Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

Nouja, reken dat even om naar raaco's. Die kast met alleen maar ondiepe lades heeft er 13. binnenmaat 55*36. Laat een raacobakje eens 5*13cm zijn. dat betekent dat de inhoud van 55*36/5*13= 30 raacobakjes op 1 grote kastlade past. 55 bakjes in een raacokast, als hij geheel gevult zou zijn met kleine bakjes. Dit betekent dat je 7 raaco's kwijt kan in een kast, welke ook nog eens minder muurruimte inneemt omdat hij dieper is(!)(en aan muurruimte is nog wel eens een tekort). De prijs van een grote kast is ca € 50. Zo'n grote ladekast is helemaal zo gek nog niet, je moet alleen wel het geld in 1 x ophoesten..
De getallen zullen niet volledig kloppen, maar lijkt wel een goede indicatie dat het helemaal nog niet gek duurder is.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Klopt. We hebben de raaco's op het werk wel gestapeld op een draaitorensysteem, maar die zijn zwijneduur voor wat het is.
Het voordeel van zo'n toren is wel dat je tot zo'n 1m70 in de hoogte kan, en veel raaco's (12 kasten) kan stapelen op ook een beperkte muuroppervlakte. We hebben ondertussen zo'n 5 torens staan, voor 60raaco kasten dus.

Eigenlijk zou zo'n draaibaar torensysteem moeten bestaan voor de ladenkasten van Electronick en Scud, dan heb je een bom aan opbergmogelijkheden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sine

Moderator

turbokeu had zo'n ding gekocht geloof ik ... en een beetje hobbyist moet zoiets ook zelf kunnen maken.

ik ben naar de Colruyt gestapt en heb me daar 300doosjes lucifer gekocht... dat biedt mij al een hele hoop opbergruimte en koste geen 10 euro

Op 22 november 2009 15:14:42 schreef big bang:

Eigenlijk zou zo'n draaibaar torensysteem moeten bestaan voor de ladenkasten van Electronick en Scud, dan heb je een bom aan opbergmogelijkheden.

De mijne staat op wieltjes, dus met wat dubbelzijdig plakband kan je al heel wat bereiken :+

@sine, klopt, hij had het laag model, er is nog 1 model hoger, voor de 60vaks kasten.
@scud, :-) hehee, das natuurlijk ook waar.

In de shop waar ik in mijn studententijd kwam had de zaakvoerder er ook wat op verzonnen, hij had een redelijke muur (±4m) waarlangs hij raaco's stapelde, 2 kasten hoog. Hij had een houten plaat genomen met eronder 6 soepel draaiende wieltjes zodat het geheel van de muur kon weggetrokken worden of juist tegen de muur kon geduwd worden. Vooraan stonden raaco's en achteraan ook, gewoon rug tegen rug. Hij verdubbelde op die manier zijn muuroppervlakte. Het lijkt lomp maar werkte in de praktijk zeer goed.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Mooie kasten allebei.

ScuD, dat is de beste foto van die SMD-bakjes die ik tot nog toe gezien heb. Welke (linkje?) zijn dat nu precies in de SK? Zo te zien kan daar zonder buigen een weerstand in in de breedte? Heb je toevallig ook de kleinere bakjes? Zo ja, kun je daar ook een foto'tje van maken?

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

turbokeu had zo'n ding gekocht geloof ik ... en een beetje hobbyist moet zoiets ook zelf kunnen maken.

Inderdeed...;)

http://www.turbokeu.com/temp/raaco900.jpg

Dit is het model met 45-laden kastjes (Raaco DC900, 160cm hoog), heb nu wel een beetje spijt dat ik niet de 60-laden versie gekocht heb (Raaco DC1200, 176cm hoog).

De toren kost feitelijk slechts zo'n 160€ + BTW, de 12 kastjes kosten het meest (voor de DC900, totaal ca. 900€ + BTW bij RS-Components).

Als je budget het toelaat tenzeerste aangeraden!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Al eens aan apothekerskasten gedacht? Je kunt ze tegenwoordig ook in de keukenbranche krijgen.
Het zijn kasten van zo'n 40 cm breed en desnoods kamerhoog, die je op (telescoop)rails kunt uitschuiven hierin ruggelings Racoo achtige kastjes e.d. plaatsen. zo kun je bijna het dubble aan muurruimte ceëren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Jochem:

http://users.telenet.be/svendecock/elektronica/100_5520.JPG

Standaard strip weerstanden past er in de breedte dus mooi in, alleen zijn de doosjes zelf helemaal niet zo groot. Veel kan je er dus niet in kwijt.

Dit zijn, zoals ik al zei, de grote doosjes, de kleine heb ik niet gekocht, maar volgens de beschrijving passen er 3 kleintjes in de breedte van 1 grote.

@Turbokeu, mooi man! maareuh, heeft het plastic geen last van die kachel? :+

Bedankt. Prachtige bakjes. In mijn herinnering was de prijs een stuk beter, met de verzendkosten erbij opgeteld weerhoudt het me een beetje van het bestellen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Moet je de weerstanden eens losmaken, nemen ze aanzienlijk minder ruimte in :) heb hier weerstanden allemaal een beetje ingekort dan passen ze ook in de raaco.

LED there be light
Turbokeu

Golden Member

Op 23 november 2009 17:45:07 schreef ScuD:
@Turbokeu, mooi man! maareuh, heeft het plastic geen last van die kachel? :+

Toren stond daar om hem in elkaar te monteren, staat nu in mijn bureel (ex-eetkamer ;)).

De Raaco laadjes zijn netto 13.5cm diep, dus passen er met één tussenschotje in de breedte perfect 2 weerstandswaarden met strip in.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 24 november 2009 07:33:56 schreef Jochem:
Bedankt. Prachtige bakjes. In mijn herinnering was de prijs een stuk beter, met de verzendkosten erbij opgeteld weerhoudt het me een beetje van het bestellen.

Ik dacht dat dealextreme dezelfde heeft. Zal eens zien.

Kleine en grote. Kosten per stuk ong. hetzelfde, maar dat ligt aan de huidige dollar koers. Je hebt in ieder geval geen verzendkosten.

[Bericht gewijzigd door niels v.v op dinsdag 24 november 2009 14:05:08 (29%)

Henry S.

Moderator

Op 23 november 2009 17:45:07 schreef ScuD:
@ Jochem:

[afbeelding]

Standaard strip weerstanden past er in de breedte dus mooi in, alleen zijn de doosjes zelf helemaal niet zo groot. Veel kan je er dus niet in kwijt.

Dat ziet er mooi uit, en als je de boel netjes oprolt hoeft je niet elke keer de hele rol te pakken. Het heeft wel een nadeel: Na loop van tijd begint de lijm tussen de papierstroken verschrikkelijk te kleven....

Op 24 november 2009 07:53:54 schreef Joeri de Man:
Moet je de weerstanden eens losmaken, nemen ze aanzienlijk minder ruimte in :) heb hier weerstanden allemaal een beetje ingekort dan passen ze ook in de raaco.

Of je legt ze schuin (laadje in 3en opgedeeld), of in de lengte (laadje in 2en opgedeeld).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Allemaal mooie opbergsysteempjes heb ik helaas geen ruimte voor.:-(
Ik mis al een poosje de vorderingen van het schuurtje van Techno Turk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Vorige post was eigenlijk puur om Jochem te tonen of de weerstanden in een bakje passen, zelf heb ik ze in de bovenste 3 smalle laden gestoken:

http://users.telenet.be/svendecock/elektronica/100_5521.JPG

De waarden zitten kruiselings bij elkaar, dus 1R, 10R, 100R, 1k, 10k,... en dan een tussenschotje naar de volgende waarde.

leime

Golden Member

Nu nog handig, straks als je ze gebruikt hebt op je breadboard dan zitten ze niet meer een het stripje.

Het is idd niet ideaal, eerder een tussentijdse oplossing tot m'n portefeuille weer de aanschaf van wat opdeelvakjes toelaat :+

Heb dan ook nog 9 lades op te vullen met doosjes en dergelijke.. alles op z'n tijd ;-)

@Turbokeu

Een hele mooie kast heb je daar ik ben nu bezig met een eigen nieuw werkplaatsje aan het maken. Ik zal hem hier ook wel even posten als het helemaal klaar is.

alternatief zelfbouw kastje.
Weerstanden enzo passen er goed in.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/28112009017.jpg

als ge het weet is het niet moeilijk
Tidak Ada

Golden Member

Niet mijn werkplek, maar aangezien hier iets groots is verricht door Bill en David, toch deze link.
Een belangrijk stuk elektronica historie !

(Zou Technoturk dat ook lukken? >:) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 november 2009 21:18:23 schreef leime:
Nu nog handig, straks als je ze gebruikt hebt op je breadboard dan zitten ze niet meer een het stripje.

Ik vraag me af hoeveel mensen hier de weerstanden weer netjes opruimen:p.
Daar ben ik zelf te lui voor, ze gaan op een grote hoop in de rommelbakjes.

Bij mij ook, ik heb op m'n bureau/werktafel een paar bakjes staan met spul dat ik gebruik en niet terug wil leggen. (luiheid, ik weet het)

Dit topic is gesloten