Aaah! Kijk! Dat is het Fredden, laat de Polka's nu maar rollen ...
(Mail nog gehad?)
Der Eat
Welt Bug Meister
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Rob, ik vind het prima dat je het schema gebruikt en aanpast maar haal dan mijn naam even weg voor het een eigen leven gaat leiden 
Eat: mail is binnen. Ik ben benieuwd
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
Ik sta verbaast naar mijn glazen bol te kijken...
Zo erg zat mijn voorspelling er niet naast!!
FRED FM is volgens mij een feit aan het worden.
Volgende week staat er een 10kw eindtrap achter de bug, en staat er een grote dieselgenerator in de tuin te ronken.
Ik ben trots op je!
Het komt helemaal goed met je!! 
Ja alleen hij weet het nog niet!
De R CEE DEE is hem al op het spoor!!!
Nou ja laten we maar genieten van dat laatste nummer,
Ut klinkt niet slecht nu hoor, Foxy foxtrot in echt FM gemoduleerd
RRob.
(is gedaan Fred)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Even een klein vraagje: Waarom geen DC-spanning op de varicap? Daar zijn ze voor bedoeld...
Dankzij de HF-spanning en de gelijkrichting van de diode krijg je nu ook wel wat DC-spanning. Maar het is handig om met een potmetertje een DC-spanning op de varicap tezetten. Dat stemt een stuk fijner af dan een trimmertje.
Bij smalband-FM zou ik de varicap grootendeels overbruggen met een andere condensator, en toch nog een paar volt audio aanbieden. Dan heb je veel minder last van de instabiliteit van de varicap. Normaal gesproken zou je voor smalband-FM de modulatie kleiner maken, maar dat betekend dat de varicap nog steeds een even groot deel uitmaakt van de capaciteit van LC-kring. En dat hoeft niet meer omdat je toch niet meer zover hoeft te moduleren. Dus de varicap overbruggen met bijv. 100p en dan met 5p in serie aansluiten.
Waar ik nu benieuwd naar ben is het volgende: Hoe groot is de HF-spanning op de collector van de transistor ten opzichte van de basisspanning-DC-spanning, en de emitter HF-spanning.
Ohja, in het originele schema is het de BC-capaciteit die voor de modulatie zorgt. De BE-diode is in geleiding, dus die heeft niet echt capaciteit ofzo.
(Z)weetvoetje
Geef gerust jou visie maar geef het dan ook in schema weer?
Het lijkt me leuk als iedereen dit zou doen!
FF met paint makkie toch!
murphy
Expres ja ik weet het, en dat klopt ook wel!
Maar hoe kwalijk is dit?
Vr Gr RRob.
Hallo Rob .... ik heb zelf geen Ipod maar ik veronderstel dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn als een MP3 speler, dus is de uitgang gemaakt om er oortelefoontjes op aan te sluiten, die oortelefoontjes hebben meestal een impedantie rond 40 Ohm dacht ik.
Als je de volumepotmeter in je schema helemaal dicht draait sluit je dus de uitgang van je Ipod kort en daar is die niet voor gemaakt volgens mij.
Groeten
ja Murphy heeft gelijk.
gebruik de loper van de potmeter om het signaal naar je bug aan te bieden. Nu sluit je bij het dichtdraaien je Ipod kort.
En idd. de varicap een dc spanning geven zou ik ook gedaan hebben. Nu is hij een beetje afhankelijk van de factoren.
Zo zie je maar weer. Het word een steeds groter schema. straks word de bc547 veranderd door een FET, en komt er een PLL bij op, omdat Fred klachten van de buren heeft gehad, omdat zijn 10kW bug steeds verliep. Hierdoor zat zijn naar klassiek luisterende buurvrouw naar polka's te luisteren..
haha die Fred 
Warom maggik geen Volt op me antenne laten staan! Ze magge dur gewoan nie ankomme! Azzu dur tog ankomme motte zut zelluf maor wetuh.
En dat uidgangsfiltur moeje dur ook afslope, wand dat vreed alleen maar vermauge op. Hep ik zelluf gemete med me zwager zun SWR meter, dat is een hele goeie want hij hep een hele dure bak.
Zonder filtur kompt de meternaalt bijna twee keer so fer.
En nau moettik weer ff de plaat omkere.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ah, AM-Radio Terman, welkom. Gezellige boel die piraten wereld, ik voel me er nu al thuis. Ooit hoop ik ook zover te komen dat ik op AM kan maar dat vind ik nu nog te moeilijk. Een FM bug blijkt eigenlijk AM te doen dus die AM zenders moeten dan FM gemoduleerd worden. Ik denk dan in binnenband FM en daar ben ik nog niet aan toe.
Rob, De installatie is net door de Heer Moerman goedgekeurd en de RCD heeft er een stikker opgeplakt dat ik nu een W-machtiging heb. Nu mag alleen plaatjes van Marianne Weber draaien, voor Frans Bauer moet ik eerst nog een keer het B-examen doen want daar ben ik voor gezakt. Ik snap er niks van. Ik weet zeker dat ik de staande golf wel met een fluke multimeter kan meten, gisteren nog gedaan en de meter gaf 1 aan .
Maar nu serieus:
Waarom geven jullie de varicap een dc spanning. De varicap is een condensator die onder invloed van spanning in capaciteit veranderd. Door hier een AF wisselspanning op te zetten varieert de capaciteit met het signaal en daarmee de frequentie. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je door een DC bias de zwaai beperkt omdat je al een deel van je capaciteit "opgebruikt"
Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik hem voor modulatie, niet om af te stemmen. Dat laatste is ook een optie maar die krengen zijn zo temperatuur gevoelig en die 4CX15000 produceert nog al wat warmte dus dat gaat in dit geval niet.
Op 28 december 2009 17:09:05 schreef fred101:Waarom geven jullie de varicap een dc spanning. De varicap is een condensator die onder invloed van spanning in capaciteit veranderd.
Nou, mijn versie zou iets zijn als:
Een varicap is een diode die, indien in sper gebruikt, een capaciteit heeft die varieert met de reverse spanning.
Wat denk je dat een diode doet als je er een wisselspanning over wilt zetten? Die gaat de ene kant op geleiden. Vandaar dat ik je vroeg eens te meten hoeveel DC er vanzelf "opgewekt" wordt in je bug. En ook waarom ik me af vroeg waarom in jou simetrix simulatie er nul volt zou staan.
fred101
Golden Member
Ik zal kijken of ik dat vanavond kan meten. Ik weet dat het oorspronkelijk een diode is maar ik dacht dat er ook nog een Ctje inzat. Maar dat weet ik niet zeker hoor ?
Maar hoe wil je hem dan moduleren als er een vaste DC op staat. De capaciteit verandert dan toch niet.
Mijn gedachte is dat als je er zelf een DC-bias op zet die hoger is dan door middel van selfbias zou ontstaan, dat je dan een stuk stabieler zou kunnen zijn. Daarbovenop (via een C) plaats je dan nog eens je audio om er FM uit te krijgen.
Edit - die DC-bias komt natuurlijk wel aan via een redelijk hoge weerstand. Voor HF moet hij haast onzichtbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door jojo op (20%)]
Op 28 december 2009 19:31:22 schreef fred101:
Maar hoe wil je hem dan moduleren als er een vaste DC op staat. De capaciteit verandert dan toch niet.
Die DC moet niet te 'hard' zijn, vandaar een hoogohmige deler gebruiken, om er een audiosignaal erop te kunnen superponeren.
Edit: Reply te lang open...
fred101
Golden Member
Maar de "zelfbias" door AC is toch juist dat gene wat voor modulatie zorgt ?
Ik heb me ook nooit verder verdiept in varicaps anders dan als een soort "electrische varco"
Edit: tegelijk
Ok die DC is dus een soort basis om de zwaai te beperken ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
Nee, om er voor te zorgen dat de varicap niet in geleiding komt tijdens moduleren. Want wanneer werkt een varicap?
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Nee toch? Als de diode (varicap dus) in geleiding staat, dan werkt hij niet als varicap. Die DC is dus om te zorgen dat die varicap altijd in sper staat, ook al zit je in het negatieve deel van je sinus.
/e Te laat. Dit was dus allemaal @fred.
Fred
Je hebt geluk dat je door die keuring heen komt eeeeeccchhhhht!!!
hihihiiiii
Hoopte dat jullie mee zouden gaan doen?
[img=http://img205.imageshack.us/img205/3839/fmbug3.th.png]
http://img205.imageshack.us/i/fmbug3.png/
Kom op jongens geven jullie er nu ook eens een draai aan?
Vr Gr RRob.
Nou niemand houd je tegen!
Maar gestel ik ben een beginner piraatje,
En ik wil polkas van boven naar beneden aan mijn oma laten horen?
Beetje hard anders hoort ze het niet!(klein beetje over gemoduleerd):o
Dus daar ga je geen complete studio Rd12tf voor maken.
Moet natuurlijk simpel zijn,
En het moet een beetje storen anders heeft het AATEE niks te doen-
En dan hebben die gasten strakjes geen werk meer en dan staan ze door jou op straat!!!
(daar kan je toch niet mee leven?) 

Vr Gr RRob.
Op 28 december 2009 21:26:27 schreef rob007:
Nou niemand houd je tegen!
[...]
Dus daar ga je geen complete studio Rd12tf voor maken.
Moet natuurlijk simpel zijn,
[...]
Vr Gr RRob.
Oh, wacht maar, ik zal je een paar Polka's laten ruiken ...
Geef mij de tijd en huiver ...
Fred, aan het idee dat een transistor een gelijkstroom PLUS een wisselstroom levert (of krijgt) ben je inmiddels gewend.
Dan moet een gelijkspanning PLUS een wisselspanning toch geen probleem meer zijn?
Je kunt ze parallel aanbieden (waarbij dan de gelijkspanning niet al te laagohmig, of 'hard', moet zijn). Maar in serie kan ook; of de wisselspanning aan de éne, de gelijkspanning aan de andere kant.. en die HF wisselspanning staat er ook nog de hele tijd.
Als je steeds maar een paar tienden volt audio hebt gebruikt, zal de diode niet heel ver in geleiding geweest zijn. Maar hij hoort echt keihard te sperren. Pak er maar eens een datablad bij, dan zie je een grafiek van spanning tegen capaciteit - je zult zien dat de spanning maar één kant op genomen wordt, en niet door nul gaat; er zelfs niet bij in de buurt komt.
A propos geleidende varicaps: geleidende 1N4007's en LEDs lijken een heel grote capaciteit te hebben. Maar de Q is bedroevend slecht, omdat er een heel lage weerstand aan parallel staat: de geleidende diode. 
fred101
Golden Member
Ik heb hem weer aangezwengeld en even gemeten. Er staat permanent 4VDC op het knooppunt (de poot waar de modulatie op staat) Deze staat er met en zonder modulatie. Laat de plus kant van die elco daar nu ook staan.
Het LF daar welke op de DC is gesuponeerd is in pieken 500mV, gemiddeld piekt het op zo'n zo'n 250/300mV.
Normaal gesproken moet je er alles aan doen om te voorkomen dat de varicaps gaan geleiden op het HF.
Maar jij gebruikt nu de HF om bias te maken. Dat beïnvloedt natuurlijk wel de Q van de kring.
De klassieke manier met zo'n dubbelvaricap is: anode 1 aan massa, kathoden 1 en 2 aan elkaar als knooppunt, anode 2 aan de top van de kring waarvan de spoel aan de onderkant weer aan massa ligt.
Anode 2 is zo dus voor LF en gelijkspanning óók geaard.
Nu zet je op het knooppunt flink DC plus een beetje audio en that's it.
Voor de fijnproevers: zo staan de beide varicaps dus in serie voor HF, maar parallel voor LF en DC.