Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=761&mode=view
Dit is mijn TF1313 van marconi. Is een LCR meter en aan de knoppen meters te zien uit de zelfde tijd. Die van mij zou uit 1966 of daar in de buurt moeten zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

de mijne is uit 63 geloof ik. Er zat een heel boek met de schema's bij.

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 oktober 2009 20:01:37 schreef fred101:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=761&mode=view
Dit is mijn TF1313 van marconi. Is een LCR meter en aan de knoppen meters te zien uit de zelfde tijd. Die van mij zou uit 1966 of daar in de buurt moeten zijn.

Hoi fred, nog bedankt voor de link naar de doc van de HP10526T. Precies wat ik nodig had!
Ik zou nu ook de modernere 545A en de 546aA uitvoering willen hebben. Dan kan ik ook aan CMOS werken. Helaas, daarvan geen docu om eventueel om te bouwen.

Wat betreft de foto van de LCR meter: Die multimeter(?) op de voorgrond, zit die nu in een leren jasje, of is het een hele vieze gele?
Het logo van de TF2333 is wel véél recenter dan dat van de TF1313

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 5 oktober 2009 22:35:56 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die is volgens mij gewoon heel erg vuil:-D. Als ik het mij goed herinner staat er zelf ergens een draadje over op zijn homepage op het eerste zicht dus niet..

[Bericht gewijzigd door msicaron op maandag 5 oktober 2009 22:33:07 (13%)

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt wel of ie uit het riool is gevist, of heeft hij in de groep (achter de koeienkonten) gelegen? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dat is de fluke black edition :-) Hij is tegenwoordig weer gewoon geel. Hij is voor ik wat met radio's deed door mij 15 jaar in de garage gebruikt omdat ik toen maar 1 multimeter had en niet 25 zoals nu
>:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
chuckie

Honourable Member

Over Fluke gesproken Fred, ik heb vandaag mijn nieuwe opgehaald.
Waarschijnlijk is ie veels te nieuw voor jou...;)

Het is de Fluke 289 FVF, de FVF staat voor de package waarin ie komt.
Compleet met software en PC kabel om te loggen e.d..
Met de i1010 stroomtang die er bij ligt kan ik nu stromen aan van 600A AC en tot 1000A DC.

Echt fijn om nu een multimeter te hebben die echt alles kan, er zit zelfs een speciale functie op voor motorwikkelingen...
De oude 179 staat aan de linkerkant, die wordt nu na jaren trouwe dienst vervangen door de 289.
Zoek de verschillen...;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto102009.jpg

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Mooi hoor, die stroomtang, wordt dat voor een electrische stoel >:-) in tegenstelling tot de algemene electronica trend worden ze bij fluke gelukkig steeds groter. Die Fluke die High met Henk bij zich had in Rosmalen, had ook iets te veel pokon gehad.

Maar mijn mooiste meetapparaat heeft ook USB aansluiting en is qua maat ongeveer de helft van jou meter. Hij kan ook erg veel meten: weerstand, impedantie, LCR parallel en seriel, demping, reflectie, paracitaire capaciteit en inductie, R+xj, Q, en dat weergeven in stralingsdiagramen, polar en smithchards of gewoon frequentie vc magnitude (beide lineair of logarithmisch) en dat van 100KHz tot 1,3GHz en zelf gebouwd ;-) Een beetje als contrast met het buizengeweld.
Oja, het is een gecombineerde VNA/SA/TDR : http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1104 Als je goed kijkt zie je links van de microscoop nog net een stuk van de nu weer gele Fluke.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
chuckie

Honourable Member

Wow Fred, mooi gedaan.
Het komt hier wel even als een schok aan dat jij je ook al met SMD bezig houdt...
Ik dacht dat jij alleen werkte met componenten waar de gemiddelde 40+er rugklachten van krijgt>:)

Die stroomtang heb ik nodig voor verschillende attracties waar serieuze gelijkstroom motoren gebruikt worden.
Ook repareer ik weleens een heftruckje links en rechts.
De wisselstroomkant spreekt voor zich.
Had daarvoor altijd een Metrahit.

Ook heeft ie een meetstand die hogere (stoor)frequenties elimineert bij metingen aan drive's e.d..
Maar hogere frequenties elimineren zal jou ook wel als een doodzonde in de oren klinken>:)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 7 oktober 2009 01:01:25 schreef chuckie:
Over Fluke gesproken Fred, ik heb vandaag mijn nieuwe opgehaald.

Dat is een heel mooi metertje. Wat vooral redelijk uniek schijnt te zijn is die stroomtang. Maar weinig tangen kunnen DC stroom meten.
Een 179 is ook een mooi model, ruim genoeg voor de meeste dingen en zo robuust dat ze ook nog prima bruikbaar zijn na een paar jaar dienst. de volgende wordt zeker een goede scopemeter? :P

meetdingetje van fred is ook mooi! alleen heb ik niet zoveel kaas gegeten van rf al komen die grafiekjes me nog wel vaag bekend voor. nog een kleine opmerking over je post daar. er staat dat je "2% zilver loodhoudende harskern soldeer" gebruikt. zilver en lood-houdend tegelijk?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 oktober 2009 17:01:56 schreef MAH: zilver en lood-houdend tegelijk?

'k Heb zelfs met 5% zilver gehad! Kwam van Zeva (bestaat geloof ik niet meer).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

http://www.display.nl/Soldeergereedschap/Soldeertin/5255540.html
Deze is het van multicore. Tekst van de site:
Specifieke Multicore soldeertin voor het solderen van met zilver of goud geplatteerde printen, keramisch materiaal en halfgeleiders. Alliage: 62% tin, 36% lood, 2% zilver. Smeltpunt 179°C. Aanbevolen minimale stifttemperatuur: 239°C.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

okee, dat kende ik nog niet. ik dacht óf lood óf zilver. maar dit is dus speciaal voor printplaten met chemisch goud of zilverfinish. Is het een noemenswaardig verschil of kan je net zo goed met alleen lood blijven werken? daarvan heb ik o.a. 0.3mm multicore en dat werkt prima voor smdtjes.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Er kan ook nog koper toegevoegd zijn. Dat is om de punt van je soldeerbout en blank koperen dingen te beschermen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2009 01:01:25 schreef chuckie:
Over Fluke gesproken Fred, ik heb vandaag mijn nieuwe opgehaald.
Waarschijnlijk is ie veels te nieuw voor jou...;)

Het is de Fluke 289 FVF, de FVF staat voor de package waarin ie komt.
Compleet met software en PC kabel om te loggen e.d..
...Echt fijn om nu een multimeter te hebben die echt alles kan, er zit zelfs een speciale functie op voor motorwikkelingen...
De oude 179 staat aan de linkerkant, die wordt nu na jaren trouwe dienst vervangen door de 289.
Zoek de verschillen...;)
[afbeelding]

Wil lukken, ik had op het werk ook een trouwe 179 (die ze trouwens niet meer maken) tot de baas ons een 289 bezorgde. :p
Mooi ding, zeer zeker, met low resistance meting (een soort milleohm meting, jammer genoeg niet met kelvin klemmen), wisselspanningmeting onder load (dus weg met spookspanningen), logging en trendcapture, temp meting, het ding kan het allemaal.
Je gaat er ongetwijfeld veel plezier mee hebben.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Op 7 oktober 2009 21:18:22 schreef MAH:
okee, dat kende ik nog niet. ik dacht óf lood óf zilver. maar dit is dus speciaal voor printplaten met chemisch goud of zilverfinish.

Niet speciaal daarvoor, veel instanties eisen gewoon dergelijk soldeer in hun apparatuur, denk aan defensie, lucht/ruimtevaart en medische apparatuur.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
chuckie

Honourable Member

@Big Bang
Je hebt die kelvin klemmen toch niet echt nodig?
Als je de meting relatief doet (via het menu) worden o.a. de meetpennen en snoeren buiten de meting gelaten.

@Mah
Een scopemeter is nog niet direct gewenst hoewel Fluke een paar mooie in het assortiment heeft...:9
Ik heb buiten m'n 2 scoopjes thuis nog een gooi en smijt model tektronix 2 kanalen 20Mhz voor onderweg.
( voor €20,- gekocht bij een speelgoedjeep die ik tweede hands via marktplaats voor mijn zoontje had gekocht, dus is niet zo erg als hij een keer teveel stuitert,hetgeen overigens niet mijn intentie is hoor...)

Anyway, heb er inderdaad nu al veel plezier van gehad de afgelopen dagen...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

@Chuckie: ja, ergens wel. Fluke heeft dat niet slecht gezien.
Maar hun bedoeling was niet om een echte milli-Ohmmeter te maken denk ik, maar een funktie die wel toelaat lage weerstanden te meten, laagohmige motorwindingen te vergelijken e.d.

Een echte milli-Ohmmeter (en zelf micro-Ohm meter)gaat toch nog wel altijd een Kelvin principe hebben hoor.
Bij een relatieve meting hoor je eerst je meetpunten tegen elkaar te brengen voor de referentie van je relatieve meting. Verplaats dan je meetpunten naar het te meten object (of met een iets andere druk) en je hebt minimale verschillen.
Een Kelvinklem werkt dat mogelijke verschil daar door haar principe van de eerste keer al uit.

Maar, desondanks dat is het een mooie oplossing van Fluke. Het zijn kwalitatief zeer goede meters. Mijn Flukes op het werk hadden ook al heel wat meegemaakt en ze blijven altijd trouw hun dienst doen!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp415e_2klein.jpg

Ik heb weer een excootje erbij. Een HP415E swr meter. Hij was nogal kapot nadat hij bij de vorige eigenaar van nogal hoog op de grond was geketst. Zie foto's hier: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1171
Hij komt uit de USA en heeft in zijn jonge jaren (1970) bij de Bell labs gewerkt. Nu nog een slotted lijn erbij voor de compleetheid, dat lijkt me echt gaaf. Jammer dat ze nog al dun gezaaid zijn. Best grappig. Een directional coupler eraan en een met 1KHz gemoduleerd signaal erop via een detector. Dan een potmeter op de meetpoort en je draait de meter naar nul en bij nameten staat de potmeter op 50 ohm :-) Met een paar VNA's en SA's niet echt een heel bruikbaar ding maar het is leuk voor de HP verzameling.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Mijn nieuwste aanwinst: LED multimeter met (erg handig) capaciteitsmeting. Op de foto een 220µF elco.
Wel grappig. Dit was de eerste elco uit een bakje van 100, en die was precies 220µF, heb nog enkele tientallen getest, en er kwam er niet een in de buurt, allemaal minstens +/- 5µF

(Wou dat ik in de staatsloterij ook zoveel succes had... :) )

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/14/1255533687-90.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blue Sky

Cableguy

Mijn eerste eigen scope :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/handykit.jpg

Gekocht via marktplaats en volgens de eigenaar slechts 2 keer gebruikt. En dat klopte want hij is gewoon als nieuw maar wel een oudje denk ik :) Maar voor mijn doeleinden prima geschikt.

Waar rook is, is stroom
Sine

Moderator

Mijn laatste nieuwe vondst

Een Siemens multizet D digitale multimeter

http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5649.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5657.JPG

Met een VFD display met discrete buisjes

http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5655.JPG

Ik kende wel de analoge meters die in de zelfde behuizing zitten, maar een digitale had ik zelf nog niet gezien.

Dit apparaat heeft nog wat problemen, de spanningen meten prima, maar het weerstands bereik en de uA bereiken liggen er uit. Het grootste probleem zal vermoedelijk het vinden van de 1/500 A ( 2mA ! )zekering zijn die er uit ligt.
Ik heb hem al even overbrugd om het weerstands bereik te testen, maar dat mocht niet helpen.

fred101

Golden Member

Gaaf van die blauwe nixies en dan ook nog gesegmenteerd. Hoeveel nixie meters heb jij wel niet ?
Ik ze heb niet kleiner dan 63mA.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

ik heb een stuk of zes nixie meters, daarnaast nog een aantal counters en paneelmeters met nixie, numitron, vfd en panaplex displays.

Deze blauwe zijn ook VFD's ( electronen buisjes compleet met gloeidraad, de segmenten zijn de anodes )

ik heb het zekeringetje gevonden bij farnell ... voor 42 euro :O
http://nl.farnell.com/littelfuse/0273-002v/leaded-cartridge-fuse/dp/11…
Toch nog maar even verder zoeken dus

Arco

Special Member

Als het geen very fast fuse hoeft te zijn, kun je gewoon een stukje wikkeldraad in de oude zekering solderen. 0.03mm draad heeft een max. stroom van 0.0021A ...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten