Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Maar om nu mijn spullen nu al weg te gooien omdat ze anders straks misschien weggegooid worden vind ik wat ver gezocht. Er wordt al zoveel weggegooit.
Nu heb ik er in ieder geval plezier van. Ook al gebruik je niet alles, het is ook plezierig te weten dat als je bv iets wil bouwen je dat dan ook kan wanneer je dat wil. De een verzamelt postzegels, de ander componenten. Die postzegels plak je in een boek, die onderdelen plak je (met soldeer) aan elkaar.

MGP: wordt dan zelf die man in jou omgeving die wel PIC's kan programmeren. Zoals jij dit zegt doen ook je collega's dat. Waarom zouden zij moeten leren om PIC's te programmeren als ze geen PIC's nodig hebben, niet omdat jij er een geprogrammeerd wil hebben, dan moet juist jij het leren. (waarschijnlijk noem jij het maar als voorbeeld en kun je het zelf al, ik bedoel het ook alleen als voorbeeld niet als beschuldiging ;-) )

Oja, ik werk niet in de electonica maar ik ken er best een aantal die dat kunnen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als er hier nu echt mensen zijn die hun spullen nergens meer kwijt geraken hou ik me altijd aanbevolen!!

Het aantal mensen dat buiten zijn studies ook met elektronica bezig is is bij ons ook erg beperkt (als in voor zover ik weet ben ik de enige) hetgeen ik wel spijtig vind aangezien je zo voor je studies ook een voorsprong hebt..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Op 10 november 2009 19:11:02 schreef fred101:
...
MGP: wordt dan zelf die man in jou omgeving die wel PIC's kan programmeren. ....

Daar ben ik mee bezig, 2j nu en dan, maar heb een crash gehad.... 2X beginnersfout: 9V ipv 5V op mijn wisp628 gestoken, en geen backup :(

Oja, ik werk niet in de electonica maar ik ken er best een aantal die dat kunnen

Een gelukkige... ;)

LDmicro user.

Jup, ik was ook een van de weinigen die buiten mijn studie (Technische Informatica) amper iets deed met embedded spul (dus ook elektronica in dit geval)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
fred101

Golden Member

Dubbel gelukkig, ik kan het zelf :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 november 2009 16:51:32 schreef Blue Sky:
[...]

Vooruit, jij je zin :) http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=813112

(we dwalen af van het topic...)

Als ik ook even mee mag afdwalen:
Die kastjes van Conrad hebben we ooit eens op m'n werk besteld en meteen teruggestuurd.
De laadjes zijn van hard kunststof en een aantal waren al gebarsten toen ze binnenkwamen. De rest breekt ongetwijfeld vrij snel tijdens gebruik.
Beter gewoon de Raaco kasten kopen. Net zo duur (of goedkoper) en veel degelijker.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Schimanski

Golden Member

Die echte oude Raaco kasten zijn er niet meer. De echte Raaco kwaliteit is teruggebracht tot de kwaliteit van de Praxis kasten. Ik heb hier een Praxis kast die niet recht is op te hangen omdat een of andere Chinees de boel scheef in elkaar heeft gepuntlast. (CE = China Export)

De huidige Raaco kasten zijn, op de kleur na, identiek aan Praxis maar een stuk duurder. foto Het zou mij niet verbazen als het uit dezelfde Chineese fabriek komt.

De Praxis kasten zijn trouwens niet in elke Praxis verkrijgbaar. In de z.g. MegaStore zijn ze meestal wel op voorraad.

Ik heb hier ook nog A4-formaat laadjes. Ze zijn koppelbaar en erg handig om veel in op te bergen. Ze zijn er in twee hoogtes (7 en 3 cm) In plaats van een hoge, kun je twee lage inschuiven. In een aantal heb ik vakjes gemaakt (8x3) voor weerstanden enzo. Op de foto zitten de lage in het midden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pb064675.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

de praxis in eindhoven heeft ze ook , en de gamma ook dacht ik .
echter zijn schotjes een ander verhaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 november 2009 23:06:19 schreef testman:
de praxis in eindhoven heeft ze ook , en de gamma ook dacht ik .
echter zijn schotjes een ander verhaal.

Losse schotjes zijn, hoewel soms noodzakelijk, een ramp! Ze zijn te licht, waardoor ze bij handelen snel omhoog wippen, zodat boutjes en moertjes toch weer doorelkaar komen. Weerstandjes idem (en dat is erger!). Zit er ietstussen, dan krijg je ze nier meer op hun plaats, tenzij je het laadje opnieuw vult.
Alleen geschikt voor grotere onderdelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 10 november 2009 23:00:44 schreef Schimanski:
De huidige Raaco kasten zijn, op de kleur na, identiek aan Praxis maar een stuk duurder. foto Het zou mij niet verbazen als het uit dezelfde Chineese fabriek komt.

Ik heb Praxiskasten (tenminste, de Praxisprijs betaald) met Raaco logo... identiek.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 november 2009 23:14:21 schreef Henry S.:
[...]
Ik heb Praxiskasten (tenminste, de Praxisprijs betaald) met Raaco logo... identiek.

Hier ook. Kwaliteit is nix mis mee naar mijn bescheiden mening.

Op 10 november 2009 23:12:58 schreef Tidak Ada:
[...] Losse schotjes zijn, hoewel soms noodzakelijk, een ramp! Ze zijn te licht, waardoor ze bij handelen snel omhoog wippen, zodat boutjes en moertjes toch weer doorelkaar komen. Weerstandjes idem (en dat is erger!). Zit er ietstussen, dan krijg je ze nier meer op hun plaats, tenzij je het laadje opnieuw vult.
Alleen geschikt voor grotere onderdelen.

Ik zag hier ergens op het forum de tip om ze met een beetje siliconenkit aan de onderzijde van het schotje vast te plakken. Toevallig vorige week net gedaan voor de bakjes met weerstanden (2 waardes per lade). Blijft goed zitten en als het nog een keer los moet is dat ook nog mogelijk (siliconenkit is er af te krabben zonder dat de lades of schotjes beschadigen)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Sine

Moderator

jup, hot melt werkt ook, ik doe meestal twee tipjes in de bovenhoeken

Anders krijgen kleine onderdelen de neiging om onder de schotjes door te kruipen ( heel vervelend met ringetjes ed )

Lijmpistool (dat is toch "hot melt"?) was ook mijn eerste gedachte, maar om de 1 of andere reden wordt dat bij mij altijd een knoeiboel. Toen ben ik eerst maar eens op het forum gaan zoeken en kwam ik de tip van de siliconenkit tegen.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Prachtig overzichtelijke werkplek schimanski, daar zie ik d'r de laatste pagina's overigens meer van langskomen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Mooi Mans, ik had al wel eens wat gezien. Net zo strak als je bouwsels ;-) Vergeleken bij mij is alles netjes en overzichtelijk. Ik ben een half jaar lang een mega-ruisgenerator kwijt geweest en dat is een kast van 25 kilo. Stond achter een raco kastje verstopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Even blitsen:

Een deel van mijn buizenverzameling

http://www.uploadarchief.net/files/download/buizenkast-kl.jpg

@fred101 Ik zou die noise source maar niet op die analyzer zetten; dan gaat die misschien plat

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Fenominaal mooie verzameling!
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Nadeel van tafels en leggers met rails is dat je je muur helemaal hebt doorzeefd.
Ik heb een tafalopzet gemaakt van alu profielen van Item.
Deze worden bij ons op het bedrijf af en toe op bij het schroot gegooid en deze kunnen we dan kopen voor een prikje.
Deze profielen wegen niks en zijn toch ijzersterk.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/im000440kl.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/labdeel.jpg

Als je de bijhordende hoekjes gebruikt kan je de leggers heel makkelijk nog in hoogte verplaatsen

Tidak Ada

Golden Member

Metaalwinkel in Rottredam en Amsterdam heeft ook een fraai systeem, dat waarschijnlijk goedkoper is.

http://www.metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=893
http://www.metaalwinkel.nl/index.php?item=1135

Het materiaal kan op maat geleverd worden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb ook die planken met f dragers , en die hebben nog een nadeel met gewicht erop zakt er vaak een drager naar beneden omdat de schroeven niet opgesloten zitten in de rails .en dan draagt er 1 steun niks en dan staat er veel scheef .ze zijn wel goedkoop en icm de witte planken toch stevig . ik heb er per plank 100kg opgehad . en in het begin had ik ook een draagsysteem op mijn werkbank maar was niks vanwege de losse achterwand die boven mijn bureau zit en ook vast daarop .en daar lopen bossen kabels achterdoor en moet daarom wel eens van de muur geschoven worden . en dat gaat niet met totaal 180kg erop .

deze achterwand van spaanplaat is wel handig en daar schroef ik zo iets op , en ook weer af . want ik heb ook al eens geteld hoeveel gaten ik heb als ik weg ga , en dat zijn er over de 110 . de tlbak is het grootste probleem daar deze in het plafond geboord moest en heb ik al vaker verhangen , maar ook maar 1x geboord . er zit een smal plankje op wat nog op het 1e gat zit , en heb de bak naar voren gehangen ivm diepere meetapp planken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@stefan: zijn die buizen het enige dat je daar weg haald? Of gaan er soms ook mooie deltavoedingkjes op de hoop enzo..

Het is inderdaad wel een mooi systeem maar wanneer je het nieuw moet kopen waarschijnlijk redelijk prijzig. Een enkele keer kom je ook wel eens accurekken tegen. Waar een beste batterij accus van een ups op hebben gestaan. Ook mooi stevig, vaak ingepakt in speciaal kunststof en zeker geschikt voor het gewicht aangezien accus ook lekker zwaar zijn.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Delta voedinkjes zijn leuk ... maar zo leuk zijn ze nou ook weer niet :P Er staat wel mooier materiaal op die planken.

Dragers zien er stevig maar gloeiend duur uit

Dit topic is gesloten