Er is nu eenmaal verschil tussen de toepassingen. Zoiets als Fred101 is totaal anders dan een pure digitale toepassing. Ik heb in het verleden heel wat 144 MHz toepassingen gemaakt. Toen was vertinde plaat het meest gebruikte materiaal en de layout was bijna altijd een soort luchtmontagebouw. Maar met wat ervaring werkte het behoorlijk en dat is heel belangrijk. Mijn ervaring dateert van de jaren 1960. Toen was ik heel actief op de 2 meter band (ex ON5DK). Zelfbouw was toen ook de enige haalbare (betaalbare) oplossing.
Voor gaatjesprint gebruik ik altijd epoxy print, nooit van die lowcost karton versie's want de eilandjes komen zo los van die dingen. Voor de draadjes gebruik ik origineele wirewrap fijne draadjes. Ik heb er hier nog van vroeger want op het werk gebruikte ik ze altijd. Maar mijn huidige voorraad is nu bijna op. Bestaat ook in vele kleuren maar doorgaans gebruik ik groene kleur omdat het mooi uitkomt met de epoxy printen.
Maar zelfs UHF designs kun je mooi voorbereiden in eagle als je maar weg kunt om je eigen lib aan te maken. Dan is er nog nauwelijks een beperking voor de plaatsing van je componenten. Het is toch altijd beter als je de optimale schikking vooraf wat kunt bepalen. Maar nogmaals UHF is geen digitaal.
Dat je losse componenten gebruikt als pheriferie zoals bprosman doet is voor mij geen probleem. Vroeger beston er gewoon niets anders en de ouderen zijn zo opgegroeit. Al mijn oudere prototype kaarten waren altijd double europa kaarten met soms 100 IC's erop, allemaal wirerap draadjes. Daarvoor bestond er een wirewrap toolje en speciale ICvoetjes met lange vierkante pinnen waarrond je de fijne wirewrap draad kon ronddraaien met die tool en dan solderen. Die wriewrapdraad was vernist, geen isolatie in pvc zoals nu en die vernis was soldeerbaar op hoge temperatuur (soldeerpin NR 8 van Weller). GAL's werden massal gebruikt. Ik heb hier nog een 68030 board waar heel veel van die gal's gebruikt werden (type 20V8). Dat was de tijd voor de CPLD's.
Maar de tijden veranderen en je moet je wat aanpassen. Dit tracht ik nog zoveel mogelijk te doen niettegenstaande ik nu op 'rust" ben. Vandaar de FPGA's CPLD's en AVR controllers die nu massaal gebruikt worden. En dit alles tegen een fractie van de vroegere prijs.