nee, gewoon zoals iedereen een scanner leeghalen en er gezichtsbruiner lampen insteken :p

Juiste scannerbehuizing kiezen!
Geen low profile dingen, liefst oudere grote 'bakken', hoe hoger hoe gemakkelijker voor de inbouw en het is ook beter voor een gelijkmatige belichting (grotere afstand PCB tot lampen).

Ik heb drie goedkope tweedehands scanners gekocht vooraleer de geschikte te vinden waar alles perfect in paste.

grotere afstand PCB tot lampen

Wat nemen jullie gemiddeld als afstand tussen buis-glasplaat met die 8 Watt buisjes ?

Groeten, Bram

ik had er zo'n 5cm tussen zitten,
Ik geloof dat je 2x de buisdikte aan moet houden.
Dan klopt het ongeveer wel
Zoals het nu bij mij is:

http://technojunk.nl/plaatje/photo.jpg

Volgens mij heb jij dikkere buisjes dan ik (gezichtsbruiner). Leuke spoel trouwens die "gele" :-).

Groeten, Bram

Had hiervoor gezichtsbruiner-buisjes.
Maar welke spoel bedoel je, ik heb er geen :p

of bedoel je m'n klosje tin?

Er zijn toch van die 13 W TL-Buisjes van c.a. 15 mm?
Volgens mij zijn die ook in UV-B te krijgen. Zeker in UV-A en UV-C (Water zuivering). Prijs zal een stuk hoger liggen dan gewone TL-letjes :(

Ik heb zelf een gigantische lichtbak met 6×20W UV-B, een electrische vacuumpomp en een electronische tijdklok. Hfl 50,- bij een tweedehandszaak. Wisten zij wat die dingen kosten. Kwam van een grafisch bedrijfje.
Ik had hem gekocht om gomdrukken te maken (Oud fotografisch procedé). Nu kan ik er ook printjes op leggen.

Ik bof niet altijd hoor :P

Ik heb, net als een aantal andere mensen, een nieuwe soort toner in mijn laserprinter (Samsung ML2010) tegenwoordig. Je herkent de nieuwe soort toner door de andere geur die er vrijkomt bij het printen.
De problemen bij het gebruik van deze inkt is dat (het lijkt of) er een hogere temperatuur nodig is om de inkt te smelten en dat het bij een toner-transfer naar een PCB werkt als een soort glijmiddel en het niet goed blijft plakken.
Is er al iemand met een oplossing voor dit probleem?

Mvg,
Alex

En dan krijg je daar ook weer nieuwe inkt voor.
Ik denk liever een beetje vooruit. :-)

Als het gaat glijden is het te heet, dus de strijkbout wat minder warm zetten....

Zo tijd om dit topic eens naar boven te kicken:

Ik ben vandaag begonnen met mijn eerste etspogingen. Gezichtsbruiner omgebouwd. Afstand tussen de buizen 5cm. Afstand tussen de buizen en de blauwe print van dickbest ook 5cm. Belichtingstijd met van dat overtrekpapier wat mijn ma altijd gebruikt voor de naaipatronen: 14 minuten. ontwikkeltijd in een badje van 1dopje gootsteenontstopper+1liter water: 2,5 minuut. Etstijd in 250ml water en 400 gram ijzer3chloride van dickbest. Maar liefst >30 minuten.
en ziehier het resultaat:
http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/20100225_509.jpg

Best redelijk maar niet echt overtuigend. De baantjes zijn maar 10mil breedt en soms helaas onderbroken en soms tikken ze elkaar aan. Zou ik nog iets langer moeten belichten? Of toch nog langer etsen? >30 minuten bij een temperatuur die schommelt tussen 20 graden en 50 graden vind ik erg veel. De etsvloeistof is nooit heter geworden dan 65 graden(daar moet ijzerchloride tegen kunnen toch?) Iemand goede tips?

Hoi,

Ik had die problemen ook bij belichten. Het bleek te komen door de verschillende intensiteiten op verschillende plekken. Vlakbij de lamp werd er overbelicht en wat verder van de lamp werd er onderbelicht.

Je zou het printje wat verder van de lampen kunnen houden en de lampen afdekken met een stuk kalkpappier, wat je gebruikt als diffusor. Het belichten zal wat langer duren maar de kwaliteit is ook beter.

Ik heb nu een grote print met UV-LEDs (Iv = 6000m) gemaakt. Door de kleine hoek komt het licht vrij recht op de print, zodat er weinig schaduw is. De intensiteit is ook een stuk homogener.

Heb je hier wat aan?

Op 22 december 2009 18:49:59 schreef happylex:
En dan krijg je daar ook weer nieuwe inkt voor.
Ik denk liever een beetje vooruit. :-)

Al eens pigmentinkt van Lyson geprobeerd? Die is niet transparant.
Overigens heeft Epson tegenwoordig ook its dergelijks

Ik weet niet hoor, maar 14 minuten?
Ik belicht maar 3 minuten. Al eens een test-strookje gemaakt?
Weet je zeker dat dat overtrek papier goed werkt? volgen smij is het nogal on-doorzichtig.
Ontwikkelen kun je niet op tijd doen, kijken totdat de belichte stukken netjes helemaal schoon zijn, als je hem dan 10 seconde in de ets houd, moet alles netjes, egaal roze zijn. is dit niet zo dan moet je er mee stoppen.
Er gaat iets niet goed, ik doe maar 5 minuutjes over het etsen..

Overigens, waarom gebruik je zo'n groot stuk print?

Op 26 februari 2010 00:17:21 schreef Tidak Ada:
[...] Al eens pigmentinkt van Lyson geprobeerd? Die is niet transparant.
Overigens heeft Epson tegenwoordig ook its dergelijks

Hoi,

Belichten gaat prima, de toner is dicht genoeg daarvoor. Het scheelt alleen geld, kostbare ruimte en tijd als ik alles met toner-transfer zou kunnen doen.

Je hebt het over

Op 25 februari 2010 23:18:56 schreef basz:
de blauwe print van dickbest

Maar die op je plaatje is toch niet blauw?
Waar kun je de blauwe print met aan de ene kant koper en de andere kant een soort UV-gevoelige, groene verf kopen? Ik vind het mooier dan de conventionele printplaten en ik vind het erg handig dat je op de componentzijde de informatie kunt zetten.

teststrookje heb ik gemaakt maar dat overtrekpapier is niet zo doorzichtig vandaar de lange belichtingstijd. Teststrookjes heb ik al een paar van gemaakt. Ik denk zelf dat ik met dit papier nog iets langer moet belichten en wat korter etsen want het lange etsen heeft de dunne baantjes gemold ben ik bang

@happylex de print is echt blauw hoor maar door het slechte licht + brakke camera lijkt het meer groen

Op 25 februari 2010 23:18:56 schreef basz:
14 minuten. ontwikkeltijd in een badje van 1dopje gootsteenontstopper+1liter water: 2,5 minuut. Etstijd in 250ml water en 400 gram ijzer3chloride van dickbest. Maar liefst >30 minuten.

14 minuten is inderdaad lang. Ontwikkelaar lijkt me goed. De mengverhouding voor ijzer3chloride (van Dick) is 1KG met 1.25 liter water. Misschien moet je wat meer (lauw warm) water bij je oplossing gooien. Dan kun je het etsen ook beter beheersen.

@Basz Gebruik je vloeibare gootsteenontstopper? Ik had daar namelijk altijd problemen mee. De korrels werkten bij mij beter.

nee gewoon de korrels van de karwei. Na het ontwikkelen zijn de baantjes behoorlijk goed te zien dus dat moet geen probleem zijn. Ikzelf verdenk meer en meer de belichtingstijd. Als ik die nog wat langer doe/overheadsheet koop dan zou alles beter belicht moeten zijn en zou het etsen ook niet zo lang moeten duren. Morgen of zondag hoop ik nog tijd te hebben dan ga ik weer testen. Allemaal bedankt voor de moeite!

Zo vandaag een 2e printje gemaakt en iets langer belicht(16 minuten totaal) Resultaat is een stuk beter. Etsen duurde nogsteeds relatief lang. En het lijkt alsof het meeste wegetst via de zijkant. Is dat normaal? Het lijk erop dat zo lang belichten met dit papier gewoon nodig is. Maandag misschien overhead sheet proberen eerder heb ik geen tijd om naar de winkel te gaan

Op 27 februari 2010 15:42:38 schreef basz:
Zo vandaag een 2e printje gemaakt en iets langer belicht(16 minuten totaal) Resultaat is een stuk beter. Etsen duurde nogsteeds relatief lang. En het lijkt alsof het meeste wegetst via de zijkant. Is dat normaal? Het lijk erop dat zo lang belichten met dit papier gewoon nodig is. Maandag misschien overhead sheet proberen eerder heb ik geen tijd om naar de winkel te gaan

16 minuten vind ik nog extreem lang! Ik belicht mijn printen 75 seconden ( 1,5 minuut). Kalkpapier werkt erg goed, kun je halen bij de betere kantoorartikelen zaken. Wanneer je het papier voor een lamp houd zie je dan de sporen duidelijk?

Ik heb gelukkig toegang tot de betere etsbakken en belichtingsbakken maar ik moet zeggen dat kalkpapier minder resultaat geeft dan gewone overheadsheets voor laserprinters. Wel zorgen dat je met maximale dichtheid en een zo fijn mogelijke korrel op de sheet druk (in spiegelbeeld).

Leg dan de sheet met de bedrukte zijde op de te etsen print (vandaar in spiegelbeeld afdrukken). En dan belichten en etsen.

Ik belicht meestal 80 seconden met sheet, maar dit is wel een "semi profi" belichtingsbak.

Mzzls

Ik belicht met 100 LEDs (20mA) 5 minuten met overhead sheets en 12 minuten met kalkpapier. Als ik respectievelijk 7 of 15 minuten belicht is het resultaat ook nog prima. TQFP met 0,5 mm pitch is meestal geen probleem.
Ontwikkelen doe ik binnen tien minuten in een schaal die continu heen en weer schommelt.