nu is m'n batterij na een jaar en half al kapot, nu voor m'n volgende laptop zou ik toch willen dat hij iets langer meegaat...
wat is best voor de batterij van een laptop? tot nu toe liet ik 'm een keer per dag plat gaan en voor de rest van de dag op de lader laten werken, blijkbaar toch niet zo'n goed idee...
hopelijk kunnen jullie mij vertellen hoe 'k er kan voor zorgen dat ze een stuk langer zal meegaan.
alvast bedankt
Dan is hij toch zo'n 500x opgeladen. Dat is nog niet zo gek.
Misschien kun je hem liever per week een keer leeggebruiken.
e: Als het hoe dan ook nog nodig is, bij de nieuwste accu's.
Waar lithium ions slijten door veelvuldig laden/ontladen.
Veel fabrikanten geven de levensduur zelfs op in laad/ontlaad cycles, waarbij 1000 ongeveer typisch is voor een lion.
Elke dag leeg trekken is dus een ERG slecht plan.
Daarnaast is dat accu meestal het eerste component in je laptop wat het loodje legt, 1,5 jaar na veelvuldig gebruik is zoals FET al zegt erg netjes.
[Bericht gewijzigd door Sine op (55%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Zelf zie ik het als een gegeven dat ik 60 euro per jaar opzij moet leggen voor nieuwe accu's voor mijn laptop. Net weer een nieuwe 6 celler besteld op dealextreme voor 50 dollar. Als het goed is doe ik daar weer een jaar mee.
Deal extreme accu's konden wel eens wat minder lang mee gaan ja 
Ik zorg ook altijd dat ik een accu met een zo groot mogelijke capaciteit bestel, dat verminderd het aantal laad/ontlaad beurten, en de cellen kunnen wat rustiger aan doen ( lagere ontlaadstroom )
Als de accu niet nodig is deze geladen opbergen en niet gebruiken.
M'n laptop is van 2003, de eerste accu was na 3 jaar kapot. Deze zat er meestal in. M'n tweede accu (kloon) is nu ook ruim drie jaar en wordt alleen bij mobiel gebruik aangesloten. Deze heeft nog steeds de volle capaciteit.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Li-Ion accu's zijn echte zorgenkindjes. Of ze vliegen in de fik, of ze gaan snel kapot. Wat een rotaccu's toch!
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 3 januari 2010 18:43:47 schreef Sine:
Deal extreme accu's konden wel eens wat minder lang mee gaan ja
Ach, een originele accu ben ik iets van 200 piek voor kwijt, dan is de keus snel gemaakt 
Mijn vorige made-in-china accu (9-celler) doe ik nu al 2 jaar mee, maar is echt aan zijn eind aan het raken. Was toen 60 tot 90 euro ofzo.
Nee, geladen wegleggen.
Edit: de meeste accu's hebben een indicator, wel regelmatig even controleren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Wel af en toe gebruiken. Een Li-accu die 2 jaar ongebruikt op de plank ligt is een flink deel van z'n capaciteit kwijt.
ON3TG
!!!DaS rAdIo PiRaT!!!
Ik doe als volgt:
langdurig gebruik op 1 zelfde plaats van de laptop => batterij eruit en werken op de adapter. > je batterij gaat veel langer mee.
BTW
Zie een artikel enkele maanden terug in de CLICKX over accu's van laptops en hoe je ze het best kunt behandelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 januari 2010 19:47:46 schreef Hensz:
Wel af en toe gebruiken. Een Li-accu die 2 jaar ongebruikt op de plank ligt is een flink deel van z'n capaciteit kwijt.
waar li-ions niet tegen kunnen is "ontladen zijn". Dat ontladen kan komen door te lang doorwerken als de accu leeg is. Maar daar zitten beveiligingen op: de laptop gaat uit voordat ie te ver ontladen is.
Maar er is ok wat zelfontlading. Als je hem dus leeg trekt en dan een week in de kast legt: Niet goed. Of een jaar in de kast: dan ontlaad ie vanzelf tot onder de "niet goed" grens, en gaat ie kapot.
Wat ik hier doe is ook niet goed: 24/24 aan de lader. De lader denkt dat de accu vol is, dus zal niet opnieuw gaan laden. In de praktijk loopt ie net als de accu die in de kast ligt langzaam leeg, en op een gegeven moment TE leeg...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
m'n zus had dit ook en de accu ging steeds korter mee en ineens niks meer over , dus vroeg ze om een nieuwe en ik gaf een adres door en zei kijk welk type op de accu staat . ze heeft hem eruit gehaald en een keer of 5 erin en uit geweest en nu heeft hij weer een 1,5 uur capaciteit , wrs een vuil contact geweest in de stekker van de accu .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat kan ook: Om overladen te voorkomen stopt de lader met laden als ie denkt dat de batterij (ruimschoots) vol zou moeten zijn. Dat gaat goed totdat je hem weet te ontladen terwijl de electronica denkt dat ie vol is(*). Als je de boel dan in verwarring brengt, kan het zijn dat er weer wat capaciteit terug komt....
(*) Jaar in de kast of jaar-in-de-stroom, werkt alletwee. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
laptop accu's zijn niet erg makkelijk om te repareren , door er bijv nieuwe cellen in te zetten oid . vaak houd de electronica in de accu de staat bij en evt foutmeldingen zoals een daling van 20% in een minuut en als dat 2x voorkomt is hij stuk volgens de electronica , dit wordt in een rom gezet en dit ziet de laptop . de rom in de accu werkt op accuspanning en zodra de accu's worden losgemaakt van de print is hij alle gegevens kwijt , dit iig bij dell 5100 serie accu's . de oudere c series ( zeker accutype uyf75 van dell ) kon dit wel en zette je er andere cellen in dan hield hij ook de capaciteit aan die erin zat en dat kon een verdubbeling zijn tov de oude cellen . sommige packs kon je resetten zonder verlies van serienr en type in de rom , maar dat was een gok met een weerstand aan de - van de accu en prikken op de testpunten op het printje om te resetten en dit ging vaker fout als goed .
als een cel rot word gaat de electronica met opladen zorgen voor uiteffenen van de cellen dus de slechte cel gaat zorgen voor ontladen van de goede omdat hij eerder vol is door de hoge interne weerstand . dit kun je zien als er een voeding wordt gezet op de + en - van het pack en dan gaat hij opladen als er een cel erg slecht is gaat 2/3 van de laadstroom via pulsbelasting op de print verstookt worden en duurt het opladen erg lang . elke accu heeft een draad naar de print en kan die ook elke cel apart belasten .
je ziet vooral dat met laden met 2amp alle cellen op de mv gelijk zijn kwa klemspanning en dit doet de 8 bits stuurelectronica in de accupack , eigenlijk moet dit 12 bits zijn om alles aan te kunnen maar uit besparing is dit nog steeds 8 bits en accu's moeten ook verkopen natuurlijk ( markteconomie )
Als ik gewoon thuis werk, werk ik altijd met de lader aangesloten. Maar hoe moet het dan als je mobiel werkt, werken met de laptop tot de accu bijna leeg is en hem dan pas opladen of zodra je over netspanning beschikt meteen volledig opladen ongeacht de status van de batterij?
rew
Li ion is het beste meteen opladen.
Een batterij gaat ongeveer 1000 cycli mee. Dat betekent dat je hem 5x 20% kan gebruiken en weer opladen voor 1 cyclus. Verder is het zo dat het "bijna leeg" gedeelte gevaarlijk is. Als er 1 cel is die iets slechter is dan de rest (zeg maar slechts 85% van de capaciteit) heb je een probleem als je hem bijna leg maakt (bijvoorbeeld 85%) Die ene cel is dan helemaal leeg. Als de andere cellen nog voldoende voltage prodcueren kan het zijn dat het pakket als geheel nog niet drastisch laag wordt, en dus dat de laptop uit gaat. Die ene cel wordt dan te ver ontladen en gaat kapot.
Dit scenario gaat er van uit dat de laptop tijdens bedrijf niet in de gaten heeft dat 1 cel te ver ontladen wordt. Ik vermoed dat dit zo is, maar het kan ook wel zo zijn dat ie het wel in de gaten houdt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 4 januari 2010 09:15:37 schreef rew:
Dat gaat goed totdat je hem weet te ontladen terwijl de electronica denkt dat ie vol is(*). Als je de boel dan in verwarring brengt, kan het zijn dat er weer wat capaciteit terug komt....(*) Jaar in de kast of jaar-in-de-stroom, werkt alletwee.
Daarvoor (tegen) bestaat toch een-of-andere calibratieprocedure?
Meestal in de bios kun je een "battery-refresh" doen, krijgt het OS ook weer de juiste gegevens binnen.
Storage Temperature __40% Charge____________100% Charge
0 °C (32 °F)__________2% loss after 1 year______6% loss after 1 year
25 °C (77 °F)_________4% loss after 1 year______20% loss after 1 year
40 °C (104 °F)________15% loss after 1 year_____35% loss after 1 year
60 °C (140 °F)________25% loss after 1 year_____40% loss after 3 months
Vond ik op een andere site... 
Wat er gebeurt met je accucapaciteit als je hem weg legt bij een bepaalde omgevingstemperatuur en met welke lading...
@knapestaart
dat zou wel eens kunnen kloppen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je dergelijke accu's het beste halfvol kan laden. dan in een plastic zak oid. en goed afsluiten. en dan in de koelkast leggen.
Dat komt aardig overeen met jouw gegevens