Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 januari 2010 10:41:37 schreef arne:
Dat is volgens mij alleen bij internet aankopen boven de 150.

Voor zover ik meen te herinneren, zou het aankoopbedrag, waarover geen rechten hoven te worden betaald, kortgeleden verhoogd naar iets van 350 à 450 Eur (Nieuws of krant). Op de site vsn de douane kan ik dat alleen (nog?) niet zien. Daar staan nog de oude bedragen.
Mogelijk is die wet dus nog niet van kracht......of zoiets

Kan iemand met mij mee herinneren? loop ik nou te fantaseren??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is wanneer je het zelf meebrengt, niet bij postorder.

Anoniem

Op 2 januari 2010 16:02:12 schreef Electronick:
Hallo Allemaal.

Jullie kennen mijn LED-KLOK vast nog wel.:

[afbeelding]

Nu had ik er altijd een wekker langs staan omdat mijn nieuwe klok geen alarm functie had. Nu dus wel. Ik heb een mini-alarm erin gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=UZcMd4WZF1I

zou ik mogen vragen welke tonen je hiervoor hebt genomen ???

@Pros: op zich best een leuk idee, je laad C1 een keer op, en de amplitude van het signaal wat je op Bx aanbrengt wordt met een afnemende amplitude doorgegeven, maar dat kun je toch ook met PWM doen, en het mixen en uitsterven in software regelen? Dat kost natuurlijk wel veel meer rekencapaciteit, maar op die manier kun je eigenlijk wel elke gewenste golfvorm maken die je wilt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo,

Ik heb de tonen gemaakt met de Sound instructie van PICBASIC.
Hiermee heb ik samen met een stemapparaat van de gitaar normale noten proberen te stemmen.

Vervolgens heb ik via internet baldmuziek gezocht van het leidje en dat vertaald naar de code die de noten op een pin zet.

Het schema is eenvoudig. connector --> 78L05 --> PIC12F629 --> condensator --> Speaker

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 januari 2010 22:42:38 schreef _Danny_:
Dat is wanneer je het zelf meebrengt, niet bij postorder.

Bedankt voor de hint.

Gelukkig valt het in de praktijk nogal mee, althans wat betreft eBay aankopen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 2 januari 2010 17:18:53 schreef pros:
Mooie geluidjes maken kan ook zo:
[afbeelding]
Bx wordt aangesloten op een pin, die afwisselend als in- of uitgang geschakeld wordt - een open drain-uitgang, dus. Het kan ook met een PWM-uitgang, als je een diode in serie zet, zodat die uitgang enkel stroom opneemt.
Daar wordt eerst de gewenste frequentie op gezet.
Vervolgens wordt Tx kortstondig hoog gemaakt, waardoor C1 opgeladen wordt.

Met een waarde van 1µF voor C1 levert dat een toon die aardig op het aanslaan van een piano-toets gelijkt. Je kan meerdere circuits parallel plaatsen en de uitgangen combineren. Zo kan je de ene toon aanslagen, terwijl de andere nog uitsterft.

werkt dit ook met een fpga

bij mij doet die het niet
ik er een 100 hz op de bx gezet
en toen een puls op de anderen maar helemaal niks ?!
als ik mijn versterker heel hard zet dan hoor ik constant het (brom) geluid wat ik erop zet

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 5 januari 2010 19:23:08 (12%)

Ik ben ook weer met een projectje bezig, een kleine freesmachine. Ik zou hiermee graag onderdelen uit plexiglas frezen voor robots en uiteindelijk misschien ook printjes. Hij is totaal nog niet af maar wou toch al even wat vorderingen showen. Voor elke as gaat er een stappenmotor voor de aandrijving zorgen, samen met een encoderlint voor heel nauwkeurig te kunnen gaan. Bijna alles is opgebouwd uit oude printer en scanner onderdelen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06051.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06044.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06049.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06050.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06055.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06058.jpg

Den Dries www.hulens.be
leime

Golden Member

owwja, dat wou ik ook nog eens maken.

Ziet er goed uit heb je veel speling? Hopelijk maak je er wat moois van (anders zou het zonde zijn).

Zogoed als geen speling ;) de blokjes die rond de geleiders zitten bevatten een koperen ring die heel precies over de geleider past. Deze ringen heb ik eveneens uit scanners gehaald :)

Den Dries www.hulens.be
leime

Golden Member

Heb je het al eens draaiend gehad? Ik ben wel benieuwd.

Nog niet via de stappenmotoren maar wel met de hand. Binnenkort eens een simpele sturing maken en testen :p

Den Dries www.hulens.be

@AC/DrieC
Ik denk dat je zult problemen krijgen omdat je de wagen via een tandriem enkel aan één zijde aandrijft.
(je zou de andere kant op de één of andere manier ook moeten aandrijven.)
Misschien toch nog eens op het internet rondneuzen om te zien hoe dat gedaan wordt.
Anders ziet het er al heel goed uit.
Succes ermee.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Op 4 januari 2010 16:17:21 schreef manga valk:
werkt dit ook met een fpga

Dat werkt met alle digitale logica.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 4 januari 2010 17:01:04 schreef AC/DrieC:
Zogoed als geen speling ;) de blokjes die rond de geleiders zitten bevatten een koperen ring die heel precies over de geleider past. Deze ringen heb ik eveneens uit scanners gehaald :)

Heel mooi in theorie, maar ik ga je toch alvast wat moeten teleurstellen: van zodra je ermee gaat frezen zal je pas merken hoeveel speling er op zit ;)

Enfin, geen speling an sich, maar heel de opstelling gaat torderen door de krachten van het frezen. Zie opmerking Erelce bv.

De L-hoeken die je hebt gemaakt kan je best nog kruiselings verstevigen (driehoek trekken van top naar onderkant) en zorg ervoor dat je de freesmachine zo dicht mogelijk bij de as klemt aan de Z-as.

Ik spreek uit ervaring, heb ook n freesmachine gemaakt voor m'n robot onderdelen, ik ben nog steeds onder de indruk van welke krachten er bij te kijken komen.

Oke heel erg bedankt voor de opmerkingen. Ga ze zeker toepassen. Best langs de andere kant ook nog een aandrijving bouwen dan.
Bedankt !

Den Dries www.hulens.be
Tidak Ada

Golden Member

Met de grote Schaublin freesmachiene, waarmee ik ooit werkte, stond de grond te dreunen, als je fors aan het verspanen was! Die machiene was volledig uit gietijzer opgebouwd en de XYZ-assen liepen op trapezium bedden (vgl. een behoorlijke draaibank).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 januari 2010 16:54:24 schreef AC/DrieC:
Ik ben ook weer met een projectje bezig, een kleine freesmachine. Ik zou hiermee graag onderdelen uit plexiglas frezen voor robots en uiteindelijk misschien ook printjes. Hij is totaal nog niet af maar wou toch al even wat vorderingen showen. Voor elke as gaat er een stappenmotor voor de aandrijving zorgen, samen met een encoderlint voor heel nauwkeurig te kunnen gaan. Bijna alles is opgebouwd uit oude printer en scanner onderdelen.

plexiglas frezen gaat daarmee niet lukken, daar is wel een iets sterkere machine voor nodig...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

hangt natuurlijk af van de voedingsnelheid en de insteldiepte die je gebruikt bij het frezen

bekijk de opgegeven waarde Vc voor het verspanen van plexi eens en blijf daar maar een mooi stukje onder zodat je machine er niet vanaf ziet.

natuurlijk komt dat dan wel de werksnelheid niet ten goede, maar rekening houdende met deze maximale snelheid van in het begin tijdens het ontwerpen kan mss je preciesie die je kan halen nog wat opkrikken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2010 02:00:40 (19%)

!overload! to much information in this signature!

Op 4 januari 2010 16:17:21 schreef manga valk:
[...]
werkt dit ook met een fpga

Als je snel genoeg bent werkt het nog met een stel wip-schakelaars >:-)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat encoderlint om 'heel naukeurig te kunnen gaan' zal wat overbodig zijn denk ik.
De vervormingen op de structuur zoals je die nu gemaakt hebt zullen waarschijnlijk groter zijn dan de resolutie van je lint ...

Maar niettemin, interessant project ;)

Tidak Ada

Golden Member

Die tandriemen kun je beter vervangen door draadeinden.
HBM kan je, geloof ik, zelfs stangen met trapeziumdrad leven en ik dacht Metaalwinkel ook http://www.metaalwinkel.nl
Anders moet je daar maar op inmternet naar zoeken.
Neem je iets met 1 gang per mm, dan kun je direct met een omwenteling per mm werken.

In vertragingen kun je natuurlijk wel die tandriemen toepassen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog even terug op geluid en logica, dit is wel heel erg mooi geworden!

http://www.vimeo.com/7069814

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Is wel een prima basis voor een soldeerpasta dispenser :)

LED there be light

Muziek met elektronica, nice :D

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op dinsdag 5 januari 2010 23:00:45 (94%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Dit topic is gesloten