Goedendag heren, weer een nieuw speeltje gekregen, echter defect. De linker eindtrap is overleden. Is er iemand op dit forum die al standaard onderzoek tips heeft voor deze versterker en eventueel een schema. Ik zou hem erg graag weer werkend willen maken.

Groeten Rick...

Een service manual (Duitstalig) van de PMA-1560 kun je hier downloaden:
Denon PMA-1560 service manual

In het volgende topic wordt ook het een en ander gezegd over deze versterker:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/63652/1/

Hoi Cornelis, bedankt voor je supersnelle antwoord. het schema is in mijn bezit nu. Erg bedankt hiervoor.

Nu de meter maar is bij de hand gaan pakken. Weerstand R503 is totaal uitgebrand, dus ben wel is heel benieuwd wie hier schuldig aan is, en wat er allemaal overleden is.

Groeten Rick...

Via een google alert werd ik gewezen op dit forum.

Ik ben in het bezit van een PMA1560 welke al 8 jaar in mijn bezit is. Helaas ging de versterker enige weken geleden letterlijk in rook op. Ik heb hem aangeboden bij de locale reparateur, die vrolijk wist te vertellen dat reparatie zo'n 360 euro exclusief b.t.w. zou gaan kosten. Nu wil het geval dat ik nog een tweede exemplaar op de kop heb weten te tikken waarvan alleen het linkerkanaal het niet doet.
Ik ben niet technsich onderlegd en vraag me nu dus af of er hier iemand wellicht een gat in ziet om van de twee verterkers één werkende te maken? Uiteraard hoeft dit niet voor niets.
Ik heb nu een PMA1080 draaien voor nood, dus kunnen jullie je wellicht de 'armoede' voorstellen.

Gr. Michèl

*edit* ik woon in Almere Buiten, misschien slim om te vermelden...

Ik woon in Almere stad en wil er wel voor je naar kijken, email staat in m'n profiel. Naar welke reparateur ben je trouwens geweest ?

Super, ik zal je zometeen een mailtje sturen.
De reparateur was Corona beeldtechniek, op dat nieuwe industrieterrein bij de Muziekwijk.

Nou we zijn een uurtje al lekker aan het rommelen geweest en in eeste instantie zitten op alle 2 de kanalen de eindtorren er nog in echter de linker trap is defect. Na afkoppelen van de totale defecte eindtrap kreeg ik de versterker nog niet ingeschakeld. Op het rechter kanaal zit 1 elco in de voedingslijn van 100uf / 80V welke capacitief nog goed meet, maar echter wel met een scheur in zijn dakje maar staat niet bol.Echter lijkt ook deze trap niet in balans.

De voedingsspanningen van + en - 68 Volt zijn keurig aanwezig.

Op het linker kanaal gemeten en hier zijn zowel meet als zichtbaar de volgende onderdelen ter ziele:

R537 zwart gefikt
R539 zwart gefikt
C517 en c515 mee gefikt op de hitte van de weerstanden.
R531 zwart tgefikt
R523 zwart gefikt
R521 zwart gefikt
R503 zwart gefikt
TR509 = 2sa1142 is kortgesloten
Ook zit er nog een opto die ik niet helemaal vertrouw.

Iemand ervaring met een gelijksoortige fout bij deze versterker.
Versterker lijkt het erg moeilijk gehad te hebben en ben toch wel erg benieuwd wat hier de oorzaak van is geweest.

Wie wil mij wat verder opweg helpen. Ga zowiezo de defecte onderdelen bestelen.

Groeten Rick...

Ik heb gisteren avond een snelle blik in de versterker van Earthquake gedaan die inmiddels bij mij staat, ook daar zijn de nodige weerstanden verbrand. Aangezien de versterker van 1990 is ben ik wel van plan om alle elco's vervangen.

Ja die elco`s vervangen was ook al wat in mij opkwam inderdaad.

Vanmiddag was ik vrij en had een handje onderdelen ter beschikking. De handel is netjes hersteld en kon verder eienlijk zo 1 2 3 niks raars meeer vinden, echter na inschakelen versterker gingen toch TR 509 R37 en R39 weer in rook op. Via de volgende link uitvergroot en op het schema aangewezen. Wordt nu toch wat vervelend want zo op het eerste gezicht lijkt er weining loos. Zou die opto toch de geest hebben gegeven....

http://img24.imageshack.us/img24/6500/schemal.jpg

Even een aanvulling, onder het motto was je nog niet gek dan wordt je het vanzelf wel. Volgens het schema moeten positie nr`s r556 r554 r550 en r552 alle 4 470 ohm zijn, echter op beide kanalen zit 47 ohm.

Op het rechterkanaal zijn deze al is vervangen, echter op het linkerkanaal zijn deze nog origineel. Vreemd Vreemd Vreemd.

Mijn vraag aan Roland is dan ook, hoe zit dit in de versterker die bij jou staat. Ik snap het ff niet meer.

Groeten Rick...

Nog een aanvulling op Henry zijn antwoord, ik ben al in het bezit momenteel van een regelbare voeding.

Op 28 oktober 2009 16:50:23 schreef rick_noname:
echter na inschakelen versterker gingen toch TR 509 R37 en R39 weer in rook op.

Gebruik uit voorzorg een lamp in serie met de 230V. Dit is in veel topic al eens beschreven.

Het is een gelijkspanning gekoppelde versterker de fout kan dus ook in de trappen ervoor zitten.

Ik moet er nog aan beginnen maar ik ga alle halfgeleiders er uit solderen en controleren en tevens alle gearceerde weerstanden (R521,R523 enz) de zgn fuseable resistors na meten. Daarnaast al die kleine elco's vervangen. Vervolgens opstarten met in de +66V en -66V lijn een 40W lampje.

<edit>

Volgens het schema moeten positie nr`s r556 r554 r550 en r552 alle 4 470 ohm zijn, echter op beide kanalen zit 47 ohm.

Zal vanavond eens kijken voor je.</edit>

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (20%)]

Hoi Roland, bedankt voor je antwoord, had je mijn vraag of die 470/47 ohm weerstanden nog gelezen.

Groetjes Rick...

Rick,

Zijn 47 Ohm : geel - violet - zwart op beide kanalen.

Bij mij zijn R537,R539,R521,R523,R503 doorgebrand. van de eindtorren is in ieder geval de TR527 defect. Volgens mij zijn de meeste torren redelijk obsolete, hoe ga jij dat oplossen?

Op 28 oktober 2009 16:50:23 schreef rick_noname:
Volgens het schema moeten positie nr`s r556 r554 r550 en r552 alle 4 470 ohm zijn, echter op beide kanalen zit 47 ohm.

In het schema zie ik bij de 4 weerstanden die jij noemt geen 470 staan, maar 47/NB. Ik weet niet waar NB in dit geval voor staat, maar het lijkt mij juist dat er 47 Ohm weerstanden gemonteerd zijn (zoals bevestigd door Roland).

Hoi Roland, bij mij zitten alle eindtorren er nog in. Wel vreemd dat die 47 Ohm in het schema 470 is, maarja. Is er bij jou echt 1 tor kortgesloten.

Ik had inderdaad al is aan het rondneuzen geweest bij Aswo, en daar zijn niet alle torren meer verkrijgbaar. Vreemde is dat buiten tr512 de rest van de torren nog wel normaal meten. Ook merk ik bij de overige weerstanden dat er toch nog wel wat verloop inzit , bij 1 wel meer dan 10K

Deze hele handel moet in iedergeval vervangen worden op alle 2 de trappen, net als alle elco`s die ik ook maar gelijk ga mee vervangen.

Wat betreft de torren ga ik maar is zoeken naar een eventuele vervanger. Ik had voor de 2sa1142 al een BF472 ingezet, alleen deze ging vanmiddag gelijk in rook op hihi.

Op de vraag van Cornelis, ik had het schema net voor jou posting van http://www.eserviceinfo.com/ gehaald. Hier staat toch echt 470 ohm 1/4 watt.
Weet niet of er veel verschil inzit verder met de weerstandwaardes enzo, maar ik gebruik deze dus momenteel.
Als je hem hier wilt downloaden bovenstaande link aanklikken en zoeken op pma1560. ben nu ook die andere van jou aan het downloaden. Is kijken of daar nou nu verschillen inzitten. Nu eerst even snel op verjaardag, straks weer terug online.

Groeten Rick...

Voor wat betreft de torren zit ik te denken aan de mje340/350 voor de drivers en de MJW21193/21194 voor de eindtorren. Voor de fet's moet ik nog vervangers zoeken, de 2SJ78 bv kost bij http://shop.euras.com/ 26,85 ...

Waardes nog is in het schema nagekeken en daarna in de stuklijst en inderdaad zit hier toch wel degelijk verschil in. Stuklijst zegt 470 ohm en schema zegt 47 /nb. Nou dan gaan we er toch maar vanuit dat dit 47 ohm moet wezen, al blijft het wel vreemd. of ik ken geen service manuals lezen hahaaha. Vreemde is ook dat er voor het eene kanaal gezegt wordt metaalfilm en voor de andere kant koolfilm weerstanden. Een duidelijk manual maken is toch moeilijk denk ik.

En dan had ik nog gelijk een vraag. Toch gezien het feit dat er het 1 en ander aan vervang materiaal in moet, wil ik graag dat het een audiofiele versterker blijft. De eindtorren zijn bij deze versterker bij de vorige eigenaar tijdens een reparatie al vervangen voor de 2sa1492 en de 2sc3856 die er ook origineel in moeten, echter is er nog al wat prijsverschil in de catagorie van 5 euro per tor tot 35 euro per tor. Waar zit hem dit verschil nou precies in. Misschien een vreemde vraag, maar voor mij is het hobby en tevens weer een heel groot leerproject. En aan Roland, waarom kies je voor de mje340 en neem je niet gewoon de originele 2sa1142. En voor de 2SJ78 is als vervanger bij Aswo de 2SJ79 P-FET TRANSISTOR a 3,75 ipv van 14,10 voor de originele Denon. Waar zit hem nou toch voornamelijk dat verschil buiten de prijs gezien.

Groeten Rick...

Aswo (=Euras) houdt ook originele onderdelen op voorraad. De 2SJ78 zit in een zakje van Denon, de 2SJ79 is zo te zien generiek van Renesas (Hitachi). Voor die eerste geldt dus het prijsbeleid en opslagkosten van Denon (ook al koop je hem bij Aswo), terwijl voor de tweede het prijsbeleid van Aswo zelf als groothandel geldt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]

audiofiele versterker

Meningen verschillen maar ik vindt het geen probleem om er torren uit de audio serie van Onsemi in te zetten met betere specificaties.

Bij obsolete torren loop je tevens een groot risico dat je fakes krijgt, of je moet NOS kopen en daar betaal je dan de hoofdprijs voor. Doe mij dan maar Onsemi of Sanken origineel en met betere specs tegen een veel lagere prijs.

De 2SJ79 en zijn counterpart lijken idd betaalbare vervangers te zijn.

Na vanavond weer druk te zijn bezig geweest leek de eindtrap wat in bedrijf te gaan komen, echter na het instellen van vr502 op 8mv staat er -47V DC op de luidsprekeruitgang.

Alle weerstanden zijn nagemeten, nog een defecte diode vervangen.
Zou eve niet weten waar het momenteel fout gaat. VR 504 durf ik nog niet op te regelen gezien de gelijkspannig op de uitgang. Helpppp

Ik ben nog elco's aan het vervangen, de 2 fetjes op de input zijn bij mij ook defect.

Na druk meten kom ik gewoon niks meer tegen waarom de rechter eindtrap niet inschakeld. Alles meet goed en ziet er goed uit en toch komt er -45DC op de LS uitgang te staan.

Ik moet iets gigantisch over het hoofd zien, maar weet momenteel echt niet meer wat ik nu niet goed doe. Op het moment dat ik connector cn14 aansluit staat er dus -45dc op de uitgang. Na loskoppelen ligt er dus een deel voeding los en komt het speakerrelai dus wel in. De torren in de verschilversterker meten allemaal goed. Diodes, weerstanden en elco`s meten allemaal prima.
En de ruststroom staat netjes op 8mv volgens het service manual.

Jongenssss please help. Wil deze versterker zo graag weer aan de gang hebben

Roland, jij nog nieuwe ontdekkingen gedaan.

Na het vervangen van alle defecte transistoren / weerstanden en nieuwe elco's komt er weer geluid uit, dc op de uitgang is 25mV.

Instellen op 8 mV gaat prima, maar de 2de stap uit het servicemanual, 1KHz 10mV op de ingang en dan afstellen op 30mV werkt niet.

Na enig meten moet ik concluderen dat de Optical class A schakeling niet werkt. De tor die de opto aanstuurt krijgt geen sturing uit de opamps. Morgen het spul dus maar weer uit elkaar en de opamps vervangen. Vreemde is dat bij het kanaal wat niet defect was, het instellen op 30mV ook niet werkt...

Hoi Roland, ik heb je een mail gestuurd.

Top dat je de versterker zover weer aan de gang hebt.

Groeten Rick...