Mijn Labvoeding

Op 25 augustus 2009 21:22:37 schreef joel26:
ik had het ook even doorgekeken en vond deze zin:
De voeding kan zowel 30V leveren als 10A. Maar niet beiden tegelijk

Het maximale gestabiliseerde vemogen hangt af van:
De trafo.
De buffer-elco.
De eindtorren.

Buiten dat, is het principe v/d Elektuur'82-voeding bruikbaar over een groot bereik. Desnoods 1000V/100A, al zal je dan aardig wat fans nodige hebben om de koelplaat onder controle te houden... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 augustus 2009 21:22:37 schreef joel26:
iemand trouwens een idee van de totaalkosten voor de elektuur zonder behuizing, zonder trafo's en met goedkope LED displays?

Ik gok zo'n e40/50 inc print. Dan wel met fatsoenlijke onderdelen. Dus Een 15V voeding voor de opamps. Alles metaalfilm.

ok,

jeetje zeg... moet ik van mijn vader gaan wachten totdat hij hij de elektronicashop in de stad heeft gehoord wat de mogelijke gevaren zijn...
tegen die tijd is het volgende week donderdag en is die trafo die zow lekker goedkoop was foetsie...
maarja:P

voor 50€ heb je natuurlijk al "professionele" voeding die tot 15V gaat, maar zelfbouw is leuker natuurlijk :)

Printje laten maken is zo e15 voor een print. Een goede 10mF 63V kost je ook snel e10. Met 10mF zit je goed voor zo'n 3/4A (rimpel van ~3/4V). Voor 10A zit je dan aan e30. Torren zijn e1 per stuk. Dan nog potmeters die al snel e4 zijn.
De rest ben je ook zo e10 aan kwijt.

Zo kom je snel aan je e50.

Voor e80 heb je zoiets http://www.eleshop.nl/va-30v-3a-labvoeding-p-117.html?osCsid=cd5e304ef… . Daar kan je het niet zelf van bouwen.

Veel gevaren zijn er niet. Zolang je het maar niet verkeerd om aansluit.

maar met de elektuur wel je eigen design eah:)
maar mijn vader weet niks van elektronica, dus hij wil het van een vakman horen die hij kent...

voor 15 euro heb ik een delta 0-50v en 0-10 amp gekocht , en voor 40 euro extra is hij digitaal af te lezen met meters die wel kloppen .
ik heb ze ingebouwd , en de voltmter klopte meteen ( 0,01 nauwkeurig ), en de amp was een kwestie van 1 mm draaien aan een potje van 100 ohm . en zelfs een autohalogeen van 60 watt is geen probleem , en dat is de test voor een voeding zelfbouw daar zo'n pit een inschakelstroom heeft zo zwaar , ik heb hier ook al een aantal voedingen mee opgestookt en vond zo ook de zwakke plek .

en blijf weg van een lm723 sturing want deze zijn tempinstabiel en lopen zo 2 volt op bij warm worden .is ook een ic uit 1973 oid .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en blijf weg van een lm723 sturing want deze zijn tempinstabiel en lopen zo 2 volt op bij warm worden

Waar haal je dat vandaan? Of bedoel je 2mV?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik heb er zat gebouwd met dit ic , en daar ze een hoge spanningsval moeten hebben om de stroom te meten . en daarmee de voeding terugregelen , was ik bij een 10 amp voeding ,7 volt kwijt vanaf de collector van de eindtor , tot aan de +poolklem en een deel ervan viel weg over een weerstand van 0,33ohm die zo heet werd , en ook daarom verliep het ding in zijn geheel , en ik had er goede weerstanden in en gekoeld , en verbeterd nog kwa afvlakking maar verloop was blijvend . toen heb ik met bijna dezelfde componenten een voeding gebouwd van 2x een ca3130 met current limit en die was al veeel beter . en dus alleen de print is veranderd en de meetweerstand naar 0,10 ohm gedaan .en ook was dit een 0-30 v en een 0-10 amp . of is er wel een goed schema van de 723 ?

ik had het mijne van een amerikaanse site , maar heb gekeken maar ik heb het niet meer . de site was iets van www.home uelgoop/antoon powersupply/part1 . maar is ook al een 6 jaar geleden .en hij had de dissipatie ook onderschat , want was 350 watt , dit had ik ook al veranderd met een relais bij 17 volt laten schakelen met een lm324 .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
2 weten meer als 1 en vele handen maken licht werk.

limburg grenst ermee, dus moet wel lukke;)

Henry S.

Moderator

Op 27 augustus 2009 00:08:33 schreef testman:
ik had het mijne van een amerikaanse site , maar heb gekeken maar ik heb het niet meer . de site was iets van www.home uelgoop/antoon powersupply/part1 . maar is ook al een 6 jaar geleden .en hij had de dissipatie ook onderschat , want was 350 watt , dit had ik ook al veranderd met een relais bij 17 volt laten schakelen met een lm324 .

Dat schema staat nu hier http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/ps3010/ps3010a.html
Tony heeft z'n site verhuisd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dat lijkt me ook een heel handige, maar momenteel nog iets veel toch denk ik;)

Sine

Moderator

en blijf weg van een lm723 sturing want deze zijn tempinstabiel en lopen zo 2 volt op bij warm worden .is ook een ic uit 1973 oid .

Bullcrap

Ik heb een tijdje terug een dubbele 15V gebouwd met twee 723's

http://members.home.nl/guidomennen/temp/synth/723.JPG

En dat ding is rotsvast !

http://members.home.nl/guidomennen/temp/synth/psu_load_graph.PNG

Henry S.

Moderator

Idd, 723 ontwerpen zijn stabiel bij juist ontwerp, en dat ontwerp van Tony heeft zich ook bewezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De LM723 heeft speciaal daarvoor een referentiespanning die opgewekt wordt door een afgebufferde temperatuurgestabiliseerde zener. Ik zie ook niet in hoe die LM723 op zijn eentje voor een verschuiving van 2V kan zorgen.

Verder: zie Sine's grafiek: das een uitgangsimpedantie van 5.8mV/2.5A=2.32mΩ, stabiel dingetje! En dat zonder sense aansluitingen denk ik.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

kan ik trouwens styroflex condensatoren gebruiken voor de kleinere waardes?

Styroflex zijn condensatoren met zeer goede eigenschappen (stabiel, zeer weinig lek, etc). Je kan ze eigenlijk overal in toepassen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

dus eigenlijk is het van betere kwaliteit als ik zo veel mogelijk styroflex condensatoren gebruik?

@ henry dat schema is het , en de nieuwere mos versie van de 723 is wel beter , overigens is de voeding hierboven met foto een 2 amp en de mijne was 10 amp , en disipeerde veel , dus verloop zal overal wel uitgekomen zijn , en door de nieuwe regeling is er miss ook wel oscillatie uit gegaan , die ik niet had gemerkt . en ook zaten er digimeters in de mijne , die rommel waren ( 8 euro conrad )en verlopen toch al zat van 0-30 volt .maar een stuurregeling die vanaf de hoofdspanning afkomt is niks , en is beter om er een aparte spanning bij te hebben . en 32 volt ac is 50v dc maar bij 10 amp nog maar 32 volt , en dat is ook niet alles .

@ pieter 1959 daar komt de mijne ook vanaf , en in eindhoven kun je ook afhalen , ik woon 700 mtr verder , en wist dit niet!!!!

dit waren de voedingen met nieuwe regeling

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding009-3.jpg

ik had er 2 maar ik heb ze niet meer .er zit veel draad in maar er zat ook een voeding in voor lcd's en de fan's en ook een regeling om ze bij 65 graden in te laten komen . en ook de 17v tab erbij schakelen , en dus veel draad erin

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding031.jpg
en een zwart koelblok is al een gratis verhoging van 15% koelvermogen .

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 28 augustus 2009 19:59:42 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zouden voor de torren deze koelprofieltjes alleen voor elke tor genoeg koeling zijn met een blower erbij?

to3
opzet koellichaam

EDIT: de link wekte niet en is verwijdert, gewoon die zoekterm invullen bij conrad en dan staat hij op het scherm;)

ten eerste wou ik graag weten of iemand met mijn laatste post kan helpen.
de specificaties: Afm.:
(lxbxh) 40 x 27 x 19.1 mm
Materiaal: Aluminium spuitgietwerk, zwart gelakt
Type: AKK 191
Voor behuizing: TO 3
Rth: 12 K/W
Conform RoHS: Ja

Ten 2e, klopt het dat meer torren beter is, dus dat ik ipv 3 ook 4 of meer kan gebruiken?

Greetz, joel26