CO Balpennen

code:


SF = 1
Waarden van de LEDS
16 8 4 2 1 1/2 1/4 °

SF = 2
Waarden van de LEDS
32 16 8 4 2 1 1/2 °

SF = 4
Waarden van de LEDS
64 32 16 8 4 2 1 °

ALS ik dit snap, koop ik er 1:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ipv 2 bit te gebruiken om de schaalfactor weer te geven (je zegt hiermee dus gewoon waar de komma staat) zou ik rechts naast die 7 leds een komma plaatsten en daarnaast die 2 bit. Dan heb je direct 2 bits na de komma, zonder geknoei met de schaalfactor.

Het enige nadeel is dan dat je in sommige gevallen de nauwkeurigheid niet weet. Misschien kan je dat oplossen door de leds te pwm'n, een led op halve sterkte is een 0. Dan weet je direct de resolutie.
[edit] Of gewoon de 0'en laten knipperen, dan is de software pwm niet te lastig. Maar dit is dus enkel nodig als je altijd maar 7 bit resolutie wilt.

True story bro!

@Electrofreak: Het is vrijgemakkelijk.

Bv deze leds branden 0 1 1 0 1 0 1
En de schaalfactor lezen we ook af: 00 dus SF = 1
Dus dat wordt dan
0 * 16 + 1 * 8 + 1 * 4 + 0 * 2 + 1 * 1 + 0 * 1/2 + 1 * 1/4 = 15.25°

Hier door leer je snel binair tellen :p

@plantrekker:

Ik heb de resolutie nog niet echt berekend. Ik heb 10 bit per as nuttig. Ongeveer 256/g. In 1g heb 256 verdelingen. Door draaien ga ik van 0 -> 1g in 90°. "sinusfunctie". Ik kan als ik 1 as gebruik op 0.35 graden nauwkeurig meten. Maar ik heb er 2 dus ik kan wel wat rechttrekken.

Sensor:
http://www.youtube.com/watch?v=8o_b2DO3d3E&feature=related

Op 12 januari 2010 22:10:22 schreef robint91:
Bv deze leds branden 0 1 1 0 1 0 1
En de schaalfactor lezen we ook af: 00 dus SF = 1
Dus dat wordt dan
0 * 16 + 1 * 8 + 1 * 4 + 0 * 2 + 1 * 1 + 0 * 1/2 + 1 * 1/4 = 15.25°

Of gewoon 53/4 = 13.25 :)

Maar als je dus 9 bits gebruikt zoals ik zei dan is het gewoon zo:
0 0 0 1 1 0 1 , 0 1 lijkt mij logischer, geen uitleg nodig.

Lol dat filmpje, als die sensor valt ... / _ _ _ / ... :D

True story bro!

Plausibel, het combineert een nuttige tool met het onderwerp van het forum.
Kostentechnisch is het denk ik wel verstandig om even te kijken naar de fabricage kosten. Als ik de datasheet van die sensor zo zie gaat dat niet zo 1 2 3 te solderen zijn.
Zelf kan ik al geen SMD, laat staan zoiets. Er moet dus ook iemand bereid zijn om > 100 van die chips te plaatsen (wel rekening houden met het feit dat het per chip hoogstwaarschijnlijk ietsje sneller gaat ;-)).

Verder, ik vind het een tof hebbedingetje dus ik houd het even in de gaten.

Ja, hebbe, hebbe

Maar is die alleen op de beurs te verkrijgen?
Of heb ik ergens een post gemist?

Fighting for peace is like fucking for virginity...

Op 12 januari 2010 20:27:25 schreef robint91:
Hoe zou ik best die ADXL345 solderen?

Pads van de footprint ver (1-2mm) naar de zijkant door laten lopen, zodat je na plaatsing van het component daar kunt verwarmen. Van tevoren alle pads vertinnen en weer schoonmaken met litze. Zelfde op de pads van het IC. Component uitlijnen en omstebeurt pads laten vloeien. Hierna nog een ronde om het IC nog wat te laten zakken. Eventueel een heel klein beetje tin van de zijkant toevoegen.

Op 12 januari 2010 22:50:21 schreef significant:
Als ik de datasheet van die sensor zo zie gaat dat niet zo 1 2 3 te solderen zijn.

Best te doen, ik heb het al eerder gedaan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Iemand met een oventje?

Ik weet niet of het handig is om de interne temp sensor te gebruiken

Typically, the measurement accuracy after a single temperature calibration is ±10°C,
assuming calibration at room temperature. Better accuracies are achieved by using two
temperature points for calibration.

Datasheet p152

ATtiny461 is not recommended for new design zie ik, pak de 461A.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hierbij een model dat gemaakt is om mogelijk te verkopen op de CO-stand. Niet direct een gadget maar toch zet ik hem hier eens neer.
Het is een dimmer die standaard van 0 tot 100 % kan dimmen, werkt op 12 volt(grenzen zijn aan te passen naar wens).
Opgebouwd met SMD, alles in SOIC en 1206(leuke kennismaking/oefening voor velen).
Het kan tot een paar ampère dimmen, standaard 12 volt. Zoals tezien op de afbeeldingen loopt er een lijn over de print, daar kan hij in tweeën gezaagd worden zodat er een andere mosfet aangehangen kan worden of alleen het pwm-signaal gebruikt kan worden(het werkt op 20KHz en daardoor ook prima bruikbaar om boosters e.d. mee te maken).
Applicaties zijn zat te bedenken, in ieder geval zo te gebruiken in auto/caravan. printje is ca 3x5cm.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pwm_afb_top.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/pwm_afb_bottom.png

Graag zou ik eens weten wat jullie ervan vinden en of je het zou kopen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Wel leuk, maar niet echt een gadget. Als je het niet toevallig nodig had, is het eigenlijk weinig interessant. Wel goed ontworpen, voor zover te zien is.

pa3gws

Golden Member

Het idee is leuk maar je moet wel een toepassing ervoor hebben wil je het kopen.
Een hebbe dingetje is veel leuker en wordt gemakkelijker gekocht.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

wel, ik dacht zo dat een doel vinden wel redelijk eenvoudig gevonden zou zijn. Veel mensen hebben wel een 12vdc lampje in huis.
Een degelijke pwmsturing wordt hier ook wel eens op de site gevraagd. Deze vertoont geen freq afwijking (zoals bij een NE555 wel zo is meen ik) en is keurig lineair regelbaar, met als optie om de min en max stand in te kunnen stellen.
Ook zou je hem prima kunnen gebruiken bij homebuild ledverlichting of als dimmer in caravan(12v reeds voorhanden).

Daarnaast is het mogelijk een leuke kennismaking met smd en is het niet een dingetje dat je in elkaar zet om vervolgens nooit meer naar om te kijken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
pa3gws

Golden Member

Een doel ervoor vinden is ook niet moeilijk ik kan er zo hier thuis wel een paar bedenken.:-)
Maar je moet het zien als je loopt langs een stand ziet iets en denkt dat is grappig.
En dat is dus de kracht van het hebbe dingetje.
Jou ontwerpje is in mijn ogen vele malen nuttiger maar geen gadget.
En dat zijn nou juist de hebbe dingetjes.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.