt . ik heb de poolklemmen eraf gehaald en de componenten , verder is een lm723 voeding niet geweldig , en was ook een elektuurprint .

er zat een koelblok aan wat los onderin de bak lag , en als dat tegen de waterleiding is gekomen ..... paf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik ben anders wel bezig met de elektuur labvoeding.... :D

ik heb zelf wel zin in slopen:P

het gaat me het meeste om de lift.

mijn vader verzamelt geweien en andere dieren, misschien is er nog een restant in het biologie lokaal.

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op vrijdag 21 augustus 2009 18:33:52 (29%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

ja de labvoeding met onderdelen van nu , maar die oude dingen ..
er zijn er nog een 9tal ofzo. biologielokaal is op een paar posters na wel leeg , maar er hangen nog posters uit 1962 die zijn onderhand geld waard .@ alexander , het in brabant te doen kom je uit de buurt ?

edit ; ik zie al uit adam , en je bent nog wel jong om al dingen te slopen , hoewel ik het ook al kon op mijn 4e . en zal het ook niet afleren voor mijn biologische klokbatterij op is .

idd begint offtopic te worden ...

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 21 augustus 2009 21:59:16 (35%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb je een mail gestuurd, gaat wel een beetje offtopic.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

nu weer ontopic!

bijna gratis (10 euro op de rommelmarkt)

Canon PowerShot S10 2.1 MegaPixel Digitale Camera (bouwjaar 1999)

in zeer goede staat ( 1 klein krasje )
incl. 3 accu's, lader/voeding, USB kabel, kabeltje om de camera zonder accu met de voeding te verbinden en luxe tas. doet het nog prima.

tas staat niet op foto, 1 accu zit in de camera

http://www.uploadarchief.net/files/download/gratisspul%20001.jpg

helemaal gratis : EREA 100VA trafo. gevonden in een bak met sloopafval.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gratisspul%20003.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/gratisspul%20004.jpg

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1751&mode=view
Philips programeerbare DC standaard.
Gratis bij een bijna gratis HP tafelmultimeter (en die koste een plantje voor de wederhelft van de eigenaar :-) ) Handig ding naast calibratie bij restauratie ook als testvoeding bij meetexperimenten. Er zit namelijk ook een regelbare stroombron in. Ben nu met een bolometer bezig en zo kun je perfect een stroompje ergens doorsturen, makkelijker dan met potmeters en weerstandsdelers aan de gang.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 21 augustus 2009 14:38:53 schreef Tidak Ada:
Kan je je nogdie mooie manoniehouten liften met messing bediening (liftbediende) in de Bijenkorf aan de Grote Marktstraat herinneren???

De mooiste lift die ik heb mogen betreden was in het Speelgoedmuseum in Porto (Portugal). Kom je er ooit, zoek er dan naar!! Een museumstuk op zich!
Ook de water-kabeltram op de helling naar Bom Jésu in Braga (P) is iets voor liftliefhebbers!!

Vergeet ook niet de paternoster aan het Vaclavsplein in Praag (CZ). Overigens las ik dat er in Nederland nog zeker 7 paternosters bekend zijn waarvan nog enkele in gebruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kreeg van mijn zus een hele oude digitale camera die "kapot" was.
werkte op batterijen niet meer.
er zat ook nog een adapter ingang op maar geen adapter er bij.
adapter op de ingang en yes! hij doet het.
contactjes van batterijvak opschuren en klaar is krijn!

ik heb vandaag 2 hele mooie SE ringkern trafo's van elk 2x 8V~ en 2x 23.6V~ 90VA van mijn oom gekregen.

en ze zijn nog afgeschermd ook

http://lh6.ggpht.com/_vO4erOlbyoQ/SpLawCqvRUI/AAAAAAAAAgQ/BCEMV1N7Wy4/s640/IMG_1187.JPG

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Henry S.

Moderator

Op 24 augustus 2009 20:29:53 schreef tinus016:
en ze zijn nog afgeschermd ook

Op wat voor manier, ik zie de standaard folielaag.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

er staat op de stikker van de trafo koperschem.

http://lh5.ggpht.com/_vO4erOlbyoQ/SpL1n0OrIbI/AAAAAAAAAgw/5V1v5RDkuSk/s640/SNC00388.jpg

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

= statisch scherm tussen de wikkelingen, ter voorkoming van lekstromen en 'net narigheden'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 augustus 2009 20:29:53 schreef tinus016:
ik heb vandaag 2 hele mooie SE ringkern trafo's van elk 2x 8V~ en 2x

Single ended ringkern? Dacht 't niet. ;)

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 augustus 2009 22:33:43 schreef alex278:
[...]

Single ended ringkern? Dacht 't niet. ;)

Zou 'SE' misschien een merk kunnen zijn? :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 augustus 2009 22:39:13 schreef Tidak Ada:
[...] Zou 'SE' misschien een merk kunnen zijn? :P

Nou, dat hoop ik dan maar ;)

Henry S.

Moderator

Op 24 augustus 2009 22:19:18 schreef tinus016:
er staat op de stikker van de trafo koperschem.

[afbeelding]

Ohhh, dat is mooi :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten