Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Op 8 januari 2010 12:51:33 schreef MAH:
@kombucha hieronder: die slangetjes zijn meestal niet geschikt voor deze temperaturen.

De vraag is hoe hoog de temperatuur nog werkelijk zal zijn op dat punt.

@JuuL: altijd handig :)

If you want to succeed, double your failure rate.

zoiets heb ik vorig jaar ook gemaakt, alleen van een stukje kabelgoot.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2238.jpg

Nog ff een update, de 2 broertjes in actie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2236.jpg
Helaas ontvang ik momenteel alleen een franse zender en radio538. vanwege de sneeuw die de antenne blokkeert.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 8 januari 2010 15:38:42 schreef electro_freakz:
zoiets heb ik vorig jaar ook gemaakt, alleen van een stukje kabelgoot.

Geniaal idee, dat ga ik vanavond ook eens maken :)

Ik dacht al, ben vast niet de enige ;) Goed bedacht!
En mooie amp! Volgend project zelfbouw speakers?

(ook van pros weer een mooi werkje :))

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 8 januari 2010 16:57:04 (14%)

Op 8 januari 2010 15:40:17 schreef Antoine:Geniaal idee, dat ga ik vanavond ook eens maken :)

als je hem eerst in de lengte in 2en knipt is het nog handiger.

@jochem: ik heb zo'n echte weller desoldeerbout met niet smeltende lang maar hij verhard toch behoorlijk zo achter het glazen buisje. dus zal nog wel warm zat zijn.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

heb zo'n rekje ook al gemaakt gehad , maar ivm de scherpe randen die vaak toch ergens opdoken heb ik een meetsnoerhouder gekocht bij de C kost iets van 8 euro , en werkt prima .

de net /audio /videosnoeren zijn iets te zwaar voor een rekje , dus die hangen aan een m10 draadeinde met een koperbuis eroverheen ( pvc kan ook ) die in de muur geboord is tot op 1cm van de andere kant af en dat hangt ook stevig .

had ook een aantal bnc kabels die veel storing gaven , die heb ik weggemikt en met een bnctang van mp zelf kabels gemaakt met goede stekkers en dunne speciale hf kabel , ipv de rg58 muk wat eigenlijk nog oude netwerkkabel was . want anders zijn het geen testsnoeren maar veroorzaaksnoeren .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Op 7 januari 2010 16:33:20 schreef pros:
Zoiets zwerft hier ook boven m'n werkbank rond:

[afbeelding]

Instelbaar tussen 1mA, 10mA, 20mA, 100mA en variabel. Een AVR zorgt voor het omschakelen en voor het meten.

zoals die man in het hokje van ter land ter zee en in de lucht placht te zeggen : mooooooiiiii

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 8 januari 2010 16:54:44 schreef MAH:
als je hem eerst in de lengte in 2en knipt is het nog handiger.

Dat moet ik even afraden, het ding wordt wiebelig als je de bodem gaat verzagen. Het is handiger om de tanden aan de onderkant eraf te breken / zagen.

Leuk dingetje hugo !!!!

Nu maar gauw hopen dat we m zelf kunnen bouwen .

En verbluffend eenvoudig.

daan

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 8 januari 2010 21:14:12 (15%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

En hierbij een nieuw printplaatje wat overigens ook het ontwerp is voor de demotica ontvanger. Zonder voeding en zonder enige aangesloten uitgangen. Waarom? Omdat die toch nog niet zeker zijn, en per toepassing weer kunnen verschillen.

http://www.misterdeman.eu/co/printplaten/ManJ-printplaat-08012009.jpg

En dan besef je dat het tijd word voor een layout check:

http://www.misterdeman.eu/co/printplaten/ManJ-layout-08012009.jpg

Dat verklaart waarom het niet beter word.

LED there be light

Nieuw printje gemaakt.

Een IR reflectie time-delay relay. In de ontwikkelingsfase eentje met een PLL en NE555 gemaakt, werkt, maar deze vind ik leuker. Deze doet detectie en delay in de software van een attiny13.
Bereik van de reflectie is op wit oppervlak is ongeveer 2cm. Detectie gevoeligheid moet instelbaar gaan worden met R1, de time-delay met R2.

Voorkant:
http://atoomnet.net/co/IMG_7295-edit.jpg

Achterkant:
http://atoomnet.net/co/IMG_7296-edit.jpg

Met componenten:
http://atoomnet.net/co/IMG_7298-edit.jpg

En van de opmerkingen vorig printje geleerd, gaten zitten niet meer dicht bij de zijkant.

free_electron

Silicon Member

zie eens wat een mooi bordje 9 desondanks het thru hole is. De voeding staat proper aan 1 kant, mooi spoortjes zo gelegd dat dat voedingsbordje kan afgezaagd worden en voor iets anders gebruikt ( ik veornderstel dat je maar 1 van die circuitjes nodig had maar toch 3 bordjes kreeg dus dan maar afbreekbaar gemaakt ?)

mooie nette silkscreen, componennten mooi geplaats op rester en niet kriskras door elkaar. logische plaatsing en orientering. dikke banen waar dikke banen horen en dunne daar waa rdunne horen.
labeltjes bij de connectoren en aansluitpunten. Tkan zo in massaproductie. Der is zelfs een silkscreen zone om een QC en barcode stickertje met productie code aan te brengen.

componentnjes mooi gesoldeerd, der staat geneen 'gescheten', ze staan allen mooi recht.

Een mens wordt er vrolijk van. Gooi daarboven dat de zon schijnt , de vogeltjes fluiten ( we hebben wel twee dagen op rij een 'dreun' gehad. gisteren 4.2 en vandaag 3.9 op een goeie 15 kilometer hier vandaan ) life is beautiful.
Het compenseert voor al de [ERM] tags die ik deze week al heb moeten neerpoten..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 9 januari 2010 16:09:05 (27%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Ik was even een stroombronnetje aan het uittesten voor m'n moodlight. Resultaat, een buro vol zooi, met in het middelpunt een heel klein printje:
http://www.kleinisfijn.nl/co/moodlight/current_source_02s.jpg http://www.kleinisfijn.nl/co/moodlight/current_source_01s.jpg

Veel is het niet, een RC filter, een opamp, grote transistor en wat mini-melf shunt weerstanden. Maar het werkt prima. :)

free_electron

Silicon Member

YES ! Mini-melf is ene beetje ouwbollig he...
Nu nog van die dikke To220 afgeraken en daar een of Dpak of To251 in frommelen.

6 poter opamp.. TS931 ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 9 januari 2010 01:39:54 schreef free_electron:
[...]

zie eens wat een mooi bordje 9 desondanks het thru hole is. De voeding staat proper aan 1 kant, mooi spoortjes zo gelegd dat dat voedingsbordje kan afgezaagd worden en voor iets anders gebruikt ( ik veornderstel dat je maar 1 van die circuitjes nodig had maar toch 3 bordjes kreeg dus dan maar afbreekbaar gemaakt ?)

mooie nette silkscreen, componennten mooi geplaats op rester en niet kriskras door elkaar. logische plaatsing en orientering. dikke banen waar dikke banen horen en dunne daar waa rdunne horen.
labeltjes bij de connectoren en aansluitpunten. Tkan zo in massaproductie. Der is zelfs een silkscreen zone om een QC en barcode stickertje met productie code aan te brengen.

componentnjes mooi gesoldeerd, der staat geneen 'gescheten', ze staan allen mooi recht.

Een mens wordt er vrolijk van. Gooi daarboven dat de zon schijnt , de vogeltjes fluiten ( we hebben wel twee dagen op rij een 'dreun' gehad. gisteren 4.2 en vandaag 3.9 op een goeie 15 kilometer hier vandaan ) life is beautiful.
Het compenseert voor al de [ERM] tags die ik deze week al heb moeten neerpoten..

Bedankt voor alle complimenten free_electron, ik doet dit voor de hobby dus daar ben ik heel blij mee.

En inderdaad, het voedinggedeelte is optioneel, leuk dat je het gezien hebt. Degene die aan mij had gevraagd het printje te maken had al een 5V schakelvoeding. Nu kan die dat gedeelte afzagen en voor iets anders gebruiken.

Rob W.

Honourable Member

@Kif; Een C'tje op zijn kant ;)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
klein is fijn

Moderator

Op 9 januari 2010 07:19:02 schreef free_electron:
YES ! Mini-melf is ene beetje ouwbollig he...
Nu nog van die dikke To220 afgeraken en daar een of Dpak of To251 in frommelen.

Mini-melf had ook niet echt mijn voorkeur, maar je kan wel 1/4W verstoken in zo'n klein dingetje. Om de boel te testen is dat prima. Uiteindelijk zoek ik daar natuurlijk iets van een size 2512 voor, maar dat is niet zo heel makkelijk voor de simpele hobbyist.

Die TO216 blijft daar staan, ze verstoken net iets teveel vermogen voor DPAK. Hier kan je lekker snel een plaatje alu aan hangen zonder gezeur.

Opampje is trouwens een MCP6001.

Op 9 januari 2010 12:59:56 schreef Rob W.:
@Kif; Een C'tje op zijn kant ;)

Tja, ook zo'n gevalletje dat beter wordt op de uiteindelijke versie. C is 1uF, en die heb ik momenteel alleen in 1210. Voor het echte moodlight koop ik wel een paar 1206 versies.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 9 januari 2010 13:47:25 (19%)

Op 8 januari 2010 23:11:17 schreef dino7:
Nieuw printje gemaakt.

Een IR reflectie time-delay relay. In de ontwikkelingsfase eentje met een PLL en NE555 gemaakt, werkt, maar deze vind ik leuker. Deze doet detectie en delay in de software van een attiny13.
Bereik van de reflectie is op wit oppervlak is ongeveer 2cm. Detectie gevoeligheid moet instelbaar gaan worden met R1, de time-delay met R2.

Waar heb je dat printje laten maken ?

free_electron

Silicon Member

Op 9 januari 2010 12:05:58 schreef dino7:
[...]

Bedankt voor alle complimenten free_electron, ik doet dit voor de hobby dus daar ben ik heel blij mee.

Hobby of niet maakt niks uit. Dit toont dat je aandacht hebt voor wat je doet. je wilt het 'goed doen'. En daar draait het hem om. Der zijn er vele die er met hun spreekwoordelijke 'klakke' achter 'smijten' (er met hun pet naar gooien). En dan komen ze janken als het niet correct werkt. Als je hen dan op ene paar elementaire zaken wijst (zoals spoorbreedte, plaatsing van componenten en de ingang van de versterker vooral niet knal nast de output hangen, dan worden ze kwaad en briesen 'electronica is veel te moeielijk. nope. proper en logisch werken is de halve karwei

het kost een half uurtje meer werk maar het is 'af' en moet niet onder doen voor een commercieel ding in tegendeel ,al je sommige haarballen uit china en vietnam ziet tegenwoordig.

Een beetje oog voor design kan geen kwaad ( en dan bedoel ik design in de zin van 'er mooi en proper uit zien'.

Seymour Cray vond dat ook. Hij had een pesthekel aan de blauwe bakken van IBM. Der mogen best wat belletjes door de koelvloeistof lopen en een likje fleurige of catchy verf mag ook wel (Snor eens een foto op van de Jaguar machine. De paintjob op die racks alleen al kost ene fortuin...)

http://www.nccs.gov/jaguar/

read and weep ...

http://www.nccs.gov/wp-content/themes/nightfall/img/jaguarXT5/gallery/jaguar-5.jpg

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 9 januari 2010 20:55:20 (12%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

ah, een C2. Zo staat er eentje in Mountain view in het computer museum. das prachtig om naar te kijken. Aandacht aan echt alle kleine details. hoe de bordne in en uit schuiven , hoe de koeling loopt (en niet alleen het functioneel aspect maar ook het visueel effect)

Je kon elke cray kopen met optie 'doors off'. Ze verviengen dan de metalen zijwanden door acrylglas zodat je kon 'binnenkijken'.

hier staan PDF files met de 'marketing brochures' voor die beesten

http://www.computerhistory.org/brochures/categories.php?category=thm-4…

deze moet je eens doornemen. je schatert het uit.
http://archive.computerhistory.org/resources/text/Cray/Cray.Cray2.1985…

ze gaan in detail tot hoe snel de vloeistof rondgepompt wordt. Het hoofdstuk 'maintenance' is totaal geschift. Een druk op de knop pompt het koelmiddel weg, ondertussen lokaliseert een diagnostic program de defecte module. Verwijder het glaspaneel , swap de module en herplaats het glaspaneel. de koelvloeistof is binnen een paar minuten terug en de machine is terug volledig operationeel. Je kan de ganse operatie doen in ene paar minuten.

En er zijn nu, anno 2010 ook overclockertjes die ene beetje met waterkoeling gaan spelen. Watjes !

Seymour Cray aka 'the father of all overclockers'. LOL.

In die tijd haddne we net een Pc op 4.77MHz. ... dit beest draaide toen al aan 4.1ns.. das bijna 250MHz , was 64 bit breed, met 4 processoren in parallel onder supervideis van een hoofdprocessor...

Enfin we zijn weer al zwaar off-topic. straks krijgen we heibel.
Maar het ging hem erom dat er best wat aandacht mag zijn aan proper en net opbouwen van circuits.
Kijk naar wat de aanleiding was voor dit topic. kijk naar was Pros en foto_opa en KIf (en nog vele anderen, als RES nu nog de soldeerklodders tussen de poten van zijn SO16 weghaalt mag hij erook bij >:) ) in elkaar boksen. Ja 't is hobby, maar het hoeft niet onder te doen voor industrial' . Integendeel.
Je ziet de 'hand van de meester' erin.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het power verbruik per module vind ik wel om van te duizelen o.O
Evenals de bekabeling
Is dat eigenlijk met TH componenten gemaakt of hadden ze toen al SMD(werden die ook nog gerepareerd?)
Heeft die Cray-2 een hedendaags equivalent dat betaalbaarder is?
Want de 250MHz zijn we toch al ff gepasseerd, gelukkig maar :p

En wat bouwen ze eigenlijk het eerste, het gebouw en dan de pc of eerst de pc en dan het gebouw :p

free_electron

Silicon Member

ok. laatste post over cray. we gaan te zwaar off topic.

cablage: allemaal twisted pair , exact op lengte gemaakt zodat de signalen op het juiste moment toekomen.

Componentnen waren initieel cerpacks waarvan de poten werden ogeplooid ( Cray 1. Cray 2 is SMd . Latere crays zijn flipchip toestanden... de verpakking van de chips voegt teveel capaciteit toe.

Als je per se een echte cray in huis wilt kan dat:
http://www.cray.com/Products/CX/Systems/CX1-iWS.aspx

Een 24 core Xeon machine die Windows 7 , Windows 2008 HPC of Red Hat samen met daarboven Rocks (te vergelijken met een Beowulf systeem) loopt

Te koop via Dell. Begint op 38K $
http://content.dell.com/us/en/enterprise/d/hpcc/cray-cx1isw-dell.aspx

en vanaf nu :ter zake. anders krijgen we gegarandeerd heibel. Ga de literatuur lezen waarnaar ik gelinkt heb om ideen op te doen om je volgende schakeling te 'pimpen'. ( knipperledje in Cray-2 verpakking >:) )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten