ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

De uiteindelijke toepassing komt gewoon op een printje te staan, dit was gewoon een test opstelling om wat met die chip te kunnen hobbyen.

en ik heb er sneller wat draad aangebakken dan er een print voor ontworpen en geetst

Lucky Luke

Golden Member

Ontwerptip dan maar: alle draadjes gewoon op de print laten zitten en er alleen een nieuwe chip opzetten. Maar daar was je zelf al opgekomen denk ik. Mooi gat in die chip trouwens, welk IC was het (en wat hoort 'ie te doen ipv zichzelf trachten deels in het plafond te integreren?).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

2 avonden zoeken waarom een (simpel) schakelingetje niet werkt.
Dertig keer het schema, de pcb en de componenten gecontroleerd. Alle solderingen nog een keer met de bout nagegaan
Na eindeloos meten er zojuist achter gekomen dat er gewoon een brak kontact in een batterijclip zat:
http://media.conrad.com/m/6000_6999/6100/6150/6155/615544_LB_00_FB.EPS.jpg
De soldeerlip was te heet geworden, waardoor het plastic een beetje gesmolten is en precies genoeg tussen de soldeerlip en de holniet terecht gekomen is om geen contact meer te maken. http://www.mountainbike.nl/forum/images/smilies/icon_evil.gif

Nou is dit de 'budgetuitvoering' van 89 cent die ik vaker gebruikt hebt. Volgende keer eens de duurdere variant van 2,49 euro bestellen:
http://media.conrad.com/m/6000_6999/6500/6510/6512/651283_BB_00_FB.EPS.jpg

Ow ja, het is trouwens een batterijlader, dus niet zo simpel dat er gewoon geen spanning was.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Tidak Ada

Golden Member

NOOIT TE LAAT DOORWERKEN! (of Murphy's Law)

Was vannacht wat trafo'tjes aan het meten met onduidelijke aanduidingen. Gekentter en damp uit het trafo'je snel de 230 er af gerukt.
Doet me'n FLUKE het niet meer Aahrgggg......! Hebik hem verkeerd om aangesloten, terwijl mijn lieve FLUKE 8000A (uit veiligehidsoverweging) al aan hing.! (22×230 = 5kV RMS op de 200V ingang).
Nu maar zoeken of hij nog is te repareren. Het display licht niet meer op, kan dus van alles zijn. Ik maak hem open en zie niks. Netsnoer in het entre: VLAM! Zekering in m'n stekerblok eruit. 1 1/2 minuut later gaat het licht uit Gaat de groepszekering er uit (noemen ze dat nu een trage zekering?). Stekerblok uit de WCD gehaald (op de tast) en de groepszekering gaan vervangen: VLAM, gaat er weer uit (kan zijn dat twee koelkasten en twee vriezers tegelijk opstartten). Hoofdschakelaar van m'n werkplek afgezet en opnieuw (laatste) zekering er in. Gelukkig dat werkt.
Ik besluit maar de volgende dag verder te kijken, na nieuwe zekeringen te hebben gekocht. Of die FLUKE ooit nog iets zal doen na 30 jaar trouwe dienst????

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

5kV is een hoop... Toch meestal weet zo'n Fluke dat nog redelijk te overleven, maar zo te horen bleef het niet bij de zekering.

Lesje voor volgende keer: trafo'tjes zijn ook prima met een voltje of 20 te testen.

Voor de meterkast maar automaatjes plaatsen dan? ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 november 2009 10:30:15 schreef Tidak Ada:
NOOIT TE LAAT DOORWERKEN! (of Murphy's Law)

Doet me'n FLUKE het niet meer Aahrgggg......! Hebik hem verkeerd om aangesloten, terwijl mijn lieve FLUKE 8000A (uit veiligehidsoverweging) al aan hing.! (22×230 = 5kV RMS op de 200V ingang).

Ik heb een 8000B dus mocht je ooit vergelijkingsmateriaal nodig hebben voor meting, laat het me weten!

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 november 2009 11:24:58 schreef Jochem:
5kV is een hoop... Toch meestal weet zo'n Fluke dat nog redelijk te overleven, maar zo te horen bleef het niet bij de zekering.

Lesje voor volgende keer: trafo'tjes zijn ook prima met een voltje of 20 te testen.

Voor de meterkast maar automaatjes plaatsen dan? ;)

Weet ik, maar ik moest kijken hoe het verloop van de uitgangsspanning was bij diverse belastingen. Had eigenlijk verwacht dat dat 2W trafo'tje eerder op zou blazen dan een zekering.
Toch gek dat doe Fluke geen beeld meer geeft. Voedingsspanning lijkt OK.
Automaatjes zijn i.h.a. trager dan die smeltdingen....

@ Antoine Ik heb nog zo'n Fluke, maar die lijkt meer op een randomgetallengenerator (Scrable; bord te klein?)..... IC's zijn duurder dan een nieuwe DVM, àls ze nog verkrijgbaar zijn. Dan komt het afregelen nog.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik weet ook niet precies hoe die Flukes opgebouwd zijn.
Maar een A/D convertor opgeblazen/overleden? Toevallig een A/D van de controller die alles bestuurd?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Moet ik nog nakijken. De converter bestaat uit twee chips. Het display wordt door gewone TTL aangedreven.
Helaas staan in de handleiding alleen fabriekscodes. Ik zal de nummers proberen te achterhalen van de print.
Voorzover ik me herinner Werkt de conversie volgens het successive approximation princiepe.
AC conversie middels een als diode geschakelde OpAmp Hier kan de fout ook zitten; ik was per slot van rekening AC aan het meten.
Als ik de IC's kan traceren, zal ik het schema publiceren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Jup, meten aan een scope heeft me zo ook eens een 8000A gekost.

Twee ic's inderdaad, een standaard TTL naar 7 segment driver, en een A/D iets, die laatste was naar de vaantjes en daar is echt helemaal niets van te vinden.

Het schema ( de hele manual eigenlijk ) heb ik hier liggen, dus als je iets moet weten ..

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 november 2009 22:55:22 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Sine,

Als in die manual typenummers staan, graag. Als het gewoon het boekje is, dat je bij het nieuwe apparaat kreeg, dan heb ik het (Heb hem indertijd nieuw gekocht).
Ik ehb er zoals ik schreef, nog een en die vond het beroep van random generator blijkbaar leuker. Misschien kan ik er één van maken.

Heb ooit geïnformeerd wat die D/A converter IC's kostten Daar kan je een mooie nieuwe voor kopen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat kon wel eens de standaard manual zijn, de schema's staan er in ieder geval in, het type nr van de converter komt niet verder dan het nummer van fluke zelf

Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat is dezelfde die ik heb.
Iig bedankt voor de moeite.
Heb overigens op eBay en MP zitten kijken en vraag me af of alle gespit de moeite waard is. 'T ia alleen wat moeilijk om na zoveel trouwe dienstjaren afscheid te moeten nemmen :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ooh, oops, nu weet ik over dewelke je het hebt, das zo'n tafelmodelleke zekers, van Fluke?
Mss vind je nog wel een manual op de site van Fluke zelf.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

gecondoleerd :)

op een een of andere maniet rust er een vloek op trafo's bij mij thuis. vaak, als ik een slooptrafo test van een weggegooid apparaat dat nog werkte, dan wordt de primaire geroosterd.
is al drie keer gebeurd, en ik weet 100% zeker dat het geen 115V modellen zijn.

wat gebeurt het hier toch, het enige dat ik doe is primair op 230V en secundair aan mijn meter hangen.

en nu een echte domme fout:
primair an secundair omdraaien.
1. de boel bromt.
2. zet veiligheisdbril op
3. zodra bril op is, boem, KNETTER, VLAM, zekering weg, PETS, en weg was de isolatie, net als de halve secundaire wikkelingen. gelukkig maar een 5W model :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

als ik een slooptrafo test van een weggegooid apparaat dat nog werkte, dan wordt de primaire geroosterd.

Dat heb tijdens in 40 jaar prossen met elektronica slechts één maal meegemaakt - en dan nog met een nieuw printtrafo'tje waar blijkbaar wat aan mankeerde.

1. de boel bromt.
2. zet veiligheisdbril op

Als je magische handelingen in de omgekeerde volgorde uitvoert, gaat het sowieso fout.

@Tidak: beschouw het maar als lesgeld.
Wat bezielt je trouwens, om bij nachte onbekende trafo's te gaan doormeten?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 4 november 2009 20:38:47 schreef pros:
en dan nog met een nieuw printtrafo'tje waar blijkbaar wat aan mankeerde.

Zoals bij die gelijkrichtbrug die ik eens op een experimenteerprint van een encoderleeskaart duwde... zo'n plat rechthoekig model, staand en met soldeerdraden eraan, je kant ze wel.
De chinees die ze gemaakt had, had doodleuk de opprint + ac ac - op de rug van dat ding gezet i.p.v. op de buik, gevolg: + en - zit omgekeerd op je print. De voedingselco's konder er echt niet mee lachen... Ik evenmin....
Na je scheel te zoeken kom je in de datasheet op het omgekeerde uit.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

knetter plurp, en eenboel electrolyt?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Viel nog redelijk mee, die dingen werden foorheet. Er hangt dan direct zo'n "heet" geurtje rond de print, mensen die al wat opgestookt hebben weten direct wat ik bedoel.

Ze zijn net niet binnenste buiten gevlogen, maar het scheelde niets.
Ze zijn in de prullebak gegaan, naast die bruggelijkrichter en al zijn vriendjes die nog in stock lagen. Heb alles weggesmeten, daar wil je in de toekomst ook weer geen moeilijkheden mee.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 november 2009 20:38:47 schreef pros: Tidak: beschouw het maar als lesgeld.
Wat bezielt je trouwens, om bij nachte onbekende trafo's te gaan doormeten?

Was een onbekende trafo: 220 V -> 9V@250mA, maar ik moest kijken hoe hij bij belasing reageerde. Gewoon niet goed opgelet en gedacht dat ik de primaire aansloot. Is ook een klein trafo'tje van <3×<3×<3 cm en als je slaperige oogjes hebt.....
Ik wilde het als gloeistroomtrafo'tje voor een EF89 (met een weerstandje in serie; 200mA@6.3V) gebruiken. Gloeistroomtrafo's zijn vaak zo groot en te zwaar voor één buisje,

@ B B:
Wel eens zo'n platte seleen gelijkrichter (die platte met aluminium er omheen) opgeblazen? Ruikt naar verse paardenstront :R

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 november 2009 21:43:56 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 4 november 2009 21:17:48 schreef big bang:
zo'n "heet" geurtje rond de print, mensen die al wat opgestookt hebben weten direct wat ik bedoel.

ooh, dat geurtje :)
die ken ik erg goed, vraag me af waar dat van komt :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
echtepino

Golden Member

Als dat is wat ik denk dat het is ( Waterstofselenide/Seleenwaterstof: HsSe ) dan is dat heel ongezond, net zoiets als rotte eieren (Zwavelwaterstof: H2S ) maar dan nog veeeeeel ongezonder.

Word lid van de Benelux DX Club
Hugo Welther

Moderator

@Tidak Ada. Heb je de nu het manual van de 8000A? Ik heb de service manual + appendix voor je.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 november 2009 22:02:37 schreef echtepino:
Als dat is wat ik denk dat het is ( Waterstofselenide/Seleenwaterstof: HsSe ) dan is dat heel ongezond, net zoiets als rotte eieren (Zwavelwaterstof: H2S ) maar dan nog veeeeeel ongezonder.

OT:
Waar haal jij dat waterstof vandaan, bij het verbranden (oxyderen) van seleen?
Zou het niet SeO zijn??
[/OT]

@ Hugo:
Ik heb het schema (User manual), maar zonder type gegevens van de halfgeleiders en zonder afregelgegevens

Het gaat om de 8000A - 1001

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 november 2009 22:15:26 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 4 november 2009 21:38:46 schreef Tidak Ada

@ B B:
Wel eens zo'n platte seleen gelijkrichter (die platte met aluminium er omheen) opgeblazen? Ruikt naar verse paardenstront :R

Yep, toen ik 14 jaar was... Een soort gele, rosse rook en een smerige stank. En die bleef heel lang. Was gelukkig wel buiten, op een zwoele zomeravond.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten