DeKemp
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Net bezig geweest met etsen. en het resultaat mag er zijn voor de eerste keer. op een paar minuscule imperfecties na.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
@Bert_mc, holy s##t, das okk nog niet een klein beetje overdreven. Als je zoiets volbouwd kan hij direct in het mooie foto opdrachten topic!
- - big bang - -
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 18 oktober 2008 15:00:57 schreef big bang:
@Bert_mc, holy s##t, das okk nog niet een klein beetje overdreven. Als je zoiets volbouwd kan hij direct in het mooie foto opdrachten topic!- - big bang - -
Ik heb een paar jaar geleden eens een partij onderdelen gekocht, en daar zaten een paar tienduizend 74LS00s tussen. Ik zou er misschien een 4004 emulator mee kunnen bouwen op zo een gaatjesprint
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Een paar tienduizend 74LS00's, dat begint al zoals een zwaar industriëel te klinken.
Mijn uitschieters (qua hoeveelheid) zijn SMDweerstanden opgekocht op reels van 1000st, en printboortjes van de echte tungstencarbide-kobalt legering, zo'n 400 a 450 stuks in vele maten.
Qua prijs, ik schat m'n duurste chip: de AD2S80AJD van Analog Devices, das een AD convertorchip die resolversignalen kan uitlezen, kost hede ten dage al zo'n slordige 160€, en ik denk wel dat ik er nog zo'n 6 van in bezit heb. Weliswaar sommige nog op dumpprinten, om af te solderen, maar het blijft geld.
- - big bang - -
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Gisteren bij conrad geweest. (Essen, DE)
Vond daar een potje Fleckenverwijderaar voor ijzer-3-chloride,
€4.95, potje van 250 gram, voor 5 liter water.
Foto van het potje:
60 gram aangemaakt in 1 liter.. in een plantenspuit gedaan.
Mijn hele etsbak ingespoten, 10 minuutjes in laten werken, en ik veegde alles er zo af met een doekje!
Zelfde bij een trui van mij, zat als ruim 2 week een dikke vlek in, even ingespoten, ook 10 minuutjes in laten trekken, uitgespoeld en weg was de vlek!
Mannen, ik heb vandaag m'n grootste ontdekking gedaan ooit in m'n leven!
M'n printsheets zijn opgegaan vandaag, dus ik moest op de oerhollandse manier een layout afdrukken. Eerst op een A4tje afdrukken, stukkie uitknippen en erop plakken, nog een keer printen.
Ik drukte dus de eerste keer niet op de goeie kant van het A4tje ( dus niet op het stukje transparant sheet ) Toen het A4tje nog warm was drukte ik deze keer wél op de goeie kant af. Tot mijn verbazing was de kwaliteit + afdrukdichtheid vele male beter dan wanneer ik op een koud stuk sheet print.
Techno(j/h)unk heeft dit bevestigd.
big bang
Dus sheets "voorverwarmen" in de toekomst? Het zou best wel eens kunnen.
- - big bang - -
Zo kan je het inderdaad het beste zien. Moet je wel een laserprinter hebben. Misschien dat meer CO'rs dit kunnen bevestigen?
Jawel, weer wat nieuws ondekt! Ik wilde een silkscreen maken, dus ik dacht; Dat doe ik met de strijkmethode Silkscreen uitgeprint in spiegelbeeld en wilde deze op het epoxy strijken. Plots liet de layout los ( na 10 seconde strijken ) en zat er een hele mooie silkscreen op het epoxy.
Na wat experimenteren ben ik erachter dat je moet strijken tot de layout vast 'plakt' daarna laat je hem afkoelen en trek je je silkscreenlayout eraf en tadaaa je silkscreen zit erop!
Getest met; Kalkpapier en laserprinter
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb even de moeite genomen, na te gaan of mijn laserprinter ook beter afdrukt op een warm transparant vel. De Boeip-methode, dus.
Daartoe heb ik 2 gelijkaardige layouts gemaakt, telkens ter grootte van een A4-vel, met bovenaan een klein dingetje met meer grondvlak dat wat anders. Op de eerste layout zit dat rechts van het midden, bovenaan. Op de tweede layout zit het links, op dezelfde hoogte.
Zo kon ik beide layouts onmiddelijk na mekaar op hetzelfde vel afdrukken, waarbij de tweede layout op een warm vel werd afgedrukt.
Eilasie, eilasie! Ik kan niet het minste verschil tussen beide afdrukken ontdekken.
Ter vergelijking:
Printer = HP LaserJet 6MP
Transparant = goedkoop spul, afkomstig van de plaatselijke PC-boer.
@pros, 't werkt dus niet bij jou?
Foto
[Bericht gewijzigd door Boeip op zondag 18 januari 2009 15:04:50 (19%)]
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
wow, dat ziet er erg mooi uit.
helaas dat ik geen laserprinter heb, want dan zou ik dat ook kunnen gaan toepassen op mijn toekomstige printplaten.
geen idee of ik dat hier kan vragen, maar wil nu ook gaan starten met etsen. maar het probleem is de locatie. garage is veel te koud en geen ruimte. op mijn kamer is het een zooi, en dus ook geen ruimte. dan blijft de zolder nog over. hoe moet ik dat in godsnaam gaan doen? aangezien je stromend water nodig hebt om de print schoon te spoelen.
Pak een extra plastic bakje. Gooi de print daar in en loop dan naar beneden. Dan haal je de print er weer uit een spoel je em af.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Of je neemt een jarrycan met kraantje, stromend water
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
ok, dat is dan opgelost.
zijn er ook speciale formules voor het uitrekenen van de afstand tussen UV leds? ik wil daarmee een belichtbak bouwen, zodat ik niet aan de 230 hoef te knutselen
(terwijl ik dan alsnog en stopcontact moet bijtrekken)
pros
Op 18 januari 2009 15:04:13 schreef Boeip:
@pros, 't werkt dus niet bij jou?
Het afdrukken op een warm transparant vel met de laserprinter maakt hier idd. geen verschil. Dat kan aan de printer liggen of aan het vel. Geen idee.
Wat het overbrengen van de komponent-layout betreft: dat ziet er heel netjes uit!
Momenteel wordt mijn tijd in beslag genomen door de renovatie van eetkamer en living, maar als dat achter de rug is, ga ik dat beslist eens uittesten. Ik vraag me af, of het met kleuren net zo goed lukt?
vanzwam
Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
Omdat er veel herrie is over het al dan niet zwart genoeg zijn van een layout, heb ik eens een test gedaan. Een jaar of 20 geleden werd er bij ons op het werk ook al eens een proto printje gemaakt. De banen werden dan met doorschijnende rode tape (merk Bishop) geplakt op kalk papier. De pads waren ook zelfklevend en van het merk Brady. Daarna werd dit naar ontwikkeling gestuurd en.... Nu de test. Ik heb mijn layout ook afgedrukt in rood ipv zwart. Resultaat: schitterend.
RGB setting : Rood 250 de 2 andere 0
Verbaast me niet. Tegenwoordig bevatten de kleur-inkten vaak een UV-werende stof, om verkleuring tegen te gaan (vooral in fotoprinters).
pros
Boeiend!
Nou drukt een kleuren-laserprinter zijn hoofdkleuren (CMY) 1 voor 1 af op het vel. Zo zou je dus de beste (meest-bedekkende) afdruk krijgen met een kleur, waarbij de hoofdkleuren maximaal gebruikt worden (en niet vervangen worden door zwart). Denk ik toch...
vanzwam
Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
Dan zou je een kunnen proberen met C= 0% M= 75% Y= 70% K= 0%.
Wat is de meest voorkomende dikte van een UV-TL lamp? (30-45cm)
Want ik heb een scanner maar daar is geen plaats voor zo'n dikke van 20mm
(voor de duidelijkheid: het moet een belichtbak worden)
[Bericht gewijzigd door stefhead op zaterdag 31 januari 2009 18:45:51 (17%)]
pros
Degene die ik heb zijn 20mm dik, en ik vrees dat dit zowat de standaard is.
Wat ben je van plan? Scanner-lamp vervangen door UV-lamp en dan heen-en-weer laten bewegen?